Gezicht beschermen tegen leer hoofdstel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Gezicht beschermen tegen leer hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:16

Een sleezy dan, die ze in de westernsport volgens mij wel gebruiken?

Afbeelding

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:23

Wat gebeurt er als je voor langere tijd stopt met smeren?
Ik heb precies hetzelfde verhaal gehad bij een paard die zat onder de plekjes ongeacht wat voor hoofdstel ik gebruikte.
Mijn trainer zei toen dat ik er niets meer op moest smeren en na het werk zijn hoofd heel goed moest afsponzen of nog liever helemaal afspuiten.
Heeft voor dat paard echt heel goed geholpen. Door de zalf maak je de huid namelijk zacht en je wilt eigenlijk een iets dikkere huid kweken.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:24

Vervelend probleem. Mijn paard heeft hier ook last van; op zijn gezicht en eigenlijk alle gevoelige delen gaat de huid snel stuk als er iets van wrijving is. Ik weet niet of je dit probleem oplost met een masker, bont of iets met neopreen onderlegd, enz. De wrijving neemt wellicht enigszins af als er op deze plekken maar al geïrriteerde huid, of open wondjes kun je beter eerst laten genezen - voordat je met dat soort dingen gaat prutsen. Misschien dat een ander materiaal dan leer uitkomst biedt? Een hoofdstel van Biothane bijvoorbeeld.

Zo'n Sleezy ziet er ook wel interessant uit, maar snijdt dat dan weer niet op andere gevoelige plekjes... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:26

Ik heb zelf het idee dat als het warm is hij zweet dat zijn huid dan zo warm is dat het kwetsbaarder wordt, het zweet het zout erin, het schuren beinvloed.

In de winter heb ik er geen last van en nu met het slechte weer, rij wel minder want ik moet altijd buiten rijden is het ook minder. Maar een warme dag, bingo weer een rode plek erbij... Huilen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:30

Heb je trouwens veel riempjes aan je hoofdstel? Je can natuurlijk ook proberen om het aantal contactplekken terug te brengen. Ik heb mijn eigen merrie een tijdje met een draverstrainingshoofdstel gereden. Dat is alleen een kopstuk met een riempje door de bakstukken als neusriem:

Afbeelding

Daar valt natuurlijk best nog wat aan te knutselen qua neusriem, maar misschien is dat een idee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:33

russel schreef:
Ik heb zelf het idee dat als het warm is hij zweet dat zijn huid dan zo warm is dat het kwetsbaarder wordt, het zweet het zout erin, het schuren beinvloed.
(
Ontstaat het als je langer rijdt of ook al na een normale training?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:56

Hij zweet vrij snel, denk wel na een half uurtje of zo. Het is voornamelijk bij de neusriem en waar het bit zit. Laatst weer het uiteinde waar het bit mee vast zit. Het bolle stukje dat het lusje vormt dat het bit vast houdt.

Het is net of we hem mishandelen Haha!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:45

Ik ken ook het probleem. Mijn paard heeft het ook zowel met leer als stof. Wat ik nu doe is op de gevoelige plekken een dikke laag klei smeren (bij haar aan de zijkant van haar hoofd). Maar dat ziet er natuurlijk ook niet uit. Ze krijgt het nu ok richting de mond. Maar daar is het wat lastiger klei smeren. Dus ik ben nog steeds opzoek naar de oplossing.

@WendyBZ Waar kun je die hoofdstellen krijgen? Dat vind ik wel wat.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:49

Er bestaan gewoon bontjes die je om de bakstukken kunt doen,zodat het minder schuurt en kan helen. Deze kun je er gewoon om laten zitten. Ook ben ik een voorstander van calendulazalf! Succes!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:31

Ik zou juist niet al te veel gaan smeren, zo maak je de huid alleen maar zachter.
Mijn paard heeft ook zo'n 'babyvelletje' maar op 't hoofd weinig last, hij heeft 2 plekken waar nauwelijks haar groeit (donkere plekken) maar daar schuurt gelukkig niks.
In de oksel moet ik goed oppassen, ook omdat hij daar vrij veel vel heeft.
Iedere keer goed afspuiten na 't rijden, zodat de huid schoon blijft en iets 'harder' wordt.
Een zachte huid is nog gevoeliger namelijk. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:42

Bovendien "zweet" vaseline echt enorm!
Als je dan iets smeert kun je beter zinkzalf smeren (voor babybilletjes Tong uitsteken ) want dat droogt tenminste.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:43

Schimmelig: ik ga er sowieso van uit dat iemand eerst wonden laat genezen Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:28

Wendybz, dat is wel een heel pak, alleen het masker zou wel een uitkomst zijn, nog tegen de dazen ook. Bij ons warm en zon = dazen. Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:31

Urielle schreef:
Schimmelig: ik ga er sowieso van uit dat iemand eerst wonden laat genezen Bloos!

Ik heb sommige mensen stug zien doorrijden. Natuurlijk doet TS in kwestie dat niet Tong uitsteken
Ik bedoel meer, voordat je met ander spul gaat prutsen (of dit nu een masker, een ander hoofdstel, of een zalfje is).

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:31

Een stalgenoot heeft van die bonddingetjes gekocht die ze over de riempjes van het hoofdstel heeft kunnen schuiven.
Net als dat bont wat je wel eens om singels ziet of zoals bij de halsters wel eens t geval is. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel maar ik weet niet hoe t heeft Bloos Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:38

ipv een heel masker op je paard kan je ook je hooofdstel zgn zwarte sokjes aantrekken
zoiezo goed idee om zacht hoofdstel te nemen met zo minmogelijk passanten
evt op normale ritten met bontjes met wedstrijd sokjes
liever geen verzachtende zalf , een goede wondzalf bij wondjes verder niet , zalf verzacht de huid ipv steviger te maken

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:48

felicity schreef:

www.trotplaza.com heeft ze denk ik wel. De keelriem is trouwens aan beide kanten verstelbaar dus zou je er eventueel nog af kunnen laten, net als de frontriem. Zo min mogelijk contactpunten is zo min mogelijk wondjes, lijkt mij Lachen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:30

mijn fjord heeft het ook(en die heeft alleminst een dun huidje). heb nu een halster van equitheme die geheel van stof is aan de binnenkant, echt heerlijk zacht. aan mn hoofdstel heb ik op de plek waar het open is mn 'capbontje' gedaan. ik had aan 1 cap zo'n beschermhoesje naast de sluiting, die zat vast met klitteband en heb ik nu dus rond mn hoofdstel gedaan op de plek waar het open was, zodat hij daar iig niet schuurt. het wordt al minder dus als het zo maar 1 plekje is kan ik dat wel aanraden. of zelf iets maken met de naaimachine idd..

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:46

Sinelia schreef:
bontjes mogen niet op wedstijden, daarom ben ik vasaline gaan smeren.

pas wel op met vasaline dat sluuit helemaal af waardoor de huid kan gaan verstikken.

mijn merrie had het ook ik had onder de bakstukken afga gel dingen eronder, als ik die iedere dag goed schoon maakte had ze er geen last van.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:48

Bij mij op stage is een kind, met ook een enorm gevoelige huid met steeds wondjes op schurende plekjes. Bij hem zijn we bezig om de huid juist dikker en steviger te maken en hebben via de dermatoloog spul gekregen daarvoor. Misschien ook iets voor paarden?

susaronald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:52

die van mij heeft het alleen met het halster en draagt die daarom zo min mogelijk, maar ja dat wordt lastig met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:54

Wat ik ook zeer zeker aan kan bevelen als smeersel, is zinkzalf. Echt héle goede ervaringen mee met plekjes, wondjes, schuurplekjes, singelwondjes en dergelijke.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:54

russel schreef:
kellyhvj schreef:
mijn paard heeft dit ook, maar sinds ze met haar halster dag en nacht om stond en ik een andere neusriem gebruik, heb ook al bitringen aangeschaft om te kijken of dat hielp maar nee. nu maar een ander halster kopen 1 van scapa met lichte bont voering en miss maar even mijn andere neusriem uit de kast halen.

hoop dat je een oplossing vind, houd dit in ieder geval even in de gaten.
maar ik heb trouwens een haflinger Tong uitsteken en die heeft er dus ook last van, van der wangen tot haar neus.

Bij ons mogen de paarden geen halsters op de wei en in de stal dragen. Never nooit. Ik denk ook dat je het halster af moet doen, heeft geen nut zo en is best gevaarlijk hoor.

Idd de wangen tot de neus zijn het kwetsbaarste ook bij mijn paard.

Wat wel helpt, altijd wangen en neus goed afsponsen na het werk, het slijm gaat anders op de huid koeken en de huid is dan minder soepel als je weer gaat rijden, dan schuurt het weer meer, heb ik gemerkt.

ja ik heb ook liever dat ze geen halster in de stal om hebben maar het moet waar ik sta wel, staan heel veel paarden en die moeten allemaal naar buiten, hij heeft dan geen tijd om bij al die paarden halsters op en af te doen....

ik zal het eens gaan proberen met afsponsen!!

ik heb nog een vraagje wat iemand hier miss wel weet, mijn paard is ergens allergisch voor maar ik weet niet waarvoor Bloos ik denk zelf voor vlas, hier staat ze sinds 2 maanden op en ze heeft sinds een maand kleine zwarte pukkeltjes op haar lijf, vooral tussen haar voor en achter benen en in de koot van haar benen, ook heeft ze her en der op haar rug en nek een plekje. mijn moeder denkt dat het van vliegen komt maar hier heeft ze nog nooit last van gehad.... zou het van vlas kunnen zijn??? ze heeft wel eerder op vlas gestaan maar gemengt met zaagsel, het vlas was dan maar een kleine hoeveelheid.....
weet iemand wat ze kan hebben????
sorry dat het een ander onderwerp is maar ik kon niet vinden hoe ik een topic kon plaatsen Bloos Bloos Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:27

Nee, niet van het vlas, is schoon spul. Kan heel goed van het hooi zijn, koop een paar pakken hooi ergens anders en ga dat voeren, verschil merk je meteen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:30

WendyBZ schreef:
felicity schreef:

http://www.trotplaza.com heeft ze denk ik wel. De keelriem is trouwens aan beide kanten verstelbaar dus zou je er eventueel nog af kunnen laten, net als de frontriem. Zo min mogelijk contactpunten is zo min mogelijk wondjes, lijkt mij Lachen

Dankjewel voor de link. Zou je me nog een beetje op weg kunnen helpen waar ik moet kijken voor hoofdstellen. Mijn engels is dramatisch Bloos