Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElCid schreef:Ik ken genoeg paarden die met thiedeman of slof onderuit of over de kop werden getrokken, op het moment dat het echt mis ging maar ook door beoordelingsfouten van de ruiter.
Mandyke schreef:ElCid schreef:Ik ken genoeg paarden die met thiedeman of slof onderuit of over de kop werden getrokken, op het moment dat het echt mis ging maar ook door beoordelingsfouten van de ruiter.
Ik begrijp wel niet hoe een paard over de kop kan getrokken worden met een thiedeman? Dat ding hang je er gewoon aan (losjes!) en wordt door de ruiter niet 'bediend'. Bij deze teugel corrigeert het paard zichzelf.
_angela_ schreef:idd Mandyke, een hulpteugel tijdelijk gebruiken om het paard iets te leren, dat kan in sommige gevallen oke zijn. Een hulpteugel gebruiken om de ruiter iets te leren, dat kan ook oke zijn (maar alleen onder toezicht van instructie op een paard dat het ook zonder de hulpteugel kan). Een hulpteugel gebruiken om het paard "bij je te houden" of zoiets, is wat mij betreft niet aanvaardbaar.