Hulpteugel en bosrit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Re: Hulpteugel en bosrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:19

Ik rijd altijd zonder hulpteugels, ook buiten. Nou kan ze wel eens een hittepitje worden (laatst ook weer), waarbij ik echt alle zeilen bij moet zetten dat ze naar me blijft luisteren, maar ik zal nooit naar een hulpteugel grijpen. Tot nu toe red ik het altijd, waarom iets veranderen als het goed gaat? Tong uitsteken

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:42

ElCid schreef:
Ik ken genoeg paarden die met thiedeman of slof onderuit of over de kop werden getrokken, op het moment dat het echt mis ging maar ook door beoordelingsfouten van de ruiter.

Ik begrijp wel niet hoe een paard over de kop kan getrokken worden met een thiedeman? Dat ding hang je er gewoon aan (losjes!) en wordt door de ruiter niet 'bediend'. Bij deze teugel corrigeert het paard zichzelf.
Nu ben ik ook geen voorstander van hulpteugels maar ik vind het wel kunnen als je nog lerende bent. Je kan niet altijd alles van de eerste keer perfect doen en als een hulpteugel bijdraagt aan de veiligheid van zowel ruiter als paard als omgeving kan het imo wel. Die hulpteugel hoort er na verloop van tijd uiteraard ook wel terug af te gaan anders heb je niet aan je probleem aan het werken geweest. Clown

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:53

Ik zou ook niet snel een hulpteugel gebruiken. Mijn paard reageert goed op zowel bitje als hackamore met korte scharen. Mijn pony reageert zowat niet op bitje en met dezelfde hackamore gaat het prima....misschien ook een optie?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:04

Mandyke schreef:
ElCid schreef:
Ik ken genoeg paarden die met thiedeman of slof onderuit of over de kop werden getrokken, op het moment dat het echt mis ging maar ook door beoordelingsfouten van de ruiter.

Ik begrijp wel niet hoe een paard over de kop kan getrokken worden met een thiedeman? Dat ding hang je er gewoon aan (losjes!) en wordt door de ruiter niet 'bediend'. Bij deze teugel corrigeert het paard zichzelf.
Clown

Maar het probleem is daar dus ook weer dat als een onkundige ruiter niet precies weet hoe strak dat ding mag zitten , je een paard wel degelijk flink uit balans kan brengen omdat je dan de hoofdhouding van het paard gaat belemmeren, het paard zal dan niet over de kop gaan, wat bij een slof wel kan gebeuren maar kan wel onderuit gaan, ik heb dat zelf een keer mogen aanschouwen Huilen . Ik heb zelf ook wel met een Thiedeman gereden en bij juist gebruik is het een vrij onschadelijke hulpteugel, overigens nooit buiten en altijd voor korte duur.
Maar er zijn zelfs mensen die hun martingaal zo kort gespen dat normaal teugelgebruik niet meer mogelijk is, dus..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:41

Met een thiedeman kan je een paard niet onderuit trekken, met een slof kan ik wel iets bedenken.

Thiedeman zit aan de teugel vast, je hebt gewoon wat meer trekkracht als je een ophouding maakt. Met een slof kan je het paard met de kin op de borst trekken en daar houden en dat kan idd gevaarlijk worden. Maar met alleen de teugels in je handen wordt dat wel moeilijker, zo sterk werkt de thiedeman niet in.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:48

Wij hebben ook een probleemgeval.. een New Forest pony… met dressuur niet vooruit te krijgen.. met springen niet meer normaal te krijgen en met een buitenrit niet meer tot stilstand te brengen! Mijn zus rijd haar dan.. maar als we dan het bos ingaan zit ik in een galopje lekker verlicht teugels los en ontspannen en zij hangt achterover en teugels strak.. maar ik ben wel van mening dat het aan de ruiter ligt!
Aan de pony kan het ook liggen, maar zondag met de oefencross deden we ook allebei mee.. zij heeft geen moment met in de verlichte zit kunnen zitten terwijl als ik met dr na buiten ga of een crosstraining rijd (heb ik gedaan met haar) ik wel altijd in verlichte zit zit.. denk gewoon dat de ruiter ook meer moet ontspannen en het ligt ook wel op de manier waarvan het paard/pony gewend is.. als die nou altijd hard mag op bepaalde stukken kan ik me voorstellen dat hij daar altijd gaat trekken.. draaf dan gewoon en zet hem op een ander stukje in de galop..

Succes ermee!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:00

HC en waratje geven een mooi advies. Helemaal niets aan toe te voegen...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:53

@ ElCid : (wou een antwoord maken maar had m'n tekst al gemaakt en per ongeluk jouw quote gewist, dus hier een antwoord Clown )
Ik denk dat hier het discussiepunt om gaat. Een ruiter die een hulpteugel (tijdelijk) gebruikt om verder te kunnen gaan in z'n training is iets heel anders dan een ruiter die een hulpteugel gebruikt om z'n eigen onkunde te verbergen. In het eerste geval is er geen enkel proleem met het gebruik van een hulpteugel, terwijl in het tweede geval het al een heel ander verhaal is. Als je weet waar je mee bezig bent en je gebruikt de hulpteugel waar hij voor dient (en niet om een paard in een bepaalde positie vast te zetten omdat je anders denkt dat hij ervandoor gaat) is er imo niets verkeerd aan het gebruik van een hulpteugel. Ik vind wel, voordat je ermee begint, je goed moet weten hoe zo'n hulpteugel werkt en inderdaad er zijn er vele die het er maar aanhangen en lekker strak want dan is ie braaf! Huilen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:13

idd Mandyke, een hulpteugel tijdelijk gebruiken om het paard iets te leren, dat kan in sommige gevallen oke zijn. Een hulpteugel gebruiken om de ruiter iets te leren, dat kan ook oke zijn (maar alleen onder toezicht van instructie op een paard dat het ook zonder de hulpteugel kan). Een hulpteugel gebruiken om het paard "bij je te houden" of zoiets, is wat mij betreft niet aanvaardbaar.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:26

_angela_ schreef:
idd Mandyke, een hulpteugel tijdelijk gebruiken om het paard iets te leren, dat kan in sommige gevallen oke zijn. Een hulpteugel gebruiken om de ruiter iets te leren, dat kan ook oke zijn (maar alleen onder toezicht van instructie op een paard dat het ook zonder de hulpteugel kan). Een hulpteugel gebruiken om het paard "bij je te houden" of zoiets, is wat mij betreft niet aanvaardbaar.

Dat is inderdaad niet aanvaardbaar, maar imo zijn er ook heel wat bitten die niet aanvaarbaar zijn. Ook hulpmiddelen trouwens. Daar wordt dikwijls niets over gezegd omdat het niet zo zichtbaar is ...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:28

Het enige wat wij gebruiken is een martingaal, gewoon omdat hij soms zijn kop in de lucht kan gooien en wegrennen, dan is er niks mee te beginnen. Die martingaal zit trouwens gewoon goed, dus kan wel zijn hoofd normaal oprichten maar niet als een giraffe gaan lopen. In de bak gebruik ik hem niet.