Welk zadel voor een erg smalle en hoge schoft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lorento

Re: Welk zadel voor een erg smalle en hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 15:46

Gelukkig is het met mijn paard niet zo extreem dat er geen enkel zadel te vinden is. Ik heb Walter Ruitersport in Enschede gevraagd om een passend zadel voor mijn paard te vinden. Hij heeft wat gevonden en besteld. Nu alleen nog passen... Hopelijk past het en anders wordt het verder zoeken. Dan zal ik al jullie voorbeelden mee laten spelen...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:47

Mijn paard heeft een soortgelijke rug, echt een drama om een zadel voor te vinden! Ik rijd nu met een massimo trail zadel, aangepast door country mill in nijkerk Lachen

susaronald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:16

Ik heb een Ainsley met verstelbare boom. werkt voor mij goed.

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:55

Update: zadelmaker is net geweest met een JC met zeer smalle boom. Lag op het eerste oog goed maar toen ging ik rijden en was ook dit zadel te nauw bij de schoft. Helaas....

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:02

Mijn paardje heeft ook een vrij hoge schoft en ik heb een Kn tango en die ligt super!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:53

Hoi,

Er is nog een topic over dit onderwerp ....even zoeken misschien. Daar staan ook tips in.

Groetjes,

Maris

mari28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:58

Mijn vorig paard had ook een smalle en hoge schoft; vanalles geprobeerd. Kieffer zadels zaten het beste, maar nog niet helemaal passend. Op maat maken is denk ik het beste...maar wel duur.

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:46

Mijn paard heeft ook een gigantisch hoge en smalle schoft. Ik heb een ainsley met teruggesneden kamer en verstelbare boom. Zit als gegoten!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:53

mijn merrie had een flink hoge schoft en daar had ik een kieffer wien op liggen, die lag super!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:26

Mijn paard heeft ook al zo'n handige smalle hoge schoft. Daarnaast is ze ook nog eens overbouwd, dus qua zadels passen is het een ramp.

Uiteindelijk heb ik er een Euroriding Luxor dressuurzadel op en een Prestige Golden Star New springzadel. Bijde zadels waren de enige zadels die echt goed lagen, verder lagen alle andere merken zo op de schoft, en ik heb er echt heel veel opgehad met passen...

Succes met zoeken naar het geschikte zadel voor je paard!

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:15

Ruben heeft ook een hele hoge schoft, hij is ook erg smal gebouwd en ik heb er nu een Kentaur Penelopa op liggen. Ik weet niet of jij dat wat vindt, maar hij ligt als gegoten en zit ook niet verkeer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:38

Vonnie84 schreef:
Volgens mij heeft je paard een ingedeukte schoft en daarna een bolle rug? Of lijkt dat zo?
Mocht dat zo zijn, dan zou je eventueel naar de zadels van Hulsebos (e.v.t. 2e hands) kunnen kijken. Sommige daarvan hebben een soort bobbels ter hoogte van de schoft (zie foto).
Afbeelding

En anders zou je nog aan een flairzadel kunnen denken (met lucht). Die vormt zich dan helemaal naar de rug.

Als je wilt kan ik ook nog een foto maken van de voorkant van het Kieffer Ulla Salzgeber Rusty zadel?

Ik wil er trouwens even bijzeggen dat dit een indicatie is he. Je moet het toch zelf met de zadelmaker oplossen, maar het zijn maar ideetjes.

Een goede zadelmaker kan de kussens aanpassen zoals je op de foto ziet. Dit heeft geen enkel zadel standaard. Alleen goede zadelmakers kunnen dit (dus niet naar Divoza gaan) Zelf heb ik een stubben Maestoso, ook voor een vrij smal paard met hoge schoft, ook aangepast aan mijn paard.

Het voorbeeld op de foto is vergelijkbaar met het Fish systeem van Thorowgood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:12

In 9 van de 10 gevallen bij dit soort paardenruggen is er sprake van artrofie.

Artrofie wordt veroorzaakt door een te smal zadel, de boomtakken, die langs de schoftspieren dienen te liggen, prikken dan in de spieren.
Hierdoor knelt de spier af, en zakt het volume weg.

Hierdoor ontstaan die kuilen, die je langs de schoft van het paard ziet.
Het kan al na een week intensief rijden ontstaan, mijn ervaring is, dat je het vaak bij jonge paarden ziet, die regelmatig met een te smal zadel ingereden worden.

Is het oplosbaar? Jazekers, echter niet door bovenstaande oplossing.
Die ' zakjes' aan de voorkant van het zadel, nemen het symptoom weg, het zadel ligt weer vast, maar de spier komt er niet voor terug.
Zoek een zadel, wat de maat heeft van de rug met spieren, dit is vrij gemakkelijk, daar er geen zadels verkocht worden die rekening houden met op die plek een geartroffeerde spier.
Ik heb enorm goede ervaringen met lucht, lucht geeft de spier de ruimte om weer te ontwikkelen, is zeer goed aanpasbaar, daar de pad, of de kussens in het zadel, in 4 kamers verdeeld zitten, en dus op 4 verschillende punten kan worden afgesteld.

Door met een zadel wat de oorspronkelijke maat heeft, en hieronder de Korrector te doen, of flair ( lucht) in je zadel in te laten bouwen, ben je al op de helft, de gebruikelijke oefeningen, dus het nageeflijk rijden, en, een goede oefening, aan de hand over cavaletti's stappen, komen de spieren weer volledig terug.

Vonnie84 heeft al ervaring met lucht in haar zadel.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:34

Bij ons paard, ook een dergelijke rug, is de zadelboer, twee keer geweest. 1e keer om even te kijken naar het paard. 2e keer is ze terug geweest met een hele set zadels die bij dit paard zouden moeten passen.
Er waren er bij ons, twee die direct vrijwel passend waren.
Een Kentaur Sensa (veelzijdigheid) en een Stubben ?? veelzijdigheid. Uiteindelijk is het de Kentaur geworden.