Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visconti schreef:geen van beide het liefst, gewoon een passend zadel kopen
Precious20 schreef:Heel simpel: omdat het rechtstreeks op de paardenrug ligt... Als je er nog een dekje onder stopt, heb je geen rechtstreeks contact met de rug en bijgevolg wordt de druk niet optimaal verdeeld.
Stom voorbeeld mss maar jij brengt toch ook geen drukverband over je kleren aan?? Je brengt dat verband dan toch ook rechtstreeks op jouw huid aan en daarover kleren? Met een gelpad is dat net hetzelfde...
amaretto20 schreef:ik deed hem altijd tussen mijn dekje en zadel , maar rij nu met een bontje omdat ik niet zulke goede verhalen over de gelpad hoorde
Apple schreef:Ik heb hem direct op de rug van het paard. Doel van een gelpad is drukverdeling en dat gaat beter als het direkt op de rug van het paard ligt.
Doel van het dekje is alleen zweetopname zodat je zadel niet te hard achteruit gaat.
Precious20 schreef:Toch gek dat jullie allemaal een gelpad gebruiken en (bijna) niemand van jullie weet hóe je een gelpad hoort te gebruiken, laat staan wat de functie van een gelpad is...![]()
![]()
Een gelpad (en een bontje trws ook) heeft een drukregulierende functie. Om optimaal gebruik te kunnen maken van die functie hoor je een gelpad rechtstreeks op de blote paardenrug te leggen, dan pas dekje en zadel.
Maar omdat een gelpad door de wrijving met de paardenrug brandplekken kan geven, doe je best een hoesje rond je gelpad. Helaas kiezen de mensen hier meestal een gemakkelijkere oplossing voor, nl. gelpad op het dekje. Dit kan je doen maar bedenk dan wel dat de gelpad zijn drukverdelende functie verliest en dus meer een sieraad wordt (zoals vaak het geval is met bontjes)....
Utan schreef:Precious20 schreef:Heel simpel: omdat het rechtstreeks op de paardenrug ligt... Als je er nog een dekje onder stopt, heb je geen rechtstreeks contact met de rug en bijgevolg wordt de druk niet optimaal verdeeld.
Stom voorbeeld mss maar jij brengt toch ook geen drukverband over je kleren aan?? Je brengt dat verband dan toch ook rechtstreeks op jouw huid aan en daarover kleren? Met een gelpad is dat net hetzelfde...
Ik zeg niet dat wat je zegt fout is, maar je hebt mij nog steeds niet overtuigd. Ik snap de vergelijking met een drukverband ook helemaal niet? In mijn ogen is dit appels met peren. Een drukverband is toch iets heel anders? Als je het zou vergelijken met een stuk schuim dat je op een harde stoel wil leggen, dan had ik het logischer gevonden maar dan klopt het niet. Het doet nl niks af of je nu rechtstreeks op dat schuim zou zitten of er eerst nog een dekje over zou leggen. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd dacht dat een gelpad eerder dienst deed als een soort schokdemper dan als een drukverdeler. Maar hier ben ik dus verkeerd mee?
Precious20 schreef:Daarom zei ik ook dat het een stom voorbeeld was![]()
Maar de vergelijking met de stoel gaat ook niet op omdat de stoel een hard oppervlak heeft zonder gevoel. De paardenrug daarentegen is erg gevoelig. Het gaat er dan ook niet om dat jíj er comfort aan hebt (door op het schuim te gaan zitten) maar het paard moet zich er prettiger bij voelen. Daarom is het beter om het rechtstreeks op de paardenrug te leggen ipv er nog iets (dekje) tussen te stoppen...
Enne, schopdempend is hetzelfde als drukregulierend
BrittKitt schreef:En die dekjes waarbij er een gelpad uitsparing inzit, heeft dat hetzelfde effect als pad op het dekje of is dat dan weer wel goed? Het heeft dan ook een beetje hetzelfde effect als een hoes of zie ik dat verkeerd?
_angela_ schreef:Het enige verschil tussen een hoes en een dekje is de dikte...
BrittKitt schreef:Is er ook ooit wetenschappelijk onderzoek naar geweest eigenlijk?
Utan schreef:Wat ik nog wilde vragen, leggen jullie je gelpad met de afgeronde kant naar voor of met de rechte? Ik heb nl beide al zien voorkomen en was nu benieuwd hoe de meeste het doen en waarom![]()