Gelpad onder het dekje of tussen dekje en zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaa_

Re: Gelpad onder het dekje of tussen dekje en zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:18

Op mijn bijrijdpony leg ik ook altijd een gelpad rechtstreeks op zijn rug. Ik heb er wel een hoes omheen

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:20

onder het dekje, gewoon elke keer na het rijden schoonsponzen.
anders verliest het idd de werking.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:38

Visconti schreef:
geen van beide het liefst, gewoon een passend zadel kopen Knipoog

Je trekt hier meteen een conclusie dat het zadel niet past.. dit hoeft absoluut niet te zijn.. het paard dat ik rijd moet ook een gelpad onder zijn zadel (doe hem altijd onder het dekje) omdat hij gewoon een gevoelige rug heeft en anders gewoon last van zijn rug heeft .. en nu heeft hij dit niet meer Knipoog

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:43

Toch raar dat er zoveel mensen een gelpad rechtstreeks op de rug leggen. Heb net een van de nieuwste gelpads zonder hoes, maar ik vroeg hoe je hem moest gebruiken. Tussen zadel en dekje werd mij verteld.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:14

Precious20 schreef:
Heel simpel: omdat het rechtstreeks op de paardenrug ligt... Als je er nog een dekje onder stopt, heb je geen rechtstreeks contact met de rug en bijgevolg wordt de druk niet optimaal verdeeld.
Stom voorbeeld mss maar jij brengt toch ook geen drukverband over je kleren aan?? Je brengt dat verband dan toch ook rechtstreeks op jouw huid aan en daarover kleren? Met een gelpad is dat net hetzelfde...

Ik zeg niet dat wat je zegt fout is, maar je hebt mij nog steeds niet overtuigd. Ik snap de vergelijking met een drukverband ook helemaal niet? In mijn ogen is dit appels met peren. Een drukverband is toch iets heel anders? Als je het zou vergelijken met een stuk schuim dat je op een harde stoel wil leggen, dan had ik het logischer gevonden maar dan klopt het niet. Het doet nl niks af of je nu rechtstreeks op dat schuim zou zitten of er eerst nog een dekje over zou leggen. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd dacht dat een gelpad eerder dienst deed als een soort schokdemper dan als een drukverdeler. Maar hier ben ik dus verkeerd mee?

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:18

amaretto20 schreef:
ik deed hem altijd tussen mijn dekje en zadel , maar rij nu met een bontje omdat ik niet zulke goede verhalen over de gelpad hoorde

watvoor verhalen dan?
bij ons op demanege hebben bijna alle zadels gelpads

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:20

Ja op maneges doen ze dat ook omdat zadels gewoon bijna nooit fatsoenlijk passen Lachen

En die dekjes waarbij er een gelpad uitsparing inzit, heeft dat hetzelfde effect als pad op het dekje of is dat dan weer wel goed? Het heeft dan ook een beetje hetzelfde effect als een hoes of zie ik dat verkeerd?

love__oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:17

Apple schreef:
Ik heb hem direct op de rug van het paard. Doel van een gelpad is drukverdeling en dat gaat beter als het direkt op de rug van het paard ligt.

Doel van het dekje is alleen zweetopname zodat je zadel niet te hard achteruit gaat.

Hier sluit ik me bij aan. (gebruik er zelf geen een maar zo zou ik het ook doen)

Er heeft ooit eens een test in de bit gestaan over gelpads. En ik meen dat de alfa en equigelpads (die standaard zwarten) er als een van de beteren uitkwamen. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen welke nou heel goed uit de test kwamen en welke minder.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:00

Precious20 schreef:
Toch gek dat jullie allemaal een gelpad gebruiken en (bijna) niemand van jullie weet hóe je een gelpad hoort te gebruiken, laat staan wat de functie van een gelpad is... Verward Scheve mond

Een gelpad (en een bontje trws ook) heeft een drukregulierende functie. Om optimaal gebruik te kunnen maken van die functie hoor je een gelpad rechtstreeks op de blote paardenrug te leggen, dan pas dekje en zadel.
Maar omdat een gelpad door de wrijving met de paardenrug brandplekken kan geven, doe je best een hoesje rond je gelpad. Helaas kiezen de mensen hier meestal een gemakkelijkere oplossing voor, nl. gelpad op het dekje. Dit kan je doen maar bedenk dan wel dat de gelpad zijn drukverdelende functie verliest en dus meer een sieraad wordt (zoals vaak het geval is met bontjes)....

Precies en zo heeft mijn zadelmaker het ook geadviseerd. Al moet ik zeggen dat ik hem soms ook gewoon tussen het zadel en het dekje leg.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:04

Utan schreef:
Precious20 schreef:
Heel simpel: omdat het rechtstreeks op de paardenrug ligt... Als je er nog een dekje onder stopt, heb je geen rechtstreeks contact met de rug en bijgevolg wordt de druk niet optimaal verdeeld.
Stom voorbeeld mss maar jij brengt toch ook geen drukverband over je kleren aan?? Je brengt dat verband dan toch ook rechtstreeks op jouw huid aan en daarover kleren? Met een gelpad is dat net hetzelfde...

Ik zeg niet dat wat je zegt fout is, maar je hebt mij nog steeds niet overtuigd. Ik snap de vergelijking met een drukverband ook helemaal niet? In mijn ogen is dit appels met peren. Een drukverband is toch iets heel anders? Als je het zou vergelijken met een stuk schuim dat je op een harde stoel wil leggen, dan had ik het logischer gevonden maar dan klopt het niet. Het doet nl niks af of je nu rechtstreeks op dat schuim zou zitten of er eerst nog een dekje over zou leggen. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd dacht dat een gelpad eerder dienst deed als een soort schokdemper dan als een drukverdeler. Maar hier ben ik dus verkeerd mee?

Daarom zei ik ook dat het een stom voorbeeld was Knipoog
Maar de vergelijking met de stoel gaat ook niet op omdat de stoel een hard oppervlak heeft zonder gevoel. De paardenrug daarentegen is erg gevoelig. Het gaat er dan ook niet om dat jíj er comfort aan hebt (door op het schuim te gaan zitten) maar het paard moet zich er prettiger bij voelen. Daarom is het beter om het rechtstreeks op de paardenrug te leggen ipv er nog iets (dekje) tussen te stoppen...
Enne, schopdempend is hetzelfde als drukregulierend Knipoog

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 00:02

Precious20 schreef:
Daarom zei ik ook dat het een stom voorbeeld was Knipoog
Maar de vergelijking met de stoel gaat ook niet op omdat de stoel een hard oppervlak heeft zonder gevoel. De paardenrug daarentegen is erg gevoelig. Het gaat er dan ook niet om dat jíj er comfort aan hebt (door op het schuim te gaan zitten) maar het paard moet zich er prettiger bij voelen. Daarom is het beter om het rechtstreeks op de paardenrug te leggen ipv er nog iets (dekje) tussen te stoppen...
Enne, schopdempend is hetzelfde als drukregulierend Knipoog

In die vergelijking zag ik de stoel als het zadel en de mens als het paard Knipoog
Verder is drukverdeling en schokdemping absoluut niet hetzelfde, iets kan nl heel makkelijk schokdempend zijn zonder dat het drukverdelend is, denk bv aan een veer.
Maar wat de functie ook is, drukverdeling of schokdemping, ik geloof nog steeds niet dat het zoveel uitmaakt of je de gelpad onder of boven een dekje gebruikt. Nogmaals, ik zeg niet dat het niet waar is, maar ik denk dat ik het pas geloof als je met metingen etc als hard bewijs aankomt Knipoog Ik wil best wel aannemen dat het een klein beetje afdoet maar ik geloof momenteel nog steeds niet dat dit ook echt de moeite is. En om nog eens met een, misschien idiote, vergelijking af te komen: Als ik een rugzak draag, heb ik echt niet meer of minder last van mijn schouders als ik hem op of onder mijn jas draag. (wel natuurlijk als de stof dubbel zou zitten ofzo maar dat is iets helemaal anders, dan ligt het nl niet aan het feit dat er iets tussenzit maar aan het feit dat het er slecht tussenzit)

BrittKitt schreef:
En die dekjes waarbij er een gelpad uitsparing inzit, heeft dat hetzelfde effect als pad op het dekje of is dat dan weer wel goed? Het heeft dan ook een beetje hetzelfde effect als een hoes of zie ik dat verkeerd?

Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:03

De dekjes zijn vrij dik, en ze hebben dus dezelfde uitwerking als een dekje. Het enige verschil tussen een hoes en een dekje is de dikte...

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:32

_angela_ schreef:
Het enige verschil tussen een hoes en een dekje is de dikte...

Niet rot bedoeld maar dat wist ik nu ook wel Knipoog
Maar voor degene die de gelpad onder hun dekje, in een hoes, gebruiken: hoe wordt het dan bepaald wanneer de hoes/dekje te dik is en wanneer niet? Verder zie ik ook regelmatig dat zo'n hoes vrij groot is waardoor de hoes gaat rimpelen, lijkt mij dat dat dan ook niet goed is, hoe doen jullie dat dan? Eerst even strijken?
Misschien belachelijke vragen maar dat is omdat ik dus nog steeds geloof dat het, wat betrefd druk en schokken, niet zoveel uitmaakt of het boven of onder het dekje ligt.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:55

Ik sluit me bij Utan aan, ik zie ook nog steeds niet echt het verschil in drukverdeling onder of boven het dekje.

Als je hem trouwens tussen zadel en dekje plaatst, dan weet je ook zeker dat de pad goed onder het zadel ligt. Als deze onder het dekje zou liggen dan kan je dit niet goed zien.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:27

Is er ook ooit wetenschappelijk onderzoek naar geweest eigenlijk? Tong uitsteken

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:23

Wat ik nog wilde vragen, leggen jullie je gelpad met de afgeronde kant naar voor of met de rechte? Ik heb nl beide al zien voorkomen en was nu benieuwd hoe de meeste het doen en waarom Lachen
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:37

BrittKitt schreef:
Is er ook ooit wetenschappelijk onderzoek naar geweest eigenlijk? Tong uitsteken

Ja, in een BIT van een aantal jaar geleden. Is volgens mij ook wel eens ingescand door iemand?
Maar, ik ben het met Precious20 eens, wat zij probeert te zeggen is, je beschermt met de gelpad de rug van het paard, niet je zadel. Tenzij je een heel dun schabrak is, je doet er immers toch een hoesje omheen, maar bij bv van die pads die nu zo in zijn, is het voor de werking die een gelpad geeft, het beste om hem op de blote rug te leggen.

mies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:18

bij ons op de manege liggen ze tussen het zadel en het shabrak. je kan natuurlijk ook gewoon kijken hoe de andere het neerleggen Knipoog

MrikkieJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:03

Ik heb hem tussen het zadel en het dekje in.

MrikkieJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:04

Utan schreef:
Wat ik nog wilde vragen, leggen jullie je gelpad met de afgeronde kant naar voor of met de rechte? Ik heb nl beide al zien voorkomen en was nu benieuwd hoe de meeste het doen en waarom Lachen
Afbeelding

Zo'n gelpad heeft m'n verzorgpony ook!!
de rechte kan naar voren.. Knipoog