Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twilicht schreef:Ik vind het zo, als het niet nodig is, is het niet nodig
Yamcha schreef:Nee, een bontje is nooit nodig, tenzij je paard een supergevoelige rug heeft, maar dan moet het zadel mét bontje perfect passen. Dan leg je er ook geen dekje onder. Dan is het heel simpel: bontje op blote rug en dan zadel erop. Verder niks. Geen pads, dekjes of wat ook.
Maar het beste (vind ik) is gewoon een dekje van katoen en een perfect passend zadel erop. Een goed passend zadel is zó belangrijk, daarin moet je geen concessies doen. Laat je zadelmaker kijken naar je zadel, je zadel moet passend zijn op de blote rug. Een dekje, pad of bontje is bedoeld om je zadel te beschermen tegen zweet en zand, niet om de rug te beschermen tegen het zadel.
Yamcha schreef:Je beschermt de rug niet tegen het zadel, zadel moet passen op de blote rug. Ik heb je posts idd gelezen, maar ik raad je aan om de DA te laten kijken naar die witte haren.
Maar als jouw zadel gewoon past op de blote rug, moet je daar geen bontje onder doen, want dan past je zadel opeens niet meer. Beter doe je er een mooi katoenen dekje onder of een niet te dikke pad (sommige pads lijken heel dik en dat zijn ze helemaal niet). De Rambo-pads zijn erg goed en Passierpads ook. Betaal je wel wat voor, maar dat is de rug van je paard ook wel waard, toch?
streep3 schreef:Alina schreef:Mijn bruine heeft door de hele vacht witte haartjes, kan dus ook zat
Maar.. Als je vorige zadel beroerd lag kan het idd dat je er nu pas de witte haren van ziet, die komen nl. altijd pas later