Wat vertelt een zweetafdruk onder het zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Wat vertelt een zweetafdruk onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:29

Ik vind het ook logisch klinken, dus ik rij voorlopig weer gerust Knipoog

POKERFACE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:03

hmm klinkt idd heel logisch.
weer wat geleerd. Knipoog
'k had er eigenlijk nog nooit op gelet bij een paard..
waar hij droge en natte plekken had.
nu zal ik er zeker vaker naar kijken! Tong uitsteken

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:53

Margreet schreef:
In draf zullen de spieren links-rechts afwisselend opbollen en wegzakken en zo krijgt de huid dus wat lucht --> minder zweet. De rest van het zadel draagt voortdurend en daaronder is het dus wat benauwder --> meer zweet.
Klinkt inderdaad logisch, maar de werkelijkheid gaat tegen deze logica in Knipoog
Juist de plaatsen waar lucht bij komt, kan verdamping plaatsvinden en zul je dus zweet zien. Waar de warme huid niet in contact komt met lucht, zie je geen zweet. Dat laatste vind je op de plaatsen waar je zadel in constant contact is met het paard; en of dat goed is, hangt van de plaats af. Dit heb ik meegekregen tijdens een lezing/demonstratie van Dan Kroetch, volgende heb ik gequote van zijn website:

2. What should the sweat mark patterns on my horses' back look like after I have finished a ride?

A correct sweat pattern should show equal panel contact on both sides. However, because 70 percent of the weight bearing surface of the tree of the saddle presses down on the front part of the horses' back due to the girthing system and the stirrup bar location, the front 1/2 of the panel should be clean on your pad and dry on your horse and the back 1/2 of the panel should be wet and dirty. This is due to the fact that sweat is created when air and heat mix. The front part of your panels should be in constant contact with your horses' back, so therefore air is never introduced to this area. So while the area may get warm from exercise, it shouldn't sweat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:00

Aha, vandaar dat 'ie ook niet zweet onder het hoofdstel. (wel dus)
Sorry, niet overtuigd.

Overigens staat in de quote dus wel dat de "front part" droog moet zijn, dus dat dat ok is, blijft hoe dan ook overeind.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:23

Mij zie je nergens zeggen dat droge plekken aan de voorkant niet goed zijn. Waarom zou ik anders die quote plaatsen? Om m'n eigen uitspraak onderuit te helpen?

Overigens ben ik op mijn beurt niet overtuigd van jouw voorbeeld van het hoofdstel. Het paard zweet daar en volgens jou komt daar geen lucht bij. Maar wie zegt dat dat inderdaad zo is? Zo'n strookje leer, waar ook nog eens geen ruiter op zit die met zijn gewicht de boel goed in contact houdt.

Maar joh, 't is je goed recht, ik denk alleen dat deze kerel er behoorlijk verstand van heeft.
Laatst bijgewerkt door Nyncke op 23-06-07 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:26

De singel dan, ander voorbeeld. Ook droog? tja, bij mij niet hoor.

Je hoeft overigens niet zo onaangenaam te gaan doen hoor, doe ik ook niet. Ik zeg alleen maar dat die quote bevestigt dat het goed is, dus dat is fijn om te weten. Daarmee zeg ik niets over jou en zijn we het eens Knipoog

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:41

Nou ja, jouw manier van formuleren van het hoofdstelvoorbeeld kwam nogal sarcastisch op me over, terwijl ik ook alleen maar mijn ervaringen hier loop te ventileren (he, toepasselijke woordkeuze) in de hoop wat bij te dragen aan het antwoord voor de ts.

Ook singels zullen trouwens lucht doorlaten, simpelweg omdat ze gemaakt zijn van luchtdoorlatend materiaal, en ja misschien vreemd als je het vergelijkt met het droge-plekken-onder-het-zadel-verhaal, ook leer ademt. Kijk maar naar leren schoenen.

Waarom je onder het (leren) zadel dan wel droge plekken ziet, heeft te maken met het ruitergewicht. Dat plaatst het zadel 'stabiel' op de rug. Voor de rest is het zadel dusdanig dik, dat van zitting naar kussens natuurlijk ook geen ademen meer plaatsvindt.

Maar ga je bijvoorbeeld longeren met een zadel op maar zonder ruiter, dan ligt ook het zadel niet meer zo dat er geen lucht meer onder verplaatst en zul je andere patronen zien. Het is ook niet voor niets dat je de totale ligging van een zadel pas écht goed kunt beoordelen als er een ruiter op zit en je het paard in beweging ziet. De beste zadelpassers doen het zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:09

Ik krijg ook zweetvoeten in mijn leren schoenen, in al mijn leren schoenen. Zelfs in mijn super de luxe bergschoenen. Leer ademt, maar geeft geen garantie dat je niet zult zweten. Maar het kan niet alle warmte afgeven aan de buitenlucht. Met of zonder ruiter: een paard zal altijd zweten onder het zadel na arbeid.
Ik kan het verschil qua zweetplekken in longeren of rijden niet vergelijken: ik rijd langer dan ik longeer. Als ik longeer doe ik dat ook niet erg intensief. Paard zal dus ook minder warm worden en zweten.

Maar ik ben blij dat het droog is onder het zadel op de plekken waar het hoort Haha! Ik dacht echt dat mijn zadel te ruim was daar, maar dat is dus neit zo.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:57

Hebben mensen misschien ook mooie plaatjes/ fotos van hoe het dus ECHT goed is?

Ik ga ook eens op 'mijn' zweetplekken letten. VOlgens mij is er niet overal zweet...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:17

Neopreen singels ademen niet hoor. En m'n paard zweet met leren singels en met neopreen singels.
Met warm weer zweet m'n paard onder het halster in de wei en onder het hoofdstel zweet ze ook.
Ik heb momenteel geen plaatjes van een bezweet net afgezadeld paard dat een passend zadel op heeft gehad.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:28

Afbeelding
Droge plek van een niet goed passend zadel.
Op de plaats van de droge plek ontstonden bindweefselbultjes (als je goed kijkt zijn ze wel te zien).
In afwachting van een op maat gemaakt zadel tijdelijk een ander zadel geprobeerd maar deze gaf aan de voorzijde bij de schoft droge plekken waar ook bindweefselbultjes ontstonden.
Dit paard heeft een erg gevoelige huid waarbij alles precies passend moet zijn, zodra hij maar iets teveel druk heeft door zadel of tuig krijgt hij bindweefselbultjes.
Op de plekken waar hij goed zweet krijgt hij ze niet dus in mijn beleving ontstaan droge plekken echt door te veel druk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:30

Bultjes zijn nooit goed. En inderdaad zie je die soms direct na het afzadelen en na 5 minuten zijn ze weer weg.
Ik let ook altijd na het afzadelen op bultjes.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:56

mijn mening die bindweefsel bultjes ? zij dat egt de bultjes of vormen die blokjes doordat je dekje die blokjes afdrukt ? als je zelf met een vormpje in je vel drukt blijft dat ook staan zou dat da niet ook zijn van een dekje ?????