[WN] zadels, de cowboys vroeger en 'wij' nu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: zadels, de cowboys vroeger en 'wij' nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:59

De meeste vrienden van vrouwen die niks met paaden hebben hoeven hier niet over na te denken denk ik Haha!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:11

Een leuk en zinning topic heeft ts hier gestart!
Ik ben het er mee eens dat wij onze paarden teveel "mens" maken en dan maar over de poedertjes, suplementen en soorten voer nog maar te spreken.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:16

Romkabouter schreef:
De meeste vrienden van vrouwen die niks met paaden hebben hoeven hier niet over na te denken denk ik Haha!

Zo las ik hem dus ook, maar de interpretatie van mijn opmerking is wonderbaarlijk treffend Haha! Mijn vriend heeft inderdaad niks met paarden Tong uitsteken Maar hij doet zijn best en vraagt soms zelfs heel geinteresseerd hoe het was Ja

Mijn paardje is wel een onderdeel van mijn leven waar ik niet graag afstand van zou doen, maar ik beschouw haar niet als 'mens'. Wel wil ik dat ze lekker in haar vel zit en dus passende hulpmiddelen op haar rug krijgt, we doen toch iets heel onnatuurlijks met een paard: erop zitten ..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:36

Nu is mij wel iets opgevallen. Bij ons op stal is er 1 zadel, echt oud en "lelijk" geworden, maar ik heb nog maar weinig paarden gezien, waarbij dat zadel niet paste. Ik gok dat het een prehistorische stubbe is. Geen idee wat het precies is en wat dat dit zadel zo speciaal maakt. Het zit ook nog eens lekker!

Anderzijds ligt er ook meer als een zadel dat op geen enkel paard fatsoenlijk ligt.

Ik denk dat je paarden van vroeger heel goed met de auto's van nu kunt vergelijken. Sommige worden afgeragd en zijn binne no time grote kosten aan en andere auto's worden vertroelteld en goed "verzorgd" en gaan lekker lang mee. Is maar hoe je naar het gebruiksvoorwerp kijkt. Is het een practisch en niks meer of is het praktisch en nog veel meer.

intressant!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:43

Wizewo... Stubben??? We hebben het over cowboys hoor.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:46

Hehe, ehrm ja ok, even verkeerde discipline, maar ik denk dat je het zo door kunt trekken naar "engelse" stijl.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:50

Dat denk ik niet. Engelse zadels komen veel minder nauw dan Western zadel, heb ik het gevoel.

Realiseren we ons overigens dat de Indianen pas paarden kennen sinds Columbus, en dat die daar met Spaanse zadels geland zijn?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:53

Was het vroeger niet zo dat een cowboy een goed zadel nooit verkocht? Een goed paard kon je overal kopen, maar een goed zadel moest je zuinig op zjn Haha!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:17

Oh ok, dan zeg ik niks meer. Was eigenlijk per toeval hier beland (via actieve topics en niet gekeken welk deelforum het was, fout langs mijn kant I know).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:27

Je mag best wat zeggen hoor Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:30

Billy: Een zadel kostte minstens 4 × meer als een paard.
Ik vind het tegenwoordig nog veel belangerijker: als je een echt goed zadel hebt waar je lekker in zit, bewaar hem, ook al past hij je huidige paard niet.
Het is ook nu in Amerika heel normaal een heel mooi zadel te kopen en daar dan een passend paard bij uit te zoeken.

Het western-, of Klassieke zadel, heeft wat specifieke problemen als het om pasvorm gaat.
Mijn oude Zaldi, een beetje nagemaakte Stübben, heeft ook op mijn eerste pony gelegen, op al mijn andere pony's en paarden en op de Tarq. Nu helaas wijlen: de boom is gebroken. Maar een Engels zadel past op meer paarden als een westernzadel.

Er waren ook ridders die zich juist helemaal op hun paard richtten, en met hun paarden leefden. Je hebt in iedere eeuw voorbeelden van beide extremen. Een echt getrained oorlogspaard was ontzettend duur, maar ja, als je ziet hoe sommigen tegenwoordig hun dure dressuur- of quarters gebruiken? Kennelijk geld genoeg!

Je ziet uit de geschiedenis dat het wiel kennelijk steeds weer overnieuw uitgevonden moet worden: klein voorbeeldje: de Griekse Xenophon schrijft de eerste verhandeling over rijden; onder andere, dat je je paard moet begrijpen, en dat je met een beloning oip het juiste moment verder komt als slaan. Hetzelfde schrijft la Guiérnière, en de duke of newcastle, en de (vroege) Baucher, en Centered Riding (legt het principes van de klassieke dressuur op een andere en zeer begrijpelijke manier uit) en KLaus Hempfling. Nuno Oliveira (lees zijn boeken!), Mark Raschid (omgaan met paarden) Ga-Wa-Neh (ponyboy) enz. De kernboodschap van deze schrijvers door de eeuwen heen is altijd dezelfde.

Müseler vind ik ook een goede: hij wil niet eens een plaatje plaatsen van een goed gebalanceerde ruiter met paard, hij heeft een leeg vierkant met de opmerking: ieder paard en iedere ruiter vormen een unieke combinatie, en daardoor een unieke balans! Een universele waarheid.

het punt dat ik wil maken is dat er met grote regelmaat begnadigde ruiters zijn die de universele waarheid van goed rijden, en goed met je paard omgaan begrijpen, en die kennis delen, en dat even hard een groot gedeelte van de ruiters tòch met grof geweld en dwingelandij iets van hun paarden gedaan wil krijgen.

Als je foto's in oude boeken bekijkt, zie je daar ruiters met prachtig gebalanceerde paarden, die NIET achter de loodlijn lopen, di NIET aan de teugels trekken. Kijk je nu naar de ''moderne'' dressuurruiter, dan zit de kin op de borst, de achterhand loopt 2 meter achter het zwaartepunt, de onderhals goed gespiert, holle rug, en ze krijgen er allemaal winstpunten voor en winnen prijzen.
Western ''trainers'' die electrisch draad boven de hals van de 2-jarige veulens houden, zodat ze nooit meer hun hoofd omhoog durven te nemen. Paarden in alle disciplines die voor hun achste jaar al àf zijn! (met 8 jaar is een paard net uitgegroeid)

Dus we zitten ook nu in een periode waar veel mensen weten hoe je paardgericht rijd, en héél veel mensen hun paarden vrolijk kapot rijden.

En ik heb het nu wel voornamelijk over klassieke dressur, maar het westernrijden is daaruit voort gekomen, de basis is hetzelfde. Daarom hoort lichtrijden ook niet op een westernzadel. De Vaqueros en buckaroos traceren hun rijstijl in direkte lijn terug naar de klassieke dressuur uit het oude Europa, de dressuur is zelf ook gebaseert op de training voor oorlog, en veehoeden.
Dus: hier een foto van een geweldige middendraf om te laten zien dat je wel degelijk door kan zitten. ook als je hard draaft.
Afbeelding

En bv met een ring of touwtje rijden is ook niets nieuws, een heer uit de dertiger jaren:
Afbeelding

En Nuno Oliveira
Afbeelding

Dus: Op ieder moment in time and space, zijn er mensen die met heel veel liefde en gevoel hun paard juist rijden, en dan kan men een paard tot in zijn twintiger jaren rijden, en zijn er mensen die een paard binnen 4 jaar volkomen kapot gereden hebben.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 21-06-07 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:34

Meelezen doe ik zoiezo, dit is echt een boeiend topic.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:40

Zoiezo? Zowiezo, wizewo!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:42

sowieso...... Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:43

Rolleyes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:49

Meelezen deed ik sowieso Knipoog ook al Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:30

hahah Ozewiezewozewieze walla krystalla!

Ik heb ook zo een oud zadel gehad, ligt nu op ene haflinger, past werkelijk op een legio aan paarden. Wel een westernzadel, onbekend merk, maar zeker 35 jaar oud!!

Vroegah.. ja toen ging het goed Knipoog Nee, ik denk dat je idd in elk tijdsvak wel `goede en slechte` voorbeelden kunt vinden van zadels en paardrijden.

Ik ben weer wat gerustgesteld en merk dat in tegenstelling tot mijn eerdere vermoedens dat de algemene tendens ook hier `leef en laat leven`is en dat lol met je knol echt nog wel mag.

De `verhitte`stemmingen in zadeltopics komen denk ik dan ook voort uit onzer aller LIEFDE voor het PAARD.. en dat het door de passie wel eens kan lijeknalsof we allemaal de wijzheid in pacht denken te hebben als het om verzorging gaat. We doen tenslotte allemaal ons best.
[quote]
Müseler vind ik ook een goede: hij wil niet eens een plaatje plaatsen van een goed gebalanceerde ruiter met paard, hij heeft een leeg vierkant met de opmerking: ieder paard en iedere ruiter vormen een unieke combinatie, en daardoor een unieke balans!

equine ook bedankt voor jou reactie! aard van het paard is idd een prima boek, wel zware kost voor de minder wetenschappelijke onderrichten onder ons, maar zeker een aanwinst voor elke paarden liefhebber!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:57

annebe schreef:
Een leuk en zinning topic heeft ts hier gestart!
Ik ben het er mee eens dat wij onze paarden teveel "mens" maken en dan maar over de poedertjes, suplementen en soorten voer nog maar te spreken.

Daar ben ik het ook mee eens.
Ik ken mensen die niet eens willen dat hun paard zweet. (Dat is zielig, dan heb je ze te hard aan het werk gezet).

Zelf rijd ik op Damon met een pannenkoekzadel omdat hij onder alle andere zadels kreupel ging lopen. Momenteel rijd ik zonder omdat het pannenkoekzadeltje kappot is. Heb nooit gemerkt dat hij last had van het pannenkoekzadel en ook van het zonder zadel heeft hij geen problemen gehad. Naar mijn idee loopt hij zelfs beter (ontspannener) zonder zadel als dat hij deet voordat hij kreupel ging lopen met een zadel.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:05

Citaat:

Citaat:
Daar ben ik het ook mee eens.
Ik ken mensen die niet eens willen dat hun paard zweet. (Dat is zielig, dan heb je ze te hard aan het werk gezet).
Wat te denken van mensen die hun paard een suplement geven om het wit "witter" te maken en het "zwart" zwarter. Ik vind dat dus ziekelijk.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:08

sablou schreef:
Wat te denken van mensen die hun paard een suplement geven om het wit "witter" te maken en het "zwart" zwarter. Ik vind dat dus ziekelijk.

Ja belaggelijk toch! Ik bedoel, als zo'n paard gaat rollen in de wei ofzo, kan je hem nog zo vol stoppen met 'wit-maak-spul'.. Groen istie dan toch wel. Nagelbijten / Gniffelen

Er zijn ook mensen (had gehoord dat dat gebeurde bij keuringen, bij de hengsten) die hun paard spul geven zodat ze 'gespierder' overkomen. Zodra je stopt met dat spul geven 'zakken ze in'.
Zegmaar.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:09

Wat ik heel erg vind is dat ik op bokt gelezen had dat er mensen zijn die hun paarden een BOETT-deken om doen, niet omdat 'ie zomereczeem heeft
; maar omdat dat minder poetswerk is!!!
Koop een scooter!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:16

Ik wil niet moeilijk doen, maar het zou leuk zijn als het een beetje on topic blijft. Het onderwerp 'vroeger' en de cowboys is zo leuk, zou zonde zijn om dat te laten verwateren.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:51

Aafke_ schreef:
Maar een Engels zadel past op meer paarden als een westernzadel.

Leuk dat je dit zegt, want ik het gaat wel tegen de veel gestelde stelling in dat juist een westernzadel op elk paard zou moeten passen ..

BTW: Mensen die hun paarden middeltjes geven om het paard zwarter te maken, zullen ze hoogst waarschijnlijk ook niet in de wei laten Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:54

AAArghhhh JUIST bij een westernzadel ligt de pasvorm veel nauwer: het grote oplegvlak, maakt het een betere gewichtsverdeler, maar dan moet het wèl aardig passen. Een engels zadel heeft een ''binnenboom'' bestaande uit een vork en een lepel, met kussens daaronder als de vork past (moet parralel aan de schouders lopen en de juiste breedte hebben) Dan kan je de kussens opvullen, passend bij het paard

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:47

Hier zijn de verschillen tussen "vroeger" en "nu" waarschijnlijk het kleinst .... http://www.thecalifornios.com/

Afbeelding

Bezoek deze website eens en let op gebruikte zadels, tuigage en "outfit".....