[WN] Nieuw boomloos concept ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

Re: Nieuw boomloos concept ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:39

Interessant onderwerp.
Ik blijf even meelezen.
Ik zit met mijn oude Haflinger, die een wat doorgezakte rug gaat krijgen. Daardoor gaat mijn (boom)zadel meer op zijn schouders en zijn lendenen rusten en er tussenin juist niet.
En daarvoor ben ik op zoek naar een oplossing.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:28

Klaar met pizza.
het topic gaat over zadels die een andere aanpak als een houten boom hebben
Wat is dat met stipjes? Is dat weer iets bokkigs dat ik niet ken? Blond

Ik en Willem vinden ook dat je op ieder paard een passend zadel dan niet kopen, in ieder geval máken kan.
Ik geloof best dat een bepaalde stand invloed kàn hebben. Tarq staat altijd heel raar te grazen, en zijn ene schouderblad steekt ietsje meer uit dan de andere. Zijn serieuze training is nu pas begonnen maar je merkt er niets van, en het heeft gelukkig geen invloed op het zadel als je dat achter de schouderbladen legt waar het ook thuishoort.

Ik ga nu iets versimpelt uitleggen: Het zadel, en de ruiter wordt gedragen door de rug van het pard, die bestaat uit een skelet, met daaroop drie lagen spierplaten die op hun beurt in vliezen gebundelt liggen, dat zijn de ''ligamenten'' daarboven kan nog een speklaagje zitten, en daarboven de huid. Deze constructie draagt nu het zadel. De rug van een paard moet net zo ''hard'' gemaakt worden voor het dragen van een zadel als je de spieren, en vooral de pezen en banden langzaam hard maakt in de tijd na het inrijden en voordat je met het echte zware werk begint.
Om toch weer met een schoenenvoorbeeld aan te komen: we hebben allemaal wel eens meegemaakt dat na een hete zomer op slippers onze prima ingelopen schoenen behoorlijk tegen vielen nadat we weer naar school of werk moesten.
Dus als wij op vakantie geweest zijn en drie weken niet gereden hebben, moet ons paard zijn rug ook weer overnieuw ''hard'' gemaakt worden.

(het volgende stukje is gegeneraliseert: we weten allemaal dat er altijd weer uitzonderingen zijn (mijn eigen paard doet op het ogenblik nogal vreemd))
De vorm van het skelet ligt na 5/6 jaar redelijk vast, pas na ong. 10/14 jaar of een veulen kan de rug wat inzakken. Maar wat we meestal zien is dat de bespiering achter de schouders wat minder wordt, zodat een zadel achte de schouders duikt en naar beneden duikt.
Bij intensieve (en goede) training kan een paard met een dakjesrug tweespierbundels links en rechts van de wervelkolom krijgen die de ''twist'' veel groter maken. Een paard dat conditie en/of spieren verliest kan juist van een brede rug naar een dakjes model gaan. Dus van veel ''twist'' naar weinig ''twist''.
De rugvorm van een paard ligt dus niet vast, leeftijd, ziekte en training kunnen er allemaal invloed op hebben. Daarom propageer ik het gebruik van de Flexible Curves, oftewel: Meten is Weten.
Soms is een paard mega-vet geworden en dan blijkt dat de plek waar de boom ligt eigenlijk niet verandert is: dus niets aan de hand. Als je dat nu even na kan kijken is dat erg fijn.

Pasvorm.
ik loop de hele tijd te roepen dat dat zo belangerijk is, en dat ìs het ook. Er wordt hier te lande soms heel makkelijk over gedaan: de ''magische Handjes'' het zinloze ''Spin leggen" in een nieuw zadel zonder vorm, met dik fleece en daar dan losjes de spin in leggen! Ja, Duuhhh. Lees Westernsaddle-in-europe.
En wij kopen voor een customzadel dus de meest optimaal passende boom. Omdat als we toch een boom inkopen we natuurlijk de beste kopen. Dat geeft je paard dan optimaal de ruimte om nog wat te veranderen. Bij een boom die kantje-boord past kan het heel snel fout gaan en dan past de boom van ''kan net'' naar ''helemaal niet''.

Moet een boom altijd optimaal passen? Ik durf het bijna niet te zeggen, maar nee. Gewoon goed is ook goed. Je moet alleen niet met paranormale gaven, God-zegene-de-greep, een zadel kopen. Als iemand al een zadel heeft, en een nieuw paard, en dan gaan we kijken met de boom of dit paard ook onder dat zadel past, dan kan het zijn dat het niet helemaal geweldig is, maar dat het wèl kan. Zoals je paard ook heel wat kan veranderen met een optimaal passende boom voordat het niet meer goed is.
wat wel zorgwekkend is, is als een paard naar een dakjes-rug toegaat: dat is de meest ongunstigste verandering. Een boom met teveel twist gaat met een scherp randje juist in de buurt van de plek zitten (en die ook nog zwaar belasten) die we zoveel mogelijk vrij willen houden. Dat is de baan links en rechts naast de ruggegraat.

De ruggegraat is een soort kralenketting, door de kralen loopt een soort telefoonkabel; allemaal kleine kabeltjes die samen één grote kabel vormen. Tussen iedere kraal komen draadjes van de kabel naar buiten (zenuwen) die vertakken zich en vormen twee banen van zenuwen links en rechts van de ruggegraat. Dáár wil je geen belasting hebben.
Nu heeft niet iedere boom dezelfde gulletbreedte, maar als je een boom hebt met een te smalle guletbreedte voor jouw paard is dat dus heel erg slecht.

Een westernboom heeft aan alle kanten ''flare'' de bars zijn van onderen afgerond, ook dat zorgt ervoor dat enige verandering opgevangen wordt. Dus met een boom die om te beginnen ''goed'' past is er best wel wat variatie mogelijk. Ook de skirts en pad vangen nog wat op.
ik wil alleen niet dat iedereen nu denkt dat we toch maar van alles op een paard kunnen gooien, want een westernzadel ''vangt dat wel op'' ik ga uit van zadels met bomen die GOED passen.

een boom die een ietsjepietsje heel klein beetje meer ''rock'' heeft zou ik ook nog ok vinden, want dat wordt door de beweging van het paard opgevangen. Een zadel dat ook maar ietsje ''bridged'' absoluut niet; dat is niet alleen heel slecht, maar wordt tijdens het rijden nog veel erger!

De boom wordt dus gedragen door het skelet, met daarboven de bespiering die in ''zakjes'' zitten (ligamenten) die aan belasting gewend moeten raken, en een huid die daar vrij los bovenop ligt. Ook de huid is een levend orgaan dat aan belasting langzaam moet wennen. Tussen de huid en de spieren ligt meer of minder vet. (in nederland meestal ''meer'') Vetcellen zijn slecht doorbloed. Sommige witte plekken die wat lager liggen zijn soms geen echte drukkingen, maar het gevolg van de (milde) druk van het zadel op een laag vet. Vet kan ook de vorm van de rug beïnvloeden, maar dat hoeft niet.

En wat héél slecht kan zijn is een slechte ruiter.
Kijk rond: ik zie legio mensen die niet recht op hun paard zitten, die onrustig zitten, die niet door kunnen zitten. die constant hun zadel recht moeten trappen, enz.
ik rijd ook wel eens licht, soms gooit een paard teveel op, of gaat te hard lekker buiten. Maar een westernzadel is in essentie een klassiek ruiter zadel en niet gemaakt om licht te rijden, een cowboy, vaquero of camarque ruiter zal je nooit zien lichtrijden.
Lichtrijden is (recent) uitgevonden voor het engelse sportzadel.
Sorry, en ik spreek niemand hier persoonlijk aan, algemeen, maar een echt slechte ruiter kan het paard ook een hoop ellende toebrengen. Daar helpt het beste zadel niet meer.
Ik vind dan ook dat je je hele leven aan je rijkunst moet werken en les moet blijven hebben.
Een slechte ruiter is ook iemand die ''alles voor zijn paard overheeft'' maar niet de tijd en moeite neemt om de pads en cincha's goed schoon te maken. Vieze harde plekken kunnen een hoop drukkingen veroorzaken.
Of die niet het geld uit wil geven een echt goede pad te kopen, en die regelmatig te vernieuwen.

Nu hoor ik van sommige mensen dat hun paard MEGA verandert gedurende het jaar. Dat wil ik eigenlijk wel eens zien, iemand die dat kan bewijzen krijgt van mij een paar Curves, en dan wil ik graag kopién van de metingen.
En sommigen hebben paarden met scheve ruggen. Dat kan je opvangen door de boom aan te passen. (en dat kan je ook altijd weer terug veranderen) maar bepaalde problemen zijn ook op te vangen met een zadel dat wel het gewicht distribueert maar ook een mate van flexibiliteit heeft.
Daarom is Willem eens rondgaan kijken, en die Ultra-flex lijken ons dus iets heel interessants. Maar meer ook niet! Volgens ons gaat er niets boven een goede boom.
Maar dit lijkt ons een bruikbare verbreding van het aanbod, en als iemand er wat aan heeft en de paarden blij zijn: hoera!

DD, we gaan ze niet zelf maken, we importeren ze. Misschien gaan we later meer samenwerken, maar op het ogenblik bieden we ze gewoon aan, net zoals we ook Colorado Saddlery zadels hebben, en Tandy en Weaver spullen. en ze hebben ons belooft dat we ze ook als ''gewone'' zadel kunnen bestellen.
En natuurlijk hoeft niemand zomaar beweringen aan te nemen. Ik denk dat het goede zadels zijn, het zal vanzelf blijken hoe goed ze zijn.
Tarq moet ook maar aan het barrelracen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:49

Met een 'stipje' heb je een abonnement op een topic.
Het mag eigenlijk niet (one-liner, en niet on topic) maar het is zo handig Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:54

Stuur die curves maar op voor mijn Jeddah! Haha! Ja Die past echt wat ze nu in de zomer past niet meer hartje winter hoor! Knipoog

Enne, toen ik 7 jaar in de VS woonde en werkte (in de paarden) heb ik erg erg, erg veel echte Cowboys zien lichtrijden hoor! Ja Of waren dat toevallig de moderne?? Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:57

In Amerika is het ook niet meer wat het geweest is... Verdrietig
Hebben jullie nou het stukje gelezen? ik typ niet voor niets!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:57

Nee, men leert van dingen en gaat weer verder, vooruit meestal. Knipoog Net als boomloos zadels zich steeds verder ontwikkelen. Ja

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:58

Ja, ik heb het gelezen, en heb zelfs gereageerd, wacht op pb om mijn adres. Haha!
(maar niet iedereen is nu misschien nog wakker... Knipoog )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:00

Hele stukje gelezen hoor Aafke.
Interessant Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:43

Duidelijke uitleg Aafke.
Ik ben laatst bij een clinic van Kerry Sharp geweest. Erg interessant. T is weliswaar een "engels mannetje" maar zijn verhaal sprak me aan. Ik geloof niet dat èlk zadel dat niet 100% ligt (maar dat wel benadert) schade toebrengt aan een paard, dat was t enige punt waarmee ik t niet helemaal eens was. Waar ik het wel mee eens was, is dat de bespiering en rug van een paard continue verandert en dat het mooi zou zijn in de loop der tijd een zadel daarnaar te kunnen aanpassen. Al dan niet dmv een pad of dmv de kussens (dan heb ik het over engelse zadels) te kunnen veranderen. Kerry Sharp heeft een zadel ontwikkelt waarin hij de boom kan veranderen en de kussens. Op die manier kun je met "hetzelfde" zadel een lange tijd doen omdat je het kan aanpassen. Bovendien voor extra goede pasvorm, kan hij de kussens mbv lucht verder naar de rug vormen. Ik vond het een zeer interessant systeem en zag bij de paarden die het probeerden een duidelijk verschil...

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:05

DubbelDun schreef:
Beste Sablou; nou hadden we hier een interessant topic met leuke inbreng van Aafke over iets waar duidelijk veel vraag naar is en belangstelling voor is.
En natuurlijk zijn wij geen experts en doen we graag aan slap gezwam Cool , maar hopelijk is Aafke er wél de persoon naar om ons stomme gezwets aan te horen en te weerleggen met duidelijke feiten zoals het uit goed verkooptechnisch standpunt aan te raden is. Zodat er iig iemand is die ons enig inzicht kan en wil verschaffen in deze moeilijke materie zonder lastig gevallen te worden door een door tunnelvisie verblinde zelfblik.

Maw... als je niets zinnigs te melden heb ga dan ergens anders spelen Cool
Beste DD,
a) Dat je graag aan slap gezwam doet, was me niet ontgaan.
b) Dat er iemand is die de tijd heeft en neemt om op dat slappe gezwam in te gaan, is een voordeel voor jullie, want anders zou je misschien uit pure verveling moeten gaan paardrijden.

Maar ik stelde een vraag, waarop ik eigenlijk een gewoon antwoord verwacht.
Ik begreep namelijk de opmerkingen over bekappen in relatie met "saddle fit" niet.

MVG Louis

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:17

@Aafke:

Bedankt voor je uitleg, maar IK ontdek niets nieuws (dat is geen kritiek op jou, maar een constatering).
Mag ik jou antwoord op de volgende vraag?

- Stel dat iemand in staat is om een juiste houten/rawhide boom voor zijn paard van 6 jaar te selecteren en stel ook, dat deze persoon in staat is om volgens de regels van de kunst een westernzadel te bouwen, hoe groot is dan volgens jou, de kans, dat dat zadel de komende 15 jaar goed op dat paard blijft passen (afgezien van ziekte en zwangerschap) en dat paard zonder noemenswaardige problemen zal dienen ?

MVG Louis

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:18

Ongelofelijk! Ik druk op de TEM-knop.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:18

aafke duidelijk stuk en ik kan me er wel in vinden

dat je ieder jaar je pad moet vervangen heb ik eigenlijk nooit bedacht maar klinkt best logisch
nou wissel ik ook bij mijn paarden steeds hun pads af en gebruik ik ook neopreen dus waarschijnlijk valt het nog mee bij mij

ik heb ook een paar grote stugge pads(dure dingen) die ik nooit gebruik juist omdat ze zo stug zijn
ik hou meer van soepele dikke wolle dekens of pads
ik vind een neopreen pad al een dik onhandig ding

intressant dat stukje over de rug en de opbouw daarvan
ik heb altijd ronde knollen gehad en mijn jongste heeft dus zo'n dakjes rug waar ik maar van bleef hopen dat het een ronde rug zou worden, maar dat wordt het dus nooit

pasvorm-->duidelijk uitgelegd
even nog een vraagje
je hebt het over twist en brigden, maar kan een zadel ook alleen in het midden dragen(waar je zit zeg maar) en slecht dragen aan de voor en achterkant en hoe heet dat dan?
en hoe slecht is dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:21

Dat is Rocking Spatter. En volgens mij net zo slecht als bridging (alleen anders) want je verdeelt je druk niet over de hele boom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:24

*zet 'ignore-mode' even uit*
@Spatter: dat heet "rock". Het zadel is dan boller gebouwd als de rug van een paard hol is. Dit gebeurd minstens zo vaak als bridging. Deze paarden komen veelal bij een DA terecht wegens 'kissing spines'.

@Aafke: bedankt voor je uiteeinzetting, wordt zeer gewaardeerd.

*zet 'ignore-mode'weer aan*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:27

oh, oké, je hebt dus rekening te houden met rocking, briging(schrijf je dat zo?) en twist

als je dus een zadel hebt wat achter van je paard komt heb je een zadel wat rocked
dat zie je namelijk noagal vaak

DD de wat?
bedoel je dat ze hun rug wegdrukken en met een holle rug gaan lopen, kop in de lucht en benen onder hun lijf uit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:35

@Spatter: veel paarden gaan idd zo lopen.
Bij kissing spines worden de toppen van de uitsteeksels op de ruggegraad tegen elkaar aan gedrukt en gaan dus irriteren/pijn doen. Het kan zo erg worden dat ze gaan vergroeien.
Fout ruggegbruik is de meest voorkomende oorzaak, slecht ruiterschap de aanleiding.
Ook op Bokt is er veel over te vinden.

Om verder je lijstje nog aan te vullen: zadellengte, singelpositie/plaats en schouderruimte (flare).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:44

eerlijk gezegd vind ik dat er wat veel drukte gemaakt wordt om zadellengte
boomlengte is veel belangrijker
als een zadel wat langer is maar het paard loopt netjes verzameld, dus met een ronde rug, merkt hij weinig van dat extra leer aan het eind

ik stoor me altijd aan de manier waarop veel paarden lopen onder de ruiter
juist omdat ik zelf moeilijk netjes en rustig kan zitten en voor mij een goed verzameld paard met goed ruggebruik een must is om netjes te zitten, weet ik zo goed het veschil
ik voel gelijk als een paard zijn achterhand minder gebruikt maar moet een paard wel leren die motor ook nog verzameld te leren gebruiken om echt lekker te kunnen rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:49

Sablou ik snap je reactie werkelijk niet. Jij als "deskundige" zou juist de kennis kunnen overbengen... Dat zou een hoop onduidelijkheden wegnemen. Dat jij niet bereid bent hier serieus op in t gaan, is geen blijk van professionaliteit. Meng je dan helemaal niet in dit topic. Ik heb kennis op een ander vlak en deel mijn kennis graag wanneer ik op een topic reageer, heb ik geen zin om uitleg te geven, dan reageer ik niet in zo'n topic. Dus of geef een goede bijdrage, of reageer niet.
Verder vind ik t behoorlijk laag hier een ander de grond in te boren. Was mij overigens ook niet ontgaan dat jij vind dat DD aan "slap gezwam" doet... Clown

Laten we t hier een leuk topic houden met goede bijdragen en niet alleen maar afkatten...nog los van t feit dat t ongeloofelijk irritant is, getuigd t ook niet van professionaliteit.
Verder mag ik idd hopen dat wat Aafke vertelt, geen nieuws is voor jou... Frusty

Aafke nogmaals dank voor je verhelderende uitleg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:58

spatter schreef:
eerlijk gezegd vind ik dat er wat veel drukte gemaakt wordt om zadellengte , boomlengte is veel belangrijker, als een zadel wat langer is maar het paard loopt netjes verzameld, dus met een ronde rug, merkt hij weinig van dat extra leer aan het eind
Deels heb je gelijk, maar als er een (te) lange boom in het zadel zit zal dit wel degelijk gevolgen hebben voor de lengte van het zadel. En niet zelden wordt dit opgelost door het zadel dan aan de voorkant maar nog verder naar voren te trekken. Hierdoor komt het zadel op de schouders te liggen ipv er achter en zit de singelplaats ook niet meer op de juiste positie.
Hierdoor kan een zadel waarvan de boom in principe goed lijkt te passen dus in totaal niet meer passen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:17

@Aafke heb het stukje met plezier gelezen. Hier steek je nog iets van op Vriendjes zijn?
Bedankt voor de moeite.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:51

Citaat:
Sablou ik snap je reactie werkelijk niet.
Mijn reactie was een vraag. De vraag wat het bekappen van paarden te maken heeft met de pasvorm van het zadel (zoals in een item in dit topic beschreven). IK BEGRIJP DAT NIET en vraag dus om uitleg dan wel een onderbouwing. Niets meer en niets minder.
Vervolgens is het DD die begint over zwammen en ergens anders spelen...niet ik.

Citaat:
Jij als "deskundige" zou juist de kennis kunnen overbengen...
Ik heb de afgelopen 5 jaar hier op Bokt HEEL VEEL informatie verstrekt. Daarvoor was er nog geen Aafke. Ik verstrek nog altijd HEEL VEEL informatie (o.a. met iedere maand een special) op andere fora . Verder heb ik met regelmaat van de klok aangeboden om mensen gratis clinics te verstrekken (die niets met het verkopen van mijn product van doen hebben). Helaas blijken mijn visie en ervaring (15 jaar en heel veel "gezien" bij collegae in USA en D) niet te stroken met de visie van de DD's in de "Bokt wereld".
Ik wordt moe van mensen, die alleen maar "belangstelling" tonen om anderen aan het typen te zetten en zo hun tijd te vullen. Petje af voor Aafke (ze heeft veel uithoudings vermogen), maar ook die zal er nog wel achterkomen, dat al het getyp met DD en vriendinnen, niets anders tot doel heeft, dat lekker "forum kletsen". De zaken die Aafke schrijft zijn een permanente herhaling van zaken, die al tig keer tegen DD aangehouden zijn. Ik deel graag kennis met IEDEREEN, maar het moet wel een doel hebben en niet door iemand die zich verveeld aan de praat worden gehouden.

Citaat:
Verder vind ik t behoorlijk laag hier een ander de grond in te boren.
Ik boor helemaal niemand in de grond (ik weet niet waar je dat leest).

Ondertussen is mijn vraag nog altijd niet beantwoord....
Laatst bijgewerkt door Vera op 19-06-07 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:14

De stelling over bekappen kwam van mij, niet van DD maar de gestelde vraag zal ik hier niet meer openbaar beantwoorden.
Ik was rechtstreeks in gesprek met Aafke, heb aan Aafke dus per PB mijn stelling onderbouwd (die zij dan ook kon onderschrijven overigens, zó achterlijk ben ik dus blijkbaar nog niet) en direct aan Aafke persoonlijk duidelijk gemaakt waarom ik in dit topic niet meer zal reageren. Vandaar dat de gestelde vraag hier, door mij, in ieder geval onbeantwoord zal blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:24

Sablou: je hebt t over DD's gezwam etc...dat vind ik niet getuigen van normaal volwassen gedrag. Ik doel dan ook op die reactie en niet op de vraag waar je zo graag antwoord op wil krijgen...al zou je best eens t antwoord kunnen vinden als je logisch redeneert...
Vermoeiend hè dingen herhalen...maar ja, daar ontkom je niet aan wanneer steeds nieuwe mensen met dezelfde vraag komen. Jou reactie zal telkens dezelfde zijn, DD heeft een andere visie en haar reactie zal ook telkens dezelfde zijn. Ipv anderen constant te bekritiseren en onderuit te halen kun je beter proberen een gedegen en goed onderbouwde uitleg te geven.
Overigens ken ik Whoa! ook, vind er weinig aan... Veel van t zeldfe en een heel klein clubje van vaste kern die t allemaal roerend met elkaar eens zijn...saai...ik hou van discussie, kun je veel van leren en bevind mij daarom hier.
Als jij, zoals je aangeeft, blijkbaar zo graag mensen uitleg geeft, zul je ook t geduld moeten kunnen opbrengen om je verhaal keer op keer opnieuw te vertellen... Dus kom maar op met je goed onderbouwde gedegen verhaal!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:04

Moderatoropmerking:
Graag on topic blijven en gekissebis achterwege laten. Iedereen weet nu hoe men er over denkt. Laten we het topic echt interessant houden....