Thokkadisje schreef:Ik laat ze meestal de eerste keer 'vechten' met een dubbelgebroken bitje met tonglepel. Zet ze dan gewoon vast of in de stal met hoofdstelletje om (als ik zelf ook in de stal ben).
Is dit serieus?
Jij zet je paard als ie voor de eerste keer een bit in krijgt gewoon vast,of in de stal om er maar even mee te 'vechten'??
Wat moet dat een fijne en plezierige eerste ervaring voor zo'n jong dier zijn zeg,dat had ik nou nooit zelf bedacht!!
Ik met mijn domme kop zou waarschijnlijk de eerste keer een bit indoen,het paardje een rondje laten stappen,en het bit weer uitdoen.
(maar dat heeft natuurlijk totaal geen inwerking op het paard,daar leren ze niks van)
Ik heb sinds ik met mijn volwassen merrie bitloos rij goede ervaringen opgedaan,en ik ben nu van plan om mijn veulen ook bitloos te gaan inrijden.
(als ze oud genoeg is,niet nu al natuurlijk)
Zo'n jong ding weet nog niks van sturen of halthouden,en als je dat leert alleen door het gebruik van een bit,dan heb je een bit dus op de verkeerde manier gebruikt.
Een bit is geen rem,dus leer je jonge paard dat dan ook niet verkeerd aan.
Hulpen die op de neus doorkomen zijn denk ik makkelijker op te pikken voor een paard,vooral als ze het bit nog niet kennen.
Als ze meteen aangeleerd wordt hetzelfde te reageren op neusdruk als op een bit,dan weten ze niet beter,en kan je er op den duur alles bitloos mee doen,presies dezelfde dingen als met bit.
Ik weet niet waarom ik dit zeg,maar anders heb ik het weer gedaan:
Ik zeg niet dat niemand een bit zou moeten gebruiken,maar IK ga dat niet doen,om de reden die ik hierboven aangaf.
Ik heb geen wedstrijd intentie,dus zal ook nooit met een bit hoeven starten op een wedstrijd.
Ik snap dat er mensen zijn die een bit de normaalste zaak van de wereld vinden,maar ik wil het voor mijn paardjes niet.