Kan pony niet houden, welk bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Re: Kan pony niet houden, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:44

Laat eerst je pony z'n tanden eens nakijken, als dat in orde is kan je eens proberen om haar gewoon aan de hand naar vreemde plekken te brengen. Als je enaast loopt blijven ze over het algemeen rustiger. Zo kan je haar leren dat ze geregeld op vreemde plaatsen komt zonder dat ze zich zenuwachtig of druk hoeft te maken. In plaats van op een manège te gaan meerijden in de les met je pony kan je ook eens gewoon een half uurtje met haar aan de hand in het midden gaan staan en laat je pony alles maar eens goed bekijken. Voorwaarde is wel dat jij stevig in je schoenen staat en niet mee begint te panikeren als je pony zenuwachtig doet. Dus inderdaad eerst grondwerk oefeningen, zorg ervoor dat je pony netjes naar je luistert aan de hand.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:56

Wat ik begrijp is dat de pony dus op bekend terrein gewoon braaf is?
Ik denk dat dit probleem rijtechnisch wel op te lossen is, gewoon op een plaats gaan rijden waar ze braaf is en veel overgangen rijden, stappen-halt-stappen-halt-pasje achterwaarts enz. Daar worden ze gehoorzaam van. Wel goed proberen de rust er in te houden (stem gebruiken kan ook helpen). Gaat dit goed dan ga na afloop een keer een stukje buiten stappen, en dit uiteindelijk steeds meer uitbouwen.
Een ander bit lijkt mij in dit geval geen oplossing, met trekkracht bereik je immers helemaal niets.

Anneline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:38

Ik denk ook dat het bit niet echt een werking daarop heeft. Een goede instruvtrice, hardere hand of je paard gewoon beter opvoeden zegmaar. Klinkt heel gemeen maar als je het afleert gaat het een stuk makkelijker. Misschien een martegaal?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:11

Zenuwachtigheid en onrustig gedrag op vreemde plaatsen leer je heus niet af met een 'hardere hand' of martingal, integendeel, je maakt het alleen maar erger. Veel geduld, begrip en vooral geen getrek in de mond is de boodshap.
Je kan eventueel eens schriktraining doen met je pony. Zowel voor jou als je pony leuk om te doen en ze worden er veel zelfzekerder van!

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 20:24

ok, bedankt voor de reacties.
het heeft me erg vooruitgeholpen.Lachen
sommige mensen denken dat ik aan ze sleur en al vele scherpe bitten heb uitgeprobeert, en dat is niets van band heb met de pony.
dat is niet zo! ik heb nog niets uitgeprobeert en wil gewoon tips.
bedankt voor de tips! Haha!
grt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:17

Zo te horen heeft je pony idd geen probleem met het bit. Dit lijkt me echt iets wat je rijtechnisch, maar vooral opvoedkundig moet oplossen. Zorg voor een goede instructie, die ook een en ander van grondwerken en NH afweet, en die je ook dressuurmatig goede les geeft. Met goede begeleiding en een gemotiveerd baasje moet het in orde komen!!!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 02:53

@ yamcha: Ik had het niet beter kunnnen verwoorden ik ga daar in mee.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:09

garny95 schreef:
nee lolaaatjuhh, volgens mij heb je dat niet want anders zou je ook weten dat je op hele andere manieren met je paard bezig kunt zijn.

behalve dat het al zo'n 4 jaar terug was, en behalve dat helemaal niemand toen wilde helpen.. ik hep hel veel geprobeert, aan de longé lessen had ik al maar ze zeiden niet wat ik er aan moest doen, en ik stond daar ik was 9 of 10 dus dan denk je niet van laat ik maar eens een andere les nemen. Vervolgens was een ik een scharminkel, zo klein en zo niet sterk dat mijn pony niet eens merkte als ik de hulpen gaf, toen 1 klein weekje met zo'n bit gereden en het is totaal over gegaan.. en ze heeft er echt niks aan over gehouden hoor, geen kapotte mond o.i.d. geen schrale plekken bij haar mond, het is gewoon totaal goed gekomen.. Ik snap ook wel dat ik nu heel bokt over me heen krijg omdat dit "zielig" voor het paard is, maar ik zie om eerlijk te zijn dat liever ( en het was niet zielig ) dan dat ik mijn nek had gebroken wegens van mijn pony af te vallen ofzo.. nou dat was mijn verhaal Lachen

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:20

1. controle van tanden en rug
2. controleoefeningen en dergelijke doen; werken aan dat probleem (liefst met instructrice erbij)
3. eventueel onder begleiding en op advies van die instuctrice kan je evetueel van bit wisselen

en voor jullie mij veroordelen: ik rij zelf met dubbelgebroken trensje en evengoed bitloos met mn paarden en geef daar nog steeds voorkeur aan! Maar sommige paarden zijn sterk en gaan tegen de ruiterhand in als ze voelen dat je ze niet kan houden. Dat kan je compenseren met bv een pessoabitje. liever een iets sterker bitje met een zachte hand, dan gesnok aan een zacht bit omdat je hem niet kan houden als ik mag kiezen!
uiteraard onder begleiding, en niet met de bedoeling er mee te blijven rijden...