Mijn bit ligt volgens mij zoals op foto 1. Maar heb zelf liever geen watertrens. (omdat er dan velletjes tussen de 'ringen' kunnen komen.) En dat gebeurt gauw als het bit te klein is.
Even een foto zoeken hoe het bit bij Misty zit.

--»

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Showpony schreef:dan de volgende quote:
'maargoed, ik weet dat het voor het mooie te groot is maar mijn paard loopt er lekker op en waarom zal ik dan iets veranderen
niet voor de mooiigheid in iedergeval..'
Een te groot bit (wat op de laatste foto zeker het geval is) heeft veel speling aan bijde kanten en schuift dus behoorlijk door de mond, niet prettig voor het paard en in mijn optiek ook niet nodig.
Een goed passend bit is niet voor 'de mooi' maar noodzakelijk.
Om ook nog even te reageren op de fotos: van all getoonde bitten lijkt het bovenste bit kwa maat het beste passend (zou iets ruimer mogen, belangrijkste is dat de mondhoeken niet klem komen te zitten tussen de bit ringen. Dit controleren door de mondhoeken te inspecteren, zijn die nog mooi zacht en intact dan is er geen problem), de rest lijkt me behoorlijk aan de ruime kant.
Pasha schreef:Showpony schreef:dan de volgende quote:
'maargoed, ik weet dat het voor het mooie te groot is maar mijn paard loopt er lekker op en waarom zal ik dan iets veranderen
niet voor de mooiigheid in iedergeval..'
Een te groot bit (wat op de laatste foto zeker het geval is) heeft veel speling aan bijde kanten en schuift dus behoorlijk door de mond, niet prettig voor het paard en in mijn optiek ook niet nodig.
Een goed passend bit is niet voor 'de mooi' maar noodzakelijk.
Om ook nog even te reageren op de fotos: van all getoonde bitten lijkt het bovenste bit kwa maat het beste passend (zou iets ruimer mogen, belangrijkste is dat de mondhoeken niet klem komen te zitten tussen de bit ringen. Dit controleren door de mondhoeken te inspecteren, zijn die nog mooi zacht en intact dan is er geen problem), de rest lijkt me behoorlijk aan de ruime kant.
hahaha om even op mijn quotes te reageren
Ik vind het toch apart dat jullie zeggen dat het raar is om naar je paard te kijken, hoe deze reageert..
Juist aan je paard kun je toch heel veel aflezen hoe hij/zij zich voelt/gedraagt, of ben ik dan de enige
Mijn vriend werkt bij de paardentandarts en onze paarden gaan er regelmatig heen, maar er is nooit iets aan het gebit, mond, tandvlees of wangen te zien...
Op dit bit loopt mijn paard lekker, hij geeft meteen na en blijft er lekker op lopen, schuimt lekker enz..
Het bit zou eventueel kunnen gaan schuiven als je gaat zagen, maar als je paard netjes op 2 teugels loopt ligt het bit rustig in de mond..
Ik wil niet zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar ik vind dat je ook naar het paard moet kijken, ieder paard is verschillend en ieder paard reageert anders..
zo loopt die van mij wel lekker op een ietswat groot bit..
en zo lopen andere beter op een kleiner bit..
Margreet schreef:Rimpels... rimpels...
Lipjes van elkaar en IN de mond kijken. Dan weet je of het bit nergens tegen het gebit aan stoot, dat is essentieel. De rest is finetuning en individuele voorkeur.