Hoe hoort het bit nu eigenlijk in de mond te hangen/liggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistie

Re: Hoe hoort het bit nu eigenlijk in de mond te hangen/liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:16

Even kijken.
Mijn bit ligt volgens mij zoals op foto 1. Maar heb zelf liever geen watertrens. (omdat er dan velletjes tussen de 'ringen' kunnen komen.) En dat gebeurt gauw als het bit te klein is.

Even een foto zoeken hoe het bit bij Misty zit.

Afbeelding

--» Afbeelding

liesz53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:23

ik vind het ok altijd lastig om te beoordelen..
maar er is mij altijd vertelt dat je 2 rimpeltjes moet zien bij de mondhoek.
Maar het ene paard heeft een heel andere mond als de andere..
bij de een is het heel zacht en soepel en de bij ander is de mondhoek wat stugger en harder.
maar ik vind foto 1 toch iets te strak. en foto 2 toch iets te groot.
maar liever een te groot bit dan een te klein bit

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:28

watertrens komen amper velletjes tussen hoor .....
bustrens en d trensen juist vaak doordat die schanieren ipv draaien
ik vind het bit op de foto's netjes op de juiste manier hangen/liggen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:52

Showpony schreef:
dan de volgende quote:
'maargoed, ik weet dat het voor het mooie te groot is maar mijn paard loopt er lekker op en waarom zal ik dan iets veranderen
niet voor de mooiigheid in iedergeval..'

Een te groot bit (wat op de laatste foto zeker het geval is) heeft veel speling aan bijde kanten en schuift dus behoorlijk door de mond, niet prettig voor het paard en in mijn optiek ook niet nodig.
Een goed passend bit is niet voor 'de mooi' maar noodzakelijk.

Om ook nog even te reageren op de fotos: van all getoonde bitten lijkt het bovenste bit kwa maat het beste passend (zou iets ruimer mogen, belangrijkste is dat de mondhoeken niet klem komen te zitten tussen de bit ringen. Dit controleren door de mondhoeken te inspecteren, zijn die nog mooi zacht en intact dan is er geen problem), de rest lijkt me behoorlijk aan de ruime kant.

hahaha om even op mijn quotes te reageren Knipoog
Ik vind het toch apart dat jullie zeggen dat het raar is om naar je paard te kijken, hoe deze reageert..
Juist aan je paard kun je toch heel veel aflezen hoe hij/zij zich voelt/gedraagt, of ben ik dan de enige Tong uitsteken
Mijn vriend werkt bij de paardentandarts en onze paarden gaan er regelmatig heen, maar er is nooit iets aan het gebit, mond, tandvlees of wangen te zien...
Op dit bit loopt mijn paard lekker, hij geeft meteen na en blijft er lekker op lopen, schuimt lekker enz..
Het bit zou eventueel kunnen gaan schuiven als je gaat zagen, maar als je paard netjes op 2 teugels loopt ligt het bit rustig in de mond..

Ik wil niet zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar ik vind dat je ook naar het paard moet kijken, ieder paard is verschillend en ieder paard reageert anders..
zo loopt die van mij wel lekker op een ietswat groot bit..
en zo lopen andere beter op een kleiner bit..

eski4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:04

wat kan je nou het beste doen als 12,5 cm te krap is en 13 te groot? in de ruitersportzaken wordt vaak het advies gegeven om toch voor de 12,5 te gaan.......

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:07

Rimpels... rimpels...
Lipjes van elkaar en IN de mond kijken. Dan weet je of het bit nergens tegen het gebit aan stoot, dat is essentieel. De rest is finetuning en individuele voorkeur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:11

Ik weet niet hoe een bit moet hangen Nagelbijten / Gniffelen ik zie wel wanneer het niet of wel goed hangt (té strak of té los), maar de twijfel gevallen zie ik niet. Ik heb mijn hoefsmid gevraagd om mijn bit goed te laten hangen Nagelbijten / Gniffelen
Ik kijk zelf naar de bakstukken: als er teveel speling is dan moet het een gaatje strakker.
Qua bit... ik heb liever een enkelgebroken bustrens, is mijn pony het meest ontspannen op Lachen

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:48

Pasha schreef:
Showpony schreef:
dan de volgende quote:
'maargoed, ik weet dat het voor het mooie te groot is maar mijn paard loopt er lekker op en waarom zal ik dan iets veranderen
niet voor de mooiigheid in iedergeval..'

Een te groot bit (wat op de laatste foto zeker het geval is) heeft veel speling aan bijde kanten en schuift dus behoorlijk door de mond, niet prettig voor het paard en in mijn optiek ook niet nodig.
Een goed passend bit is niet voor 'de mooi' maar noodzakelijk.

Om ook nog even te reageren op de fotos: van all getoonde bitten lijkt het bovenste bit kwa maat het beste passend (zou iets ruimer mogen, belangrijkste is dat de mondhoeken niet klem komen te zitten tussen de bit ringen. Dit controleren door de mondhoeken te inspecteren, zijn die nog mooi zacht en intact dan is er geen problem), de rest lijkt me behoorlijk aan de ruime kant.

hahaha om even op mijn quotes te reageren Knipoog
Ik vind het toch apart dat jullie zeggen dat het raar is om naar je paard te kijken, hoe deze reageert..
Juist aan je paard kun je toch heel veel aflezen hoe hij/zij zich voelt/gedraagt, of ben ik dan de enige Tong uitsteken
Mijn vriend werkt bij de paardentandarts en onze paarden gaan er regelmatig heen, maar er is nooit iets aan het gebit, mond, tandvlees of wangen te zien...
Op dit bit loopt mijn paard lekker, hij geeft meteen na en blijft er lekker op lopen, schuimt lekker enz..
Het bit zou eventueel kunnen gaan schuiven als je gaat zagen, maar als je paard netjes op 2 teugels loopt ligt het bit rustig in de mond..

Ik wil niet zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar ik vind dat je ook naar het paard moet kijken, ieder paard is verschillend en ieder paard reageert anders..
zo loopt die van mij wel lekker op een ietswat groot bit..
en zo lopen andere beter op een kleiner bit..

Ik geloof niet dat je het door mij geschreven stuk hebt begrepen..
Ik heb nl. NERGENS geschreven dat je niet op de reactie van je paard moet letten! Daar ben ik JUIST groot voorstander van. Ook heb ik nergens beweerd dat elk paard het zelfde is en ook als zodanig behandeld moet worden..weet niet waar je dat gelezen hebt..?

Wel heb ik eerder gezegd dat het nog wel eens mis gaan bij de interpretetie van de singnalen die je paard afgeeft.
Zo wordt bijv. schuimen als een goed teken gezien, en ja dat kan idd ook een goed teken zijn, MAAR dat is lang niet altijd het geval (te veel druk op de tong, te dik bit..gevolg paard kan niet slikken en gaat schuimen..).

Verder geloof ik niet dat een paard beter loopt op een te groot of een te klein bit dan op een goed passend bit.
Dat wil niet zeggen dat je paard slecht moet lopen op een te groot of een te klein bit, maar je kunt mij niet wijs maken dat een paard daar beter op loopt. Want hoe stil jij je hand ook houd en te groot bit zal altijd meer door de mond schuiven dan een goed passend bit.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:34

Margreet schreef:
Rimpels... rimpels...
Lipjes van elkaar en IN de mond kijken. Dan weet je of het bit nergens tegen het gebit aan stoot, dat is essentieel. De rest is finetuning en individuele voorkeur.

Inderdaad :0 Het verbaasd mij dat niemand in de mond van het paard kijkt. Een te goort bit wijst bijvoorbeeld naar de voortanden, waardoor er een punt komt en meer (punt) druk op de voorkant van de tong. Veel bitten zijn echt te breed/ groot.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:12

precies, zonder de mond te openen en de kaken afzonderlijk te bekijken is ook haast niet te zien hoe de verhoudingen van boven- en onderkaak tov elkaar zijn. mijn eigen paard heeft tov zijn bovenkaak een vrij smalle onderkaak. een bit dat goed past voor de onderkaak, is daardoor voor de bovenkaak al snel te smal. andersom is een bit op de goede maat voor de bovenkaak te breed voor de onderkaak. mijn paard zou dus veel last hebben van een enkel gebroken bit. nou rijd ik bitloos dus is er geen probleem, maar het valt mij wel op hoeveel mensen er NIET kijken naar deze verhoudingen.

lancie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:31

een bit hoort sowieso niet te smal te zijn zodat zn velletjes van zn mondhoeken er tussen komen!
en verder houden wij altijd twee lach rimpels (zo noemen ze die hier)aan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:44

maar het ene paard heeft een kortere mondspleet dan het andere. mijn welshje zou een bit veel te laag hebben hangen met twee rimpeltjes. tel daarbij op dat het ene paard een zachtere huid heeft dan de ander, en voilá, een compleet overtrokken manier van meten. qua hoogte hangt een bit goed als het een duimbreed (iets meer dan 2 cm) onder de voorste kiezen hangt. bij een paard met een kortere mondspleet kom je dan al snel aan een dunner bit, omdat anders de druk in de mondhoeken veel te hoog wordt.
hang je een bit lager, dan klapt het bij ruinen en hengsten (en sommige merries) tegen de haaktanden aan, wat erg onprettig is.