mexicaans hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meissjj57

Re: mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:40

ik ben niet ruw, veel mensen vinden dat ik te zacht ben met mijn handen, dus kan het nou kwaad als ik mijn paard er mee rijdt?

magda_90 schreef:
meissjj57 schreef:
ik wil weten of het pijn doet?

Uit bovenstaande berichten moet je toch al het antwoord uit kunnen halen?

misschien ben ik wel dom, maar wat is het antwoord?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-07 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:42

Het doet pijn bij verkeerd gebruik en als je te ruw bent, of als je niet weet hoe je hem moet gebruiken.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:44

Als ik je zo hoor lijkt het me verstandiger er geen te kopen. Het kan zijn dat je paard al heel gevoelig is en dan heb je echt geen mexicaans hoofdstel nodig. Als je paard niet perse gevoelig is dan kan je het wel nog aanschaffen mits goed gebruik, dus ik stel voor dat je je eerst wat beter informeert.

RoyalMemory

Er zijn ook hoofdstellen met een elastische mexicaanse neusriem. Als je die losjes omdoet en je hebt zachte handen richt je minder schade aan (die zijn ook meer voor 'het mooi')

Mistie

meissjj57 schreef:
ik ben niet ruw, veel mensen vinden dat ik te zacht ben met mijn handen, dus kan het nou kwaad als ik mijn paard er mee rijdt?

Als je te zacht bent met je hand, moet je je hand iets minder zacht zetten toch? Clown
Nee. Je wil nu nog achter de werking van de mexicaan komen, dus dat geeft aan als je hem niet nodig hebt.

(je paard doet z'n mond niet open)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:46

hoofdstellen, bitten, hulpteugels koop je niet voor de mooi of voor het stoere uiterlijk

Een dekje, dat koop je voor de mooi...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:48

@runningkawa: je slaat de spijker op zijn kop!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:48

meissjj57 schreef:
kollee schreef:
ik vind ze ook zo moooooooooiii Ja
geen idee,maar ik krijg er wel 1 maar die dingen zijn best Geld, geld! Geld, geld!

hehe, eindelijk iemand die mij begrijpt, ik vind ze mooi maar nou begint die stef er een beetje over te 'zeuren' erg irri, maar waarom wil jij 1??? iikke omdat ie egt heel mooi is en ik al een tijdje zo en hoofdstel wou!

een hoofdstel koop je niet omdat je hem "zo mooi" vind, en dan vervolgens je paard ermee verkloot. hang dat ding dan liever aan de muur . Koe

@ rk jij begrijpt het Clown

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:51

ik had hem ook voor het 'mooi' maar nu ik de werking weet gebruik ik 'm niet meer Ja

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:56

runningkawa schreef:
hoofdstellen, bitten, hulpteugels koop je niet voor de mooi of voor het stoere uiterlijk

Een dekje, dat koop je voor de mooi...

Helemaal met je eens! Ja Je zet toch ook geen beugel in je mond omdat je die nou zogenaamd zo mooi vind... Ik snap best dat je zo'n hoofdstel leuk vind, ik vind ze er zelf namelijk ook altijd erg leuk uitzien, maar als ik jou was zou ik er geen kopen. Je weet eigenlijk niet precies wat de werking ervan is, dat is dus niet echt een prettig uitzicht voor je paard. Niemand zegt dat jij niet goed kunt rijden, maar misschien kan je gewoon niet met zo'n hoofdstel omgaan. Het is nu eenmaal een hulpmiddel, en die moet je alleen maar gebruiken als het nodig is en als je weet HOE je ze moet gebruiken.
Verder vind ik ook dat je niet zo aangebrand op alle reacties moet reageren, jij vraagt naar advies en meningen, dus geeft iedereen die. Tuurlijk is het niet leuk om commentaar te krijgen, maar zo raar is het toch niet dat sommige hier denken dat je niet weet hoe je om moet gaan met zo'n hoofdstel, als je nota bene VRAAGT hoe zo'n ding werkt Tong uitsteken
Dus, no hard feelings, maar koop gewoon een leuk dekje en een frontriem met bling bling steentjes erin, daar kun je zeker te weten niets verkeerds mee doen Knipoog

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:59

Zolang jij zacht met je handen bent, en niet trekt enz ( moet van mij zoiezo , welke neusriem dan ook )

Conclusie: Ja, het kan. (Zie bovenstaande) Als jij het mooi vind moet je het doen. Een slecht liggend zadel, dat richt pas schade aan. Een mex. neusriem omdat je het mooi vind en je zacht bent in je handen kan dus makkelijk.

RK, je hebt gelijk. Maar sommige dingen zijn grensgevallen. Hoofdstellen zie je nu ook met blingbling en aansnoer, niet omdat dat het prettigst is voor je paard. Dan zou je een wolonderlegd hoofdstel hebben en geen bit Clown

Bling heb je ook omdat het mooi is, en wie wil zijn paard nou niet mooi hebben Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:00

oke een bling frontriem wel, dat veranderd de werking niet..maar ik denk dat de meeste de strekking van mijn bericht wel begrepen Haha!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:01

uhm... Blond
btje domme vraag misschien... maar...
Is een mexicaans hoofstel hetzelfde als een mexicaanse neusriem?

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:02

ja

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:06

Mexicaans hoofdstel is met o.a. een mexicaanse neusriem. Het hoofdstel is helemaal hetzelfde als alle andere, juist de neusriem verschilt en deze neusriem is dan een mexicaanse neusriem.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:08

ow jeetje, ik wist helemaal niet dat dat een meer heftige inwerking heeft...
Ik leer hier echt nog eens wat!! hihi!

Ik vind t ook erg mooi staan en heb ik ook wel eens over nagedacht om het aan te schaffen. Een mooie bruine bij mn bruine springzadel... haha! ik zag me al helemaal rijden... maar even niet doen dus!!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:15

schitterende uistraling zo'n neusriem maar niet echt vriendelijk. Ik sluit me 100% achter RunningKawa, als je toch iets voor de mooi wil doen koop een frontriem of een dekje

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:04

tja, als je een mening geeft die TS niet wil horen ben je gelijk een zeur. Zoals ik TS ook per PB al heb verteld vind ik dit hetzelfde als met een stang gaan rijden omdat het zo stoer staat.
Als je al moet vragen hoe een mex. werkt, of, of ie pijn doet ( Verward ) zegt voor mij voldoende. Dat TS dan lekker eigenwijs is, prima, koop lekker zo'n ding, maar kom niet zeuren als het fout gaat...
Jou centen, jou pony. Je vraagt om advies en dat heb ik je gegeven, wat je ermee doet is aan jou en niet mijn probleem. (even voor de duidelijkheid, hier is ook e.a. aan PB vooraf gegaan)
Als je een mening wilt, maar het vervolgens in de wind slaat: vraag het dan niet....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:23

Hier is al eens een discussie over geweest, maar hoe dan ook: ik ben het met Stef en Runningkawa eens. Als je de werking niet kent, dan moet je het zeker niet aanschaffen! Ken je de werking wel, dan weet je ook of je het wel of niet moet doen. Echter, aan de inhoud te lezen ben je nog niet zover om met een Mexicaanse neusriem te rijden. Dat geeft niet, misschien dat je het ooit in de toekomst kan doen (mits het nodig is natuurlijk!!!!!!). De kunst is om te rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen. Daar leer je zelf ook het meest van! Knipoog

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 06:47

doom schreef:
dus eigenlijk wordt er dus ook gezegt ..
als het paard zijn mond niet open doet geeft hij de zelfde druk als een engels ..of niet ..?? zo lees ik het wel Knipoog

dus doet je paardje ze mond open .. kan je daar voor een mexicaan nemen ,..
doet je paardje zijn mond niet open kan je hem als nog nemen omdat de druk pas sterk wordt al gaat de mond open ... dus in jou geval voor de mooi Blond

of zie ik dit verkeerd Clown

dus dat kan ook want dan doe ik mijn paard geen pijn, toch?

oke, ik heb gezegd dat ik het eerst aan mijn paardrij instructeur zal vragen, en het antwoord was heel tegenstrijdig met wat jullie zeiden: ja, het kan want een mexicaan heeft dezelfde werking als een gewooon hoofdstel.
dus snap ik nou iets verkeerd, of kan het gewoon?

Shenavallie schreef:
Hier is al eens een discussie over geweest, maar hoe dan ook: ik ben het met Stef en Runningkawa eens. Als je de werking niet kent, dan moet je het zeker niet aanschaffen! Ken je de werking wel, dan weet je ook of je het wel of niet moet doen. Echter, aan de inhoud te lezen ben je nog niet zover om met een Mexicaanse neusriem te rijden. Dat geeft niet, misschien dat je het ooit in de toekomst kan doen (mits het nodig is natuurlijk!!!!!!). De kunst is om te rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen. Daar leer je zelf ook het meest van! Knipoog

ik heb op mijn verzorgpony (bijna) altijd zonder zadel gereden, en ik probeer als het rustig is in de manege mijn paard te laten wennen aan het bitloos hoofdstel alleen is het haast nooit rustig, dus het gaat niet zo snel maar ze reageert veel beter.
dus dan heb ik er vast al wat bij geleerd en als je bedenkt dat ik in een ver-gevorden les rij...

magli schreef:
Als ik je zo hoor lijkt het me verstandiger er geen te kopen. Het kan zijn dat je paard al heel gevoelig is en dan heb je echt geen mexicaans hoofdstel nodig. Als je paard niet perse gevoelig is dan kan je het wel nog aanschaffen mits goed gebruik, dus ik stel voor dat je je eerst wat beter informeert.

dus als ik hem goed gebruik kan ik er mee rijden, dus als ik bijvoorbeeld eerst er alleen in de les mee rijdt en dan steeds meer uitbouwen, dat kan dus ook wel???

mijn paard is niet zo heel gevoelig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-07 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:01

stef schreef:
wat is pijn? Een mexiaan heeft een functie, werkt scherper in dan een normale neusriem en is dus niet uitgevonden voor de mooi.

Vraag: waarom werkt de mexicaanse neusriem scherper in dan een Engelse neusriem met sperriem?
Als een paard zijn mond opent met een sperriem, komt er ook druk op de Engelse neusriem en op de kaken. Het aansnoeren van een sperriem geeft volgens mij veel meer druk rondom de mond en een reflex van het paard om te sperren, dan een mexicaanse.
Ik ben daarom echt benieuwd, waarom jij de druk scherper vindt dan een sperriem?

Ulony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:06

ik heb ook een mexicaans hoofdstel voor het mooie,
en ik heb er geen problemen mee,
ik strek hem niet strak aan.
en wat is dat nou voor een onzin over je paard naar de klote rijden!!
dat is echt zo'n onzin, ik zie mensen met slofteugels hun paarden in de krul trekken en er zijn er een hoop die dat doen, prima als je een mening hebt, maar een mexicaanse neusriem zal nooit zoveel schade aan kunnen richten als bv een slof!
ga gewoon naar een ruitersport zaak en informeer ernaar.
Mensen denken vaak ook dat ze alles weten
mensen in een ruitersport zaak horen dingen te weten en daar word je ook niet afgesnauwt omdat je het vraagt!
ga ook naar verschillende winkels zodat je alle meningen en feiten gehoord heb.
succes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:21

meissjj57 schreef:
oke, ik heb gezegd dat ik het eerst aan mijn paardrij instructeur zal vragen, en het antwoord was heel tegenstrijdig met wat jullie zeiden: ja, het kan want een mexicaan heeft dezelfde werking als een gewooon hoofdstel.
dus snap ik nou iets verkeerd, of kan het gewoon?

dan heb jij wel een instructeur met een aparte kennis,want een mexicaan werkt gewoon niet hetzelfde als een normale neusriem,ik denk dat je dat jezelf ook wel kan bedenken?

ik geloof niet dat je je pony ermee verkl**t,alleen wáárom wil je hem gebruiken als je ook gewone hoofdstellen met blingbling hebt? feit blijft dat een mexicaan een scherpere inwerking heeft bij 'normaal' gebruik als bij een normale neusriem.
bv HH heeft een model met bling op de neusriem.

ik vind een mexicaan ook erg mooi,alleen zou ik hem niet gebruiken alleen omdat ik hem mooi vind.
overigens,ik heb een gewoon hoofdstel met gecombineerde neusriem,ook hartstikke mooi!

mijn advies,als je de werking niet nodig hebt,koop lekker een gewoon hoofdstel met bling,net zo mooi!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:26

Ik heb een Vriendin die een mexicaan had gekocht voor het springen .
precies ook met bling bling omdat ze hem zo gaaf vond heeft ze er ook mee gedressuurd af en toe ..

Nu is het zo dat als ze een engelse in doet ze geen bal meer te vertellen heeft bij der ..
en ze nu dus ook In de M met mexicaan moet starten ..
hij is alleen nog te rijden met mexicaan en stang en trens !
ze heeft hier erg spijt van ..!!
dus als je hem gebruik gebruik hem dan hooguit 1/2 keer in de week en niet te veel ..!!
want je kan anders nauwelijks nog terug Ach gut

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:43

ik heb ook een hele mooie mexicaan AAN DE MUUR HANGEN!!
Leuk hoor, een mooie neusriem.

Benm het helemaal eens met stef en rk.
Ik heb hem gekregen (in combi met een hoofdstel) als 2e hands hoofdstel van een vroegere buurvrouw. Hij hangt in de tuin aan de muur, naast een oud boeren hoofdstel (van 50 jaar oud, kei hard en een roestig stangbit).
Leuke assecoire voor in de tuin dus!