mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 01:38

merrieveulen schreef:
besparen op belangrijke spullen (zadels, niet goed laten passen, etc.), en vervolgens wél een collectie setjes en dekens hebben liggen, daar kan ik me echt enorm aan storen...

òf strakke elastische bandages zonder onderleggers, en springschoenen met bont omdoen om vervolgens twee rondjes in stap met een hoogbejaarde pony over het erf lopen de paraderen Rolleyes
Heb ik vanmiddag ook wat van gezegd, kon het niet aanzien arm beest Ach gut

Maar of mensen nou setjes hebben of niet... ik blijf me altijd verbazen over de slecht passende tuigage bij 80% van de mensen... ook op wedstrijden zie je vaak scheefhangende zadels of te kleine bitten
Om maar niet te spreken op het besparen op lessen... hoe vaak ik niet de zin: "Waarom heb jij les? Je start met Warina toch niet meer?" heb gehoord Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 01:45

nou en of! hier op stal ook, wij namen weer les (na er een tijd tussenuit te zijn geweest), en vroegen of de anderen dit ook wilden. 'nee, wij rijden voor de lol, niet voor wedstrijden'. NOU EN?!?!! ik ook niet, mág niet eens, zonder bit! maar ik heb nog een hele hoop werk aan mezelf, gewoon om mijn paard goed te laten lopen, zonder over zoveel jaar klachten te krijgen. maar ja, he...

nee ik denk dat Faram blij met me is, hij moest eens weten wat voor moeite ik doe voor zijn zadel, haha! zijn wat probleempjes mee, dúrf er niet eens aan te denken om daarop te besparen zeg, kom op!
erger nog: mensen die besparen op DA kosten, niet te geloven... en dan heb je ook nog de soort die álles te duur vindt, maar wél een paard wil en nog wil rijden ook. ZM zadeltje erop, les van het buurmeisje, en raar opkijken als je paard ingeslapen moet worden door extreme hoefbevangenheid, omdat je de DA te duur vond... (en dat is echt gebeurd, ik heb het van dichtbij mogen meemaken!)

ik geef juist graag geld uit voor mijn paardjes, hihi! een handige voerbak, GOEDE spullen, maar ook hebbedingetjes, geborduurde deken voor op de keuring, halstertjes (vooral halstertjes, echte favoriet!)... heerlijk! maar imo mag die halsterverzameling NOOIT betekenen dat er voor de écht belangrijke dingen geld tekort is! (en dat geldt ook voor tijd en energie, imo. je bent gewoon bepaalde dingen verplicht tegenover je paard. kan of wil je dat niet, dan moet je niet aan een paard (of wat voor dier dan ook) beginnen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:00

Tja ik laat nu ook geregeld de zadelmaker langskomen, ook gaat mijn paard naar de fysio/aqupunturist als ik dat nodig vind. Kost wat extra's maar je krijgt er zo veel voor terug. Dan maar wat minder mooie spulletjes.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:09

Ik heb mijn paard nu een half jaar, maar ik heb nog niets gekocht wat ook maar in de buurt van een setje komt.

Ik heb er zo'n hekel aan. Stond ergesn op bokt een topic met een titel als: "Help! Wat moet ik doen?!"
Gaat het over welke kleur setje ze moet nemen voor haar Haf! En daar wordt dan serieus pagina's vol over door gekletst!

Natuurlijk komen er in de toekomst een heeeeeele boel leuke (en misschien ook wel nutteloze (want wat heb je aan 18 halsters voor 2 paarden zus?! Tong uitsteken )) spulletjes voor mijn paardje. Maar niet ten koste van.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:18

Ik herken het niet hoor.
Ik heb ook mooie,dure Bloos spulletjes voor mijn paard.
Maar volgens mij maakt het geen drol uit of je met een hoofdstelletje van 50 euro rijdt of één van 500 euro.
En of je peesbeschermers nu roze zijn en glitters hebben of van leer zijn maakt niet uit.
Met een bontje heb ik een jaartje gereden omdat mijn paard een gevoelige huid heeft onder het zadel dus niet alles wat je ziet is onzin voor een paard.
Maar ik denk dat je de penny's op de manege bedoeld hiermee.
Daar kan ik niet over meepraten want ik ken geen penny's.
Maar verder heb ik graag mooie spullen.
En het moet natuurlijk wel pasen.
setjes houdt ik niet van.
Vind het zo'n onzin.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:24

Ik ben helemaal niet van die spulletjes. Ik geef wel graag geld uit aan spullen die goed passen. Mijn paard heeft nogal aparte maten, dus lang niet alle standaardmerken passen. Dan maar wat meer erbij. Maar setjes e.d. daar heb ik helemaal niks mee, laat staan tuig alleen maar voor het mooie. Ik heb alleen een bling frontriem, omdat ze geen zwarte hebben in de maat die ik nodig heb.
Ik heb liever alles zo simpel mogelijk. Ik geef mijn geld wel uit aan dingen die er toe doen, zoals goede begeleiding.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:47

Ik ben verre van setjes freak Bloos ....ik heb het liefst zo min mogelijk op mijn paarden.Hoe minder erop zit...hoe minder het kan hinderen Knipoog .
Ik heb met iemand wel eens een hele discussie gehad over het feit dat ik helemaal geen sjabrak onder mijn zadels heb liggen...dat zou slecht zijn voor de rug...er moést een sjabrak onder Tong uitsteken .
Tsja...mijn zadels liggen zo goed dat als er een sjabrak onder gelegt wordt,de boel gaat schuiven...vind ik hinderlijk met rijden voor mezelf...maar vooral voor het paard.
Een sjabrak is alleen maar om te zorgen dat je zadel goed ligt en evt oneffenheden op te vangen...en om je zadel te beschermen tegen vuil.
Och...ik moet mijn zadel wat vaker schoonmaken....verder is mijn ene paard nog nooit gevoelig geweest op zijn rug (dat controleer is dagelijks voor en na het rijden),heeft geen hekel aan zijn zadel en dat al 4 jaar lang.Mijn andere paard heb ik nu bijna een jaar en ook hij heeft geen problemen...
Ze rollen na het rijden heerlijk over hun rug in het stof/zand en als een paard rugproblemen heeft krijgt hij dat niet voor elkaar Knipoog
De hoofdstellen bestaan uit een kopstuk en neusriem...weg met die overige zooi.Ze hebben het niet nodig en de meeste "gewone" paardenmensen kijken mij ook vreemd aan Tong uitsteken

Ik vind dat er in de ruiterwinkels veel meer voorlichting gegeven zou moeten worden over de spullen die ze aanbieden...maar vaak schort het aan de deskundigheid van de medewerkers en hebben ze zelf geen flauw idee wat ze verkopen Clown .
Zolang de nieuwste "anky"er maar oplegt is het goed...met bijpassende beenrommel en kleding voor de ruiter...

Als een paard beenbescherming nodig heeft prima...maar niet omdat het zo goed past bij de rest van de outfit Boos!

Als je weet waar je mee bezig bent en daarna ervoor zorgt dat alles een beetje leuk bij elkaar past...dat is natuurlijk prima...zolang je maar de juiste invalshoek hebt Knipoog

Groetjes,Tinky

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:48

Bedenkt zich opeens dat haar beenbescherming al bijna 15 jaar oud is.....ik ben echt uit de mode Bloos

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:56

tot voor kort kon ik alleen met 1 bepaald dekje rijden. zwart en sinpel, zo 1 voor een gelpad. ikmoest mijn foam inlages daarin schuiven.
iedere keer dat ik te horen kreeg dat het dekje saai was en wat jammer dat ik geen ankys kon gebruiken Haha!
nou dit werkte voor willem, dus dan gebruik ik dat.

nu kan ik wel weer pads gebruiken. die hebben toch wel meer zweetopname en schuren niet zo. maar ik loop absoluut niet in setjes.
geen kappen op mijn paard, tenzij we springen.

zijn hoofdstel is al 4 jaar oud en was maar 40 euro, maar hij is wel heel soepel, schuurt niet en past precies goed. zijn zadel is 2e hands, zoals ik veel dingen 2e hands heb. nix mis mee, ik ganiet iets duurs nieuw kopen als een bokker oid hetzelfde voor minder heeft liggen Haha!

ik bespaar niet op mijn paarden(elke maand massage e.d) maar wel op mijn eigen spullen Haha! rijbroek?? heb er maar 2 geloof ik Haha! voor die 150 euro kan ik mijn paard 2 keer laten masseren Haha!

ik kijk tegenwoordig maar de andere kant als ik zie wat voor een spullen er worden gebruikt. bandageren voor een wedstrijd.. en dan letterlijk de dag voor de wedstrijd terwijl de benen nog nat zijn, anders zijn zijn witte benen weer zwart Hamer

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:02

hahaha....erleyne:P lol

Ik heb wel even een periode gehad dat ik echt opzoek ging naar stetsjes. (uiteindelijk maar 2 gekocht) Maar dat vond ik veel te duur en te nuteloos. Ik heb nu wel een bondje onder mijn dunne dekjes omdat ze anders gaan verschuiven bij mijn haf en dat is gewoon heel vervelend. Dus dan heb ik er een bondje onder. Maar ik zie ook mensen met pads rijden en dan zo'n zadelvormig bondje er onder. Dat vind ik nogal overdreven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:14

dekjes lijken maar dik te moeten zijn
de betere duurdere DUNNE ! dekjes lopen hier in de winkel het slechts terwijl die , mits je zadel ds past , wel het beste zijn ..

mensen kijken niet meer naar de bandage functie (stal of werk etc ) mar slechts naar de kleur .., gister zelfs met een colega winkelier aan de lijn gezeten /.. ja maar iedereen gebruikt die stalbandages voro het rijden en zonder lappen ant met is lastig bandageren..
waarop ik zei dan doet "iedereen"dat dus fout ..
zoals mijn vader vroeger zei :
als iedereen in de sloot springt doe jij het dan ook?

zelf hebben we wel 2 hele dekjes ..
1 elke dags en 1 witte .. meer niet nodig

we hebben voor alle 4 de benen goede 3in1+springschoenen
simpel omdat dat verplicht is tijdens de polo crosse
idem voor het voortuig en oversingel welke we dus braaf
in de kast laten liggen en komen er slechts bij de demo of wdstrijd uit Haha!

en 1 halsterhoofdstel ..ideaal ..wel een duurdere maar die is gewoon
het beste (vind ik Bloos )voor ons doel dan iig
vroeger had ik wel een dagelijks en een "mooi voor erbij"

zie bij genoeg leveranciers regelmatig leuke kleurtjes en motiefjes voorbj komen ..maar voor mezelf vind ik 1 dekje genoeg Bloos
Laatst bijgewerkt door nickyu op 06-06-07 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:21

nickyu schreef:
dekjes lijken maar dik te moeten zijn
de betere duurdere DUNNE ! dekjes lopen hier in de winkel het slechts terwijl die , mits je zadel ds past , wel het beste zijn ..

mensen kijken niet meer naar de bandage functie (stal of werk etc ) mar slechts naar de kleur .., gister zelfs met een colega winkelier aan de lijn gezeten /.. ja maar iedereen gebruikt die stalbandages voro het rijden en zonder lappen ant met is lastig bandageren..
waarop ik zei dan doet "iedereen"dat dus fout ..
zoals mijn vader vroeger zei :
als iedereen in de sloot springt doe jij het dan ook?

Hulde Nickyu Afgod Go jij! Go jij! OK dan! ...jij bent een van de weinige shopmedewerkers die echt serieus met zijn vak bezig is...ik ken er nog wel een paar maar het gros staat gewoon naar de bek van de klant mee te l#llen.
Ik houd van goed advies en ik vind dat kennis van zaken ook voorop zou moeten staan bij aanname van nieuw personeel.Of zeer goede bijscholing zodat een hoop dierenleed de kop ingedrukt kan worden Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:22

EINDELIJK iemand die het begrijpt. Inderdaad ze kopen de mooitste zadels, maar die passen niet. ze hebben de mooiste setjes maar kunnen niet fantsoenlijk een rondje draven en ze kopen de duurste bontjes die 'goed' zijn voor de rug maar klemmen van het zadel veroorzaken.
waar gaat het heen?
je ziet tegenwoordig nog maar weinig mensen die gewoon opstappen en weg rijden!!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:21

Volgens mij sta ik echt op een verkeerde stal ofzo, want ik herken er allemaal niks van Clown.
Ik ben de enige setjes'freak' op stal, maar laat mijn zadel goed controleren, geef meer geld uit aan osteopathiebehandeling dan aan setjes. En ik heb geen les... o jee... ben ik nu slecht?

Bij mij gaat een paard 'hebben' niet om het rijden. Ik rij ook niet zo vaak. Ik ben liever bezig met grondwerk en wat rondstappen en wel in set. Moet ik nu lessen gaan nemen voor die ene keer dat ik ga dressuren?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:32

Setjes? Wat zijn dat? Daar doe ik niet aan.... Sigaar

Ik koop goede, passende spullen voor mijn jonge paard en ik kijk heus wel of het leuk staat, maar het is echt geen vereiste. Ik koop geen onnodige zaken. Gekleurde bandages met dekjes in dezelfde kleur, nee hoor. Mijn paard is geen modepop en ik word best wel moe van die verwende meiden bij ons die alles maar van papa en mama krijgen, maar je moet ze eens zien rijden of zien hoe ze met hun pony omgaan (ze komen niet eens dagelijks). Daar word je niet vrolijk van, hoor.

Het gaat zo vaak alleen maar om die buitenkant, zo oppervlakkig. Verder mag iedereen het van mij zelf weten, hoor, maar waar ik ook zo moe van wordt is de manier hoe je beoordeeld wordt, als je niet met dat circus mee doet.

Maar goed, ik doe dan ook alles anders met mijn eigen paard. Ik neem wel degelijk les, zelfs in natural horsemanship/grondwerk e.d. Vind ik leuk, ik wil alles leren en samen met mijn paard doen.

Verder hebben Sammy en ik al die opsmuk ook helemaal niet nodig. We zijn al heel erg mooi van onszelf. Haha! Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:45

een pad wat er dik en/of fluffy uitziet kan dunner zijn dan een fijngestept dunogend dekje...
Denk je werkelijk dat een passier, kieffer en/of stübben willens en wetens dekjes op de markt brengen die slecht zijn voor het paard?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:48

Elk stuk tuig/hulpmiddel etc kan juist bij verkeerd gebruik slechts zijn voor het paard. De fabrikant denkt idd echt wel na over wat ze maken, maar dat betekent niet dat alles geschikt is voor elk paard/zadel/ruiter.
Ik heb ook een zadel wat niet goed ligt met zo'n fluffy ding er onder, maar beter met een ouderwets dun sjabrakje. Bij mijn andere zadel maakt het niet uit. Daar gaat dit topic nou juist om, dat mensen moeten kijken naar wat nodig is, niet naar wat mooi is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:59

Dan ligt je zadel dus niet goed... tenminste zo schrijf je het. Een pad is niet om te maskeren dat een zadel niet of slecht past.
Maar ik doelde met mijn bericht op hetgeen Nickyu schreef...
Als een zadel niet past krijg je het niet passend met een dik of dun dek, en dat heeft niets te maken met de kennis of het ontbreken van enige kennis.
Dit topic loopt uit op het veroordelen van mensen met setjes/matchende dekjes/beschermers en het uitgaan van uitersten...
Aan het zien van een ruiter met dekje, bijpassende bandages, rijbroek etc kun je niet opmaken of die persoon wel of niet lest, of er mischien tien keer per week een masseur, fysio of wat dan ook bij het paard komt...
Mijn dochter rijdt ook in setjes, niet vanwege de mode of wat dan ook.. maar waarom zou ze in een marine rijbroek moeten rijden met een paars dekje en groene beenbeschermes?
Ze rijdt minimaal 2 paardjes per dag, soms 3 dat zijn gemiddeld toch 15 dekjes per week, die allemaal na 1 X gebruik in de wasmachine gaan. Dat betekent n sommige gevallen dat er ook beenbeschermers worden gedragen, peesbeschermes/strijklappen/springschoenen of 3 in 1, net gelang wat ze gaat doen, wat de planning is welke ze rijdt. (springen, jong paard, groen paard, dressuurmatig, buitenrit) Zo komt zeer regelmatig de zadelmaker het zadel controleren, en heeft ze 4 X in de week les...
En hebben we voor 2 paardjes hetzelfde zadel (eigenlijk 2 spring en dressuur) omdat het op beide perfect past, op dit moment in iedergeval, maar ik kan niet in de toekomst kijken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:15

Het past wel, met zo'n dik dekje wordt het te krap Knipoog
Ik snap wel wat je bedoelt, en je hoeft het ook niet meteen op jezelf te betrekken?
Ik ken genoeg mensen die er altijd tiptop uitzien, maar wel nadenken over wat ze doen. helaas ken ik ook mensen die dat niet doen...daar heb ik het over. En waarvan ik weet of ze lessen of niet, omdat ik al jaren bij ze op stal staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:20

eilleen333 schreef:
Natuurlijk komen er in de toekomst een heeeeeele boel leuke (en misschien ook wel nutteloze (want wat heb je aan 18 halsters voor 2 paarden zus?! Tong uitsteken )) spulletjes voor mijn paardje. Maar niet ten koste van.

het zijn drie paarden hoor! hihi! ach ja halsters... toen ik jonger was was dat het enige wat ik kon betalen voor 'erbij', en dat heeft zich ontwikkeld tot één of andere verzameldwang...

overigens gebruik ik voornamelijk een heel oud leren halster voor Faram (ding kostte drie Euro, grapje met de stalhouder), een oude van Flicka voor Snatje (Flicka is eruit gegroeid, en het touw zit er vast aan omdat die grote sluitingen bij Snatje zo gaan zwaaien, dus zonder knip is fijner voor hem), en Flicka draagt nu haar nieuwste omdat ze uit de oude gegroeid is (op 3,5 jarige leeftijd, de trut!).

verder hebben ze er een heleboel, de luxe leren bewaar ik voor bijv. als er bezoek is, en als we gaan wandelen. ze moeten wel stuk voor stuk lekker zitten en goed passen, anders gebruik ik ze helemaal niet, haha!

Voor Faram heb ik wel meerdere dekjes, waarvan er één mooi bij mijn nieuwste rijbroek past. wel zijn het allemaal dunne dekjes van wat luxere kwaliteit, die blijven mooi en hebben een fijne pasvorm.

ik hou ALTIJD in de gaten of iets lekker zit, of verbeterd kan worden. ik rij ook wat western, vooral buiten. ik had een mooie westernstang met scharen, en een oud trainingshoofdstel. stond hem zo stoer, maar Faram kan zich beter vinden in bitloos, dus nu rijden we met een dikke neusriem (die hem ook niet verkeerd staat, gelukkig, hihi). zo min mogelijk aan zijn hoofd, enkel een kopstuk en neusband.

je ziet het vooral bij minder ervaren personen, die eigenlijk geen flauw benul hebben van wat ze ermee aanmoeten. peesbeschermers zonder te springen, maar al te vaak bij een paard dat het écht niet nodig heeft... nou heb ik bij het dressuren in de bak wel vaak 3 in 1 beschermers om, en met springen zeker. Faram moet meer op zijn benen leren letten (slofte altijd heel erg), en met springen raakt hij de balk nog weleens, en deze beschermers vallen netjes voorlangs tot vrij laag aan het been, ik vind het een fijn idee als hij zich niet kan bezeren.
verder is al mijn beenbescherming zwart, kan overal bij, lekker makkelijk. het is allemaal goed spul, geen peesjes van een tientje met een beroerde pasvorm, maar gewoon spul dat zijn werk ook echt doet als het nodig is.

ik vind het belangrijkste dat het GOED is, en dat houdt in dat de spullen hun werk doen zonder mijn paard te hinderen/ irriteren, lekker zitten, enz. het mooie komt daarna. mijn paardjes hebben wel ieder hun eigen kleur, tenminste dat was de bedoeling. Flicka heeft een rode set (deken, halster en stalbandages) voor op de trailer en de keuring. Snatje heeft dus een blauwe set (halster en deken, voor hetzelfde doel), maar die kan hij over twee jaar pas aan... en voor Faram was het groen, hij heeft alleen een groene deken. de rest van de spullen kon ik niet vinden in de juiste kleur, of ik moet concessies gaan doen in dikte/ soort/ pasvorm, en dat doen we dus niet.

@ alane, tuurlijk, als het goed is, wat maakt een setje dan uit. of je een goed dekje nou in blauw of rood koopt, dat maakt niets uit. als ik les heb, heb ik graag mijn nieuwste rijbroek met bijpassend dekje aan, ik vind dat mooi staan, de broek is de fijnste die ik heb, en het dekje is van dezelfde soort als al mijn andere, maar wel in de goede kleur, hihi! en inderdaad, als een zadel niet optimaal ligt zonder dekje, is het zadel niet 100% dus moet dáár (bij de oorzaak) naar gekeken worden, en niet naar het hulpmiddel om het enigszins te 'verbeteren'.

met name dat bontjesgedoe, ik vraag dan altijd waarom iemand het bontje gebruikt. zelden krijg je het antwoord 'voor de mooi', maar ook 'geadviseerd door zadelmaker/ andere expert' hoor je niet. het zadel schuift een beetje, dit is lekker zacht, noem maar op wat je hoort. ondertussen rijdt men met een passend zadel, wat door het bontje aan iedere kant een halve tot zelfs hele cm verkleind wordt, en dus zo goed als een andere maat krijgt. niet handig, imo.
mooie dingen zijn hartstikke leuk, maar zorg dat het ook zin heeft, en dat je iets kiest wat gewoon GOED is. liever inleveren op de kleur/ uiterlijk dan op je paard!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:21

Ik betrek het niet op mijzelf, maar even als voorbeeld..
Ik ben het geheel met TS eens dat er mensen zijn die maar aanschaffen vanwegen het mooie en niet nadenken over het waarom en hoezo.. Echter lees ik her en der dat het weer uitmondt op mensen met setjes per definitie alleen gaan voor het mooie, dat 2 dekjes voldoende zouden moeten zijn, etc. En daarom haalde ik mijn dochter als voorbeeld aan, omdat je die dus kunt tegenkomen in een setje soms met bontje of fluffypad, en rondom in de beenbeschermers lopend paard...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:22

Je hoeft er echt niet raar uit te zien, als je niet mee doet aan de setjestrend. Ik zie er altijd goed uit samen met mijn paard, maar wij hebben geen tig kleuren rijbroeken, dekjes etc. We hebben een goede basis en daar kun je alle kanten mee uit.Ik mix alles zo, dat het goed te combineren is. Dat is de truuk, denk ik.

Verder mag iedereen van mij zelf weten waar 'ie zijn geld aan spendeert. Zolang het maar niet slecht is voor het paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:24

oh ja, wat ikzelf dus echt NIET vind kunnen, is een halster zonder bijpassend touw. als ik een halster koop, MOET er een bijpassend touw bij. voor het stalwerk is het niet zo erg, maar ik ga écht niet de straat op met een halster met een touw wat er totaal niet bij past.

verder heb ik een heel mooi westernhoofdstel gekocht voor mijn nu jaarling, over een jaar of drie gaat het in gebruik, en dan laat ik er een mooi neusdeel (bitloos) bijmaken. een bruin hoofdstel met een zwart bandje kan écht niet... en de goede kleur bruin wordt niet verkocht. het is dus óf de verkeerde kleur, óf maatwerk... ik heb al een zadelmaker die het precies zó kan maken dat het én perfect past bij mijn paardje, én perfect past bij het hoofdstel. beter kan niet, haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:25

sja wat denk je van die dikke matrassen en bontjes onder het zadel, wordt alleen maar superwarm eronder, en mensen doen het voornamelijk omdtat ze het mooi vinden
sja moeten ze zelf weten,
ik koop liever dingen waar mijn paard profijt van heeft,zoals een goed passende winterdeken oid,
laat die setjes maar lekker zitten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:29

ach, sommige dingen als petjes (ja echt) en oornetjes zie ik de logica niet van in, maar ze doen geen kwaad. Maar zoals ik eerder aangeef: Onder een passend zadel een bontje gooien... Te krappe (of juist te ruime) springschoenen (weer een hype die ik niet volg Knipoog ) etc, nee, sorry