Heeft mijn paard atrofie (met foto's)?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Heeft mijn paard atrofie (met foto's)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 00:52

hier een foto van de voorkant van het zadel, ik heb met de groene lijntjes aangegeven hoe het kopijzer 'over de schouder' loopt. ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. hij oogt van voren erg hoog, dat is mij ook opgevallen maar het vertekent ook dat hij zo ver teruggesneden is natuurlijk.

Afbeelding

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 00:55

Dit paard heeft ook een topconditie, in haar vroegere jaren gebruikt voor endurance, en zou ze nog kunnen, maar, door de huidige eigenaren nooit 'lichamelijk' goed gereden (houding, stelling, etc.), aan de teugel is/was ook niet ter sprake, wat kennelijk de oorzaak is/was van het probleem (blijft gokken, omdat ook zij verschillende meningen te horen kregen) .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 00:56

en vanaf de zijkant:

Afbeelding

hier zie je dus hoe hoog de voorboom eruit ziet. dat is meer de opbouw van de teruggesneden kamer.
misschien kunnen jullie er wat mee, het zadel gaat niet verliggen met aansingelen of wanneer er een ruiter in het zadel zit. het kiept niet, wipt niet, schuift niet, ligt wat dat betreft goed.

@ roest, endurance is toch heel erg zwaar? dat in combinatie met de verkeerde houding... aan de andere kant, ik heb tot voor enkele jaren geleden ook nooit genoeg aandacht besteed aan het dressuurmatige werk...

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 01:01

Het waren de eigenaren ervoor die endurance reden met haar, die zijn ermee gestopt omdat ze een heethoofd is en haar hartslag dus te hoog was.
De eigenaren van nu zijn degene die niet aan haar houding hebben gewerkt, dus ik denk niet dat de endurance de oorzaak is geweest.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 01:03

zover mijn kennis gaat, zie ik niet iets verkeerd met het zadel (engels is al een tijdje geleden voor mij)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 01:06

ik dus ook niet, de kussens zijn te hard (dik) opgevuld, volgens mijn zadelfitter is de lijn van het kopijzer goed. als ik zo op de foto kijk, met de lijntjes erin, ziet het er toch niet verkeerd uit?

[edit] hier nog een bewerkt fotootje, met de lijn van het kopijzer aangegeven. het ligt dus wel wat verder terug dan hier aangegeven, dit is puur voor de lijn ervan, de richting waarin het loopt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 04-06-07 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 01:15

aan de ene kant vind jou zadelfitter dat het goed ligt en aan de andere kant zijn de kussens te hard Blond
ik kan een ongeloofelijk blond momentje hebben (gebeurd wel vaker), maar zou dit niet betekenen dat ALLE westernzadels verkeerd zijn Koe

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 01:18

volgens de zadelfitter is het zadel qua (boom) maat goed. de kussens zijn niet in orde, deze zijn vrij hard, stug en bobbelig. daar zou volgens haar dus wel een probleem kunnen zitten. de reden dat de zadelmaker moest komen, is dan ook dat ik de kussens opnieuw wilde laten vullen. dat was de reden, niet dat ik aan mijn zadel twijfelde.

de zadelmaker zegt dat de (voor)boom te smal is, en het zadel te lang voor Farams rug.
ik heb overigens ook een westernzadel. ik zie niet waarom het hard zijn van de kussens bij een engels zadel zou betekenen dat alle westernzadels niet goed zouden zijn, aangezien je daar een goede pad bij gebruikt. als je een te harde pad neemt is een westernzadel ook niet fijn meer.

[edit] nog één fotootje van de achterkant, het zadel ligt wat de boom betreft recht (de zadelmaker gaf ook aan dat de boom wel recht is), maar je kunt zien dat de kussens niet gelijk zijn.

Afbeelding

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 01:27

Wat ik altijd geleerd heb is dat het heel belangrijk is dat het diepste punt van de rug correspondeert met het diepste punt van het zadel. Ik kan het mis hebben want op een foto is het altijd lastiger, maar mijns inziens ligt het zadel (tweede foto deze pagina) iets achterover. Aan de voorkant zou het zadel breder moeten zijn zodat deze direct op het diepste punt van de rug ligt met het diepste punt van het zadel. Dat de voorkant iets verder naar beneden komt dus.

Zou het paard meer bespiering op de schoft hebben dan komt dit zadel er meer 'bovenop' te liggen. (nav laatste foto) Hierdoor zou het zadel nog verder 'achterover klappen'.

Nav deze foto's zou ik dus zeggen dat je zadel te smal is voor het paard. Maar pin me er niet op vast, het blijven foto's en ondanks veel gezien te hebben heb ik er geen opleiding oid voor gedaan!

Edit: laatste foto moet één na laatste foto zijn vanwege het ertussen plaatsen van een foto door de ts Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 01:30

Het was dus een blond momentje Clown
Bij de laatste foto is het duidelijk dat de kussens niet goed zijn.
Betreft een westernzadel: Een pad kan een slecht westernzadel niet compenseren, ik hoop dat je een goed westernzadel hebt, en niet zo'n B-C merk (geeft nog geen garantie).
Bij een goed westernzadel heeft een pad geen enkele werking, behalve het feit dat het je zadel schoon houd Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 01:31

het oogt achterover liggend, dat vind ik zelf ook, maar dat komt (voor een deel?) ook door de opgesneden kamer met die twee 'rolletjes' (hoe heten die dingen) er bovenop. de kussens sluiten wel over de hele lengte goed aan, of de druk op een bepaald punt hoger is durf ik niet te zeggen.

@ roest, ik gebruik een Tex Tan uit de jaren '60! kwaliteit is een feit, hihi! ik ben er dan ook erg blij mee en trots op! die past ook voortreffelijk, echt een topzadel voor Faram (en voor mij, hihi)

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 01:39

ik geloof je op je woord Knipoog , maar merk en ouderdom kan de garantie niet geven (techniek wordt steeds beter tegenwoordig), de houding van je paard wel Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 01:42

daarom weet ik ook dat dat zadel goed is Knipoog . mijn paard is mijn beste graadmeter. daarom vind ik het ook een beetje gek, dat hij nooit heeft laten weten dat zijn dressuurzadel niet lekker zit. ik merkte heel iets, maar dat kan ook alleen door die bobbelige vulling komen, en hoeft imo niet gelijk te betekenen dat het hele zadel niet past. bobbels in de vulling kunnen al vervelend genoeg zijn.

ik heb ooit één keer een zadel gehad dat niet lekker zat. was wel de goede maat etc. bij de tweede keer dat ik ermee wilde rijden gaf Faram aan het niet op te willen (wegdraaien), dus dat zadel is gelijk de deur uitgegaan, en hij heeft dat verder nooit gedaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 01:44

maar goed, misschien is dit zadel wel te smal, en wordt het alleen maar erger, ook al komt er nieuwe vulling in. daarom maak ik me ook zorgen, en probeer ik zoveel mogelijk inlichtingen te winnen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 01:46

't geeft me toch altijd weer een goed gevoel te weten dat ook mijn paard het goed weet aan te geven, vooral als mensen er zoveel over te zeggen hebben Haha!
ik denk dat het ligt aan de vulling, de foto van achteren laat heel duidelijk zien dat het scheef is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 01:50

ik hoop het, het is nl wel een fijn zadel. als het Faram lekker zit vind ik alles goed eigenlijk, wat er ook aan gedaan moet worden.

je begrijpt hoe lastig dit is, Faram geeft heel lichtjes iets aan, dat kan de vulling zijn maar ook iets anders, als het zadel wel te smal is en ik rij ermee door gaat het op de lange duur wel fout. dat er iets is weet ik zeker (de kussens zowiezo natuurlijk), Faram is een paard dat altijd graag uit rijden wil, de laatste tijd gaat hij er ook in de bak helemaal voor, terwijl hij dat eerder doodsaai vond.
uiteindelijk is hij degene die het beste voelt of een zadel wel of niet lekker zit, daarom vind ik het ook zo lastig. een zadelmaker kent zijn vak, daar vertrouw je op. maar ik vind het gewoon moeilijk voor te stellen dat, als het zadel echt zoveel te smal zou zijn, en te lang, Faram dit niet eerder/ sterker had laten merken. ik heb er een half jaar mee gereden, het enige wat er in die tijd veranderd is is de vulling, de boommaat is hetzelfde gebleven...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:24

Mij lijkt de boom toch iets te smal
Ik vind het zadel er ook te veel "bovenop" liggen
Het zadel ligt ook iets te ver naar voren
Het zou best kunnen dat als je het verder naar achteren legt het zadel op de verkeerde wervels zou komen te liggen,dan zou het zadel inderdaad te lang kunnen zijn
Van achteren gezien zie je ook dat de kussens (in de breedte) wat bol gevuld zijn en dus draagt niet hele kussen
wat op zich niet vreemd is, want de meeste zadelmakers vullen zadels "te bol"
knalharde vulling is nooit lekker voor je paard, Zat deze vulling er al in toen je hem kocht?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:05

Ik ben er ook niet voor afgestudeerd, maar in mijn ogen is de boom ook te smal.
Hij ligt wel erg ver boven de schoft.
Ik vind de kussens ook te smal. Je hebt maar een klein oppervlak voor de drukverdeling.
En duidelijk te zien, de linker is breder dan de rechter. dit gaat op den duur problemen veroorzaken.
Op de foto te zien heeft je paard wel vrijheid naast de schoft.
Misschien een second opinion van een andere zadelpasser?
Lijkt in mijn ogen het verstandigste.
Heel veel succes in ieder geval.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 10:48

hij ligt er inderdaad wel bovenop, maar ik betwijfel dus of dat door de boom of door die harde/ dikke voorkussens komt.
de vulling is zowiezo niet goed, op de foto van de achterkant zie je hoe het kussen op Farams rug bolt. deze vulling zat erin toen ik het nieuw kocht, en wilde ik dus ook laten vervangen. de vulling is dus ook niet glad meer, maar klonterig.

ik heb even een bericht van mijn zadelfitter erbij gezocht, en dit is wat zij erover zei:
Citaat:
De druk van de voorkussens op de schouders is inderdaad hoog. Mijn bevinding was dat de kussens ook te vol opgevuld zijn, ook van voren.
De voorbrug leek in mijn ogen parallel te lopen met de schouders, en als dat zo is, dan is het ook goed. Alleen wanneer de kussens zo volgestopt worden met vulling, dan krijg je wel weer onaangename druk.

nu dénk ik (voor zover mijn eigen kennis gaat, natuurlijk) dat, als ik een breder zadel neem waarvan de vulling wél goed is, het over de schouders naar beneden zou gaan zakken. je maakt dan de vulling dunner (zachter en minder bol), én de boom breder...

ik ga dan toch maar een second opinion vragen, donderdag komt de zadelfitter weer langs om de specifieke aangegeven punten nogmaals te bekijken, zij heeft ook ervaringen met zadelmaker van Triest, waarvan ook bij mij bekend is dat het een hele goede zademaker is. ik ga met hem contact opnemen zodat hij er ook eens naar kan kijken. ook de osteopaat ga ik dus proberen eerder te laten komen.

op zich gaat het me dus echt niet om dit zadel op zich. ik ben alleen bang, dat als ik nu een zadel krijg met én goede kussens, én een bredere boom, dat het niet goed is. de zadelmaker die erbij geweest is gaf aan dat er een flink bredere (geen halve maten, zeker niet) boom inmoet, en dat dat met mijn zadel niet mogelijk is, het verbreden van de boom. ik zou dus een ander zadel moeten, in dat geval, maar ik zit er toch op de één of andere manier aan te twijfelen, met name omdat er niet heel specifiek gekeken is naar de vulling, imo.
de zadelmaker heeft met zijn hand erover gevoeld, en ernaar gekeken, nog geen minuut. bij het opleggen van het zadel wist hij gelijk dat de boom veel te smal was. nou zou je aannemen dat hij wel weet waar hij op moet letten, en hij dus gelijk heeft, maar toch... hoeveel breder zou een zadel worden als je de vulling eruit haalt (die nu van voren hard is), en er nieuwe, minder strak(dik) inzet? daar is in ieder geval in mijn ogen niet zo specifiek naar gekeken, dus ik ga toch maar een second opinion vragen dan...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:58

Ik denk dat een bredere boom de basis is en de kussen daarop aangepast worden.

Je laat je iig goed adviseren! Succes Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:05

Van Triest zou ik ook aanraden.
Ik ben er in ieder geval wel super door geholpen.
Heel veel succes.

Meer info over van triest:
viewtopic.php?f=103&t=782501&hilit=

En houd je ons op de hoogte?
Ben heel erg benieuwd wat een andere zadelfitter van mening is. Bloos

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:09

MMMM...ik vind het altijd dubieus als een zadelmaker daar mee aankomt. Toevallig vindt hij dan zeker het perfecte zadel voor je? Dierenarts lijkt me betrouwbaarder

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:53

sultannetje schreef:
MMMM...ik vind het altijd dubieus als een zadelmaker daar mee aankomt. Toevallig vindt hij dan zeker het perfecte zadel voor je? Dierenarts lijkt me betrouwbaarder

nou ja, afgezien daarvan... ik heb een goede osteopaat. Faram was niet helemaal 100% in de rug, maar ze zei daarbij niets over een zadel. wel vroeg ze naar de schoft, ook vanwege de witte plekken, maar we waren er over uit dat die spanning door de deken kwam, aangezien ik ook weet dat de drukkingen door een deken kwamen.
bovendien heb ik veel vertrouwen in de zadelfitter, ik ken haar inmiddels vrij goed en weet ook hoe ze over de paarden denkt, en dat ze er echt voor gaat. zij heeft ook niets gevraagd voor haar bezoek, en is toch meer dan twee uur bij me geweest.

@ annepanne, ben ik met je eens, maar als de boom wél goed is, kan het zadel dan niet alsnog wat te smal worden door die dikke kussens?

ik ga zo even meer lezen over v triest.

verder wil ik dus niet gelijk beweren dat ik ervan overtuigd ben dat mijn zadel absoluut níét te smal is, ten eerste zat ik hier dan niet, en ten tweede haal ik er geen zadelmaker bij om vervolgens keihard tegen hem in te gaan. zo'n man moet je kunnen vertrouwen.
het enige wat ik dus apart vind is dat anderen mijn zadel (afgezien van de kussens) wel goed vinden, en dat hij ook gelijk kan melden dat Faram atrofie heeft (hij is wel symmetrsich, optisch gezien), en dat zijn ene schouderblad groter is dan het andere. volgens fysio kan je dat voelen met de vingers, opmeten en vergelijken, en volgens van triest is het ook te zien in de draf. de andere zadelmaker kon het gelijk zien, hij had Faram van voren en vanaf de linkerkant bekeken... lijkt mij toch dat je dan ook de rechterkant gezien moet hebben. maar nogmaals, ik ben niet de expert in dit verhaal.

overigens heb ik ook gezien dat het zadel wat naar voren ligt, ik zal nog even foto's maken waarop het wel precies op de goede plaats ligt, en met de singel vast.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:14

Ik denk dat je zadelmaker gelijk heeft wat de boommaat en de lengte van het zadel betreft, maar het blijft lastig om dit vanaf een foto te beoordelen, je moet het ook voelen. Er is een heel leuk en goed boek over geschreven namelijk Het Zadel boek van Tineke Dekkers is maar 15 euro geloof ik en helpt je echt om zelf ook wat beter te kunnen oordelen over de pasvorm. Altijd lastig hoor je paard lijkt een korte rug te hebben. Mijn paard heeft ook een vrij korte rug en zag er kwa bespiering wat het zelfde uit. Ik heb sinds een dik half jaar een ander zadel en hou me meer bezig met dressuurmatig rijden en recht richten de combinatie van beide heeft er voor gezorgd dat ze er heel anders uit ziet wat de bespiering betreft. Ze gaf overigens bij mijn vorige zadel nooit aan dat er problemen waren. Mijn advies is dan ook dat het zeker de moeite waard is om wat tijd, energie en geld te besteden om een goed passend zadel te vinden. Toch het belangrijkste onderdeel van je harnachement. Heel veel succes!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:30

Ik vind het heel verstandig dat je je uitgebreid voor laat lichten Ja
1 ding is zeker ,als je naar van Triest gaat, weet je in ieder geval welke boom-maat je paard heeft (die meet altijd eerst (gratis) op)
Ook kan hij netjes en gelijkmatig vullen
onze (door hem geadviseerde) zadels liggen als een huis Cool