touwhalsters zijn hele fijne dingen om mee te werken. Er zit alleen 1 maar aan, ze kunnen scherp zijn!
Als je je paard bij het buiten lopen niet op een gewoon stalhalster kan "houden" zou ik zeker niet met een touwhalster over de weg gaan lopen, je trekt dan onnodig hard aan het halster waardoor het snijwonden kan veroorzaken, dit behoor je ten allertijden te voorkomen! Een touwhalster is perfect voor het verfijnen van je signalen.
Ga eerst in de bak of wei oefenen. Als je met je leidtouw lichtjes zwaait gaat het touwhalster om het hoofd van het paard bewegen, dit is een signaal van jou naar het paard dat je verwacht dat het jou opdracht uit voert.
Je moet dit heel fijntjes behoefenen, hoe harder jij moet zwaaien hoe meer je naast je doelstelling zit.
Het doel is nl met zo min mogelijk hulpen / signalen je paard laten doen wat jij wilt. Of dit nu stilstaan, wandelen of draven is doet er niet toe.
Als je buiten loopt mag er dus geen druk staan op het halster, je leidtouw is altijd in een slap boogje. Komt je paard jouw voorbij ben je al te laat en had je het signaal van "wil ik niet" al moeten geven voordat het de stap doet van jou voorbij lopen.
Dit is zeker in het begin erg moeilijk en vergt enige oefening en kennis van je paard.
Ga dus zeker niet zo maar de straat op om te wandelen met een touwtje, gebruik je verstand. Volg niet blindelings éénieder die met een touwhalster werkt, verdiep je eerst in de materie er achter, vraag evt. hulp, en ga dan pas over tot daadwerkelijke praktijk. De gene (althans dat mag ik hopen) die je zo "makkelijk" met een touwtje ziet rijden hebben al veel voorwerk verricht en zich verdiept in het paard en zijn doen en laten. Aan de hand daarvan zijn ze aan het werk gegaan tot een harmonie waardoor ze inderdaad in staat zijn om op een eenvoudig touwtje te kunnen wandelen of rijden.
Sta open voor je paard en zijn signalen probeer ze te begrijpen en speel daar op in. Dan kan je samen heel veel plezier beleven met een touwtje. Maar nogmaals begruik het bewust, weet dat het erg scherp kan inwerken.