Neusriem MÓET strak!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsimone

Re: Neusriem MÓET strak!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:02

Flew schreef:
@ xsimone: Maar als een internationale springruiter tegen jou zegt dat je in de sloot moet springen, doe jij dat dan ook? Knipoog

Als het warm is! Clown

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:03

Pikeur schreef:
Ohja. Iemand die internationaal springt heeft natuurlijk gelijk!
Ik denk dat het ook een beetje paardafhankelijk is, hoeveel druk het paard zelf nodig heeft/prettiger vindt.

Ik volg ook even. Ja

Ben ik helemaal eens!! Lachen Natuurlijk verschilt het per paard. Daarom zet ik ook uitdrukkelijk in de titel MOET de neusriem strak?
Mij is altijd geleerd, vast en ja, normaal strak. Maar wel met ruimte. Lachen Niet echt strak.
Je hebt strak & strak ..

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:03

Phant0m schreef:
wat ik heb geleerd is ook 2 vingers ertussen
je kunt volgens mij zelfs zn neus of zn kaak breken als je je neusriem te strak doet..

Mwa dan moet je wel heeel hard aan je neusriem gaan trekken Clown dat je met een hackemore een neus kan breken kan ik me nog iets -ver weg- bij voorstellen.

Info die ik altijd heb gekregen; hoge neusriem strak (NIET aantrekken, maar gewoon helemaal om de neus zeg maar), lage-gecomibineerde neusriem 2 vingers, sperriempje gewoon vast (ook niet aantrekken).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:03

xsimone schreef:
Ja oke, maar dit is mij geleerd/verteld! Knipoog

Tuurlijk, maar het kan geen kwaad om zelf te blijven nadenken. Wat iemand anders zegt, ook al heeft hij/zij meer ervaring, is niet per definitie goed. Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:05

Nee, je moet je eigen gezonde verstand ook gewoon blijven gebruiken natuurlijk Lachen

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:06

Hij moet in ieder geval 2 vingers onder dat kaakbeen bot ofzo wat uitsteekt,en er moeten 2 vingers tussen kunnen.maar hij moet ook niet te los,dat ie er los voor de sier omhangt
dan heeft het helemaal geen functie en kan je hem er net zo goed af halen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:08

Nja, dat 2 vingers slaat eigenlijk nergens op. Nagelbijten / Gniffelen
De ene heeft dikkere vingers, een ander probeert ze er met moeite onder te proppen, en weer een ander doet die 2 vingers er met gemak onder. ROFL

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:09

ik heb ook geleerd 2 vingers er tussen. en dan die 2 vingens boven op de neus er tussen kunnen doen. want dat is ook nog een verschil boven op of aan de zijkant. verder de sperriem ongeveer even strak. je mag een neus riem nooit te strak doen (heb ik geleerd) dan kun je het paard belemmeren in de ademhaling.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:10

@ Rakkertje: Het zogehete GBV... Lachen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:10

Bij de sperriem is t bij mij van, doe ik t hoofdstel om doet mevrouw haar kaken op elkaar of wat dan ook maar dan zit die heel snel heel strak. Dan na het rijden kan ik er een hele hand tussen doen.

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:15

Pikeur schreef:
Nja, dat 2 vingers slaat eigenlijk nergens op. Nagelbijten / Gniffelen
De ene heeft dikkere vingers, een ander probeert ze er met moeite onder te proppen, en weer een ander doet die 2 vingers er met gemak onder. ROFL

zo heb je waarschijnlijk wel genoeg ruimte,dat is bij ieder paard weer ander.
ik denk ook niet dat het echt handig zal zijn dat je er met een cmband bij moet komen. Sigaar

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:26

Pikeur: algemeen 2 vingers he. Dat er iig wel ruimte tussen zit!!!

En Ir111 : GBV ?? Tong uitsteken
Gezonde b ?? verstand *LOL* Haha! *haha nu ben ik erg Tong uitsteken *

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:27

Bijna goed GezondBoerenVerstand! Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:28

Ik heb juist altijd geleerd dat die wel strak moet. alleen de keel riem moet een vuist tussen. dit was ivm dat ze zo moeilijker het bit naar achtere konden gooien of vast pakken met de kiezen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:30

Ir111 schreef:
Bijna goed GezondBoerenVerstand! Haha!

Haha okay *LOL*

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:31

pubelia schreef:
Ik heb juist altijd geleerd dat die wel strak moet. alleen de keel riem moet een vuist tussen. dit was ivm dat ze zo moeilijker het bit naar achtere konden gooien of vast pakken met de kiezen.

Ja dat zijn uitzonderingen *paarden die het bit vastpakken*
Een paard wat normaal dressuurt en wat je eerlijk rijd heeft daar toch geen reden voor ?? Lachen (om het bit vast te pakken?)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:38

neusriem moet niet strak
er moet gewoon wat ruimte zijn tussen neusriem en neus
de twee vinger regel is gewoon een hele nette maatstaf
als je je neusriem aansnoert omdta ie anders zijn mond open doet bij het rijden
zou ik me maar eens flink achter men oren gaan krabben wat ik dan fout doe met rijden
want mond openen is ene rijtechnisch probleem en moet ook op die manier opgelost worden, niet door zijn mond dicht te snoeren

(kan trouwens ook medisch probleem zijn , haken op kiezen, wolfstandjes die in de weg zitten etc )

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:45

Het GBV is goud waard Haha!:D
ennuweerontopic Tong uitsteken

Een sperriempje is om te versperren, dus die hoort wat strakker (niet té strak, etc) maar wat ik me nu afvraag; als het paard zijn mond opent, is er dus iets niet goed... (zie je idd vaak bij te harde ruiterhand) maar waarom zou je dan een sperriempje nemen? Ik ken maneges die alleem maar met sperriempjes rijden en die zonder rijden... wat is nu précies het nut. (Ik ben er van overtuigd dat het geen kwaad kan als je het goed gebruikt, maar alsnog)

p.s. hoge neusriem is volgens mij ook alleen voor de sier
aansnoerneusriem vind 'k altijd een beetje raar; volgens mij heeft het weinig uitwerking, want het zit toch boven het bit en vaak zijn mensen geneigd 'm veel te strak te doen...

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:53

ik heb geleerd (en doe ik dus altijd, maar zie ik ook altijd anderen doen) dat bij de keelriem een vuist tussen moet, de neusriem twee vingers en de sperriem moet gewoon errond, niet aantrekken maar ook niet te los.

OP

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:56

ik was vorige week op een wedstrijd in heiloo,
en daar werd bij een ponykind de sperriem even vastgesnoerd door pappa, anders deed hij zijn bek open zei het kind van ongeveer 15 jaar,
het beest kreeg bijna blaue lippjes,
gelukkig zei de jury hier toch iets van, als ze bij mij hadden gestart had ik ze eruit gegooid denk ik!!!!!!!!!!!!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:58

Hij hoort niet strak te zitten..
Vandaag is bij mijn paard de tandarts geweest en die was blij te horen dat mijn sper en neus riem redelijk losjes zitten dat ik er zéker twee vingers tussen kan doen.. Lachen Ze zei dat het paard dan z'n mond een stukje kan openen om te ontspannen en wat meer tongvrijheid had ..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:03

Ik ben nu mijn 3e paard aan het inrijden. Een sperriem gebruik ik niet. Vind zonder veel fijner. Jonge paarden willen soms het bit nog niet lekker accepteren. Dan vind ik wel dat je ze de ruimte moet geven om uit te zoeken wat ze met dat ding moeten. De eerste 2x dat ik haar reed. Gooide ze d'r mond open en d'r tong naar buiten als ik een beetje druk gaf. Nu zijn we wat verder en houdt ze netjes d'r mond dicht zonder sperriem. Wel gebruik ik een hoge neusriem (meer voor het mooie) en die zit dan ook heel los. Die zwabbert meer om d'r hoofd heen.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:05

Ik heb ook 2 vingers ertussen geleerd, ik vind niet dat je allemaal spullen nodig hebt zodat je paard zn mond dichthoud. Mij mijn paard zit de sperriem gewoon los hoor, daar doet hij het zelfs nog beter op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:38

ik rijd het liefste zonder neusriem , dan heeft paardlief alle ruimte om te vertellen als er iets niet lekker is in het bekkie

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:40

__manon__ schreef:
Ik heb ook 2 vingers ertussen geleerd, ik vind niet dat je allemaal spullen nodig hebt zodat je paard zn mond dichthoud. Mij mijn paard zit de sperriem gewoon los hoor, daar doet hij het zelfs nog beter op.

Ja same here hoor. Jong paardje, mag graag een beetje ontspannen lopen in z'n kaak maar met vastgesnoerd tuig wil hij het niet.
Is hij heel stug, vervelend enz. Met los tuig is hij zo lekker te rijden Ja