zadel schuift naar achter, kamer te klein?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: zadel schuift naar achter, kamer te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:17

VValar schreef:
Een zadel hoort in principe met de zweedbladen achter het schouderblad te liggen. Niet erop, maar ook niet 5 cm erachter.

De zweetbladen moet je niet naar kijken. Bij een spring- of vzh-zadel zullen deze al snel op de schouderbladen liggen. Dat geeft niet, omdat en wanneer de schouderbladen daaronder voldoende bewegingsvrijheid hebben.
Waar je naar moet kijken (nogmaals), is de voorbrug van het zadel. Deze moet 5 cm achter de schouders liggen. Dit om de schouders volledige bewegingsvrijheid te geven.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:24

Ok sorry, ik had het inderdaad over een dressuurzadel. Daar gaat dit namelijk wel voor op. Ik las later dat de TS een springzadel had gekocht.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:04

Zoals ik in je andere topic al schreef, had ik hetzelfde probleem met een naar achter schuivend zadel.
Kamerbreedte was goed, maar de takken van de boom liepen niet breed genoeg uit en gingen te recht naar beneden. Daardoor werd het zadel tijdens het rijden naar achteren gewerkt tot het echt een eind achter de schoft lag en ik voor het zadel een stuk rug zag.
Probleem is opgelost met een zadel met een andere vorm voorboom waarbij de takken verder uiteen gaan. Andere zadel was niet aan te passen behalve door een extreme verbouwing.