zadel na 9 weken niet meer passend op paard????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: zadel na 9 weken niet meer passend op paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:46

Als een zadel correct op de paardenrug ligt, ligt het zowieso niet naar achter of naar voren. Een goed, passend zadel ligt exact recht, met het dieptepunt in het midden. Als jij direct in het begin hebt gezien dat het naar achter 'helt', dan heeft jouw zadel direct niet goed gelegen.

Als de boom van het zadel goed is en het type/merk past goed bij je paard, dan is het goed en zal af en toe opvullen voldoen. Opvullen is trouwens niet verbouwen.

Ik zou, indien mogelijk, jouw zadel terugbrengen en een zadel met gewoon wolvulling kopen. Een zadel wat niet aanpasbaar is, is in mijn ogen niets waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:49

waarschijnlijk zal hij het zadel wel terugnemen, maar nooit voor de aankoopprijs.

Nu zal ik bij hem een ander zadel moeten kopen.

Vangt hij 2x winst, dat is natuurlijk wel de makkelijkste manier van zaken doen!!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:52

Is eventueel zelf verkopen en op een ander een nieuw zadel kopen geen optie?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:55

Dat zou toch van de zotte zijn? Hij verkoopt jou een nietpassend zadel en dan neemt hij het niet voor het aankoopbedrag terug?

Ik weet niet exact hoe het consumentenrecht werkt maar idd maar even op consuwijzer kijken lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:56

@ creool: Hij zegt dat hij mij wel een passend zadel heeft verkocht. Hier komen wij dus nooit uit!

@ Dito: verkoop maar eens een 3 maanden oud zadel voor goed geld, als het zadel ook nog eens niet op te vullen is!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:57

Ik neem aan dat de TS best wel snapt dat bij een jong paard het zadel eens in de zoveel tijd aangepast moet worden. Maar uik snap ook heel goed dat je dan geen zadel wilt wat iedere keer compleet verbouwd moet worden, terwijl het bij een ander zadel een makkelijke aanpassing is.

Overigens heb ik bij mijn paard exact hetzelfde probleem gehad, zadels die naar achteren schoven en met name bij springzadels. Reden was niet dat de kamer te krap was, maar dat de takken van de boom niet ver genoeg uit elkaar gingen onderaan waardoor het hele zadel naar achteren gewerkt werd. Mijn paard heeft dus een vrij normale schoft maar hele brede schouders.
Stubben heeft trouwens bomen waarvan de takken nog een extra knik naar buiten maken waardoor het bij de schouders breder is. Ik heb inmiddels een Stubben Roxanne en die ligt perfect.

Ik zou echt even contact opnemen met je rechtsbijstand en kijken wat je ermee kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:01

en ik denk overigens ook, dat is dit uitdraaid op een welles/nietes kwestie dat ik degene ben die aan het kortste eind gaat trekken!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:02

je wet hoe het bij mij werkt von, dat is ook uitgedraaid op welles/nietes en tot nu toe heeft het nog steeds niks opgeleverd. Ik zou langsgan bij hem, en het verhaal heel duidelijk uitleggen, dat je een ander zadel eist.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:06

vonneke schreef:
en ik denk overigens ook, dat is dit uitdraaid op een welles/nietes kwestie dat ik degene ben die aan het kortste eind gaat trekken!

Als je daar vanuit gaat zal dat inderdaad wel zo zijn, ik zou toch alles uit de kast halen om de situatie naar mijn hand te zetten.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:07

creool schreef:
[naam] schreef:

Als je daar vanuit gaat zal dat inderdaad wel zo zijn, ik zou toch alles uit de kast halen om de situatie naar mijn hand te zetten.

Succes!

dat ga ik ook zeker proberen, want hier laat ik het niet bij zitten!!

het liefst heb ik mijn geld terug, want ik heb nu echt geen vertrouwen meer in hem. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:08

vonneke schreef:
@ creool: Hij zegt dat hij mij wel een passend zadel heeft verkocht. Hier komen wij dus nooit uit!

Als hij jou een passend zadel had verkocht dan kom jij toch niet met klachten en dan schuift het zadel toch niet naar achter? of denk ik nu zo simpel???

@ Dito: verkoop maar eens een 3 maanden oud zadel voor goed geld, als het zadel ook nog eens niet op te vullen is!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:09

Ga nou niet van het negatieve uit! Dat straal je namelijk altijd uit, ook in onderhandelingen!

Kop op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:14

o nee, negativiteit straal ik dan ook echt niet uit, ik zal mijn standpunt bevechten geloof dat maar!!

En hij is ook echt nog niet klaar met mij, zeker als het niet tot een fatsoenlijke schikking komt!

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:27

Goedzo, laat em maar even een poepie ruiken! Hamer Houd ons op de hoogte van de uitkomst!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:10

sandorr schreef:
anoukie wat bedoel je met drunens ruiterhuis?
zijn die goed of niet??
komen zo dadelijk hier

Ja die zijn goed (is mijn ervaring dan), geen zorgen Lachen.

sandorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:09

anoukie drunens ruiterhuis zijn geweest moet zeggen dat ik heeel goed geholpen ben en ze nemen er ook de tijd voor heb uiteindelijk gekozen voor de anatomica

vonneke ik hoop dat je toch nog iets kunt regelen met je zadel niets zo vervelend als een zadel dat niet past hebzelf ook dat probleem gehad 2x laten aanpassen en nog niet goed

uiteindelijk ben ik bij drunensruiterhuis terecht gekome
n

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:32

Bij je vorige topic over de aanschaf van een zadel is al geopperd om eerst te gaan voor 2e handse ivm groei paard, en dat kan echt soms heel snel gaan bij een jong paard.
"mijn" zadelmaker wilde ons geen nieuw of ander zadel verkopen omdat dat tot problemen kan geven tussen beide partijen ivm dan wel en dan niet meer passen.
Ik heb op zijn advies dus wel gekozen voor een onderlegger.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:22

Alane schreef:

Met een onderlegger kan je een niet passend zadel nooit passend krijgen! Vind het wel goed dat die man een tweedehandse heeft aangeraden voor een jong paard, maar dat wil niet zeggen dat die niet op tijd en stond moet aangepast worden naarmate het paard veranderd!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:29

jeetje! wat een gedoe!
bij mij is drunens ruiterhuis voor mn jonge paard geweest.. prestige en stubben (die jij in je beginpost dus ook zei) twijfelde ik ook erg tussen
heb toen toch voor de stubben gekozen.. aangezien mijn jonge paard nog gaat veranderen e.d.
Erg naar dit... hopelijk komt het allemaal nog wel een beetje goed!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:55

Mandyke schreef:
Met een onderlegger kan je een niet passend zadel nooit passend krijgen! Vind het wel goed dat die man een tweedehandse heeft aangeraden voor een jong paard, maar dat wil niet zeggen dat die niet op tijd en stond moet aangepast worden naarmate het paard veranderd!

Ik begrijp best dat haar zadelmaker heeft aangeraden geen nieuw zadel te kopen voor een jong paard. Ik heb vorig jaar voor mijn 4-jarige een nieuwe KN gekocht. Deze heeft enkele maanden goed gelegen, toen is de ellende begonnen met het schuiven van het zadel. Zadelmaker is tot 3x aan toe geweest om op te vullen (eerste instantie dachten we dat het zadel snel inzakte), maar zadel bleef schuiven. Heb het zadel nog geen jaar, en in totaal nog geen eens een half jaar plezier van gehad.
Nu is mijn zadelmaker van de week langs gekomen, heeft een smalle kamer op mijn paard gelegd (had eerst een medium kamer). Probleem opgelost. Dit kwam doordat mijn paard in een jaar tijd ontzettend is veranderd in zijn rug. Schoft er meer uitgekomen, vet weg gereden, spieren eraan gereden etc. Hierdoor is in totaal de massa tussen zadel en paard verminderd, waardoor de medium boom geen goede aansluiting meer had op mijn paard. Resultaat is een schuivend zadel doordat zadel teveel speling kreeg. Smalle kamer heeft het probleem (hopelijk) opgelost.

In bovenstaande geval zou een onderlegger/gelpad een tijdelijke oplossing kunnen zijn.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:32

Ik vind een onderlegger/gelpad bij een jong paard toch geen oplossing ook al is het tijdelijk. Net als ze jong zijn moet je zien dat je zadel optimaal blijft passen om rugproblemen in de toekomst te vermijden. Een paardenrug pas zich ook enigzins aan aan het zadel en dat is niet in de goede zin bedoeld! Kijk maar eens naar al die steile schoften met daarnaast twee kuilen, dit komt door een slecht passend zadel, vooral dan te smalle zadels. Ik zou er dus eerder voor opteren om een tweedehands regelmatig te laten bijvullen i.p.v. één of andere speciale onderlegger te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:08

Alane schreef:
Bij je vorige topic over de aanschaf van een zadel is al geopperd om eerst te gaan voor 2e handse ivm groei paard, en dat kan echt soms heel snel gaan bij een jong paard.
"mijn" zadelmaker wilde ons geen nieuw of ander zadel verkopen omdat dat tot problemen kan geven tussen beide partijen ivm dan wel en dan niet meer passen.

Als ik een 2de hands Prestige had gekocht zonder dat me was medegedeeld dat het niet opgevuld kan worden had ik met hetzelfde probleem gezeten Slapen

het gaat hier ook echt niet om een nieuw of 2de hands zadel. Het feit is dat me een zadel verkocht is waar niet bij gezegd is dat het niet opgevuld kon worden. Als het goed gaat komen schaf ik een stubben Edelweiss de Luxe aan en wat kan mij het schelen al moet het 30 keer opgevuld worden.

Het was nu ook de bedoelig dat het zadel opgevuld te krijgen. maar helaas zit dit er bij een Prestige niet in.

Promis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:24

beetje vreemd!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 07:32

vonneke schreef:
Alane schreef:

Als ik een 2de hands Prestige had gekocht zonder dat me was medegedeeld dat het niet opgevuld kan worden had ik met hetzelfde probleem gezeten Slapen

Had je wel met een minder grote 'schade'post gezeten...
En gericht vragen geeft ook gerichte antwoorden... én luisteren doet soms ook wonderen... Kom ze vaak genoeg tegen die perse dit of dat willen en niet naar enig advies willen luisteren/schijnbaar niet horen en dan na enige tijd terug komen met het commentaar dat het niet aan de eisen voldoet... Lachen

vonneke schreef:
het gaat hier ook echt niet om een nieuw of 2de hands zadel. Het feit is dat me een zadel verkocht is waar niet bij gezegd is dat het niet opgevuld kon worden. Als het goed gaat komen schaf ik een stubben Edelweiss de Luxe aan en wat kan mij het schelen al moet het 30 keer opgevuld worden.

Jij hebt informatieplicht en had dus moeten vragen.. of luisteren Tong uitsteken

vonneke schreef:
Het was nu ook de bedoelig dat het zadel opgevuld te krijgen. maar helaas zit dit er bij een Prestige niet in.
Je kunt de vulling laten verwijderen en er andere in laten stoppen...
Je kunt er ook een andere zadelmaker bij laten komen om te kijken of het uberhaupt wel een permanent probleem is.. en niet zoals bij ons het geval was een tijdelijk probleem.

Tussen niet passen en niet passen zit een groot verschil.. In ons geval was de boommaat correct maar het paard was in slechte conditie (= onbespierd en te rank) Dan kan een onderlegger tijdelijk helpen tot het paard voller wordt en gespierder. Een te brede boom blijft altijd te breed en dus niet passen.
Een pad van passier heeft ons ontzettend geholpen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:16

Lastig probleem, bij mij loopt iets soortgelijks, maar dan met de zogenaamd beste zadelmaker van het land Clown

Is het trouwens bij alle Prestiges zo dat ze niet zijn op te vullen? Ik heb een Prestige Green star en daarbij kan het volgens mij wel..