hoort een bontonderleger onder het shabrak/pad..??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfjord

Re: hoort een bontonderleger onder het shabrak/pad..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:20

Misschien dat sommige mensen er voor de show mee rijden omdat het een hype is, maar zelf gebruik ik een bontje omdat mijn paard een gevoelige rug heeft en haar zadel net wat fijner ligt (was erg moeilijk zelfs met deskundige hulp om een passend zadel voor haar aan te passen) maar ik heb hem ook op de shabrak!!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:26

het kan wel werken , maar het is zonde om een duur shcaap te kopen wat zijn werk het beste doet direct op de paarden rug , als je het niet op de rug zelf legt ...

maar er zijn altijd uitzonderingen , heb je gelijk in

maar het blijft tch zo dat het gros van de mensen met een bontje tussen het zadel en het dekje het puur voor de mooi doet en geen flauw idee hebben of het uberhaupt wel kan

jij bent echt een uitzondering wat betreft het hoe wat en waarom je het gebruikt op de manier dta je het gebruikt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:08

draumpje schreef:
maar het blijft tch zo dat het gros van de mensen met een bontje tussen het zadel en het dekje het puur voor de mooi doet en geen flauw idee hebben of het uberhaupt wel kan

Als ex-verkoper van Lamsvel artikelen kan ik het helemaal met je eens zijn.
Vele kwamen bij mij met het verhaal dat ze een schaap zochten voor de gevoelige rug van het paard maar dan mocht het ding alleen op het dekje, anders zag niemand het Clown is het ruggetje van het paard dus niet zo gevoelig als ze dachten Haha!

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:45

Hoi, weliswaar beetje late reactie maar toch nog vraag cq opmerking. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben omdat wij, met goedpassende Prestigezadel, toch van zadelmaker hoorden dat schapenvachtje op zich voor de rug van het paard, zeker met springen (hogere categorie), altijd prettig is.

De springruiters (in dit geval ben ik van mening dat een schapenvachtje met name bij het springen voor demping en verdeling in de rug kan zorgen) zie je toch ook alle dekjes op het sjabrakje liggen. Is dit dan alleen voor de Tong uitsteken esthetische, lijkt me toch niet.

Daarbij hebben onze echte springruiters, op het niveau van Dubbeldam, Raymakers,. NL BE Lansink, toch echt wel goed passende zadels.

Wat vinden jullie daar dan van?

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:52

Daarom idd bij bontjes gebruik, bontje met ruggengraadvrijheid en zonder hoge achterrand.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:19

bontje zonder ruggegraatvrijheid kan wel bij een goedpassend zadel
, als je het gebruikt ip sjabrak of dikke pad oid...

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:33

Springruiters --> op het sjabrak!

Note, zijn over het algemeen wel dunne sjabrakken!

Wij gebruiken hem dus, op aanraden van zeer goed bekend staande zadelmakerij, op hele dunne sjabrak!

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:23

capriole schreef:
Hoi, weliswaar beetje late reactie maar toch nog vraag cq opmerking. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben omdat wij, met goedpassende Prestigezadel, toch van zadelmaker hoorden dat schapenvachtje op zich voor de rug van het paard, zeker met springen (hogere categorie), altijd prettig is.

De springruiters (in dit geval ben ik van mening dat een schapenvachtje met name bij het springen voor demping en verdeling in de rug kan zorgen) zie je toch ook alle dekjes op het sjabrakje liggen. Is dit dan alleen voor de Tong uitsteken esthetische, lijkt me toch niet.

Daarbij hebben onze echte springruiters, op het niveau van Dubbeldam, Raymakers,. NL BE Lansink, toch echt wel goed passende zadels.

Wat vinden jullie daar dan van?

Helaas
veel springruters hebben meerdere paarden te rijden en maar een paar zadels
de bontjes en andere vulmiddelen onder het zadel zijn noodzakelijk om het nog een beetje passend te krijgen.
vorig jaar op de wereldruiterspelen in Aken veel voorbeelden gezien van springruiters uit de wereld top die met zadels op hun paarden reden die absoluut niet passend waren.
heb me ook erg verbaasd tijdens de paarden wissel dat de 4 finalisten hun eigen zadel op de drie andere paarden kwakte. Huilen
het paard van bc madden was na de tweede wissel niet meer rustig te krijgen en had duidelijk geen zin meer om zich op te laten zadelen voor de laatste 2 series
onder het oog van tienduizenden in het stadion en miljoenen tv kijkers Boos!

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:01

Tja....dat zal best voorkomen maar eerlijk gezegd is dat niet wat ik vaak zie onderweg op concours hoewel het zeker zo is dat ruiters graag op hun eigen zadel rijden doen ze dat (over het algemeen) nu ook niet als ze daarmee schade berokkenen aan hun dier. Hoewel met alles telt 'de uitzonderingen daargelaten'

En dan vraag ik me ook af of je altijd direct zo snel kunt beoordelen of het 'slecht past' want dat kun je pas echt goed beoordelen als er zonder sjabrak etc onder het zadel gereden wordt en als je het ook dichtbij kunt bekijken, dan pas heb je echt zicht of het zadel niet lekker ligt want soms zijn het juist de hulpmiddelen die averechts werken.

Ik zie wel vaak dat mensen thuis pony of paard kopen, zadel en klaar...gewoon omdat ze geen weet hebben van hoe het moet liggen etc en amper weet van maten of iets hebben. Geen probleem, alleen wel handig om er naar te laten kijken door een zadelmaakservice.

Ik kan me echt heel slecht voorstellen dat er op hoog niveau goede prestaties geleverd worden als zo vaak echt 'slecht passende' zadels gebruikt worden want vroeg of laat gaat dat toch zijn tol eisen voor het paard.

Overigens, onze ervaring is met onze Prestige en Pessoa zadels dat ze ook op de meeste paarden goed liggen, enkeling daargelaten natuurlijk. Wij gebruiken ze op de meeste paarden, alleen bij uitzonderingen eigenlijk liggen ze niet lekker en moet je dus iets geschikters aanschaffen.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:58

Je hebt PM Capriole

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:06

Ik vind het zo'n vreselijke modegrill...
We nemen een dik dek, daarboven een lekker dik mooi gekleurd schaap (als het al geen synthetisch is, is namelijk goedkoper) en dan proppen we het zadel er nog eens overheen.

Het schaap (maar dan het liefst echt schaap of lamswol op eigen leer) bied zoveel meer voordelen dan alleen als modegrill te functioneren.

Een schapenvacht maakt/houd spieren warm, geeft lanonine af aan de vacht van het paard en is zeer schokdempend.
Tegenwoordig hebben ze schaapjes gemaakt in een mooi zadel vormpje met een katoenen bovenlaag waar het zadel op ligt.
Vroeger deed je gewoon een schapenvacht onder je zadel.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:36

Ik heb het er alleen nog maar bovenop gezien, bij ons op stal hebben ook meerdere mensen een bontje en ik geloof ook niet allemaal omdat het zadel anders niet past, maar gewoon omdat het nu mode is.
Ik zelf heb trouwens geen bontje.

Die vrouw deed wel heel raar idd. Nagelbijten / Gniffelen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:04

Juin schreef:
Ik rijd regelmatig alleen met bontje en zonder chabrak, dan heeft het de juiste werking. Op je chabrak is meer voor de show en verliest het zijn oorspronkelijke werking.

Precies. OP de rug dus en niet OP de pad. Op concours heb ik een bontje onder mijn zadel en op het shabrak, maar puur omdat ik het mooi vind. Thuis heb ik er ik er alleen en shabrak onder.
Mijn zadel maker vroeg ooit eens of ik wel eens een gelpad op mijn shabrak had gelegd en dus onder het zadel. Je kunt dat zien aan je kussens van je zadel. Het leer van je kussens gaat er van kapot, door wrijvingen en wringen onder je zadel. Hij zei dus altijd..

bontje of geldpad OP de rug...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 11:50

Zozo topic weer in vorm haha Knipoog
denk alleen niet dat dit mag maar goed daar komen we wel achter. Vork