Springen met een dressuurzadel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Re: Springen met een dressuurzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:17

Oefenlaag oefenhoog?? Daar heb ik nog nooit van gehoord zelfs.. Wat houdt het in?

Ik was wel van plan om voor de BB nog even wat te oefenen in het oefenparcours van mijn instructrice..

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:23

Ik spring zelf ook met mijn dressuurzadel, en cross er ook mee, maar ik kan wel zeggen dat als je een keer op een springzadel springt, het veeel fijner is. Ik klap nog wel eens (in de B) boven de sprong tegen de achterkant van mijn zadel aan. Ik denk eigenlijk ook dat een dressuurzadel voor het paard ook minder is, als je vergelijkt hoe een dressuurzadel ligt en een springzadel, heeft een springzadel veel meer ruimte bij de schouder (verbeter me als ik fout zit) en het ligt heel anders op de rug. Als ik jou was zou ik kijken naar een tweedehands veelzijdigheidszadeltje of springzadel. (ben ik ook mee bezig;))

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:41

Het is inderdaad gewoon wel te doen met een dressuurzadel, maar zéker als je de mogelijkheid en plannen hebt om vaker/ hoger te gaan springen zit een spring of vzh zadel beter.

Louisee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:08

nina88 schreef:
Ik heb de Wintec Isabelle Werth..

ik heb ook de Wintec Isabelle Werth,

ik ben niet zo'n s springruiter,
maar af en toe neem ik er een sprongetje mee
en ik heb er geen last van

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:17

Ik heb ook gehoord dat je tot 1 meter nog met een dressuurzadel kunt springen maar daarna echt niet meer omdat de boom van een dressuurzadel er niet op is gebouwd om te springen, dus je dressuurzadel slijt er ook nog eens veel sneller mee en het lijkt mij ook dat je dressuurzadel de 'klappen' slechter opvangt dan een vzh of springzadel. Correct me if I'm wrong Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:20

Ik spring gewoon met mijn dressuur zadel. Die heeft geen enorm diepe zit en geen dikke wrongen, het gaat prima eigenlijk.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:56

ik vind dat echt vreselijk zitten met een dressuur zadel springen! dus als ik spring pak ik mijn vzh/spring zadel erbij. zal toch een goedekope springzadel aanschaffen wil je serieus gaan springen

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:34

Mijn reden om het niet te doen: Is onhandiger voor jou en je paard, en ik denk niet dat als je wat wedstrijden (ookal is het voor de lol) wil gaan doen, dat het zo handig is Knipoog
Ik weet niet of een dressuurzadel daar van achteruit gaat?n

SMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:34

ik heb ook wel eens gesproken met een dressuur zadel, alleen dat was maar 40 cm ofzo Clown
dat kan nog wel, maar bij hogere sprongen vind ik het niet echt fijn.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 05:12

Ik spring op dit moment ook nog met mijn dressuurzadel en ik moet zeggen ik vind het perfect. Heb het gisteren ook met een springzadel geprobeerd maar dat ging echt niet lekker (kan natuurlijk ook aan het zadel op zich liggen). Volgende week krijg ik een nieuw dressuurzadel en daar wil ik eigenlijk niet mee springen, dus ook ik ben op zoek naar een tweedehands veelzijdigheids- of springzadel. Ik spring trouwens op wedstrijden BB met mijn dressuurzadel (90 cm.) en heb in de training (oefenparcours) wel 110 - 120 cm. gesprongen met mijn dressuurzadel en ik heb er geen problemen mee.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 05:55

ik heb me eerste cross les en spring les met dressuuur zadel gedaan.. (springles) was 1 meter nou kan je vertellen het zit niet.. heb een hulsebos met veel worng en best grote lepel dus idd ik heb ook een spring zadel geleent en druk aan het sparen Ja
dus jah zeker een aanrader..
1 omdat je niet goed mee komt net te laat omdat je niet vrij zit
2 beugels ziten langer wat al aangegeven was..
3 je moet wel wennen van dressuuur naar spring want je zit ruimer Ja succes met je keuze

pacifique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:13

ik heb ook een dressuurzadel, maar ik vind het echt vreselijk om er mee te springen! gelukkig heb ik nog een vzh zadeltje liggen waar ik af en toe eens een sprongetje mee kan maken.....

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:21

ik heb laatst ook met mijn fries gesprongen met een dressuurzadel nou ik stuiterde er zowat uit, toen kon ik een passend veelzijdigheidszadel lenen en dat sprong toch stukken beter.
Maar zoals jij zegt spring jij lekker met een dressuurzadel dus waarom voor de lol zo'n duur zadel erbij aanschaffen weet alleen niet of het punten kost op wedstrijden en of het verplicht is

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:46

het kan wel maar het is zeker niet slim ivm je houding en de klappen die het paard daardoor krijgt maar ook de klappen die jij in je onderrug krijgt

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:00

nina88 schreef:
Ik heb net precies nog even gesprongen. Ik heb even extra op mijn houding laten letten door wat mensen die stonden te kijken.
Ik heb sprongen gemaakt van ong. 80 cm. Ik merkte zelf erg weinig, had er geen last van, maar ik zal eens een spring of vzh zadel proberen te lenen en is kijken of ik dan wel verschil voel.
De mensen aan de kant zeiden, dat ik mijn paard niet hinderde, maar dat ik minder steun aan mijn knieen had en dat dit alleen nog maar zou verergeren zodra de sprongen hoger zouden worden.

Ik wil ook meteen even mededelen dat ik me net heb opgegeven voor mijn allereerste springparcours (BB nog wel) en dat ik daar erg trots op ben *LOL* .. Dat wordt nog een hele overwinning op mezelf Knipoog

minder steun aan je knieen had?
bedoelen ze dat je moet steunen met je knieen?
dat is fout, je moet steunen op je stijgbeugels en met je onderbenen, want hoe hoger de sprong word en hoe meer steun je neem aan je knieen hoe meer je onderbenen naar achteren zullen zwaaien...en dus geen vaste zit hebt als je paard bv weigert, sprong misrekent,...
in principe als je dressuurzadel een open zit is en het is af en toe kan het niet echt kwaad, zolang je mooi mee bent in de sprong en hem weinig hindert, als je meer zult springen raad ik je een springzadel aan, dat heb ik ook gedaan
als dressuurruiter wen je wel snel aan eentje met kniewrongen, zelf heb ik een bruno delgrange gekocht en die overgang was echt supper, devouceau raad ik je ook aan, daar heb ik ook mee gereden, 2e hands rond de 1000euro en is ook echt supper als dressuurruiter
het is natuurlijk te zien hoeveel geld je er aan wilt uitgeven voor je comfort.

als je op springwedstrijd zult gaan ben je normaal verplicht om een springzadel of tot een bepaalde klasse vzhzadel te kopen
toch in belgie is dit zo

als je echt eens wil testen of je dressuurzadel handig om te springen moet je een in uitje doen en een dubbelsprong met 1galloppas ertussen, dan zul je ondervinden hoe moeilijk het is om uit je zadel te komen of te landen op zo'n moment, 1hindernis is altijd makkelijk

succes ermee

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:05

ulestro schreef:
nina88 schreef:
Ik heb net precies nog even gesprongen. Ik heb even extra op mijn houding laten letten door wat mensen die stonden te kijken.
Ik heb sprongen gemaakt van ong. 80 cm. Ik merkte zelf erg weinig, had er geen last van, maar ik zal eens een spring of vzh zadel proberen te lenen en is kijken of ik dan wel verschil voel.
De mensen aan de kant zeiden, dat ik mijn paard niet hinderde, maar dat ik minder steun aan mijn knieen had en dat dit alleen nog maar zou verergeren zodra de sprongen hoger zouden worden.

Ik wil ook meteen even mededelen dat ik me net heb opgegeven voor mijn allereerste springparcours (BB nog wel) en dat ik daar erg trots op ben *LOL* .. Dat wordt nog een hele overwinning op mezelf Knipoog

minder steun aan je knieen had?
bedoelen ze dat je moet steunen met je knieen?
dat is fout, je moet steunen op je stijgbeugels en met je onderbenen, want hoe hoger de sprong word en hoe meer steun je neem aan je knieen hoe meer je onderbenen naar achteren zullen zwaaien...en dus geen vaste zit hebt als je paard bv weigert, sprong misrekent,...
in principe als je dressuurzadel een open zit is en het is af en toe kan het niet echt kwaad, zolang je mooi mee bent in de sprong en hem weinig hindert, als je meer zult springen raad ik je een springzadel aan, dat heb ik ook gedaan
als dressuurruiter wen je wel snel aan eentje met kniewrongen, zelf heb ik een bruno delgrange gekocht en die overgang was echt supper, devouceau raad ik je ook aan, daar heb ik ook mee gereden, 2e hands rond de 1000euro en is ook echt supper als dressuurruiter
het is natuurlijk te zien hoeveel geld je er aan wilt uitgeven voor je comfort.

als je op springwedstrijd zult gaan ben je normaal verplicht om een springzadel of tot een bepaalde klasse vzhzadel te kopen
toch in belgie is dit zo

als je echt eens wil testen of je dressuurzadel handig om te springen moet je een in uitje doen en een dubbelsprong met 1galloppas ertussen, dan zul je ondervinden hoe moeilijk het is om uit je zadel te komen of te landen op zo'n moment, 1hindernis is altijd makkelijk

succes ermee

In Nederland is dit niet zo (over de verplichting van een spring/vzh zadel op springwedstrijd), anders zou ik allang een paar keer gediskwalificeerd zijn Vork

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:09

pfff ons belgenland, allemaal geldklopperij Haha!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:21

hahaha

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:43

Ik zou toch voor een (2ehands) springzadel gaan. Ik heb zelf ook een tijdje met dressuurzadel gespringen maar dat zat echt niet fijn. Tot zo'n 5o á 70 cm gaat het nog wel maar als het hoger wordt klap je zowat terug. Nou springt die van mij nogal groot en explosief, maar toch kun je minder meegaan in de sprong met een dressuurzadel.
Bij een springzadel heb je ook de kuitwrongen die je onderbenen niet helemaal omhoog laten schieten wat je bij een dressuurzadel wel hebt.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:04

ik spring met mijn wintec dressuur zadel 1.10m, ik voel eigelik niet zo heel veel verschil omdat die boom niet zo super hoog is vanachter, toch is en springzadel fijner, maar een dressuurzadel valt ook te doen hoor:)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:12

maar indd een tweede hands springzadel zou mss wel een goed idee zijn Lachen

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 08:19

Ik merk dat de meningen verdeelt zijn.. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit, maar ik heb op dit moment simpelweg het geld nog niet om een ander zadel erbij te kopen.
Ik hoop binnenkort te beginnen aan een vakantie baan, misschien dat ik daarna tóch een goedkoop vzh zadel erbij koop. Ik weet het nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:42

Het kan wel, maar erg fijn is het niet... Clown

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:17

Ik had eerst ook alleen een dressuurzadel (nouja ook een vzh richtig springzadel maar die was keihard en zat echt niet lekker) dus toen sprong ik ook met dressuurzadel, ik heb der ook een parcourtje mee gesprongen maar echt fijn was het niet, want je doet je beugels natuurlijk korter en daardoor kwamen me knieen voor het zadel uit en het je dus geen steun daar. en ik heb zowiezo al best vaak last van me knieen dus da was niet zo fijn. nu heb ik het oude vzh zadel van me vorige paard van boven gehaald(hij was eignlijk nog nieuw) en die heb ik op laten vullen en nu spring ik daar lekker mee.