Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilzas schreef:Noh en de tarieven vind ik nog best gunstig. Hulsebos is inmiddels duurder volgens mij.
Citaat:Als je het geld hebt zou ik voor een Passier gaan. Echt super heerlijke zadels zijn dat!
Kyralovertje schreef:Wintec Cair is juist bedacht, dat de hoeveelheid lucht aan de rug van je paard aangepast kan worden. Het hoeft dus helemaal niet keihard te zijn.
Als je het geld hebt zou ik voor een Passier gaan. Echt super heerlijke zadels zijn dat!
Bitch schreef:Passier zijn goede zadels, echter op het Nederlandse paard-model moeilijk pas te krijgen, ivm de korte boom. ( zadel heeft snel de neiging om te gaan wippen).
Dees schreef:Nou, dat is imo klinklare onzin.
Veel te veel paarden worden gereden met een zadel dat te ver achter op de rug drukt.
Een zadel mag niet meer dragen voorbij de laatste rib.
Die zadels met zgn brede lang doorlopende kussens.. die drukken ook op de lendenbespiering. Funest voor de ontwikkeling van je paard.
Passier heeft werkelijk een excellente boom. Je kan het niet beter krijgen.
Een zadel dat wipt past gewoon niet goed en moet je door een vakkundig zadelmaker laten aanpassen.
Bitch schreef:tevens valt vanuit mijn praktijk het op dat veel paarden, gereden met een Duits zadel, artrofie hebben, dit heeft waar te maken met het voorste deel van de boom, het kopijzer is nagenoeg smaller dan bv bij een Engels zadel, die is meer in een U-vorm gebouwd, de Duitse in een V-vorm)
Maar, dit is puur mijn ervaring bij het zadelpassen.
Ilzas schreef:En zo is de "roddel" dat paarden gereden met een Hulsebos zadel vaker last hebben van nierproblemen toch ook hardnekkig. Wij hadden vier paarden op stal met een Hulsebos zadel: alledrie nierproblemen (inclusief de mijne) en 1 die met een Hulesbos zadel werd gereden die had geen nierproblemen en 1 die had wel nierproblemen en werd dan niet met een Hulsebos zadel gereden. In ieder geval is het voor mij te toevallig. Ik vraag me dan dus ook af of die diepe zit en die keilkussens die lang doorlopen wel zo goed zijn. Ja, zit voor de ruiter natuurlijk lekker, maar of het voor de gezondheid van het paard ook zo lekker is?
In een oude Bit stond dus ook weer een artikel over zadels en daarin raadden ze al te diepe zitten dus ook af. Weet de exacte details niet meer, maar ik ga het opzoeken en nalezen en kom er op terug.
Bitch schreef:Ik merk bij veel duitse (dressuur)zadels, dat de boom gebouwd is op de maten van de Duitse paarden. Deze zijn korter in de rug, dan de gemiddelde kwpn-er.
( tevens valt vanuit mijn praktijk het op dat veel paarden, gereden met een Duits zadel, artrofie hebben, dit heeft waar te maken met het voorste deel van de boom, het kopijzer is nagenoeg smaller dan bv bij een Engels zadel, die is meer in een U-vorm gebouwd, de Duitse in een V-vorm)
Maar, dit is puur mijn ervaring bij het zadelpassen.
Bitch schreef:Bedoel je mijn opmerking als roddel?
Dees schreef:Noem mij eens een goed Engels merk - ik ken eigenlijk alleen Euroriding, maar juist van dat merk zie ik veel te veel smalle zadels in omloop, die in tegenstelling tot de meeste Duitse merken helemaal niet goed te verbreden zijn.
Atrofie komt heel veel voor, veel te veel als je het mij vraagt.
Kennelijk meet men de paarden hier in Nederland gewoon niet correct een zadel aan. "Heeft je paard een smalle hoge schoft, dan leg je er toch een smal zadel op met een uitsparing bij de schoft?" díe theorie wordt veel gevolgd.
Ik heb ze zelf altijd liever een tikkie te breed om mee te beginnen. Als je alles nauw gaat aansluiten, zal een spier zich niet kunnen ontwikkelen.
Dees schreef:Die nierproblemen hebben toch niets met de boommaat te maken, maar toch veel meer met lang-doorlopende kussens onder het zadel, die te ver naar achteren 'doordragen'.
Dragen achter de laatste rib is dragen op de nieren.
Bitch schreef:Wintec Cair is niets meer en minder dan 2 panelen van plastic, gevuld met schuimrubber, aanpassen kan niet.
Dat plastic kan bij lage temperaturen hard zijn, maar het zadel op de rug leggen om even de temperatuur van het paard aan te nemen, voorkomt dat.
Passier zijn goede zadels, echter op het Nederlandse paard-model moeilijk pas te krijgen, ivm de korte boom. ( zadel heeft snel de neiging om te gaan wippen).
Kyralovertje schreef:Dan vraag ik mij af waarom er zoveel zadelmakers zijn die voor de Cair-zadels (niet alleen Wintec heeft cair) speciale cursussen gevolgd hebben zodat ze de lucht speciaal naar elk paard kunnen aanpassen.
Daarnaast heeft wintec een ventiel achterop, onderin zitten, waar het lucht in en uit 'gehaald' kan worden. Aanpassen is dus wel degelijk mogelijk.
Ilzas schreef:Je hebt gelijk Bitch. Ik heb allebei gehad: Flair en Cair. Flair is aanpasbaar. Cair totaal niet.