Hihi, oké Je wilde denk ik vooral aangeven dat het niet altijd zo simpel is als je denkt. Maar een hackamore met korte scharen, zoals germie laat zien, werkt naar mijn idee niet eng scherp in. In elk geval niet op de neus (leg je hand tussen hackamore en neus en trek aan de teugel, ik voelde niet extreem veel druk). Ik had het idee dat die druk vooral achter de oren kwam, ook omdat mijn paard haar hoofd dus eerder afboog naar beneden bij druk. En verder zegt de heftigheid van de reactie van mijn paard me eigenlijk genoeg.
Tuurlijk, als je een hackamore met lange scharen hebt en je geeft een harde ruk aan de teugel omhoog, zal je vast kans hebben om z'n neus te breken als de hackamore op de verkeerde plek hangt, waar het bot heel dun is. Maar sowieso geef je i.m.o. geen rukken aan een teugel, maar geleidelijke druk, en doe je ook je hand niet omhoog als je die druk geeft.
Of denk ik nu heel krom als ik denk dat die hefboomwerking sterker is als je omhoog trekt en niet als bijvoorbeeld je paard op z'n teugel gaat staan, dan schaart de hackamore namelijk ook niet lijkt mij?
De conclusie van iedereen is volgens mij wel, dat een hackamore geen kwaad kan mits je er goed/voorzichtig mee omgaat. Maar dat geldt voor alle bitten en bitloze hoofdstellen, alleen lijkt het erop dat veel mensen een hackamore enger vinden dan de meeste bitten en bitloze optomingen.
Met een hackamore kan je tenminste snel zien dat je verkeerd bezig bent, terwijl heel wat mensen aan bitten (waar ik nog niet van durf dromen dat ze in het mondje van m'n paardje zouden zitten) liggen te sleuren en trekken. Ze zien immers niet dat ze hun paard pijn doen! Ik vind een hackamore dus niet gevaarlijker dan een bit!
Het is idd zo dat elke optoming zal inwerken volgens de ruiter. Ik heb ook niks tegen hackamores hoor, wil maar zeggen dat mensen mieten beseffen dat het een scherpe optoming kan zijn. Zelfde met die DrCook die ik gebruik, die ziet er erg vriendelijk uit maar vind ik toch best pittig (zeker als je druk zet op beide teugels)
Het is net als met een bit: ook daar met je voorzichtig mee omgaan (te vaak gebeurt dat niet). Een hackmore kan soms best van nut zijn als je paard problemen in zijn mond heeft (kiezen getrokken of iets dergelijks). Hoewel daar tegenwoordig ook andere oplossingen voor zijn (bitloos hoofdstel). Zelf heb ik ervaring met een hackmore: gebruikte het soms voor een buitenrit, ik vind het persoonlijk wel prettig.
mijn hafje is vrij ongevoelig op een bit. daar ben ik rijtechnisch mee bezig, en het is al enorm verbeterd, maar buiten wil ze dat nog wel eens vergeten. daar heb ik een hackamore voor. ze is er erg fijn op, en ze is absoluut niet bang om er druk op te zoeken. ik ben er wel heel voorzichtig mee. Meestal heb ik mijn teugels in een boogje. Om halt te houden is het al genoeg om mijn handen even op te tillen, dus hij werkt wel heel direct in.