[FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Re: [FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 13:04

LindaD schreef:
Mischien is je bit gewoon te groot?

Nee dat weet ik zeker ze heeft nu een 11,5 volgens mij en de 10,5 is echt te klein en de 13,5 is echt te groot.

Het is trouwens een bustrens

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:23

als een bit goed zit moet je twee plooitjes zien in de mondhoek. Anders ligt het bit je los in de mond. Dit zie je niet echt bij jouw foto's. Verder kun je idd een neusriem gebruiken, ook hiermee kan het bit vaster in haar mond liggen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:24

Dubbele Neusriem omdoen/Niet zo in de mond trekken.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:28

zitake schreef:
als een bit goed zit moet je twee plooitjes zien in de mondhoek. Anders ligt het bit je los in de mond. Dit zie je niet echt bij jouw foto's. Verder kun je idd een neusriem gebruiken, ook hiermee kan het bit vaster in haar mond liggen.

Dat denk ik ook, het bit hangt wat te laag, er zijn helemaal geen plooitjes te zien op jouw foto's. Daarnaast inderdaad een neusriem gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:30

Wat heeft iedereen toch met die neusriem?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:33

Onkunde Clown

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:27

Juin schreef:
zitake schreef:

Dat denk ik ook, het bit hangt wat te laag, er zijn helemaal geen plooitjes te zien op jouw foto's. Daarnaast inderdaad een neusriem gaan gebruiken.

Maar mijn pony rijd veel fijner en volgens mij vind ze het ook fijner zonder neusriem!

Het is toch alleen maar fijn al je met zo min mogelijk spullen op je pony kunt rijden. Ik wou dat ik zonder iets op haar kon rijden! maar dat gaat nu eemaal niet
Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:28

runningkawa schreef:
Wat heeft iedereen toch met die neusriem?

Als je de foto's bekijkt snap je wel wat precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:30

nee, jij snapt het niet... Lachen

Lees het bericht van Waratje nog maar eens door Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:33

CxX schreef:
Maar mijn pony rijd veel fijner en volgens mij vind ze het ook fijner zonder neusriem!

Het is toch alleen maar fijn al je met zo min mogelijk spullen op je pony kunt rijden. Ik wou dat ik zonder iets op haar kon rijden! maar dat gaat nu eemaal niet
Bloos

Als ze gewend is aan een neusriem zal ze er niet veel om geven. Het lijkt mij fijner om lekker op je paard te rijden ipv met zo weinig mogelijk! Ik vind persoonlijk een neusriem geen overbodige luxe Huilen van het lachen

@RK: Sorry, had je reactie nog niet gelezen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:35

Misschien is een rubberen stangetje het proberen eens waard. Dat wringt nergens in de mond, en is toch lekker zacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:35

rubber is niet zacht
Kunststof wel Lachen

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:04

Hee,

Ik heb vandaag het bit een heel stuk strakker gezet nou geen geen plootjes te zien Tong uitsteken maar mijn pony is ook een beetje vaag:P maar dit is waarscheilijk wel beter het blijft trouwens wel dat ze haar mon open doet haar lipjes niet sluit en dat ze zoo ver naar achter getroken is. vandaag reed er ook iemadn anders even op en zei ook dat ze gewoon NIET gevoeilig in haar mond is het is dat ze naar je been luister maar nagevelijk late lopen enzo is echt niet te doen. ze heeft gewoon geen gevoel lijkt het. nou is ze wel haar heleleven voor zo ver ik dat weet manege pony geweest dus er is behoorlijk aan getrokken en gehobbeld ze was namelijk De begenners pony. dat zou dus een oozijk kunne zijn.

Verder heb ik vandaag ook kleinere bit ringen hehaald want het leek me toch iets beter. dit was veder niet bijzonder maar haar bit werd nu niet door haar mond getrokken.

Verder wil ik best op een ander bit over gaan maar er worden er een hoop op genoemd en ik gaa ze niet allemaal halen want het zijn geen goedkope dingen..

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:06

sorry voor de spel foute in me berichtje Bloos

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:06

mn nekharen gaan hiervan overeind staan...
als je pony zn mond open doet hup gewoon die neusriem erom en sperriem aansnoeren,
doet ie het dan nog, gewoon nog een gaatje strakker..
en werkt dat nog niet nou dan gooien we er gewoon een aansnoer neusriem omheen!!

Een paard wat zijn mond opendoet, tong over het bit gooit, etc. heeft 9 vd 10 keer pijn/ last van het bit.
een enkel gebroken bit heeft een soort van notekraker werking en prikt ook nog eens in het gehemelte.

ik zou het eens proberen met een dubbel gebroken bit, ook niet te dik!! vaak rijden mensen met een veel te dik bit en dan maar zeggen: kijk eens hoe goed hij schuimt, wat loopt ie mooi ontspannen!
T arme beest heeft vaak dan zon volle mind dat ie niet kan slikken..

Mocht je er wat meer tijd en geld in willen investeren dan zou ik je aanradenom je eens te verdiepen in Mylet bits, ik spreek uit eigen ervaring dat het een wereld van verschil kan maken, mits je je goed door iemand van myler laat adviseren.

ik wens je veel sterkte en ik vind het goed van je dat je zo op de reactie van je pony let.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:39

Showpony schreef:
mn nekharen gaan hiervan overeind staan...
als je pony zn mond open doet hup gewoon die neusriem erom en sperriem aansnoeren,
doet ie het dan nog, gewoon nog een gaatje strakker..
en werkt dat nog niet nou dan gooien we er gewoon een aansnoer neusriem omheen!!

Een paard wat zijn mond opendoet, tong over het bit gooit, etc. heeft 9 vd 10 keer pijn/ last van het bit.
een enkel gebroken bit heeft een soort van notekraker werking en prikt ook nog eens in het gehemelte.

ik zou het eens proberen met een dubbel gebroken bit, ook niet te dik!! vaak rijden mensen met een veel te dik bit en dan maar zeggen: kijk eens hoe goed hij schuimt, wat loopt ie mooi ontspannen!
T arme beest heeft vaak dan zon volle mind dat ie niet kan slikken..

Mocht je er wat meer tijd en geld in willen investeren dan zou ik je aanradenom je eens te verdiepen in Mylet bits, ik spreek uit eigen ervaring dat het een wereld van verschil kan maken, mits je je goed door iemand van myler laat adviseren.

ik wens je veel sterkte en ik vind het goed van je dat je zo op de reactie van je pony let.

Hee!

Ik heb een topic over dat bit gelezen en de meesten zijn erg blij mee! Het lijkt me wel wat. Maar hoe veel gaat zo iets kosten en moet ik me laten advieseren door de verkoper van het bit in de winkel?

(Het licht trouwens wel een beetje aan de prijs of ik het echt wil maar ik ga me er in verdiepen.)

Trouwens ik heb echt nooit geprobeert omde mond dicht te houden door riempjes want dit vond ik verseselijk zielig ik had namelijk het iedee dat ergens door kwam Knipoog

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:46

dit is iets wat ik er over gevonden heb klopt dit een beetje?

Eigenschappen :

Tongvrijheid: laat toe dat het paard ongehinderd kan slikken en zet het paard aan te ontspannen. Veel traditionele bitten liggen plat op de tong wat het slikken beperkt en dikwijls tot verzet leidt.
Metalen mondstuk met koperen inleg bevordert speekselvorming.
Beperkte druk, leert het paard te ontspannen aan de teugel en in zijn ‘comfort zone’ te blijven; met teugeldruk drukt het mondstuk op de lagen en de tong, Wanneer het paard aan de teugel loopt, is er geen druk, en alzo leert het paard in deze drukvrije positie te blijven.
Haken op bitring: geeft onmiddellijk resultaat. De meeste traditionele bitten bieden enkel achterwaartse druk, met deze haken heb je ook neerwaartse druk. Wat resulteert in onmiddellijke reactie.
Onafhankelijk zijdelings bewegen: het is mogelijk slecht 1 zijde van het mondstuk te bewegen wat veel duidelijke is voor het paard. Dit is niet mogelijk met traditionele bitten en kan leiden tot misverstanden en verzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:50

aub geen bit met een stuk van ander metaal ertussen
Ook niet de tegels vastzetten, of de bakstukken in een soort van haken
Dat werkt idd meteen in...omdat het strenger is Lachen

Een gewoon dubbel gebroken trens van 1 metaal soort in demond
Of een ongebroken trens, de rest is RT Lachen

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:57

runningkawa schreef:
aub geen bit met een stuk van ander metaal ertussen
Ook niet de tegels vastzetten, of de bakstukken in een soort van haken
Dat werkt idd meteen in...omdat het strenger is Lachen

Een gewoon dubbel gebroken trens van 1 metaal soort in demond
Of een ongebroken trens, de rest is RT Lachen

He? sorry dat snap ik niet helemaal? wat bedoel je met dat werkt meteen in? en de meesten mensen klinken als of het en super fijn bit is. Knipoog Ik zeg niet dat ik het neem hoor dat helemaal niet maar ik ben wat info aan het zoeken Bloos Tong uitsteken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:00

Zulke bitten, dus dat de teugel of het bakstuk niet los zitten werken scherper in.
Zijn daarom op wedstrijd ook niet toegestaan
Afbeelding

deze, dus zonder sleuven, dus een gewone bit ring heb je ook van myler en is wel toegestaan en ook vriendelijker
Afbeelding

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:16

runningkawa schreef:
Zulke bitten, dus dat de teugel of het bakstuk niet los zitten werken scherper in.
Zijn daarom op wedstrijd ook niet toegestaan
Afbeelding

deze, dus zonder sleuven, dus een gewone bit ring heb je ook van myler en is wel toegestaan en ook vriendelijker
Afbeelding

OO okee Knipoog

Het maakt me eigelijk niet uit wat voor bit het is al het maar fijn is voor Ciska (en betaal baar moet het van me zak geld betalen en dats niet hoog Tong uitsteken Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:17

Dan zou ik eens kijken of je ff van iemand een gewone dubbel gebroken trens kunt lenen en evt ook een ongebroken trens

Deze zijn ook heel wat fijner voor je portomonee in aanschaf Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:18

git schreef:
Misschien is een rubberen stangetje het proberen eens waard. Dat wringt nergens in de mond, en is toch lekker zacht

rubber bitjes zijn goed voor de vuilnisbak Bloos

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:22

De Mylers zijn inderdaad goed maar er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan!

Laat die neusriem maar voor wat het is, dat is enkel verdoezelen wat je dan doet. En voor de rest zou ik het allereerst al eens proberen met een gewoon dunner bitje als wat je nu hebt, niet enkelgebroken. Een dik bit is niet altijd zachter voor de mond!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:23

@ cxX:er zijn steeds meer ruitersport zaken die myler verkopen, dus het is een kwestie van paardenshops in de buurt bellen en ernaar vragen. Ik weet dat ruitersport van Schie ( zwaansehoek) iemand heeft van myler die bij je langs kan komen en dan naar de mond van je paard gaat kijken en goed je klachten inventariseert. Op basis hiervan geven ze je een bit advies. Dan mag je een bit ( ik geloof) 10 dagen uitproberen tegen een kleine vergoeding ( dit systeem heeft geloof ik 'bit bank').
Als ik het goed heb zijn er mylers v.a. een euro of 60, maar het is de investering zeker waard.

Verder klopt het dat een bit met sleuven in de ringen een hefboom werking heeft, maar er zijn dus ook bitten van myler met gewone gladde bitringen.

Verder snap ik niet helemaal wat je bedoeld runningkawa over dat het mondstuk maar uit 1 soort metaal mag bestaan? Kun je dat nader toelichten?

Ik weet wel dat veel engelse ruiters het zogenaamde sweet iron wat veel in het western wereldje gebruikt wordt helemaal niets vinden. maar waarom..? het zou gaan schuren..? Dit is als ik het in de context van de myler bits plaats niet het geval, omdat het ijzer wel gaat oxideren, maar niet zo ruw wordt dat het paard er last van krijgt ( het is geen roest zoals bij bijv. een auto). Verder reageren veel paarden geel goed op sweet iron, het smaakt nl (zoals de naam al zegt) zoeter, roestvrijstaal daarintegen heeft een bittere smaak. Sweet iron stimmileert de speeksel productie wat zorgt voor een 'zachte' mond.
dit is ook een van de redenen dat ze in sommige roestvrij stalen bitten koperen inlages maken heeft ongeveer het zelfde effect.

ik lees net dat je niet zoveel geld te besteden hebt, in dat geval zou ik iig overgaan op een dubbelgebroken bit ( niet met plat tussenstuk) wat niet te dik is. Dit is iig vriendelijker dan een enkel gebroken bit. dubbel gebroken heeft een stuk minder het notekraker efffect en prikt niet in het gehemelte.

Succes ermee!
en mocht je nog vragen hebben, feel free to ask.

PS. ik zou ook zeker niet voor rubbere bitjes gaan, dit is erg droog ik de mond en kunnen daardoor ook schuren/ trekken.
eventueel zou je ook een gewoon simpel stangetje kunnen uitproberen, met gewone bit ringen. Zijn simpele bitjes en sommige paardjes lopen daar ook gewoon goed op.
Laatst bijgewerkt door Showpony op 14-05-07 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt