Welke beugels,zwakke enkels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: Welke beugels,zwakke enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:05

Probeer is te kijken of je beugelriemen dan niet ongelijk zijn. Misschien zit je zelf wel recht maar hangen je beugels scheef of zit je zadel scheef.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:11

hoe kunnen je enkels "omknakken" met draven? je zet toch niet af aan te voeten/beugels? lichtijden doe je vanuit knieën. snap t ff niet geloof ik :-s

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:35

sunnygirl schreef:
hoe kunnen je enkels "omknakken" met draven? je zet toch niet af aan te voeten/beugels? lichtijden doe je vanuit knieën. snap t ff niet geloof ik :-s

Als je zwakke enkels hebt kan dat echt wel hoor. Ik merk het zelf als ik al wat langer aan het rijden ben dan heb ik dat probleem met mijn linkerenkel. En dan niet specifiek met lichtrijden hoor vooral met doorzitten juist heb ik het idee. Vorige keer had ik het in mijn priveles zo erg dat ik maar gestopt ben en zelfs met het naar de stal lopen ging ik nog een keer door mijn enkel.

Deze week heb ik maar een enkelbandje omgedaan voor de zekerheid en buiten wat spierpijn op een gegeven moment ging het goed. Die spieren en banden zijn gewoon wat slapper nadat ik een keer mijn enkel goed verstuikt heb en nu heb ik dat af en toe. Ik heb een keer gpg-beugels geprobeerd maar omdat ik hele korte beentjes had waren deze beugels voor mij niet ideaal. De beugel kwam namelijk tegen mijn zweetblad aan. Daarom heb ik ze maar weer verkocht.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:06

kaj schreef:
sunnygirl schreef:

Als je zwakke enkels hebt .........weer verkocht.

Dus dit wil zeggen dat je zelf ook meer vanuit je knieen moet rijden. Anders kunnen je enkels echt niet knakken. Of je bent dan gewoon ongecontroleerd hard aan het draven, dat alles (je knieen) los gaan van het zadel.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:36

ja inderdaad

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:29

Ik snap het ook niet, mijn linkerenkel is súperzwak, kraakt aan alle kanten en kan echt niks hebben.
Ik heb alleen echt geen last van mn enkels tijdens paardrijden!!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:41

wyko schreef:
Dus dit wil zeggen dat je zelf ook meer vanuit je knieen moet rijden. Anders kunnen je enkels echt niet knakken. Of je bent dan gewoon ongecontroleerd hard aan het draven, dat alles (je knieen) los gaan van het zadel.

Zucht je kunt natuurlijk wel heel makkelijk zoiets zeggen als je er zelf geen last van hebt. In jouw theorie ligt het aan mijn houding, maar hoe verklaar je dan dat ik het alleen links heb (waar ik dus ook een blessure aan gehad heb) en nooit rechts. Plus hoe wil je verklaren dat ik ook met lopen zo door mijn enkel kan zakken links? Moet ik dan ook mijn knie aan het zadel houden met lopen?
Ik weet niet hoe het bij de TS zit maar ik heb er niet zo veel last van alleen als ik een fanatieke priveles heb zoals vorige week en dat was voor jou informatie met doorzitten en het was een heel verzamelde draf dus geen ongecontroleerd harde draf ofzo.
Het gebeurde trouwens ook gewoon toen ik overging in stap. Heb nog even zonder beugels uitgestapt en na het rijden ging ik nog een keer door mijn enkel toen ik naast mijn paard richting stal liep. En op mijn houding let mijn instructrice wel hoor daar heb ik geen mensen van bokt voor nodig die zelfs zonder foto's/filmpjes etc weten hoe mijn houding is blijkbaar Knipoog

Als je zonder verklaarbare reden alleen met paardrijden door beide enkels gaat dan zul je ongetwijfeld iets niet goed doen. Maar als je door een blessure of iets dergelijks zwakke enkels hebt dan zul je je best moeten doen om iets te vinden waardoor je er zo min mogelijk last van hebt. Bij mij was het voldoende om vandaag een enkelband om te doen.
Ik hoop dat een beweegbare beugel of iets dergelijks uitkomst bied voor TS.
Ik gebruik zelf beugels waarvan het voetstuk iets naar beneden kantelt waardoor je makkelijker je hakken uit kunt drukken zeg maar. Hier zit verder geen vering of iets dergelijks in en het gaat ook echt maar om enkele millimeters maar ik vind ze wel fijn. Of het echt nut heeft als je zwakke enkels hebt betwijfel ik, bij mij valt het gelukkig wel mee het is puur een overblijfsel van een enkelblessure vorig jaar. Op mijn eigen pony heb ik er ook eigenlijk geen last van gehad maar nu heb ik daarnaast 1 keer per week priveles op een ander paard en daar heb ik dus af en toe wel last van. Heeft niets met het paard te maken maar meer met de zwaarte van de les. Vorige week hebben we even goed de puntjes op de i gezet en na drie kwartier kreeg ik last van het doorknakken van mijn enkel links. Vandaag weer les gehad en nu met enkelband om geen enkel probleem.
De spieren en banden worden vanzelf weer sterker maar af en toe hebben ze wat hulp nodig. Bij gewoon lopen heb ik er al zo goed als geen last meer van en met paardrijden let ik nu gewoon wat meer op.

Zo dat was weer een hele lap tekst Haha!
@TS ik hoop dat je wat vindt!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:08

Dat je door je enkel gaat ook als je vanuit je knieën licht rijd, komt puur omdat er wel druk op je enkel staat.
En het zal per enkel verschillend zijn welke wel snel doorknakt onder druk en welke niet Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:06

Als er tijdens het lichtrijden geen druk op je enkels komt knijp je met je knieen en dat is juist niet goed. Je knieen moeten niet strak tegen het zadel aan zitten.

Maar zoals ik al zei, verende beugels kunnen enorm helpen. Ik heb niks aan m'n enkels, maar had altijd last van m'n knieen en voor mij zijn verende beugels echt een uitkomst

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:17

Is je balans ook beter met verende beugels? Of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 01:15

Nou,ik draaf niet met mijn enkels ofzo,maar ze zijn gewoon vreselijk zwak.
NIet alleen natuurlijk met rijden hoor,maar met alles.
Ik rijd met een boomloos,met de fenders heb ik niet genoeg vering,en met mijn gewone beugelriemen en beugels die scharnieren heb ik weer te losse benen(is normaal bij de Barefoot).
Dus daarom zocht ik iets wat zowel aan fenders kan als een normale beugels(mocht ik ooit starten), en wat genoeg steun en flexibiliteit geeft.
Ik heb het ook weleens in galop en zelfs weleens in stap,gewoon echt zwakke enkels die dagelijks omknakken.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:07

En nog een vraagje...als je altijd schoenen met hakken draagt (ik kom nergens op schoenen zonder, zoals gympen Knipoog ), is het dan nog zinvol om flexrides met korf aan te schaffen of kan het dan net zo goed zonder?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:11

ik heb zelf 25x mn enkelbanden gescheurd en 3 operaties gehad (nu zijn de problemen verleden tijd, zit nu een pees uit mn kuit op de plek van mn enkelband) maar het enige dat bij mij hielp tegen het omzwikken waren lederen rijlaarzen, daar kon ik het niet in. ik snap wel dat dit voor lange afstanden niet zo fijn is. misschien kun je hogere veterschoenen proberen in combinatie met chaps?

succes in ieder geval

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:40

Ook met schoenen met hak kan je onverhoopt door de beugel schieten. En aan engelse zadels zit dat zo'n veiligheidshaak waardoor je beugelriem er af schiet. Barefoot of vergelijkbare boomloze zadels hebben dat niet, dat is gewoon een dichte (hele stevige) ring. Dus ik heb daarom alsnog gekozen voor beugels met korf, je weet maar nooit.