[WN] Bitvraagje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vrolijk

Re: Bitvraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:20

je merkt aan een paard wel of die het fijn vind of niet.
mijn vorige paard vond een billy allen helemaal niks (was dan heel onrustig) en daar was een vaste poort veel beter voor.
billy allen staat toch voor zacht bit maar niet elk paard vind het dus even fijn.

mijn paardje nu rij ik ook op een poortje.
die heb ik eerst wel met corectionel gereden maar die is te scherp voor der.
maar ik kan me paard ook makelijk op trens rijden of zonder bit hoor Knipoog
en ik denk ook dat ,dat belangrijk is.
verzameling komt van de achterhand en je kan dan wel een scherp bit erin hangen maar dat wil niet zegen dat je paard nagevelijk word als je harder doet , ja het hoofd gaat naar beneden maar dat is niet nagevelijk

elk bit kan pijn doen het is maar hoe je ermee om gaat.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:19

Misschien kan ik mijn vraag hier stellen, wie weet een "goed" (relatief begrip) snaffle bitje voor mijn arab.. zonder koper.. daar is hij allergisch voor.
Met goed bedoel ik: geen notenkrakereffect... geen stukjes waar velletjes van mond tussen kunnen komen, waar je wedstrijd mee kan en mag starten...
Iemand suggesties en verkooppunt??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:12

Er is een myler comfort snaffle die geen inlages heeft. Dat mag nm niet in de dressuur Knipoog comforts zijn dubbel gebroken en hebben independent sidemovement. Hele fijne snaffles.

http://www.toklat.com/myler/mbits_01.html

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:21

Echt dubbel gebroken is de comfort ook niet, door het rollertje kan'ie nl. niet dubbel. Dan heb je ook nog de comfor met wide barrel, daarvan is het rollertje nog wat breder waardoor'ie nog minder dubbel kan. In mijn ogen is dit het meest vriendelijk snaffelbit wat er momenteel op de markt is... Daarnaast is de afwerking van Myler ook echt geweldig.. niks geen speling of wat dan ook waar velletjes tussen kunnen of scherpe randjes ontstaan. Heb je ook garantie op. Kost een paar centen maar dan héb je wel wat Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 01:11

Francis ik ben het ook helemaal met je eens wat de wat betreft de myler comfort snaffle met een wide barrel in het midden ik heb er namelijk ook een, en ik wil hem niet meer missen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:06

Klinkt goed, wil ik proberen Lachen

Waar kan ik dat bitje kopen? (online)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:17

Bij de Oregon Trail Tack Store! Ik heb ze opgebeld, kreeg Monique aan de lijn, zij heeft ook een cursus gedaan mbt Myler bitten geloof ik. Ik heb ook erg goed advies vaan haar gekregen en het bit bij haar bbesteld, is per post gestuurd. Ideaal! En nette service!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:19

Dank je, ga ze mailen Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:34

@Francis: Wel, ik ben nu een myler aan het testen... de lowport comfort snaffle, en daar viel t rolletje me wel een beetje tegen.. daar zou een velletje tussen kunnen komen..
Waarschijnlijk heb je daar bij de lowport mullen minder last van..

Overigens merk je wel duidelijk het verschil tussen de levels Ja Voor mijn paard is die lowport net té, ik blijf dus bij de comfort snaffle wide barrel idd ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:45

Ik ben nu de http://www.toklat.com/myler/mbits_36.html aan het proberen, de shank uitvoering. ALs hij niet bevalt, mag ik hem omruilen tegen een kleine vergoeding. Tot dusverre bevalt hij goed! Vrijdag als t weer mee zit les ermee... Ben erg benieuwd!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:08

Ik heb een aantal keren in de ring gezeten bij een wedstrijd en wat mij opvalt is dat er verschillende ruiters zijn die een paard hebben die in de trail en horsemanship steeds met de mond open lopen omdat de hoge boog de mond juist open duwt. Iets bijsturen in een hindernis en de teugels geven wat druk en de mond gaat wagenwijd open.
Waarom dan toch zo een boog? Het paard kan de mond niet gesloten houden want het bit staat er dwars in.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:13

@ps in principe is je paard dan niet "broke" genoeg voor zo'n bit.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:15

Maar waarom rijden er dan toch zoveel mensen mee?
We konden soms letterlijk zien wat het paard in zijn mond had zitten!
Waarom zo een grote boog en niet een iets platter bit?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:16

Tja.. waarom.... ik zou het niet weten.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:33

crazycactus schreef:

Ik zou eerder zeggen dat de ruiter nog niet broke genoeg is om met zo'n bit te rijden Cool

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:37

DubbelDun schreef:
crazycactus schreef:

Ik zou eerder zeggen dat de ruiter nog niet broke genoeg is om met zo'n bit te rijden Cool

Dat zal in veel gevallen ook wel het geval zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:34

DubbelDun schreef:
crazycactus schreef:

OK dan! Dat denk ik ook!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:24

wanneer een bit zo ver doorkanteld naar of over het apexpunt dat het de paanrdenmond open forceert, heeft de ruiter de kinketting veel te los. of het paard is niet broke genoeg voor een dergelijk bit. of de ruiter vraagt enkel met zijn hand en ondersteund niet met zijn andere hulpen.
en wat het gebruik van bitten met een hoge tongboog etc. betreft, het is zoals gitaarspelen. je begint met een simpel acoustisch gitaartje met dikke nylon snaren en als je hard en veel oefent eindig je met een goede electrische gitaar met fijne stalen snaren omdat je daar zo veel meer nuance kan inleggen.
voor alle "natural" horsemanship afficionado's onder ons, ook Ray Hunt, Pat Parelli, Bill & Tom Dorrance en andere guru's geloven dat je pas een echte goede "horseman" bent wanneer je met "feel, time & balance" een paard licht kan rijden in een spanish spade (hoogte van de tongboog tussen de 7 en 13 cm) of een halfbreed bit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:50

Wat ben je dan wel niet als je dat allemaal kan zonder bit of op een snaffle? Haha!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:24

als je kan scheppen zonder schep......? tja, wat ben je dan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:21

ik rij al tijden op een correctional.
Ten eerste is mijn paard regelrecht verkloot geweest in het verleden. Er zijn vele bitten door zijn mond gegaan die scherp of niet scherp waren.
De correctional rijd voor mij het meest prettig en voor hem ook.
Heb een schuur vol met bitten ie ik geprobeerd heb.
Ik heb hem nu 12 jaar, hij is 19 en we rijden heerlijk in de rondte met de correctional.
Het heet toevallig zo, ja... daar kan ik ook niets aan doen maar voor mijn paard rijdt het lekker.

Afbeelding

Maar zo doet hij het ook nog gewoon hoor:

Afbeelding

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:27

@ jeddah

ik trek weer de vergelijking terug naar de gitaar : hij die blijft op het acoustische gitaartje tokkelen met de dikke nylon snaren blijft een "kampvuur gitarist" of wordt een virtuoos die weinig of geen breed publiek trekt à la Paco de Lucia of Al diMeola en co. best interessant voor een klein groepje insiders maar gaat veelal al vlug vervelen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:30

Hm, nu wordt t topic voor mn vriendje zelfs interessant... sterker nog, misschien snapt hij het nu wel beter dan ik Tong uitsteken

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:48

dofuzz schreef:
@ jeddah

ik trek weer de vergelijking terug naar de gitaar : hij die blijft op het acoustische gitaartje tokkelen met de dikke nylon snaren blijft een "kampvuur gitarist" of wordt een virtuoos die weinig of geen breed publiek trekt à la Paco de Lucia of Al diMeola en co. best interessant voor een klein groepje insiders maar gaat veelal al vlug vervelen

't is maar waar je de nadruk op legt..

http://www.bridlelessridingnaturalhorse ... lassic.jpg

http://www.tombalding.com/images/endors ... Loomis.jpg

Wat is een betere reiningproef?
Wie is de betere ruiter?
Wat is het bestgetrainde paard?

Lachen

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:29

@ wb

heb die run van Stacy Westfall gezien, ik zat namelijk in het Colisseum. Suuuuuuuuuuuuuuuuper!!!!!score : 239,5.
dit had ook te maken met het feit dat in deze freesyle reining 1/3 van de punten door de applausmeter werd gegeven en die wees hier het absolute maximum aan.
heb ook een babbeltje gedaan met Stacy. erg leuke meid trouwens. zij vertelde me dat ze dit enkel kon in een freestyle omdat ze dan haar pattern kon aanpassen aan haar paard. zezou nooit een dergelijke run kunnen doen in een voorgeschreven pattern met markers in de arena. dan zijn er meer hulpen nodig.
en moppies, maak jezelf geen illusies, Stacy is zo extreem getalenteerd, met perfect feel, time & balance, en zo extreem consequent dat dergelijk werk voor de gemiddelde, en zelfs redelijk getalenteerde sterveling onhaalbaar is.