Zadeldipje; wie denkt er mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amulet

Re: Zadeldipje; wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:42

Ga alsjeblieft niet bezig met de zadelpasservice van Divoza. Die weten niet hoe ze een zadel passend moeten maken.

Ik heb voor mijn haflinger een stubben zadel. Stupa is ook niet extreem breed (zie profiel) maar die zit inmiddels wel aan een ruime boommaat 34. Ik heb ook nogal wat gedonder met zadels gehad en als mijn zadel nou weer niet oke ligt (het zadel ligt nu weer bij mijn huidige zadelmaker, heeft absoluut niet met mijn zadelmaker te maken dat het zadel niet past hoor. Mijn vorige zadelmaker was een beetje een aap, boommaat was 3 maten te smal en meneer vond het makkelijker het zadel 5 keer aan te passen dan dit eerlijk te vertellen). Afijn, als het zadel nu weer problemen oplevert ga ik kijken bij de dressuurzadels van Massimo en van Kentaur (over de laatste hoor ik ook veel goede verhalen mbt haflingers).

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:09

Als ik de foto's zo zie lijkt het probleem goed oplosbaar hoor.
De kussens die je laat zien staan rond en volgen niet de rug. Dat is te corrigeren om tot de goede pasvorm te komen.

En de massimo zou idd een optie zijn. Ik lever ze regelmatig.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:38

Ik snap niet waar jullie die scheve bespiering vandaan halen maargoed. Knipoog

De grens is 1000, nog iets eronder zelfs, zoveel wil mijn vader besteden aan een zadel. Dan kan ik hoog en laag springen, zelf doorsparen, maar dat blijft het budget.
Dus tenzij iemand een tweedehands massimo heeft kan er helaas niks mee, heb ze ook al voorbij zien komen.
Ik blijf erbij dat ik absoluut geen barefoot wil om verscheidene redenen maar ik wil hier geen pro- en tegens voor een boomloos zadels, ik wil gewoon geen boomloos zadel.

Kentauer ook nog niet geprobeerd, maar die zie ik ook niet zo vaak voorbij komen.

Ik ben nou een anky brede maat tegengekomen en een Euroriding Luxor maat 3 & 4. Anky zadels, wie kent die?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:05

Wij hebben 2 Kentaurs.
1 voor de Fries en 1 voor mn KWPN-er.
Erg fijne zadels moet ik zeggen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:09

je zegt geen boomloos , maar wat dacht je van een spaans boomloos ?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 11:32

Ook geen spaans boomloos. Knipoog Ik ken de Startrekk Espaniola en voor die prijs (meer dan 1000 euro) vind ik het een belachelijk zadel en ik kan er qua dressuur ook niks mee. Knipoog
Boomloos vind ik geen oplossing, echt niet.

edit; Marktplaats kent ook geen brede maat Kentaur helaas. Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding
Afbeelding

En wat vinden wij hier van? Sigaar Ik ken dit zadel totaal niet, Anky.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:50

Ga eens met je paard langs van Triest in Meppel.
En laat daar de rug meten, zodat je in ieder geval weet elke boom-maat je paard heeft
Zeker weten dat je dan met jou butget (of wellicht nog minder) een goed passend zadel hebt Ja
Ik heb ook al een heel scala aan zadelmakers gehad met de bijbehorende ellende erbij Sigaar
Nu kom ik al meer dan 10 jaar (of nog langer) bij Van Triest tot grote tevredenheid!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 11:53

Kan hij ook naar mij komen eventueel?
Mijn paard heeft fikse spierbevangenheid gehad en kan niet reizen met de trailer. Hij zou zich teveel op kunnen winden waardoor de bevangenheid weer terugkomt.

Daarom is het ook zo jammer van Animo ruitersport, die is hier drie uur hiervandaan. Ik kan niet met mijn paard daarnaartie, en zij willen niet hierheen komen door de afstand.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:02

unamie schreef:
Ga eens met je paard langs van Triest in Meppel.
En laat daar de rug meten, zodat je in ieder geval weet elke boom-maat je paard heeft
Zeker weten dat je dan met jou butget (of wellicht nog minder) een goed passend zadel hebt Ja
Ik heb ook al een heel scala aan zadelmakers gehad met de bijbehorende ellende erbij Sigaar
Nu kom ik al meer dan 10 jaar (of nog langer) bij Van Triest tot grote tevredenheid!!

Ik ga sinds een jaar ook naar van Triest. Na aanleiding van reacties van o.a. Unamie. Van Triest kan aan huis komen als je hem ophaalt maar op moment doet hij het erg rustig aan vanwege zijn gezondheid en is hij tijdelijk gevestigd in Ruinerwold en eigenlijk alleen beschikbaar als vraagbaak. Zijn leerling is voor zichzelf begonnen en die doet alles nu zelf (voor tel. kun je pb'en). Ik ben op moment bezig met een zadel voor mij kruizing haflinger (wel vergelijkbaar kwa postuur met jou pony) en van Triest raad mij een KN Symphonie of Barnsby Kanter aan. Dit vanwege de brede voortak van de boom en daarom beter geschikt voor de paarden met wat minder schoft. Ik las dat je paard scheef bespierd is? Ideaal is dan om flair in te laten bouwen mocht dat financieel haalbaar zijn. Ik zou anders gewoon even bellen met van Triest (of langsgaan) en dan ben je zeker weten overtuigd van zijn kennis want hij legt alles zo goed uit! Succes ermee.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 12:23

Nee hij is helemaal niet scheef bespierd, dan riep iemand hier in het topic maar ik weet nog niet waar ze dat vandaan heeft. Haha! Knipoog
Ik kan je verzekeren dat hij echt niet scheef is. (vind het ook een uitspraak waarvan ik vind dat je die kan maken als je het paard in RL hebt gezien, met alle respect) Haha!

KN ken ik de maten niet zo goed van, ook vond ik ze vrij 'plat' qua zit. Volgens mij hebben KN niet echt een diepe zit?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:29

Laat een zadelmaker komen met wat voorraad, dan kun je het één en ander uitproberen en hij kan het ook meteen passend maken. Wij hebben goede ervaringen met John Kool van Best Fit, woont in Gelderland, dus bij jou langskomen zal geen groot probleem zijn.
En mocht je interesse hebben, ik heb nog een spaans zadel te koop, een Elastica. Zie voor foto's en uitleg de site van Woeste Hoeve Andalusiers, daar heb ik hem vandaan (http://www.woeste-hoeve.com)

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:44

Roane schreef:
Nee hij is helemaal niet scheef bespierd, dan riep iemand hier in het topic maar ik weet nog niet waar ze dat vandaan heeft. Haha! Knipoog
Ik kan je verzekeren dat hij echt niet scheef is. (vind het ook een uitspraak waarvan ik vind dat je die kan maken als je het paard in RL hebt gezien, met alle respect) Haha!

KN ken ik de maten niet zo goed van, ook vond ik ze vrij 'plat' qua zit. Volgens mij hebben KN niet echt een diepe zit?

Sorry! Dat krijg je van vlug doorlezen op het werk hihi. En idd je kunt zoiets niet zeggen als je het paard alleen op een foto hebt gezien. Flair is trouwens zowiezo iets waar alle paarden profijt van kunnen hebben maar voor paarden die wel scheef zijn kunnen de kussens makkelijker worden aagepast. Maar het brengt wel extra kosten mee en dan is het maar net wat je kunt uitgeven

Ik vind zelf de zitting van KN niet plat maar smaken verschillen natuurlijk. De zitting is of een 43 cm (zeg maar ruime 17) of een 45 cm (ruime 17'5). Ze hebben nk (nauwe kamer), mk (midden kamer) en wk (wijde kamer) hier staat dan een 1(normale kussens) of een 2(keilkussens) achter. Gebruikelijk heb ik Stubbens maar voor een haf moet er dan veel aan aangepast worden. Vond ik jammer en KN vind ik in vergelijk met Stubben tristan dressuur (nieuwer model) toch wel wat dieper maar toch nog een vrij goede acceptabele zit hebben. Barnsby heb ik nog niet uit kunnen proberen, een dressuur model althans. Gewoon anders een keertje in een ruitersport zaak uitproberen. Zeggen dat jeje aan het oriënteren bent Clown .

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 12:48

Ik vind het KN, tweedehands, alles wat betaalbaar is, is meestal al versleten. *LOL*
En nieuw prijs ligt boven het budget. Nagelbijten / Gniffelen

Waratje: heeft Best Fit ook tweedehands zadels?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:51

Ja, Best Fit heeft tweedehands zadels in allerlei soorten, maten en prijsklassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:18

Dat scheef bespierd riep ik, is gebaseerd op deze foto :
Roane schreef:
http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... schoft.jpg

Hier een stuk ijzerdraad die ik om zijn schoft heb gelegd, het laat min of meer zien hoe zijn schoft loopt.

Trek maar eens een verticale lijn van het midden en vergelijk de helften, je ziet gelijk dat het zo scheef als wat is Lachen Links is hoger dan rechts, verder begint rechts de kromming eerder dan links.

Roane, en als je nou eens uitlegt richting je vader voor het waarom het wellicht wat handiger is om naar een hoger budget te kijken, heeft hij daar ook geen compassie voor? Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 14:25

Stukje ijzerdraad zegt ook niet alles he? Knipoog Ik had hem globaal omgebogen zodat ik min of meer kon meten, het is niet precies omgebogen maar laat een beetje de vorm zijn.
Geloof me, hij is helemaal niet scheef anders hadden we het allang geweten. Knipoog

Mijn vader heeft er alle compassie voor, maar zodra we aan mams uit moeten leggen dat we meer dan duizend euro moeten besteden aan een zadel schiet ze het dak door. Die vind toch al dat er teveel geld uitgegeven word aan 'dat beest.' Knipoog
Die situatie wil ik liever vermijden. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:29

Sja, dan had je die foto niet moeten neerzetten als het geen getrouwe weergave is Lachen Ik reageer op wat ik zie. Maar wel fijn voor je dat hij niet scheef is, scheelt toch weer Ja

Ik wens je iig veel succes ermee, want ik denk gewoon dat het onbegonnen werk is met zo'n laag budget. Ik heb het zelf ook geprobeerd, maar uiteindelijk ben je duurder uit omdat je meerdere van dergelijke zadels probeert.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:34

Zelf heb ik een ainsley met verstelbare boom (2de hands gekocht via zadelmaker). Mijn paard heeft ook geen makkelijke rug, en doordat hij ouder wordt verandert zijn bouw. Omdat ik de boom af kan stellen, kan ik nog een flinke tijd met dit zadel doen. Ideaal!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 14:46

Maya schreef:
Ik wens je iig veel succes ermee, want ik denk gewoon dat het onbegonnen werk is met zo'n laag budget. Ik heb het zelf ook geprobeerd, maar uiteindelijk ben je duurder uit omdat je meerdere van dergelijke zadels probeert.

Als het maar subtiel gebeurd Schijnheilig *kijkt met schuin oog naar moeder*

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:12

Ik heb zaterdag bij Van Rijs een euroriding diamant 17.5 inch gekocht voor mijn haflinger. Die van mij bleek daarin toch wijd te hebben. Voor de fjord bij ons op stal ( die is zeer smal) hebben ze ook een Euroriding Diamant alleen heeft zij een 18 inch en die was voor zowel mij als Staros te groot en te lang, maar voor beiden kom je wel boven de 1000 euro uit.

Massimo schijnt ook een goed dressuurzadel te hebben, wat daar de prijscategorie van is weet ik niet.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:39

Voor Furie (haflinger) heb ik anderhalf jaar geleden een Wintec Isabell Werth gekocht. Je zegt dat je geen wintec wil, maar dit zadel is er ook in een lederen versie van het merk Bates. Enkel ligt deze wel boven jouw budget... Misschien tweedehands? Furie heeft ook boommaat 32 en dit zadel lag echt als een huis en daarbij kon ik er heerlijk in zitten. Furie is ook type breed en rond qua rug, maar verder wat luxer gebouwd. En idd, een goede zadelmaker laten komen, deze kunnen je vast helpen met je keuze.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:11

Misschien kun je wat met deze zadelmaker? http://www.horsetotaal.nl

Deze verkoopt ook Massimo zadels en JC zadels. Levert ook veel 2ehands als dat gevraagd wordt. Bovendien zit hij in Rheden, dus qua afstand is dat waarschijnlijk wel goed te doen.
Op de site staat weinig info over het zadelgedeelte, maar wel alle gegevens die je nodig hebt.
Hij gaat met veel verstand te werk en legt je ook uit waarom hij de dingen op die manier doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:42

Maya schreef:
Dat scheef bespierd riep ik, is gebaseerd op deze foto :

*quote Roane*

Trek maar eens een verticale lijn van het midden en vergelijk de helften, je ziet gelijk dat het zo scheef als wat is Lachen Links is hoger dan rechts, verder begint rechts de kromming eerder dan links.

Ik meende het ook te zien maar twijfelde aan de kwaliteit van de foto, je was dus niet de enige die het zei/zag.
Maar fijn dat het niet zo is want dat levert maar meer problemen op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-07 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote iets aangepast (alleen mijn tekst in quote gezet ;) )

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 18:19

De schaduw is ook wat verwarrend mee eens, ik ging er een beetje van uit dat het duidelijk was dat het niet helemaal goed gebogen kon zijn.
Godzijdank is hij niet scheef nee. Nagelbijten / Gniffelen Poeh.

Ik heb net weer een advertentie van een ander Spaans zadel doorgekregen, een Monturas Lucas, dus gelijk maar weer even aan het mailen geslagen.
Heeft iemand een idee wat een flair luchtsysteem inhoud? Ik ken het wel oppervlakkig maar een zadel op lucht... lijkt alleen mij dat zo raar? Haha!

fjordnina: ken ik niet, maar staat op de lijst. Knipoog

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:26

Wij hebben hier een tinker op stal, die ook ongeveer zo'n rug (en schoft heeft) als jij beschrijft. Hun hebben er een euroriding diamant op liggen, en ligt echt super. Succes ermee!