Eigenaar overtuigen dat met bit beter is!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Eigenaar overtuigen dat met bit beter is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:56

Cassidy schreef:
russel schreef:
Als het paard met bit wel goed loopt, ga ik denken dat het touwhalster niet goed zit en het paard ergens pijn doet. Je zou kunnen vragen heo het komt dat het paard zo loopt zonder bit en of je het met bit eens mag laten zien hoe ze dan loopt.

Als zo eens bedenk wat voor een mega aanbod er is aan bitloze optomingen, vind ik het knap van je dat je zo al kunt zeggen dat er met een touwhalster wordt gereden...

Geldt overigens ook voor Mystictinker....

Geweldig zo een opmerking, ik geef ook maar een suggestie. Wellicht kun jij daar ook nog een duit voor in het zakje kunnen doen, zodat TS er wat van kan opsteken? Voegt meer toe dan afbranden van medebokkers.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:10

Waarom stap je niet gewoon op de eigenaresse toe, en vraagt haar of je het eens met een bitje mag proberen. Je legt haar gewoon uit dat je dat voor jezelf graag wilt doen, gewoon om zeker te weten dat de pony daar beter of juist slechter op reageert. Als je al vertelt dat je het een keer hebt geprobeert, zou ik er wel duidelijk bij zeggen dat je dat gedaan hebt na overleg met de echtgenoot van haar. Ik vraag me alleen af of je dat wel meteen moet vertellen. Als de eigenaresse er naar vraagt vertel je uiteraard wel dat je het al een keer geprobeert hebt.
Normaal gezien mag een verzorgster toch ook wel een eigen inbreng hebben.
Wil de eigenaresse dan nog niet dat je met bit rijd, dan zou ik het niet meer doen, de kans is dan groot dat je je verzorgpony verliest.
succes

Zitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:22

Je zorgt gewoon dat jullie er op gelijke moment zijn.
En dan vraag je of je eens mét bit mag rijden.
En dan zal ze het wel zien.
Het kan ook zijn dat ze gewoon bitloos wil rijden Knipoog

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:15

Zitaa_ schreef:
Het kan ook zijn dat ze gewoon bitloos wil rijden Knipoog

Dat zou wel komisch zijn dan, want de TS geeft aan dat de eigenaresse nauwelijks naar 't paard komt kijken.
Jij bent 't netjes gaan vragen, de man van de eigenaresse heeft je toestemming gegeven, prima toch?
Ik neem aan dat volwassen mensen wel weten waar ze mee bezig zijn, als de man er echt iets op tegen zou hebben had vast een andere reactie gegeven, ook al is hij niet de directe eigenaar.

Ik zou als de eigenaresse terug is direct vragen waarom ze eigenlijk bitloos rijdt, of beter gezegd, waarom ze wil dat haar paard bitloos gereden wordt.
Het klinkt eerder alsof ze ooit eens ergens heeft gelezen dat een bit slecht of dieronvriendelijk is, dan alsof ze echt een gegronde reden had, want dan had ze jou daarvan wel op de hoogte gebracht.

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 00:38

MysticTinker schreef:
Ik vraag me eigenlijk wel af wat je bedoeld met ontspannen rijden, en met 'het hoofd in de lucht', want ik krijg zo'n idee dat je haar met bit gewoon makkelijker in de krul trekt, en dat ze bitloos gewoon met haar neus naar voren loopt..
Je maakt niet zomaar de keuze om bitloos te gaan rijden, daar is meestal wel goed over nagedacht. Misschien heeft het paard wel last van zn tanden waardoor ze heel gevoelig is in de mond.

Verder zal het ook aan jouw rijden liggen vermoed ik. Met een touwhalster hoor je eigenlijk niet met constante druk te rijden, maar met een langer teugeltje. Als je maar blijft trekken aan de teugels dan gaan heel veel paarden daar tegenin, en dus drukken ze hun neus weg. Dat kan bij dit paardje ook het geval zijn. Dus ik zou zeggen, probeer de teugels eens wat losser te houden.

hah, die reacties verwachte ik al Haha!
nee ik ben er niet een 'geen gelul, trek hem in de krul' ruiter.
met hoofd in de lucht bedoel ik dat als ik zonder dat ik met de teugel contact heb,
ze haar hoofd moeilijk hoog draagt.

met bit doet ze dit dus niet en houd ze haar hoofd gewoon ondspannen,
beetje kauwen op het bit.

ik rijd haar absoluut nog niet rond (aan de teugel)!

En de eigenaar heeft dus geen touwhalster of bitloos hoofdstel,
ze heeft gewoon een hoofdstel in elkaar gevlanst,
aan de neusriem (er staan fotos op mijn profiel)

de eigenaar toont echt geen intresse voor mij en lady,
ze vind het makkelijk dat er iets mee word gedaan.
ze rijd er zelf ook niet op.

volgensmij wil ze dat er bitloos word gereden omdat ze dat eens heeft gelezen ofzo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 00:45

Misschien moet je eens een echte bitloze optoming proberen. Eentje die ook goed werkt voor paarden die voorheen met bit bereden zijn. Die zijn er, even zoeken op internet. Als die eigenaresse bitloos wil bij haar paard, moet ze ook een optoming zoeken die goed werkt. En niet zomaar wat in elkaar flansen.....

Ik vind het verder een beetje een raar verhaal, eerlijk gezegd, maar goed...
Hoe dan ook, dit verhaal is wel weer typisch een reden waarom ik geen bijrijdster wil.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:59

Hoezo raar verhaal? Er zijn tig tienermeisjes die een pony rijden voor iemand die er zelf weinig aandacht aan besteed. Die meiden zijn ook niet allemaal op hun achterhoofd gevallen. De meeste willen gewoon het beste voor de pony. Ik kan me voorstellen dat als een pony steeds met z'n hoofd in de lucht loopt je daar een oplossing voor gaat zoeken. Zij heeft het netjes aan de man van de eigenaresse gevraagd.
Het is altijd moeilijk als je bijrijdster bent en merkt dat de manier van de eigenaresse eigenlijk niet goed past bij jou en de pony. Je wilt niet ruzie krijgen met de eigenaresse maar wel graag het beste voor de pony. Zeker als de eigenaresse weinig komt kijken en dus de veranderingen niet ziet en met het oude beeld naar haar pony blijft kijken.
@Nadya als jij een bijrijdster zou nemen, zal je de eerste tijd er boven op zitten en daarna gewoon af en toe gaan kijken en niet je bijrijdster laten zwemmen als er problemen zijn. Denk dus dat je dan dit soort situaties helemaal niet krijgt.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:29

Uthrick schreef:
Ik vind het nogal brutaal dat je zonder toestemming van de eigenaar alleen wel met bit hebt gereden. Als je mijn bijrijder was, was je exit want als je dit al deedt achter mijn rug om, dan zou ik mij blijven afvragen wat je nog meer gaat doen. Nagelbijten / Gniffelen
Je had ook kunnen voorstellen om samen nog eens te kijken hoe ze nu op een bitje zou reageren, en ik vind het niet kunnen dat je dit zelf uitzoekt.

Idd. Als mijn denkbeeldige bijrijder (die ik dus (gelukkig) niet heb) plotseling met bit zou gaan rijden, ik zou haar meteen de weg naar huis wijzen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:51

Evelijn schreef:
Hoezo raar verhaal? Er zijn tig tienermeisjes die een pony rijden voor iemand die er zelf weinig aandacht aan besteed. Die meiden zijn ook niet allemaal op hun achterhoofd gevallen. De meeste willen gewoon het beste voor de pony. Ik kan me voorstellen dat als een pony steeds met z'n hoofd in de lucht loopt je daar een oplossing voor gaat zoeken. Zij heeft het netjes aan de man van de eigenaresse gevraagd.
Het is altijd moeilijk als je bijrijdster bent en merkt dat de manier van de eigenaresse eigenlijk niet goed past bij jou en de pony. Je wilt niet ruzie krijgen met de eigenaresse maar wel graag het beste voor de pony. Zeker als de eigenaresse weinig komt kijken en dus de veranderingen niet ziet en met het oude beeld naar haar pony blijft kijken.
@Nadya als jij een bijrijdster zou nemen, zal je de eerste tijd er boven op zitten en daarna gewoon af en toe gaan kijken en niet je bijrijdster laten zwemmen als er problemen zijn. Denk dus dat je dan dit soort situaties helemaal niet krijgt.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb zelf geen bijrijdster nodig, want ik maak meer dan genoeg tijd vrij voor mijn paard. Ik ben heel graag met hem bezig en zie hem elke dag (zo niet 2x per dag). Daarbij staat hij het hele jaar door buiten, dus ik hoef hem niet elke dag te berijden en ik wil dat ook niet eens. Vind maar eens een verzorgster/bijrijdster die doet wat ik met mijn paard doe, maar goed..... Clown
Degenen die ik zo ken hebben al eigen paarden. Haha!

Als mensen een bijrijdster willen vanwege allerlei redenen, prima. Ik wil het persoonlijk niet en het is ook niet nodig (beter gezegd; anders had ik hem niet eens aangeschaft).

Ik heb zelf jarenlang verzorgpony's gehad en wat ik belangrijk vond was ook de klik met de eigenaar van die betreffende paarden. Anders krijg je geheid vroeg of laat problemen en dat was ik liever voor. Bij mij is het altijd goed gegaan met de eigenaren, maar ik hield me ook aan de afspraken.

Het gaat mij er om dat die eigenaresse in dit verhaal blijkbaar een bitloos hoofdstel zelf in elkaar geflanst heeft Verward Er zijn ook goede bitloze optomingen te koop, waar je wel beter mee kan communiceren met een paard, zonder nare dingen te hoeven doen (trekken e.d.). Ik zou het niet in mijn hoofd halen om zelf maar een optoming in elkaar te flansen, ik zoek liever iets wat degelijk is en goed werkt tussen mij en mijn paard. Want als die vrouw echt geen bit wil, dan zul je toch iets moeten doen om op dat paard te blijven rijden. Of is dat nou zo raar gedacht?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:54

In dit geval vraag ik me af of de beslissing om bitloos te gaan rijden al net zo gefundeerd is als de keuze voor het hoofdstel waar ze meer rijdt. Als je begrijpt wat ik bedoel. Sommige barrieres zitten ook in het hoofd van mensen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:04

Nadya.. o, je vond de eigenaresse raar niet de TS, dat begreep ik niet. Ach je kan je altijd blijven verbazen over hoe mensen denken en handelen. (en dat dan communiceren naar anderen, het blijft een kunst Knipoog )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:08

Evelijn schreef:
Nadya.. o, je vond de eigenaresse raar niet de TS, dat begreep ik niet. Ach je kan je altijd blijven verbazen over hoe mensen denken en handelen. (en dat dan communiceren naar anderen, het blijft een kunst Knipoog )

Ja, inderdaad, communiceren blijft een kunst... Haha! Lachen

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:38

Hoelang verzorg je dit paardje al?
Het correcte wat je nu moet doen, is overleggen met de eigenaresse, en vertellen dat het met dit hoofdstel nu niet goed gaat en of je wat anders mag proberen. Zolang jij niet aangeeft dat het niet lekker gaat zoals het nu gaat, maar dit wel ventileert op bokt, geef je de eigenaresse niet de kans om interesse te tonen...zoek samen met haar naar een oplossing.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:20

Cassidy schreef:
russel schreef:
Als het paard met bit wel goed loopt, ga ik denken dat het touwhalster niet goed zit en het paard ergens pijn doet. Je zou kunnen vragen heo het komt dat het paard zo loopt zonder bit en of je het met bit eens mag laten zien hoe ze dan loopt.

Als zo eens bedenk wat voor een mega aanbod er is aan bitloze optomingen, vind ik het knap van je dat je zo al kunt zeggen dat er met een touwhalster wordt gereden...

Geldt overigens ook voor Mystictinker....

Dat vond ik idd ook al vreemd Sigaar

Maar even on-topic:
Ik snap hartstikke goed dat zij gewoon even heeft geprobeert. En als je iets graag wilt proberen, en het hebt gevraagd waarom niet?
De eigenaar kijkt er toch niet naar om. Dus dan krijg je toch een eigenpaard-gevoel. Ik vind het dus een beetje kinderachtig dat jullie zo reageren..

Voor de TS:
Wij weten natuurlijk niet hoe jij rijd, dus het kan heel veel oorzaken hebben. Dat kunnen wij niet zo 1-2-2 oplossen Knipoog. Schuimt/knabbelt ze op het bitje? vraag je meer van haar met het bitje? Of doet ze het uitzichzelf? Want dan kan het zijn dat ze de druk op haar neus niet prettig vind.
Heeft de eigenaaresse eigelijk veel verstand van paarden? want dan zou ik gewoon een keertje Je gan mag gaan en een beetje mag expirimenteren, om te kijken of ze doormiddel van andere dingen anders doet met haar hoofd en houding Knipoog

Op wat voor bitloos hoofdstel rijd je?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:26

ze reed op een inelkaar geknutseld bitloos hoofdstel, heeft ze al gezegd. is ook foto van in haar profiel. Volgens mij gewoon teugels ergens aan de neus riem / bakstukken vastgemaakt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:29

Ik vind dat de voor ons allen onbekende eigenaresse nogal stevig wordt afgebrand door een boel mensen hier. Ik heb zelf ook al genoeg ervaring met verzorgsters voor onze paarden en ken alle verhalen wel al zo'n beetje. Erg vervelend voor de eigenaresse dat ze hier op zo'n manier wordt beoordeeld en erg laf van de TS dat ze dit doet in plaats van gewoon te overleggen met de eigenaresse. Want op deze manier los je namelijk niks op en daar gaat 't toch om?

griebelsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:36

Ik zie in haar profiel een gewoon hoofdstel waarvan de bakstukken door de neusriem gehaald zijn en daar de teugels aan vastgemaakt zijn. Dan snap ik best dat Lady niet begrijpt wat de bedoeling is...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:40

Maar dan nog lijkt het me beter om dit met de eigenaresse te bespreken in plaats van iemand vanalles te "verwijten" op een openbaar forum.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:42

Nadya schreef:
Het gaat mij er om dat die eigenaresse in dit verhaal blijkbaar een bitloos hoofdstel zelf in elkaar geflanst heeft Verward Er zijn ook goede bitloze optomingen te koop, waar je wel beter mee kan communiceren met een paard, zonder nare dingen te hoeven doen (trekken e.d.). Ik zou het niet in mijn hoofd halen om zelf maar een optoming in elkaar te flansen, ik zoek liever iets wat degelijk is en goed werkt tussen mij en mijn paard. Want als die vrouw echt geen bit wil, dan zul je toch iets moeten doen om op dat paard te blijven rijden. Of is dat nou zo raar gedacht?

Ik heb al eerder gezegd dat als de eigenaresse per se bitloos wil, ze maar eens moest gaan rondkijken naar een GOEDE bitloze optoming. En dus niet zo'n in elkaar geflanst hoofdstelletje, want dan is het nogal logisch dat het paard niet begrijpt wat je wilt.

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:15

aan al jullie verhalen (reacties) lees ik dat ik haar moet vragen of ik het met bit mag proberen,
of dat ze een goede bitlose optoming moet regelen.

Maar dat heb ik dus zelf ook wel gesnapt, Vork
en ik heb dit niet op bokt gezet om de eigenaar af de branden.
Maar omdat ik wel nieuwschierig ben waarom ze met bit een stuk beter loopt.

De eigenaar wil ook gewoon het beste voor de pony,
maar ik zie gewoon dat dit voor geen bal werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:47

Misschien leuk om een keer samen naar een clinic van Emiel Voest te gaan, daar legt hij bitloos rijden uit en laat het zien. Je ziet vaak bij paarden die sterk met bit zijn, snel ontspannen met touwhalster. Dan leer je ook meteen hoe het moet. Pling

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:00

Off topic: waar en wanneer is zo'n clinic, weet je dat toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:03

Nee, maar hij zal wel een webpagina hebben, wellicht kan je mailen en vragen wanneer hij waar is. Ik ken mensen die verschillende cursussen bij hem hebben gevolgd, best leerzijn lijkt mij dat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:05

Oké, bedankt. Zit namelijk ook te denken aan bitloos rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:31

Lijkt me wel spannend, ik dus ook, maar ik rij altijd in de bossen en heb een knetterheet paard. Vraag mij af of dat ook bij zulke paarden werkt.