Bandages of peesjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magli

Re: Bandages of peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:06

griebels schreef:
Ik rijd zonder iets om de benen, worden de benen veel harder van en de paarden letten beter op Knipoog
Weet je wel hoe warm het wordt onder peesbeschermers en bandages?? Te warm in elk geval en dat is weer niet goed voor de pezen

En bij het springen, gebruik je dan ook niets? Het kan idd warm worden onder bandages en peesbeschermers, maar als je nu echt een paard hebt dat zot kan doen of heel de tijd met zijn benen tegen elkaar zit moet je toch nog alsnog voor bescherming zorgen en wat moet je dan gebruiken?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:08

ikke schreef:
magli schreef:
Het is wsl een eindeloze discussie. Maar mijn mening is toch dat peesjes iets meer beschermen doordat ze harder zijn en ze zijn toch ook iets opener, lijjkt me ook beter voor de pezen. Maar dit is iedereen zijn eigen mening en verder weet ik er ook niet veel van.

Het enige FEITELIJKE argument tegen beenbescherming is het oplopen van de temeratuur in de pezen. Reeds bij 45 °C krijg je onomkeerbare structuurveranderingen in de pezen, oftewel een chronische peesblessure!
Dat ook "grote namen" het gebruiken zegt niks over wel of niet goed voor benen. Het is niet zonder reden verboden om met beenbescherming in de dressuurring te verschijnen.........

Misschien een domme vraag van mij. Ik heb geleerd dat pezen eigenlijk altijd open moeten staan en bv na het werken spuiten ze dan ook de pezen af om ze terug open te laten staan. Stel nu dat het super warm is onder de bandages/peesjes, dan gaan de pezen toch gaan sluiten he of niet?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:24

Inderdaad.

Maar als je goede peesjes hebt, of bandages met goede onderlappen wordt het niet te warm. En afspuiten na het werk is áltijd goed, behalve als het vriest dan zou ik het niet doen, maar dit hele jaar eigenlijk nog na het werk haar benen afgespoten. (met koud water!)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:26

Kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat als je onder je bandages daar nog eens een lap gaat onderdoen dat het dan niet te warm wordt. Ik gebruik niet zoveel bandages en als ik ze gebruik dan is het toch meestal in de winter, zeker met polo's.
Laatst bijgewerkt door magli op 28-04-07 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:29

Quir schreef:
Sentido schreef:
volgens mij zijn bandages vooral slecht als je ze niet goed omdoet omdat ze dan de gewrichten vast zetten..
en ik denk dat een peesje ook niet goed is voor de pezen nee, maar sommige paarden hebben het nodig omdat ze zich zelf echt fiks aan tikken.

Bandages de gewrichten vast zetten? Als het goed is komen bandages niet bij de gewrichten hoor. Ja ze komen er in de buurt, maar het is niet de bedoeling dat je de knie en kogel helemaal mee bandageert.

ik zeg ook als je ze niet goed omdoet.. en ik kan je vertellen dat ik wel eens iemand ben tegen gekomen die de kogel helemaal mee gebandageert had. en ook nog verbaast zijn waarom het paard zo raar liep.. Rolleyes

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:31

ik heb bandages met onderlappen, het been wordt niet warm. Meestal heeft mijn paard zweet pootjes met gewone (fleece) bandages en peesjes, als ik er onderlappen onder doe helemaal niet. Lachen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:32

Sentido schreef:
volgens mij zijn bandages vooral slecht als je ze niet goed omdoet omdat ze dan de gewrichten vast zetten..
en ik denk dat een peesje ook niet goed is voor de pezen nee, maar sommige paarden hebben het nodig omdat ze zich zelf echt fiks aan tikken.

Bandages de gewrichten vast zetten? Als het goed is komen bandages niet bij de gewrichten hoor. Ja ze komen er in de buurt, maar het is niet de bedoeling dat je de knie en kogel helemaal mee bandageert.[/quote]

ik zeg ook als je ze niet goed omdoet.. en ik kan je vertellen dat ik wel eens iemand ben tegen gekomen die de kogel helemaal mee gebandageert had. en ook nog verbaast zijn waarom het paard zo raar liep.. Rolleyes[/quote]

Ohh oke, nee dan heb ik niks gezegd hoor. Had dat er niet uit begrepen! Haha, nooit verwacht dat er werkelijk mensen zijn die de gewrichten mee bandageren. Clown

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:33

nouja je weet het maar nooit, als je zo'n beetje penny achtig meisje hebt die denkt oowh wat leuk dat ga ik omdoen
tsjah dan kan het natuurlijk goed fout gaan
maar dat kan met peesjes ook, als je ze te straks of te los of weet ik veel doet Lachen

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:33

Heb je een foto van die onderlappen, is dat uit rubber gemaakt of zoiets?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:35

magli schreef:

Nee is van stof, zal even foto op internet zoeken.. Knipoog

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:37

Sentido schreef:
nouja je weet het maar nooit, als je zo'n beetje penny achtig meisje hebt die denkt oowh wat leuk dat ga ik omdoen
tsjah dan kan het natuurlijk goed fout gaan
maar dat kan met peesjes ook, als je ze te straks of te los of weet ik veel doet Lachen

Haha, ja dat is waar. Zo heb ik keer een meisje gezien die peesjes op zijn kop en achterste voren om gedaan had. Dus wat normaal achter bij de kogel zit, voor op de knie. Kan je het voorstellen hoe de pony liep? Vork

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:38

ja want dat deed m'n verzorgster ook de eerste keer bij mijn pony..
gelukkig was ik erbij en kon ik gelijk ingrijpen Tong uitsteken

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:40

Quir schreef:
magli schreef:

Nee is van stof, zal even foto op internet zoeken.. Knipoog

Ik kan zo geen foto vinden, maar het is van een soort ribstof en rekbaar. Vrij dun ook.

Sentido schreef:
ja want dat deed m'n verzorgster ook de eerste keer bij mijn pony..
gelukkig was ik erbij en kon ik gelijk ingrijpen Tong uitsteken

ohh haha, wel leuk, oke niet voor de pony dan, maar wel om te zien hoe mensen op het idee komen. Haha!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:27

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:16

magli schreef:
griebels schreef:
Ik rijd zonder iets om de benen, worden de benen veel harder van en de paarden letten beter op Knipoog
Weet je wel hoe warm het wordt onder peesbeschermers en bandages?? Te warm in elk geval en dat is weer niet goed voor de pezen

En bij het springen, gebruik je dan ook niets? Het kan idd warm worden onder bandages en peesbeschermers, maar als je nu echt een paard hebt dat zot kan doen of heel de tijd met zijn benen tegen elkaar zit moet je toch nog alsnog voor bescherming zorgen en wat moet je dan gebruiken?

Ik spring niet.. maar daar helpen peesbeschermers ook niet voor want die hebben geen bescherming aan de voorkant Knipoog
Daarbij ben ik van mening dat ze vanzelf wel gaan oppassen als ze zich regelmatig aantikken ergens. Doen we zelf toch ook?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:17

Quir schreef:
Inderdaad.

Maar als je goede peesjes hebt, of bandages met goede onderlappen wordt het niet te warm. En afspuiten na het werk is áltijd goed, behalve als het vriest dan zou ik het niet doen, maar dit hele jaar eigenlijk nog na het werk haar benen afgespoten. (met koud water!)

het wordt altijd te warm onder peesjes of bandages... het gaat erom dat ze warm worden door beweging en niet kunnen koelen omdat er IETS om zit. Maakt niet uit wat dat is...
Het is dus altijd te warm...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:30

griebels schreef:
Ik spring niet.. maar daar helpen peesbeschermers ook niet voor want die hebben geen bescherming aan de voorkant Knipoog
Daarbij ben ik van mening dat ze vanzelf wel gaan oppassen als ze zich regelmatig aantikken ergens. Doen we zelf toch ook?

bij de landing beschermen ze wel tegen aantikken van de achterbenen tegen de pezen (en ja, dat gebeurd, ik hoor regelmatig een klap als mijn paard land)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:32

dan doe je iets niet goed... Aantikken is rijtechnisch op te lossen, of je paard moet een heel slechte springer zijn.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:35

is tijdens het vrijspringen Knipoog
dat doet ze alleen als ze een noodsprong maakt omdat ze echt niet goed uitkomt, maar dat gebeurt toch, en dan ben ik blij dat ik ze om heb.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 08:52

griebels schreef:
dan doe je iets niet goed... Aantikken is rijtechnisch op te lossen, of je paard moet een heel slechte springer zijn.

Aantikken is rijtechnisch op te lossen? Wahaha! Sorry hoor, maar zoiets raars heb ik nog nooit gehoord! Wat dacht je van de topspringpaarden dan? Eurocommerce Berlin, Okidoki enz. worden toch ook niet gereden zonder bescherming? Ze doen dit omdat die paarden ongelofelijk hoog moeten springen, en wil is zichzelf daarbij raken. Nee, dit is echt niet op te lossen door middel van training.

Je zegt dat paarden leren van zichzelf aantikken, dat is wel zo, maar wat als ze de eerste de beste keer zichzelf raken en daarbij een blessure aan over houden? Dat riskeer ik gewoon niet. Mijn merrie loopt los in de bak rond met voor en achter bescherming + springschoenen. Ik weet van haar dat als ze zichzelf raakt en dat misschien pijn zal doen, ze echt niet denkt: 'Oh, laat ik dat de volgende keer maar niet weer doen!' Paarden leren niet op die wijze.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 09:55

MyFee schreef:
griebels schreef:

Aantikken is rijtechnisch op te lossen? Wahaha! Sorry hoor, maar zoiets raars heb ik nog nooit gehoord! Wat dacht je van de topspringpaarden dan? Eurocommerce Berlin, Okidoki enz. worden toch ook niet gereden zonder bescherming? Ze doen dit omdat die paarden ongelofelijk hoog moeten springen, en wil is zichzelf daarbij raken. Nee, dit is echt niet op te lossen door middel van training.

Je zegt dat paarden leren van zichzelf aantikken, dat is wel zo, maar wat als ze de eerste de beste keer zichzelf raken en daarbij een blessure aan over houden? Dat riskeer ik gewoon niet. Mijn merrie loopt los in de bak rond met voor en achter bescherming + springschoenen. Ik weet van haar dat als ze zichzelf raakt en dat misschien pijn zal doen, ze echt niet denkt: 'Oh, laat ik dat de volgende keer maar niet weer doen!' Paarden leren niet op die wijze.

Inderdaad!

Mijn vorige merrie had de littekens op haar benen staan (had ze al toen ik haar kreeg), maar ze bleef zichzelf gewoon aantikken hoor. Dus zij had gewoon altijd peesbeschermers en strijklappen om.
En dat is echt niet rijtechnisch op te lossen hoor, ja op een sprongetje van 40 cm misschien, maar als je echt gaat springen dus 100cm of hoger, lukt dat echt meer niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 09:59

Ik rij mijn verzorgpony ook met peesbeschermers en strijklappen, Want ze tikt zichzelf aan met rijden.
En zoals MyFee ook zegt ik wil niet het risico lopen dat ze starx een blessure heeft Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:20

Roma_4ever schreef:
Ik rij mijn verzorgpony ook met peesbeschermers en strijklappen, Want ze tikt zichzelf aan met rijden.
En zoals MyFee ook zegt ik wil niet het risico lopen dat ze starx een blessure heeft Knipoog

Een paard wat met rijden met de achterhoeven de pezen van het voorbeen raakt?????? ROFL ROFL ROFL ROFL Niet om rottig te doen, maar dat is gewoon fysiek onmogelijk!!!
Als je paard tikt tijdens het rijden, is dat dan de achterhoef onder de voorhoef slaat. Dit is een ordinair rijtechnisch probleem: je paard loopt op de voorhand! Beter les nemen dus.........

love_supream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:23

ik rij meestal met peesjes bandages is zoo veel werk en peesjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:36

ikke schreef:
Roma_4ever schreef:

Een paard wat met rijden met de achterhoeven de pezen van het voorbeen raakt?????? ROFL ROFL ROFL ROFL Niet om rottig te doen, maar dat is gewoon fysiek onmogelijk!!!
Als je paard tikt tijdens het rijden, is dat dan de achterhoef onder de voorhoef slaat. Dit is een ordinair rijtechnisch probleem: je paard loopt op de voorhand! Beter les nemen dus.........

Volgesmij snap jij mij niet helemaal ze tikt zichzelf zijwaarts aan dus met de voorbenen langs elkaar Knipoog
Ze loopt dus helemaal niet op de voorhand Knipoog