Het nut van stang en trens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Assiej

Re: Het nut van stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:39

ze zegt toch al tig keer dat ze er niet écht mee gereden heeft in de zin van gebruikt?
Kom op. Ik had eerst ook mn reactie al klaar voor ik de rest van de geplaatste berichten had gelezen.
maar de TS vraagt om uitleg van de S&T. Kun je die haar geven; reageer dan, kun je die haar niet geven, reageer dan niet...

Jullie kunnen het best niet aanvallend bedoelen, maar zo draaid haar vraag dalijk wel uit op een topic die er alleen maar over gaat wanneer je een s&t moet/mag gebruiken en niet waar hij voor diend.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:39

Visconti: Waarom opzoek naar een, in dit geval dan, andere manege? M'n instructrice is echt niet gek en ze zet ook niet zomaar iedereen op dat paard met s&t, want het uur daarvoor liep hij nog met enkel een trensje.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:45

Maargoed, nu genoeg over het wel en niet toe zijn om met stang en trens te rijden, nu wil ik graag weer ontopic verder gaan. Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:45

Citaat:
Visconti: Waarom opzoek naar een, in dit geval dan, andere manege? M'n instructrice is echt niet gek en ze zet ook niet zomaar iedereen op dat paard met s&t, want het uur daarvoor liep hij nog met enkel een trensje.

Omdat de stang en trens in dit geval niets toevoegd, met stang en trens leren rijden kan altijd nog. Als je er klaar voor bent! Dat houd dus in dat als je een eigen paard heb op Z niveau en je bent op dat moment niet instaat om de verfijning te berijken met alleen een trensje. En als loopt je paard op Z niveau is het nog altijd niet nuttig.

Ik kan er niet tegen als mensen zulke onnuttige acties uitvoeren waar het paard het dupe van word. Ikzelf zou daar gewoon niet tegen kunnen, je hebt als ruiter toch als doel om op een zo'n vriendelijk mogelijke manier je paard door de baan te leiden? Bij een wedstrijd draait het er echt niet om wie het meeste ijzer meesjouwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:47

Stang en trens is om de puntjes op de i te zeggen

Ik zeg het altijd maar ff simpel
je kunt alle Z oefeningen gewoon op een trens voor een 6 gemiddeld
Maar met S&T kun je de puntjes op de i gaan zetten en lukt het voor een 7

Kun je de Z oefeningen niet met een gewone trens heb je ook niets met een stang te zoeken, maar moet je imo gewoon zo nog verder oefenen.

Dat is dus mijn mening over de S&T

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:50

runningkawa schreef:
Stang en trens is om de puntjes op de i te zeggen

Ik zeg het altijd maar ff simpel
je kunt alle Z oefeningen gewoon op een trens voor een 6 gemiddeld
Maar met S&T kun je de puntjes op de i gaan zetten en lukt het voor een 7

Kun je de Z oefeningen niet met een gewone trens heb je ook niets met een stang te zoeken, maar moet je imo gewoon zo nog verder oefenen.

Dat is dus mijn mening over de S&T

Bedankt, nu weet ik waarvoor de s&t word gebruikt. Lachen

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:51

Is ook al eerder gezegd in dit topic. Met de s&t kun je je hulpen verfijnen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:12

poes schreef:
Kijk dat is nu het verschil... Bruiters staan vaak te springen om met s&t te mogen rijden terwijl Zruiters hem er steeds vaker aflaten op training en beseffen dat het maar een extra middeltje is....

Helemaal gelijk Ja... Ik heb maar 3x op S&T gestart van de 10 starts in de Z die ik nu heb gehad met Shine en ben niet meer van plan de S&T erin te hangen haha! Toen ik met het Z in zicht begon met de S&T heeft Shine er een tijdje fijner opgelopen (qua oprichting), echter werd ze na de 'wen-periode' wat douwerig erop en pakte ze té veel aanleuning, dus ging weer verder op trens. Tussendoor nog een kleine periode S&T weer gebruikt in de training (toch zonde van die €600,- die maar in de zadelkamer ligt te verpieteren hè Knipoog ) maar merkte geen verbetering op het gewone simpele trensje (ook geen verslechtering trouwens, maar voor alleen het mooie ga ik 'm niet gebruiken, het is en blijft alleen maar extra ijzerwerk dat je erin hangt!), dus mijn keus was snel gemaakt. Maak over een paar weken de overstap naar de Z2 en dat gaat dus ook gewoon op trensje!

S&T is pas 'wenselijk' als je aan enkele criteria voldoet. Als manegeruiter (en dat is absoluut niet 'gemeen' of 'denigrerend' bedoelt!) voldoe je daar vaak niet aan. S&T begint pas nut te krijgen als je al een bepaalde graad van controle (qua aanleuning, oprichting, tempo, impuls, rechtgerichtheid etc) hebt en die nog nét wat verder door wilt voeren op een nóg subtielere manier. En dat werkt niet eens bij elk paard, want echt niet ieder paard gaat beter lopen op S&T. Vergelijk het maar met een of andere optie op een auto (traction control ofzo), leuk als het op je huis-tuin-en-keuken wagentje zit waar je alleen maar boodschappen om de hoek mee doet maar je hébt er niks aan Clown . Nu is traction control op je auto niet schadelijk, echter kan een S&T in onervaren handen véél schade aanrichten Ja. Bedoel nu niet dat het slecht is geweest dat je met S&T hebt gereden en snap ook heel best dat je het niet afgewezen hebt hoor (tuurlijk ben je nieuwschierig!) maar in weze heb je er geen bal aan gehad Vork . 'Schade' heb je ook niet aangericht als je verder niet aan de stang hebt gezeten maar dan denk ik toch bij mezelf 'Waarom die extra's als niemand er beter van wordt?'. Ook als de stangteugel in een boogje hangt beweegt de stang iets t.o.v. de mond en dat lijkt me nou ook niet heel comfortabel eerlijk gezegd (ik had er bij Shine een extra slobberriempje om op dat geklapper ietwat op te vangen), beter is het om een goede (!!!) en correcte (!!!) aanleuning te hebben op de stang, wat je als manegeruiter niet kan bereiken in mijn ogen (kom je weer terug op die basiscriteria waar je niet aan voldoet). Heel veel Z ruiters zie je nog een partij aanklooien met die teugels waar je U tegen zegt!

Al met al, leuk dat je het een keer hebt mogen proberen en als je er verder gewoon 'normaal' op rond hebt gereden is er verder echt niets aan de hand, maar ik zie ook absoluut geen reden om het nog een keer te doen Haha!

Zo, heel verhaal geworden trouwens haha!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:22

Ik ga volkomen mee met Remember, tevens is het niet echt waar haar vraag over gaat, niet helemaal (niet verkeerd bedoeld, maar ze vraagt om informatie over de s&t, en ze krijgt onwijs veel reacties met dat ze er eigenlijk niet geschikt voor is) Ik geef jullie volkomen gelijk, kwa jullie meningen, maar ik vind het onnodig om het hier te plaatsen... waarom? als iemand vraagt om een antwoord ga ik ook geen vraag stellen bijv.. maar goed Lachen buiten dat ga ik totaal mee met Remember!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:06

Ik heb in mijn reactie óók duidelijk aangegeven wat het nut is van een S&T en wanneer te gebruiken dacht ik zo Ja!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:12

't was ook niet voor jou zo bedoeld Lachen meer in het algemeen. Vooral op bokt moet je proberen mensen niet persoonlijk aan te spreken, ze vatten het op een 1 of andere manier altijd verkeerd op Knipoog