Ezter schreef:Een dubbele teugel geeft wel degelijk meer druk in de mond. De druk die op het bit komt is nl simpelweg afhankelijk van hoe hard jij aan de teugel trekt. Trek jij nu even hard, maar dan aan twee teugels, gaat diezefde druk tweemaal naar het bit. Uiteindelijk zal je door de ringen ed niet precies twee keer zo sterk zijn, maar sterker ben je zeker.
Ik heb het zelf wel gebruikt bij een van de paarden die zo supersterk werd dat hij mij helemaal voor uit het zadel kon trekken. Ik kon dan heel duidelijk merken dat ik met een dubbele teugel makkelijker kon blijven zitten en hem beter kon sluiten. Is overigens ook het enige wat ik ooit aan 'hulp'teugel gebruik, vind het prettiger werken als slof oid.
Dat dubbele teugels per definitie meer druk in de mond geven is niet waar, de enige manier om meer druk te geven is door gebruik van een hefboom (stang of bijvoorbeeld slof). De reden dat je met 2 teugels beter kon blijven zitten zal waarschijnlijk zijn dat de druk in jouw handen meer verdeeld was en je zo beter tegendruk kon geven.
Je kunt dus wel meer druk geven omdat je simpelweg meer kracht kunt zetten, maar het is niet zo dat de druk die je geeft versterkt wordt.
Ik rijd zelf ook weleens met 2 teugels aan een trens, met name omdat ik artrose heb in mijn handen, en ik zo de teugels makkelijker vast kan houden en er niet zoveel druk op 1 punt komt.