Wat voor bit is dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:05

Bedankt voor de informatie!

Dutselover, maar als dat al zo is wordt er niet zo mee gereden neem ik aan, als hier gebeurd. Het was dus overigens ook niet in die rubriek.

Eigenwijs23, rijd je dan met dubbele teugel of enkel? [EDIT: Oh, dat staat er al, sorry Haha! ]
En waarom gebruik je dit bit als ik vragen mag, nu puur omdat ik benieuwd ben?

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:08

vind het echt sneu voor het paard.. veelste diep en te strak....

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:11

laat me gokken, de ruiter of amazone reed zeker nog met sporen ook ?
Niets tegen sporen hoor, maar ik heb al te vaak mensen gezien die niet kunnen rijden, van voor er dan het zwaarste ijzer inhangen dat ze vinden kunnen, en er dan vanachter uit met de sporen in gaan zitten stampen, en daar kan ik me zo aan ergeren.
Als je niet met die dingen om kan gaan, blijf er dan van af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:13

Git, dat viel dus mee. Ik vroeg het me ook meteen af, maar daar reed ze niet mee. De hakken gingen er af en toe wel flink in als paard even wat minder snel ging (hoe zou 't komen met zo'n ding van voren Clown ) maar thank god- geen sporen.

Krissis

mag hopen dat hij/zij de ribbels naar de buitenkant heeft

chanora

...

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:17

dat de kinkettig strak zit, is nogal logisch. Een liverpool heeft een kettig die los hangt, maar onder een hoek van x aantal graden met het bakstuk, moet de ketting inwerken. Als je het bit dus rijklaar maakt (ketting vastmaken) doe je dit altijd ff checken door het bit in die hoek te brengen en te kijken of de ketting dan aanspant. Zo ja, wordt de ketting goed gebruikt. En tja, niet raar dat onder deze druk de ketting op springen staat.

Daarbij staat me bij, tijdens de catagorie ''tuigpaarden onder het zadel'' heeft het paard ook een menhoofdstel om, dus met oogkleppen. Das hier duidelijk niet van spraken.
Laatst bijgewerkt door Krissis op 17-04-07 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:18

in mijn profiel staat een foto. Ik rijd met dit bit omdat ik weleens een heel ernstig ongeval met mijn paard heb gehad. daardoor waren we allebei het vertrouwen kwijt in het buitenrijden. Mijn fjord was zo enorm sterk en steeds als hij iets op zich af zag komen maakte hij dat hij weg kwam. dan was hij zo in paniek dat hij overal doorheen liep. en dus zelfs door afrastering. Toen niks anders meer een optie was dan de slacht ben ik met een liverpoolstang gaan rijden met 2 teugels voor een zachtere en hele scherpe inwerking. na een paar x kon ik tot hem doordringen. en zo is heel langzaam het vertrouwen weer gegroeid. De angst zal altijd blijven maar door dit bit voel ik me rustiger doordat ik weet dat ik als het echt moet ik dan tot hem door kan dringen. Hij heeft nooit problemen gehad met het bit en doet zelf zijn mond open om moeiteloos het bit aan te nemen. Ik rij dan ook altijd met een lange teugel en rij bewust niet mijn fjord aan de teugel met dit bit. In de bak rij ik gewoon met een happy mount (of hoe je het ook schrijft) of gewoon lekker met een halstertje. Ik heb altijd met rijden heel erg veel kritiek gehad op het feit dat ik met zo'n bit rij. Maar voor mij en mijn paard betekend het weer heel veel vrijheid en is mijn fjordje gered van de slacht.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:19

runningkawa schreef:
Maar moeten er dan geen onderdelen te zien zijn van het tuig?

Verder hoort er dan nog steeds geen sperriem bij en niet zulk in de krul getrokken paard...

Het ziet er idd niet al te vriendelijk uit... helaas!
Maar er wordt wel eens vaker een sperriem gebruikt bij het mennen, of het officieel mag weet ik niet.
En bij tuigen onder het zadel wordt meestal wel gereden met een menhoofdstel, maar of dat moet weet ik eigenlijk ook niet haha.
Ik zie het liever niet op deze manier, maar niks aan te doen..

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:23

eigenwijs23 schreef:
met 2 teugels voor een zachtere en hele scherpe inwerking.

Idd, hoe lager je op het bit gaat zitten, hoe scherper de inwerking (zoals meerdere bitten/beten whatever) met verschillende gaten. Gelukkig heeft die fries niet het laagste gaatje, dan was de inwerking nog erger.
Maar doordat jij 2 teugels gebruikt, kun je je kracht doseren en gebruiken waar je het nodig hebt. Dat verhaaltje gaat voor die foto in het begin niet op.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:25

klopt. ik had het even over mijzelf.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:26

diegene op de foto heeft absoluut geen idee waar die mee bezig is zo te zien
denkt gewoon dat het zo erg makkelijk is om je paard aan de teugel te rijden
. Ik rij met de liverpool stang het zelfde als met een stangtrens. alleen is de liverpool wel stukje scherper. Ooit hoop ik over te kunnen stappen op stangtrens en dan steeds een stapje dichter naar een gewoon bitje.
Overigens vinden de mensen het vele malen minder erg om een paard in de krul te trekken met stangtrens dan dat ik met een een lange teugel met liverpool rij.
Laatst bijgewerkt door eigenwijs23 op 17-04-07 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:30

_June schreef:
runningkawa schreef:
Maar moeten er dan geen onderdelen te zien zijn van het tuig?

Verder hoort er dan nog steeds geen sperriem bij en niet zulk in de krul getrokken paard...

Het ziet er idd niet al te vriendelijk uit... helaas!
Maar er wordt wel eens vaker een sperriem gebruikt bij het mennen, of het officieel mag weet ik niet.En bij tuigen onder het zadel wordt meestal wel gereden met een menhoofdstel, maar of dat moet weet ik eigenlijk ook niet haha.
Ik zie het liever niet op deze manier, maar niks aan te doen..

ja dat mag dus wel Knipoog
maarja hoe dit meisje rijdt, ik denk dat we het allemaal eens kunnen zijn dat dit niet de manier is.
eigenwijs: jou manier vind ik dan wel weer goed en je weet zelf ook heel goed hoe je er mee om moet gaan, dit meisje overduidelijk niet, helaas
het lijkt me meer een geval van kijk-mij-met-mijn-hengst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:32

Eigenwijs23, ik vind jouw manier van rijden ermee dan erg netjes en de reden erg goed. En omdat jij in de bak ook zonder rijdt of zelfs met 'n halster zegt dat wel genoeg- jij bent gewoon goed bezig vind ik Ja

Dit meisje van de foto echter niet, maargoed.
Ik heb 't antwoord op de vraag al, heel erg bedankt voor alle informatie en reacties!

Ik heb geTeMt om een slotje te vragen, omdat we allemaal wel van mening zijn dat het meisje van mijn foto verkeerd bezig is maar 't niet de bedoeling is daar verdere discussie over te voeren.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:33

bedankt voor het begrip. Zou het veeel liever niet gebruiken. De manier zoals hier gereden wordt zou inderdaad afgestraft moeten worden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:25

toch nog een reactie van mij [ik rij en men].
ik vind zelf dat de keus voor een liverpoolstang niet gelijk verkeert hoeft te zijn,er zijn genoeg bitten op de markt die scherper inwerken dan dit bit [hoewel het geen misselijk bit is hoor].
op deze foto is het de ruiter die de problemen geeft,ik denk dat hij een bustrensje nog tussen het paard zijn oren weet te trekken.
geef niet dit bit de schuld maar in dit geval de ruiter op deze foto...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:21

mariska32 schreef:
ik vind zelf dat de keus voor een liverpoolstang niet gelijk verkeert hoeft te zijn,er zijn genoeg bitten op de markt die scherper inwerken dan dit bit [hoewel het geen misselijk bit is hoor].
op deze foto is het de ruiter die de problemen geeft,ik denk dat hij een bustrensje nog tussen het paard zijn oren weet te trekken.

Natuurlijk- ieder bit in de hand van deze amazone had een scherpe inwerking gehad op deze manier, maar het lijkt mij wel dat een trensje alsnog minder sterk had ingewerkt dan een liverpool (een menbit, nota bene!). Dat is niet de 'schuld' van het bit, maar het is wel zo Knipoog
Uberhaupt denk ik dat een liverpool met maar 1 teugel als rijbit een behoorlijk pittige inwerking heeft, of zie ik dat verkeerd?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:41

in het begin zag ik en aantal reacties staan van iemand die dacht dat er met dit bit ook gesprongen werd, dat denk ik niet.
ik denk dat je dan een pelham bedoelt, deze heeft ook een schaarwerking maar ziet er wel wat anders uit, pelham word nl wel heel veel gebruikt in het springen!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:49

In een woord:
Auw!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 00:01

Bij tinkers wordt er ook vaak met dit bit gereden. Omdat ze zo sterk zijn. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Op de foto vind ik de kromming wel héél erg maar als je net iets meer te zeggen hebt over een paard kan het voor een tijdje wel handig zijn. Toch maar snel over naar een gewone trens....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 00:37

flicka schreef:
Bij tinkers wordt er ook vaak met dit bit gereden. Omdat ze zo sterk zijn. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Op de foto vind ik de kromming wel héél erg maar als je net iets meer te zeggen hebt over een paard kan het voor een tijdje wel handig zijn. Toch maar snel over naar een gewone trens....

een bit probleem is een africht-probleem en zéker niet op te lossen met een heftiger bit. een paard kan zich pas sterk maken als de ruiter terugtrekt. ik heb de sterkste paarden zien lopen op een halstertje, kwestie van training en sensibiliseren, leren wijken voor druk, etc.
de foto op de beginpagina vind ik ronduit walgelijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 00:42

Belachelijk deze foto
My god, als je niet kan paardrijden laat het beestje dan alsjeblieft met rust en vooral in zijn waarde!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:24

WildWings schreef:
mariska32 schreef:

Natuurlijk- ieder bit in de hand van deze amazone had een scherpe inwerking gehad op deze manier, maar het lijkt mij wel dat een trensje alsnog minder sterk had ingewerkt dan een liverpool (een menbit, nota bene!). Dat is niet de 'schuld' van het bit, maar het is wel zo Knipoog
Uberhaupt denk ik dat een liverpool met maar 1 teugel als rijbit een behoorlijk pittige inwerking heeft, of zie ik dat verkeerd?

een trensje op een hengst wil ook niet iedereen.
het is toch echt hoe je er zelf mee omgaat

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:30

ja je kan ieder bit scherp maken. maar een liverpool is toch wel erg extreem hoor

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:13

Bah, wat een nare foto. Die ruiter moet trots op zichzelf zijn om op deze manier met een hengst tussen de merries te kunnen rijden...