[WN] zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:08

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:38

Citaat:
Ik heb ook nooit problemen gehad met mijn billy cook, dus ja ik ga het zadel niet afkraken sablou.

@biancailona: Nogmaals ik kraak niet af. Ik heb laten zien wat er in zit. Daar mag iedereen dan het zijne van denken.....

Citaat:
@sablou.. die namen die jij opnoemt zijn wel leuk.. maar is in europa niet aan te komen

@crazycactus: Aan zulk "soort" zadels is in Europa ook te komen; even zoeken.
Verder hebben we hier ook zadelmakers als Rieser, Tripple Horn, Deuber, Willem Muijs, Vaquero (sorry). Die maken zadels op gelijke wijze. Misschien iets minder mooi, of iets minder "design", iets eenvoudiger of mindere afwerking (daar mag ieder zijn mening weer over hebben), maar wel van eerlijke en goede materialen. En dat is iets anders dan plastic met kachelhout of kilo's draadnagels & krammen; dat zijn tobzadels.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:51

heb net heerlijk gereden op mijn "tobzadel". Haha!
bedankt voor de "uitleg". Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:35

ms Quincy: dat ziet er goed ut!

Ik geloof niet dat Sablou een kapot zadel laat zien, en dan een merknaam erbij verzint. Dat is ook niet nodig: Ik heb ook dure zadels van binnen gezien waar je niet lekker van wordt.

Als je tevreden bent, en je paard is er blij mee, zou ik me niet teveel zorgen maken. Ik vind wel dat je bij een flex-zadel goed op moet letten of de boom nog goed is, ik heb ook al een paar gezien die gewoon gebroken zijn! Regelmatig testen, dan kan er weinig gebeuren. Ik vind veel fabriekszadels wel veel te duur voor wat er gelevert wordt. Ze zouden voor die prijs/kwaliteit verhouding gewoon €700,- moeten kosten.
Skyhorse bv maakt fantastisch mooie zadels, maar wel een paar jaar wachten, en even sparen Geld, geld!9000,-

Maar ook belangerijk is dat het zadel goed past, en dat kan je alleen weten door je paard goed op te meten, en met kale boom te passen. Meestal kom je er anders pas na een jaar of langer achter als het zadel niet past omdat je paard pas na enige tijd pijn begint te krijgen. En wil je daarop wachten?

Hoe een zadel zit is een heel persoonlijk punt; een fabrikant heeft een basis zit. De ene persoon vind dat fijn zitten, en de andere niet. Daarom moet je altijd zoveel mogelijk zadels uitproberen als je de kans krijgt. Onthoud welk merk je fijn vind zitten. En ga zelf een lange tijd op het zadel zitten, zonder beugels, dan voel je sneller of de zit niet helemaal fijn is.

het is niet makkelijk om verantwoord een goed zadel voor je paard te vinden, ik vind het een goed idee om de mening van anderen te vragen, maar je moet ook zelf goed nadenken, en zelf beslissen.

De pasvorm hangt van je paard af, en of het zadel lekker zit, hangt van jezelf af. Dat zijn de belangerijkste factoren bij het beslissen! Succes!

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:49

@ aafke, bedankt voor je uitleg, ik heb al eens eerder via de mail contact met je gehad. ik heb een twee jarige staan, die gaat straks mijn continental krijgen (als het past). voor mijn ander paardje overweeg ik toch nog om een zadel op maat te laten maken. ik ga volgende maand contact met je opnemen. Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:13

ik heb ook een Continental Equiflex op mijn pony
ze loopt er goed mee en hij zit heerlijk.
ik heb eerst zelf zadels gekocht en gepast omdat ze drachtig was en erg dik Clown
en nu ze uitgegroeit was wilde ik een goed passend zadel en ben naar iemand toegegaan,en heb deze persoon een maand later nog eens laten kijken .
ik vind het een heerlijk zadel,ik heb ook andere merken gehad en ook deze zaten lekker.
je moet een zadel gewoon uitproberen.
Afbeelding

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:25

mijnelmo schreef:
heb net heerlijk gereden op mijn "tobzadel".

Tobzadel was als tegenhanger bedoeld voor jouw topzadel.

Ik zal de laatste zijn die beweert dat je met een dergelijk zadel niet heel fijn zou kunnen rijden. Misschien wel veel fijner dan met zo'n handgemaakte, custom made !!! Maar dat was niet de start van de menings uitwisseling. De start was de term topzadel. En daar hebben we nu over van gedachte gewisselt.

Overigens: wij hebben zelf nog altijd een Continental in gebruik. Eén van 16 jaar oud. Een perfect zadel. Wel één echt "made in USA" toen Continental nog Continental was. Destijds gewoon geimporteerd door een importeur en gekocht bij een saddle shop. Dat is een topzadel.

MVG Louis

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 00:39

mirgino dat is ook een leuk zadel

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:00

MSQuincyTE schreef:
mirgino dat is ook een leuk zadel

deze zit ook erg lekker Haha!

karim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:36

mijnelmo schreef:
sablou schreef:
@mijnelmo
Ik heb geen zadels afgekraakt. Ik heb alleen feiten aangedragen.
Het is net als bij autos: Je vindt die Xabiduro GTS 1.8 fijn rijden en je had nog nooit pech. Prima toch?
Ik heb even de motorkap opengedaan en een toelichting gegeven van wat ik daar als automonteur heb gevonden: een versnellingsbak met daarin zaagsel tegen het kraken en schokbrekers met daarin oude sponsen.

ja je kunt wel allerlei foto's plaatsen, maar wie zegt welk zadel het is? er word over de hele wereld met verschillende zadels gereden, waaronder vaak de continental, als het zo'n SLECHT zadel zou zijn werd er volgens mij niet 1 verkocht...

Uhm, zadelmarkt bestaat ook nog steeds Huilen Het lijkt mij juist goed dat er wordt gewezen op het feit dat ook zadels die goed staan aangeschreven, anders kunnen zijn dan verwacht. Kan de TS er nóg beter op letten toch?

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:41

dat klopt, maar je weet bijv. nooit als je een tweedehands zadel koopt wat ermee is gebeurt. ik ben blij met mijn zadel en mijn paardje heeft nergens last van. ik rijd nu 1,5 jaar met dit zadel, als er problemen zouden zijn was dit allang naar voren gekomen. bij ons op stal rijd 2/3 met een continental en geen van de paarden hebben problemen met de rug, dat zegt mij ook heel veel. Knipoog

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:23

Citaat:
bij ons op stal rijd 2/3 met een continental en geen van de paarden hebben problemen met de rug, dat zegt mij ook heel veel.
Bij mijn schoonvader in de straat reden de buren 99,99% met Trabant. Dat zegt mij ook wel wat Huilen

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:59

sablou schreef:
Citaat:
bij ons op stal rijd 2/3 met een continental en geen van de paarden hebben problemen met de rug, dat zegt mij ook heel veel.
Bij mijn schoonvader in de straat reden de buren 99,99% met Trabant. Dat zegt mij ook wel wat Huilen

ja lekker volhouden! ik ben NOG steeds blij met mijn zadel hoor, daar kun JIJ niks aan veranderen.
ik weet wel dat mocht ik ooit een ander zadel erbij willen hebben, ik bij jou in ieder geval niet aanklop.
hoor over jou ook niet alleen positieve verhalen... Vork dus laat mij lekker rondrijden op "mijn continental equiflex ry". enne bedankt voor je uitgebreide uitleg! Knipoog

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:12

@sablou: met alle respect, maar de Continental uit jouw voorbeeld lag al helemaal uit elkaar, dus kunnen we inderdaad nooit controleren of dit wel het zadel in kwestie is. Maar goed, dat zullen we dan maar geloven. Ik heb zelf ook de Continental RY reiner en hij bevalt prima. Als dit zadel trouwens zo goedkoop in elkaar zit, plastic en waaibomenhout, waarom is het dan zo godsgruwelijk zwaar? Dat is het enige nadeel dat ik aan dit zadel kan vinden......

edit: vergissinkje: ik heb trouwens de Pullman RY reiner, niet de Continental

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:33

Nou niet zo achterdochtig: ik heb ook het nodige gezien:
Afbeelding

Dus sabloe hoeft geen onzin te verkopen. En ik vind niet dat je dat zomaar moet veronderstellen.
Dit soort dingen zit in sommige erg dure "merkzadels"!
Zolang je fijn rijd, en je paard nergens last van heeft is verder alles in orde. Maar het zadel waar deze boom inzat, 3 maand oud, daar kan je niet, nooit van beweren dat het €2500,- waard is.

Ik heb zo m'n twijfels over bepaalde Flex zadels, ik heb er al een paar gezien die gebroken waren. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet heel blij mee kan zijn. Maar houd ze goed in de gaten.

Het gewicht van een zadel zit hem voornamelijk in het leer, en de metalen onderdelen. Ook een hele mooie rawhide beklede boom weegt bijna niets. Een ralide boom is zelfs wat zwaarder. En vergeet de olie niet: wij doen er een paar dagen over om een zadel goed in te oliën, en als het een zadel met grote skirts is, kan het wel twee kilo zwaarder zijn!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:35

Deze foto wilde ik ook nog even laten zien: het voordeel: Dit zadel schuift niet!

Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:40

Aafke_ schreef:
Deze foto wilde ik ook nog even laten zien: het voordeel: Dit zadel schuift niet!

Afbeelding

zadel schuift niet nee Boos! maar ik denk dat je er ook niet lang op zult zitten No Cheer
een schande zeg!!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:00

En je hoeft daar niets vast te maken! Het is mij een raadsel.
En zie je dat ze van onderen naar boven ook spijkers erin geslagen hebben? Daar mag je dus nóóit iets inslaan of schroeven. En wederom, wáárom?
Soms denk ik wel eens dat ze je waar voor je geld willen geven door er een paar kilo aan spijkers in te slaan. Oh, dáárom zijn ze zwaar!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:06

Citaat:
ik bij jou in ieder geval niet aanklop.

Misschien voor ons beide wel goed. Over 10 jaar koop je dan eindelijk je eigen 2e hands Vaquero Sigaar
Citaat:
hoor over jou ook niet alleen positieve verhalen...

- Je moet niet ALLES geloven Knipoog ...waren er foto's bij? Bloos
- EN...als zadelmaker in NL kun je je klanten niet uitzoeken (nog niet).
- EN...er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje op (als die er niet op zit, gooi je er gewoon met modder naar....) Verhalen zat, vooral in paarden land. FEITEN.....

Pullman en Continental komen in EU van dezelfde lopende band. Men gebruikt beide namen om een klasse verschil aan te geven.
IK heb van het betreffende model (Equiflex) zadel zowel de Pullman als de Continental uitvoeringen hier ter reparatie gehad. IK heb geen enkel verschil kunnen vaststellen, behoudens wat meer "silver".

Weet je wat ik nu zo grappig vind? Dat als WE hier op Bokt op ZM kunnen schieten, WE er met z'n alle als de kippen bij zijn. Maar o wee, als ze aan het merk komen dat men zelf onder de kont heeft. Dan zit die zadelmaker in Venlo opeens feiten te verdraaien en "merken zwart te maken". Overigens voor diegenen die het echt willen weten: ik kan ze graag de gehele foto reportage (incl. name plates etc.) toesturen, want ik schrijf NOOIT iets dat ik niet kan bewijzen.

Resumé: De reden waarom ik maar weer eens van gal trek, is het feit dat mensen een mening hebben over zaken waarvan ze in het geheel geen notie hebben. Eerst eens in de materie verdiepen en dan een beeld vormen. Aan de ander kant van de plas lachen ze zich een breuk....

MVG Louis

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 14:48

nou dan lachen ze zich maar een breuk aan de andere kant van de plas. om mijn zadel waar mijn paard geen rugproblemen van heeft!
zolang er zich geen problemen voordoen met "mijn zadel" op "mijn paard" blijf ik lekker rondcrossen op mijn continental! Knipoog mocht er wel een probleem komen of zou ik een ander zadel nodig moeten hebben dan richt ik me wel tot aafke of tot arthur. en nogmaals: bedankt voor je uitleg...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:11

Ik heb ook een continantal nr 137 en ben zeer tevreden. Je moet misschien eens kijken op marktplaats bij " dieren en toebehoren western" daar staat ook een continantal te koop vrp 600 euro. Ik weet niet of zo een is die jij zoekt(het is wel dezelfde als die van mij) maar als het wel de goede is scheelt het toch behoorlijk. succes Margreet.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:18

Heeft iemand hier een Crates opengebroken? Ik zie heel veel Crates hier in Noord NL een ik heb er zelf een 2de hands. Er zitten goede en minder goede kanten aan, maar het ziet er voor mij als heel degelijk uit. Wat zijn de meningen van de 'zadel-open-brekers' hier?

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:36

enne sablou... ik koop nooit niets tweedehands! Knipoog Knipoog Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:58

Hee, ik wel!
Alleen tack niet meer, ik maak nu alles zelf

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:52

mijnelmo schreef:
enne sablou... ik koop nooit niets tweedehands! Knipoog Knipoog Knipoog

Zou niet weten wat daar nou verkeerd aan is..... Graag zelfs, vooral van mensen die steeds maar weer alles nieuw willen hebben.
Om te beginnen zijn bv al mijn paarden al tweedehands of meer-de-hands aangeschaft.