[WN] Shank snaffle?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Shank snaffle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:56

Uiteraard Lachen

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:04

als mijn paard te veel stress heeft dan bijt die op zijn bit. Dat is iets wat tussen de oren zit. Verder rij ik hem zowel op snaffle als op de bosal.

dus het is geen probleem wat op te lossen valt het heeft te maken met de stress van hem andere gaan schudden met het hoofd of worden heel fel

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 20:19

Cheveyo schreef:
Hoorde vorige week dat een ongebroken (stang) simpele shank de vriendelijkste is.

Zat ik ook te denken ja, maar die heeft dan weer geen tongruimte. En een hoge tongboog is ook weer niet vriendelijk, dus halfhoog lijkt mij dan het beste.

Ik vind trouwens dat je met dit soort dingen niet zo goed bij instructeurs terecht kan. Die adviseren toch meestal iets wat snel resultaat geeft, en niet wat het diervriendelijkst is. Als je er dan over begint, hoor je vaak dat het allemaal wel meevalt, dat het veel gebruikt wordt, en dat er nog veel ergere martelwerktuigen bestaan. Dat vind ik geen argument.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 01:02

Mijn gehoorde 'advies' kwam uit een winkel Lachen
Ik was op zoek naar een vervanging van een wel erg straf shankje (van iemand anders overigens Knipoog )..vandaar dat we er op kwamen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:13

een hoge tongboog is helemaal niet onvriendelijk. als je paard broke is dan geeft een hogere boog of port meer signaal doordat je ook op het gehemelte kunt inwerken. hoe meer communicatiepunten je hebt om mee te werken hoe fijner je kunt rijden. ik zeg hier duidelijk SIGNAAL en finesse, niet rukken als een halve gare. verder toch nog even stellen dat het gehemelte na beschadiging het enige deel van de paardenmond is wat volledig hersteld, integenstelling tot de tong, lagen etc.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:14

Daar verschillen de meningen over Dofuzz... een hoge tongboog duwt bij het minste in de gehemelte van het paard. Paarden reageren er niet voor niks heel "fijn" op. das niet omdat het "lekker" is. IMO moet het prima mogelijk zijn om fijn te communiceren zondat dat soort "hulpmiddelen".
Op het herstel wil ik niet eens ingaan, het idee alleen al dat er iets te herstellen zou zijn is al verschrikkelijk...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 11:06

Ik zie net dat je Versatile ook al met een 5-jarige mag starten. Ik dacht altijd dat het pas vanaf 6 jaar mocht. Nog een reden om toch wel snel met de shanks te beginnen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 00:34

Over het notenkraker-effect; ikzelf heb voor wedstrijden een shank snaffle van de Francois Gauthier Collection. Deze heeft géén notenkraker-effect (hij 'blokkeert halverwege' zeg maar) en ik persoonlijk vind het een fijn bit voor mijn paard. Voor de rest rijd ik bitloos, maar op wedstrijd moet ik nou eenmaal op één hand...

Het is trouwens deze: http://stores.quarterbox3.com/Detail.bok?no=480

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 12:06

Hoe komt het dat ie blokkeert? Ik zie dat zo niet aan het plaatje. En is halverwege niet al te ver?
(Niet vervelend kritisch bedoeld hoor, maar ik vraag het me gewoon af).

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:55

Goed dat je dat vraagt hoor! Het bit kan in ieder geval niet in in een punt komen. Komt een beetje in de buurt van de Myler comfort snaffle (heb ik ook), maar dan dus zonder rolletje. Hij blokkeert omdat de twee ringetje waar het bit gebroken is, op een bepaald punt te dik worden en niet meer verder kunnen buigen zeg maar. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit kan leggen, maar ik zal er eens een foto van maken. Moet nu weg maar heb het bit hier thuis liggen. Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:40

Ja Toekie, ben ook wel benieuwd naar de meest gebroken stand.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:36

Hoi ik kan helaas geen advies maar ik heb zelf een vraag waar jij mischien iets aan kan hebben
(mischien dat jullie hem hier al kunnen beantwoorden, ik wil niet meteen een nieuw topic openen)
IK heb laatst in de zadelkamer een westernbit gevonden, nou wil ik graag weten of dit een erg scherp bit is, en of iemand ervaringen heeft met dit bit.

Het heeft de shanks van dit bit:
Afbeelding

En het rolletje van dit bit:
Afbeelding

Ik zal zo snel mogenlijk een foto van het bit in kwestie plaatsen.

Alvast bedankt, groetjes Lara.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 18:16

Zo eentje zoek ik dus. Volgens mij is het een van de vriendelijkste shank bits. Zonder shanks is natuurlijk nog vriendelijker.

Dus als je 'm kwijt wilt... Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 18:26

Ik heb ook even op de Myler site gekeken; mijn paard en ik vallen absoluut in level 2. Ik vind onafhankelijke beweging van de shanks wel erg belangrijk nog, dus een stang als in level 3 lijkt me nog niet zo verstandig.

http://www.toklat.com/myler/mbits_select3.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:35

By Myler heb je ook een "Mullen Barrel" mondstuk. Dit heeft wel een rolletje in het midden, maar dit heeft heel weinig knak-beweging.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 18:46

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:02

Ja hoor die zijn ook toegestaan in wedstrijden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:37

Nou, hier dan de foto's. Het was lastig om het goed op de foto te krijgen, maar hopelijk krijgen jullie een idee. Bit moet nog gepoetst worden voor de volgende wedstrijd. Bloos

De Francois Gauthier shank snaffle:
Afbeelding

Afbeelding

De Myler comfort snaffle:
Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:30

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:33

Lara_Silver Dan heb jij zeker een Billy Allen bit

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:35

Aha, ik ga eens googlen, heeft iemand ervaring met dit bit?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 00:26

Lara_Silver, mag ik vragen waar je 'm voor wilt gebruiken? Voor zover ik kan opmaken uit je profiel ben je geen westernruiter. De bitten waar we het hier over hebben, en ook die van jou, zijn bedoeld om met één hand te rijden, voor min of meer ervaren westernpaarden die met ver doorhangende teugels gereden kunnen worden, met één hand dus.

Sorry als ik je verkeerd inschat....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:47

Het lijkt idd op een Billy Allen als ik de foto's zo zie.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:27

LindyH schreef:
Lara_Silver, mag ik vragen waar je 'm voor wilt gebruiken? Voor zover ik kan opmaken uit je profiel ben je geen westernruiter. De bitten waar we het hier over hebben, en ook die van jou, zijn bedoeld om met één hand te rijden, voor min of meer ervaren westernpaarden die met ver doorhangende teugels gereden kunnen worden, met één hand dus.

Sorry als ik je verkeerd inschat....

Neenee je schat me niet verkeer in hoor. Lachen
Ben aan het overstappen Bloos westernzadel is onderweg, mede ook omdat hij geen bouw heeft voor een normaal zadel.
Verder ben ik langzaamaan steeds meer met bosal aan het rijden en ook de basis aan het leggen om te rijden met 1 hand/neckreining, dit gaat uiteraard niet snel maar mijn pony neemt het al goed op.
Ik denk echt niet dat ik dit bit ga gebruiken, ben ook een beetje bang voor de hefboomwerking.
Heb het gisteren even uitgetest maar ik merkte geen verschil met de (bus)trens die ik gebruik als ik met bit rijd dus ik laat dit bit lekker in de kast liggen. Knipoog
Dus kortom, ben een vrij onervaren westernruiter in de maak, met een groen paardje op dat vlak.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:31

Hefboom geeft ook meer druk achter de oren, vandaar dat je het waarschijnlijk niet kon voelen qua verschil in de mondstukken.