[FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Re: [FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:57

Als mijn Haflinger voor de wagen loopt heeft ze een liverpoolstang in met kinketting. Onder het zadel is ze bereden tot Z1 dressuur, ze kent alles en is heel fijn aan het been, zit en hand. Zodra ze buiten komt wordt ze overenthousiast, dan wil ik dus geen ongelukken hebben en doe haar een thiedeman bit in, ook met kinketting. Ik vind dat veiligheid absoluut buiten nummer 1 is, omdat je niet de enige verkeersdeelnemer bent en op een gewone trens heb ik te weinig controle. Voordeel van de Pelham is dat je met 2 paar teugels kunt rijden. 1 Teugel als 'trensteugel' zonder scherpe inwerking en 1 teugel erbij als 'stangteugel' voor als het nodig is. Voor iemand die niet met 2 paar teugels kan rijden zijn er van die kleine riempjes die je aan het bit bevestigd en daar maak je dan weer de teugel aanvast.
Probeer het bit anders eens een paar keer uit bij je instructie. Zij/hij kan je dan advies geven over je teugelvoering ed. Ik zou persoonlijk wel gaan voor een stang, omdat die rustiger en minder scherp inwerkt op de tong.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:58

Meteen doen!!! Ja Ja Ja

(als je je paard wil verkl*ten)

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:35

runningkawa schreef:
Ga aub les halen ipv zulk gemeen bit

Sorry maar les bij ons in de buurt is behoorlijk duur.. het moet nog wel leuk blijven mijn stalling is al behoorlijk wat dus.. dan is er wel iemand maar die mag ik niet ik vind wel dat het moet klikken. Ik wil heel graag les maar ik vind moeilijk om te vinden en voor niet zo veel. dan zijn de meeste alleemaal dressuur en netjes rijden ik wil gewoon lekker rijden en goeie dingen doen voor me ponie.
en ik kan prima rijden buiten maar ze reageert dan gewoon niet op mij en ik rij meestal met iemand en als die harder gaan dan ik wil gaat me ponie er wat dan ook achter aan! ook al probeer ik haar netjes trug te krijgen.
Ik heb niet gezegt dat ik een pelham bit wil kopen! maar ik heb op een ponie gereden op ponie kamp die er binnen en buiten meer reed als manege ponie en ik vond het toen een erg fijn bit ik wou graag weten of mensen hier meer ervarrig mee hadden

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:38

Uuhm, als je goede dingen doet vor je pony, koop dan NIET zo'n bit! je verpest je pony ermee, echt waar... Als je een ZACHTER bit koopt, worden hij/zij misschien zachter in zijn mond, want het zou kunnen dat je trekt...

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:45

Nettieejj schreef:
Uuhm, als je goede dingen doet vor je pony, koop dan NIET zo'n bit! je verpest je pony ermee, echt waar... Als je een ZACHTER bit koopt, worden hij/zij misschien zachter in zijn mond, want het zou kunnen dat je trekt...

Okee. Maar wat is een zachter bit dan? Ik heb vandaag gerden en weer is goed gekeken naar haar mondje. maar het is heel raar want het lijkt net of je haar mondje uit elkaar trekt al je gewoon contact houd met de mond maar als je het loser doet heb je geen contact meer. ik heb ook bit ringen maar ik heb ze er afgehaald om het verschil te bekijken maar geen verschil jaa alleen in de volte want je hoef maar een klein beetje je de volte in te sturen en je trekt het bit door haar mond heen maar vandaar dus de bit ringen. Ze heeft maat 11.5 een maat kleiner is te klein en een groter te groot dat hebben we al geprobeert. ik probeer nu heel veel op me been te rijden en overgangen te rijden en haast niet in haar mond te zitten maar dit is best wel moeilijken en moet hier dus goed op oeven.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:51

mijn pony is al vrij oud en manege ponie geweest minstens 20 jaar! zeggen ze

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:56

Een dubbelgebroken bit. Dat is zo'n beetje het zachtste wat je kunt bedenken. Zorg alsjeblieft voor goede les! Hier kun je heel veel mee bereiken en dan wordt je pony ook een stuk gehoorzamer. Ga niet met zulke bitten lopen kl*ten, grote kans dat je pony ook verkloot wordt, door jezelf en dat terwijl je zelf nog wel het beste voor je pony wou. Nee dus.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:57

KsVrPy schreef:
Een dubbelgebroken bit. Dat is zo'n beetje het zachtste wat je kunt bedenken. Zorg alsjeblieft voor goede les! Hier kun je heel veel mee bereiken en dan wordt je pony ook een stuk gehoorzamer. Ga niet met zulke bitten lopen stinkmodder, grote kans dat je pony ook verkloot wordt.

Sorry maar wat bedoel je met verkloot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:58

Dus omdat jij een paard koopt en eigenlijk de basis dingen niet kunt betalen, want ja les valt bij mij onder basis behoefte bij een eigen paard. Ga je hem maar verpesten met een zeer gemeen bit?

Mooie boel...

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:58

KsVrPy trouwnens bedankt voor dat dubbel gebroken ik gaa is kijken! Haha!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:58

CxX schreef:
KsVrPy schreef:
Een dubbelgebroken bit. Dat is zo'n beetje het zachtste wat je kunt bedenken. Zorg alsjeblieft voor goede les! Hier kun je heel veel mee bereiken en dan wordt je pony ook een stuk gehoorzamer. Ga niet met zulke bitten lopen stinkmodder, grote kans dat je pony ook verkloot wordt.

Sorry maar wat bedoel je met verkloot?

Ik kloot
Hij kloot
Wij kl*ten

Ik kl*te
Hij kl*te
Wij kl*ten

Wij hebben gekloot
Jou pony wordt met dat bit verkloot Knipoog
Laatst bijgewerkt door Peuk op 04-04-07 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:59

CxX schreef:
KsVrPy trouwnens bedankt voor dat dubbel gebroken ik gaa is kijken! Haha!

Goed zo. Knipoog
Is er niemand in de buurt die jou voor een klein bedrag les wilt geven oid?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:01

Zou je trouwens je spelling een béétje in de gaten willen houden? Foutloos schrijven doen er maar weinig dat geeft niet, maar in jouw berichten staat het er wel dramatisch vol mee...

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:02

runningkawa schreef:
Dus omdat jij een paard koopt en eigenlijk de basis dingen niet kunt betalen, want ja les valt bij mij onder basis behoefte bij een eigen paard. Ga je hem maar verpesten met een zeer gemeen bit?

Mooie boel...

Ik heb me ponie niet gekocht en niet zelf uitgekoze! Ik heb haar gekregen van mensen en benm daar heel blij me het is m ijn lieferd! maar heb haar dus niet zelf gekocht en uitgezocht! de is al wat ouder en lang manege ponie geweest! Ik zeg het al voor de zoveelste keer ik zeg niet dat ik dat bit gaa halen ik wou ervaringen weten! maar heb nu ook al iets gehoord voor een dubbel gbroken bit en lijk me ook wel wat! ik moet zoiezoo een nieuw bit want deze is bijna door. en van dat les vind ik behoorlijk onaardig dst je dit zegt want het is echt niet dat ik geen aanwijzing/cometaar krijg hoor! ik gaa regel matig mee naar lesjes en krijg daar dan ook een soort les maar meet thoreties dan omdat ik er bij staa te kijken!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:03

delerium schreef:
Zou je trouwens je spelling een béétje in de gaten willen houden? Foutloos schrijven doen er maar weinig dat geeft niet, maar in jouw berichten staat het er wel dramatisch vol mee...

Jaa sorry hoor ben niet een held in type! zit op LWOO!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:04

CxX schreef:
delerium schreef:

Jaa sorry hoor ben niet een held in type! zit op LWOO!
Doe me best Knipoog Haha!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:04

CxX schreef:
runningkawa schreef:

Mooie boel...

Ik heb me ponie niet gekocht en niet zelf uitgekoze! Ik heb haar gekregen van mensen en benm daar heel blij me het is m ijn lieferd! maar heb haar dus niet zelf gekocht en uitgezocht! de is al wat ouder en lang manege ponie geweest! Ik zeg het al voor de zoveelste keer ik zeg niet dat ik dat bit gaa halen ik wou ervaringen weten! maar heb nu ook al iets gehoord voor een dubbel gbroken bit en lijk me ook wel wat! ik moet zoiezoo een nieuw bit want deze is bijna door. en van dat les vind ik behoorlijk onaardig dst je dit zegt want het is echt niet dat ik geen aanwijzing/cometaar krijg hoor! ik gaa regel matig mee naar lesjes en krijg daar dan ook een soort les maar meet thoreties dan omdat ik er bij staa te kijken!

Kun je daar dan ook niet gaan lessen met je pony?

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:07

Citaat:
Kun je daar dan ook niet gaan lessen met je pony?

Nee zit vol :S en is heeeel erg dressuur gericht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:10

Kan zijn dat je dat niet zo lief vind, maar wat jij schrijft vind ik niet zo lief voor je pony Lachen

Of je haar gekregen hebt of niet, maakt voor de pony niets uit, hij weet dat niet Lachen
Hij wil geen gemeen bit in zijn mond, wie zijn baasje ook is en wie hem ook heeft gekocht.

En les, ja sorry, daar ontlomt niemand aan.
Zeker niet als je al problemen hebt.

Zonder school leer jij toch ook niet hoe je moet rekenen?
waarom zou dat met paardrijden anders zijn?

Ga eens naar een plaatselijke manege en vraag daar eens of ze iemand weten die niet te duur les geeft.
Hang briefjes op in de supermarkrkt.
Of zet een advertentie op Marktplaats Lachen

En dressuur gericht is goed Ja
Dat is de basis van alles wat je doet.
Of je nu graag springt, buitenrijd of wat ook, zonder dressuur kom je er niet Lachen

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:14

Ik heb geen ervaring met het bit. Maar wat bij mijn paard goed werkt is een dubbel gebroken bit ( smalle ) Maar met bitten duurt het altijd even voor je de juiste gevonden hebt.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:15

runningkawa schreef:
Kan zijn dat je dat niet zo lief vind, maar wat jij schrijft vind ik niet zo lief voor je pony Lachen

Of je haar gekregen hebt of niet, maakt voor de pony niets uit, hij weet dat niet Lachen
Hij wil geen gemeen bit in zijn mond, wie zijn baasje ook is en wie hem ook heeft gekocht.

En les, ja sorry, daar ontlomt niemand aan.
Zeker niet als je al problemen hebt.

Zonder school leer jij toch ook niet hoe je moet rekenen?
waarom zou dat met paardrijden anders zijn?

Ga eens naar een plaatselijke manege en vraag daar eens of ze iemand weten die niet te duur les geeft.
Hang briefjes op in de supermarkrkt.
Of zet een advertentie op Marktplaats Lachen

En dressuur gericht is goed Ja
Dat is de basis van alles wat je doet.
Of je nu graag springt, buitenrijd of wat ook, zonder dressuur kom je er niet Lachen

Jaa dat ik zonder dresuur nergens kom snap ik ook wel! Lachen En Het maakt mij helemaal niks uit of ik haar gekeregen heb of wat dan ook het is mijn lieverd! en ik snap ook zekr wel dat ik les nodig heb ben ook al opzoek hoor.
en ik heb al heel vaak gezegt dat ik dit bit niet persee wil je moet niet alleen het kop stukje lezen maar ook de rest! Haha! Knipoog

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:16

krummel schreef:
Ik heb geen ervaring met het bit. Maar wat bij mijn paard goed werkt is een dubbel gebroken bit ( smalle ) Maar met bitten duurt het altijd even voor je de juiste gevonden hebt.

Okee ben ook al best lang op zoek k kopp niet zomaar ists! Haha! Bloos

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:17

Ik reed trouwens eerst met een enkelgebroken trens maar omdat ik dat toch niet zo'n sucses vond heb ik er een dubbel gebroken trens ingestopt ( op aanraden van bokt o.a. Rk, nog bedankt Lachen ). En ze loopt nu een stuk ontspannender dan voorheen! Wat voor bit gebruik je nu?

Afbeelding
Dit is précies hetzelfde bit als ik nu heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:17

Dat lees ik Ja
Maar ook met een ander bit vind ik dat je les met gaan halen Lachen
Want verwacht geen super oplossing met een ander bit, want ik kan je zeggen dat er kleine verschillen zijn, maar echt niet dat je nu ineens met een dubbelgebroken bit je paard wel kunt houden buiten Lachen

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:18

KsVrPy schreef:
Ik reed trouwens eerst met een enkelgebroken trens maar omdat ik dat toch niet zo'n sucses vond heb ik er een dubbel gebroken trens ingestopt ( op aanraden van bokt o.a. Rk, nog bedankt Lachen ). En ze loopt nu een stuk ontspannender dan voorheen! Wat voor bit gebruik je nu?

Afbeelding
Dit is précies hetzelfde bit als ik nu heb.

Ik heb nu een gebroken trens. Knipoog