Wat nu? (Zadel)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_

Re: Wat nu? (Zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:59

als je het zelf echt niet weet vragen aan de DA denk ik welk zadel het beste is voor je paard's rug.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:03

Of een zadel met een verende boom.....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:11

Als ik de foto's in je profiel zie (mooi paard trouwens), valt mij als eerste op dat je toen al met een bontje reed, dus ik zou denken dat je zadel toen ook al niet paste. Ik rij een normaal zadel met boom en ik heb met mijn vorige zadel ook problemen gehad, maar dat lag niet aan de boom, maar aan het niet passen van het zadel. Op mijne lag een western zadel ook niet lekker en zonder zadel bijt ze je van haar rug, dus kijk naar je paard overleg met een goede zadelmaker en maak dan een keuze.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:34

Als je onder een boomloos zadel een juiste pad gebruikt met dikke inlages wordt de druk goed verdeeld. Door deze inlages blijft ook de ruggegraat vrij. Ik heb een boomloos zadel en ik kan mijn hand onder het zadel doen, de ruggegraat is echt vrij!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 07:46

De pad werkt niet druk verdelend, als je kijk van wat voor materiaal het is gemaakt is het van soepel materiaal gemaakt. En soepel materiaal verdeeld de druk niet. Daarom heb ik voor een boomloos zadel met kussens gekozen. Het werkt anders bij de barefoot en "een boomloos zadel past altijd" gaat voor dit zadel niet op omdat het toch minder flexiebel is.

De kussens zijn stug en hard, waardoor de druk een stuk beter word verdeeld dan met een soepele pad. Hierdoor moet je goed opletten als je het zadel aanschaft (desnoods een zadelmaker naar laten kijken) maar je hebt als voordeel dat het zadel wel de druk verdeeld en wel meegroeit met je paard.

Ik rij nu een halfjaartje boomloos met mijn Trekker Dressage Endurance en ik kan niet anders zeggen dan dat ik qua druk verdeling gaan verschil zie dan met mijn boomzadel. Mijn paard vind het veel prettiger zo, en wie ben ik om niet naar mijn paard te luisteren? Knipoog

Een barefoot is trouwens ook wel een goede optie hoor, deze zadels passen in bijna alle gevallen goed (hoewel er ook paarden zijn die het helemaal niks vinden dus hou daar ook rekening mee) en als je qua gewicht vrij normaal bent (lees: geen overgewicht) wil het prima vind ik.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 07:55

Optie 1 of 3. Ja
Ik zou voor boomloos gaan. Lachen

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:41

Optie 3!.. zou ik echt voor nummer 3 gaan..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:43

moeilijk beslissing ja zo'n boomloos zadel kost ook weer 400 euro maar nu hij last heeft kan je idd beter denk ik even boomloos gaan rijden je weet niet wat hij ook zijn rug heb natuurlijk en als hij er toch lekker op loopt..
kan je nergens een boomlooszadel lenen?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:56

Ik rijd zelf boomloos, met een barefoot, bevalt erg goed en de ruggengraat blijft echt vrij met de juiste pad eronder.
Ik ben absoluut geen expert in drukverdeling, dus neem niet alles van me aan, maar mij lijkt dat harde kussens juist ongemakkelijker zitten voor een paard, de druk is wel verdeeld, maar drukt met een stel harde kussens op het lichaam, kussens die niet mee veranderen.
Wat lijkt je zelf lekkerder liggen, op een gewone "zachte" matras of op een matras gevuld met lucht, zo hard opgepomt/ingepropt met vulsel als de kussens van een zadel?
Ik heb liever dat iemand bovenop mij zit met een "zacht" kussen er tussen dan met een hard opgevuld kussen.
Ik vind het een moeilijk keus aangezien ik niet weet wat je gebruiksdoel is en hoeveel je rijdt.
Als je boomloos gaat zou ik zowiezo voor een dressuur model gaan als ik jouw was, gezien de foto's op je profiel.
Een barefoot cheyenne bijvoorbeeld is toch niet te vergelijken en minder prettig om dressuur mee te rijden vind ik.
Wel goed de inlages en een pad gebruiken! Eventueel dubbele inlages, rijdt erg lekker vind ik zelf.

edit: te snel getypt, dus typfoutjes!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 19:43

Bedankt voor de reacties weer!
Ik heb deze week een boomloos zadel geprobeerd, hij loopt er goed mee maar ik twijfel toch. Met opzadelen is hij ernstig vervelend (dit was hij nooit), maar ik weet niet of het komt omdat het andere zadel verkeerd lag. Tijdens het rijden zie je aan de zijkant wel dat er vanaf de zijkant vetrollen (ja, hij is veel te dik geworden van al dat stilstaan) tegen het zadel aankomen, dus weet ook niet in hoeverre dit pijn kan doen?

@ sronnie: Er is nog geen zadelmaker bijgeweest

@ Gipsyboy: Ik stuiter niet, maar een westernzadel kan ik geen dressuurwedstrijden meer mee rijden en dat wil ik toch nog wel graag.

@ Sonjim : Dat was vlak na zijn peesblessure en toen zou de zadelmaker snel komen kijken, maar doordat hij toen een ontsteking kreeg en weer niet mocht rijden is deze afgezegd.

@ Ladymagic : De doeleinden zijn gewoon af en toe buitenritjes en wat in de bak oefenen en misschien binnenkort gaan starten met wedstrijden. Verder rij ik een uur in de bak en met buitenritjes vaak 2 uur.

Verder komt er zaterdag 24 maart een Startrek op proef, dus even kijken hoe hij daarop reageert...