wat is dit voor bit ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Re: wat is dit voor bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:15

Volgens mij heb je pas een hefboomwerking als er een kinketting aanzit , nu krijg je alleen meer druk achter de oren terwijl dat bij een liverpoolstang niet is omdat het bit dan niet zo ver kan kantelen door de kinketting die dan drukt...............of heb ik het nu mis Verward

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:06

volgens mij is het juist zo dat er wel een hefboomwerking is,maar die te scherp kan doorkomen,juist omdat er geen kinketting aanzit.

CynthiaaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:40

Passoabit..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:45

Moet je je vinger maar eens een keer tussen de kinketting en de kin van je paard doen en dan iemand de teugels aan laten trekken, nou dat voel je wel hoor als je vinger dan klem zit , en bij het paard word dan dus echt de tong en de lagen helemaal klem gedrukt en dat heb je met een pessoabit juist niet.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je pas in het Z met stang en trens mag rijden, omdat je dan wel zoveel ervaring hebt dat je daar mee om kan gaan, maar een onervaren ruiter moet je echt niet met een kinketting laten rijden.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:51

CynthiaaK schreef:
Passoabit..

1. Het is een pessoabit.
2. Lees het topic eens door. Denk je niet dat ze het antwoord onderhand al had?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:56

darwin schreef:
Volgens mij heb je pas een hefboomwerking als er een kinketting aanzit , nu krijg je alleen meer druk achter de oren terwijl dat bij een liverpoolstang niet is omdat het bit dan niet zo ver kan kantelen door de kinketting die dan drukt...............of heb ik het nu mis Verward

Uhhh je hebt nu ook een hefboomwerking hoor! En niet zo'n kleine ook. (rijd er zelf mee..)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:17

JoyCiej007 schreef:
Stang is heel wat anders, da's ook met kinketting e.d. Knipoog De werking van een pessoa bit valt te vergelijken met een liverpoolstang met kinketting voor paarden die voor de kar staan. dan heb je 'sleufjes' wat hier de 2 onderste ringetjes zijn, en de bril, dus de 'gewone' bitring, waar weinig tot geen hefboomwerking is Lachen

Zodra het hefboomwerking heeft is het een stang.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:18

Nou tis wel duidelijk denk ik Vork

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:24

cindysponys schreef:
JoyCiej007 schreef:
Stang is heel wat anders, da's ook met kinketting e.d. Knipoog De werking van een pessoa bit valt te vergelijken met een liverpoolstang met kinketting voor paarden die voor de kar staan. dan heb je 'sleufjes' wat hier de 2 onderste ringetjes zijn, en de bril, dus de 'gewone' bitring, waar weinig tot geen hefboomwerking is Lachen

Zodra het hefboomwerking heeft is het een stang.

Dit heb ik idd ook al geleerd. Alle bitten die enige vorm van hefboomwerking hebben vallen onder de categorie stang. Met of zonder kin ketting, dat maakt niet uit. Dus ook een pessoa bit valt onder de categorie stangen!

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 09:52

Riss schreef:
Nou tis wel duidelijk denk ik Vork

denk ik ook Clown(weet ik )

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:00

ik rij er ook mee, allene met spirngen en buiten rijdne, met wedstrijden dressuur is het trouwens niet toegestaan om hiermee te rijdne.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:29

solina schreef:
oh wist ik niet dacht dat het een gebroken stang was..

het is idd een gebroken stang. Een bit met hefboomwerking is een stang. overigens even voor de duidelijkheid! ook aan de bovenste ringen heb je al een hefboomwerking. Dit omdat de bakstukken niet aan deze ring vastzitten maar daarboven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:32

darwin schreef:
Moet je je vinger maar eens een keer tussen de kinketting en de kin van je paard doen en dan iemand de teugels aan laten trekken, nou dat voel je wel hoor als je vinger dan klem zit , en bij het paard word dan dus echt de tong en de lagen helemaal klem gedrukt en dat heb je met een pessoabit juist niet.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je pas in het Z met stang en trens mag rijden, omdat je dan wel zoveel ervaring hebt dat je daar mee om kan gaan, maar een onervaren ruiter moet je echt niet met een kinketting laten rijden.

Een kinketting is ervoor om de stang rustig in de mond te laten liggen. Als de kinketting in begint te werken voel je weerstand in je hand. Zonder kinketting kan het bit te ver scharen en dit is niet practisch en fijn voor een paard.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:02

Caira schreef:
darwin schreef:

Een kinketting is ervoor om de stang rustig in de mond te laten liggen. Als de kinketting in begint te werken voel je weerstand in je hand. Zonder kinketting kan het bit te ver scharen en dit is niet practisch en fijn voor een paard.

Juist, en dat heb je dus bij een pessoabit als je op de lage ringen rijdt, dat het te ver schaart omdat er "geen" kinketting aan zit.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:37

Dus wanneer je de laatste ringen gebruikt zou je er een kinketting bij moeten gooien?

*ik gebruik het niet, maar was benieuwd na het lezen van dit topic Knipoog

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:10

Als je op de onderste ring rijdt, heb je in principe een schaar (qua lengte), en ik heb nog nooit een scharenbit zonder kinketting gezien
Kijk maar naar alle soorten dressuur, western en menbitten met scharen , die hebben allemaal een kinketting hoor Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:44

mariska1989 schreef:
Dus wanneer je de laatste ringen gebruikt zou je er een kinketting bij moeten gooien?

*ik gebruik het niet, maar was benieuwd na het lezen van dit topic Knipoog

volgens mij kan dat niet met een pessoa,maar pin me er niet op vast,weet het niet zeker!

ik vind het overigens een rotbit,omdat hij veel te ver door kan scharen.
bij een pony die ik een aantal keer had gereden zat ook een pessoa aan het hoofdstel,maar ik vond het maar niks.
het werk ook voor geen meter,ze worden er gewoon hard in hun mond van bij veelvuldig slecht gebruik.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:09

En doordet het zover doorschaart trek je het tegen de eerste kiezen aan , waardoor je juist alleen maar meer verzet krijgt.
Want in feite doet dit bit niet meer dan het hoofdstel verkeinen, want het bit wordt zover omhoog getrokken dat het wel een paar gaatjes scheelt op een hoofsten.
Je moet het maar eens uitproberen als je het in je hand hebt, eerst laat je de teugels gewoon naar beneden hangen en kijk je hoe groot het hoofdstel is , en daarna mooet je de teugels maar eens zover omhoog halen dat het bit niet verder kan draaien...........hoe groot is je hoofdstel nu nog ????

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:08

zoals de anderen al zeiden; een pessoabit
let op; ze zijn erg gevoelig. Vooral als je ze op het 3e ring zet, je moet er wel mee oppassen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:44

darwin schreef:
En doordet het zover doorschaart trek je het tegen de eerste kiezen aan , waardoor je juist alleen maar meer verzet krijgt.
Want in feite doet dit bit niet meer dan het hoofdstel verkeinen, want het bit wordt zover omhoog getrokken dat het wel een paar gaatjes scheelt op een hoofsten.
Je moet het maar eens uitproberen als je het in je hand hebt, eerst laat je de teugels gewoon naar beneden hangen en kijk je hoe groot het hoofdstel is , en daarna mooet je de teugels maar eens zover omhoog halen dat het bit niet verder kan draaien...........hoe groot is je hoofdstel nu nog ????

Alleen als t goed is haal je de teugels (tijdens t rijden) niet zover omhoog dat t bit niet verder kan draaien; als je dat wel doet ben je de mond (+de rest) van je paard aan t verkoten. Bij een dressuurstang trek je bit toch ook niet zover door Clown

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:32

we moeten wel ontopic blijven, dus over de bus- en watertrens Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:40

OoappeloO schreef:
darwin schreef:

Alleen als t goed is haal je de teugels (tijdens t rijden) niet zover omhoog dat t bit niet verder kan draaien; als je dat wel doet ben je de mond (+de rest) van je paard aan t verkoten. Bij een dressuurstang trek je bit toch ook niet zover door Clown

Nee daar zorgt die kinketting dus voor Cool