Toch is een ongebroken trens een erg vriendelijk bit

Je kunt het met een gerust hart eens uit proberen.
Net als de Myler
Maar als dat allemaal niet echt een oplossing bied zul je er toch de oplossing rt moeten zoeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kylah schreef:ook ik rij nu met een ongebroken trens en dat werkt super. gaat veel makkelijker en hij laat sneller ''los'' waardoor de ontspanning eerder komt.
mijn instructrice vertelde dat dit bit mits goed gebruikt vriendelijker is omdat het niet in het geheemelte van je paard kan drukken ( ik reed eerst met een dubbel gebroken) een gebroken bit doet dit veel sneller.
floor01 schreef:Wat is trouwens het verschil tussen een ongebroken trens en een scholings/correctiebit? Ik ben zelf ook op zoek naar een bit waar mijn paard fijn nageeflijk op loopt. Op wedstrijden krijgt hij af en toe echter nogal wat praatjes, dus dan moet ik af en toe ook een stevige ophouding maken. Het is wel handig als die dan doorkomt.
Citaat:Enkel gebroken trens
Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!
Dubbelgebroken trens
Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.
Ongebroken trens
Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.
runningkawa schreef:Citaat:Enkel gebroken trens
Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!
Dubbelgebroken trens
Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.
Ongebroken trens
Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.
Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen.
Persoonlijk heb ik daar nooit wat van gemerkt
Welshcobfan schreef:Ongebroken bit = stang?
KsVrPy schreef:Ik ben het wel van plan.Dus voor mij geen oplossing. Misschien voor de TS wel?
Citaat:Het verschil van inwerking heeft te maken met de beweeglijkheid van het mondstuk ten opzichte van de ringen. Een watertrens kan meer onrust van de hand en van de mond compenseren door de grotere beweeglijkheid en zou dus het zachtste inwerken.
De bustrens heeft ronde ringen, waardoor de hand wel meer inwerking heeft, maar nog steeds zacht is. De D-trens kan beperkt bewegen door de vorm van de ring, de teugels liggen immers meer vast op een positie, waardoor deze bitten iets sterker zouden inwerken.