Welk bit voor makkelijker nageven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welk bit voor makkelijker nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:33

Idd, niet het rollenbit, uitleg is gelukkig al gegeven.

Toch is een ongebroken trens een erg vriendelijk bit Lachen
Je kunt het met een gerust hart eens uit proberen.

Net als de Myler

Maar als dat allemaal niet echt een oplossing bied zul je er toch de oplossing rt moeten zoeken Lachen

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:39

ook ik rij nu met een ongebroken trens en dat werkt super. gaat veel makkelijker en hij laat sneller ''los'' waardoor de ontspanning eerder komt.
mijn instructrice vertelde dat dit bit mits goed gebruikt vriendelijker is omdat het niet in het geheemelte van je paard kan drukken ( ik reed eerst met een dubbel gebroken) een gebroken bit doet dit veel sneller.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:42

kylah schreef:
ook ik rij nu met een ongebroken trens en dat werkt super. gaat veel makkelijker en hij laat sneller ''los'' waardoor de ontspanning eerder komt.
mijn instructrice vertelde dat dit bit mits goed gebruikt vriendelijker is omdat het niet in het geheemelte van je paard kan drukken ( ik reed eerst met een dubbel gebroken) een gebroken bit doet dit veel sneller.

inderdaad
een enkel gebroken maakt een soort puntje dat in het verhemelte prikt
dat doet een ongebroken niet
die van mij rijd ook het fijnst op een ongebroken

myler ligt ongebruikt in de kast
werkte dus niet

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:49

Wat is trouwens het verschil tussen een ongebroken trens en een scholings/correctiebit? Ik ben zelf ook op zoek naar een bit waar mijn paard fijn nageeflijk op loopt. Op wedstrijden krijgt hij af en toe echter nogal wat praatjes, dus dan moet ik af en toe ook een stevige ophouding maken. Het is wel handig als die dan doorkomt Knipoog.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:51

met dat ongebroken bit kan dit. Ik heb als het moet meer te zeggen over mijn paard ( merkte ik heel erg met springen, normaal rent ie door me heen en nu was ie te houden). Je mag met dit bit ook gewoon wedstrijden rijden en kan je voor 2 tientjes kopen Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:19

Ongebroken bit = stang?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:34

Die worden inderdaad ook wel stang genoemd, maar ze hebben geen hefboomeffect als een dressuurstang!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:54

zelf ben ik dik tevreden over de dubbelgebroken sprengerbitten met rond tussenstuk.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:57

floor01 schreef:
Wat is trouwens het verschil tussen een ongebroken trens en een scholings/correctiebit? Ik ben zelf ook op zoek naar een bit waar mijn paard fijn nageeflijk op loopt. Op wedstrijden krijgt hij af en toe echter nogal wat praatjes, dus dan moet ik af en toe ook een stevige ophouding maken. Het is wel handig als die dan doorkomt Knipoog.

dat scholiongs/correctiebit zit een boog in
die moet je echt met een stille hand kunnen rijden en zodra je paard zijn hoofd omhoog of omlaag doet, kantelt die boog en werkt zelf in
best wel een pittige inwerking,
die van mij loopt hier ook prima op

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:20

Okee, dan ga ik eens uitproberen waar hij het fijnste op loopt!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:23

Heeft iemand misschien een link waar een ongebroken bit te koop is? Lachen

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:53

bij de divoza, zowel bus als watertrens

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:55

Oké bedankt. Haha!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:00

Welke moet je dan nemen? Want er zijn ook nog verschillende... Clown

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:02

gewoon een stang met ringen die ronddraaien, ze kosten nog geen 18euro. Als ik eerlijk mag zijn, is het wel een bit waarmee je moet kunnen rijden en niet iets wat je zomaar even uitprobeert.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:04

Maar het werkt toch alleen scherp in als je paard er vandoor gaat oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:04

Of een bustrensje

Hoezo moet je ermee leren rijden? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:05

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen.

Persoonlijk heb ik daar nooit wat van gemerkt Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:07

Rij je dressuurwedstrijden? Anders zou je eens bitloos kunnen proberen. Anouar reageert daar veel beter op, hij is veel rustiger en contanter in de aanleuning dan met bit

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:10

Ik ben het wel van plan. Ja Dus voor mij geen oplossing. Misschien voor de TS wel? Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:10

runningkawa schreef:
Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen.

Persoonlijk heb ik daar nooit wat van gemerkt Lachen

Dan ga ik maar is een ongebroken trens proberen. Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:16

Welshcobfan schreef:
Ongebroken bit = stang?

Een stang heeft scharen en een ketting Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:24

Wat is het verschil bij een ongebroken bit tussen een bustrens en eentje met rondraaiende ringen?

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:33

KsVrPy schreef:
Ik ben het wel van plan. Ja Dus voor mij geen oplossing. Misschien voor de TS wel? Lachen

Ik rij ook wedstrijden Lachen

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:36

Misschien moet ik maar eens 2 bitten gaan proberen, een ongebroken en een dubbelgebroken..
bustrens dat wel, want heb nu 2x watertrens gehad en wil ook wel eens bus proberen

Citaat:
Het verschil van inwerking heeft te maken met de beweeglijkheid van het mondstuk ten opzichte van de ringen. Een watertrens kan meer onrust van de hand en van de mond compenseren door de grotere beweeglijkheid en zou dus het zachtste inwerken.

De bustrens heeft ronde ringen, waardoor de hand wel meer inwerking heeft, maar nog steeds zacht is. De D-trens kan beperkt bewegen door de vorm van de ring, de teugels liggen immers meer vast op een positie, waardoor deze bitten iets sterker zouden inwerken.