Van welke singel geen schuurplekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Van welke singel geen schuurplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 00:08

Gimli_ schreef:
Nibbit schreef:

De helft zit voor de singel, en de helft er onder.
Het lijkt van de stiksels te komen waar de gespen aan vast zitten. Daar is het leer ook wat steviger/stugger.

Mijn paard heeft wat veel vel in de oksel en had bij mijn bredere leren dressuursingel wondjes.
Heb nu een neopreen/fluwelen singel van BR, echt super, nergens meer last van.

Het schuurt niet in de oksel, mijn leren singel is erg zacht.
Daar waar de singel stopt zeg maar, waar de singelostoten beginnen stoppen de plekjes.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:36

Ik gebruikte altijd een gelsingel van Lamicell, superzacht neopreen aan de buitenkant. Heb er nooit problemen mee gehad. Nu ben ik ook opzoek naar een dressuursingel voor m'n nieuwe zadel maar heb nog geen goede vervanger gevonden. Huilen

Voor degenen die een vzh singel zoeken die niet schuurt, kijk even in m'n onderschrift!

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:35

heb er niet veel verstand van, maar volgens mij helpt een bontje om de singel meestal wel Knipoog en of het nep of echt is maakt dan niet zo veel uit Tong uitsteken

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:09

Leren BR singel is echt super fijn, zit een soort van gel in Ja

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:33

Volgens mij is er niet een eenduidig passend antwoord voor de juiste singel, Over het materiaal is veel te zeggen en ook de kwaliteiten van de gebruikte materialen. Maar veel is ook afhanklijk van waar (en hoe !!) het zadel ligt en waar dus de singelstoten liggen. Vaak kan een goed vakman (zadelmaker) je wel adviseren wat bruikbaar is voor jou paard. Er zijn niet voor niets vaak bij de betere producenten meerdere modellen singels aangaande de vorm enz. die van gelijke kwaliteit zijn. Daarnaast geld er ook zeker de wijze en hoe er "aangesingelt" wordt. Ook wil het nog wel eens helpen om te kijken of de singelsstoten voor jouw paard niet net op een iets andere plek moeten zitten dan waar ze nu zitten. Het is niet voor niets dat er veel zadels zijn die meer dan twee singelstoten onder ieder zweetblad hebben zitten of v-vormige bevestigiging met ring hebben van de singelstoten.

Vergeet ook een ding daarnaast niet; paarden zijn net als mensen, waar de een geen last van heeft kan een ander juist heel grote problemen mee hebben of krijgen.

Veelal ben ik een voorstander van een singel die draagt over een zo breed mogelijk vlak indien dit mogelijk is (dus niet beperkt in de beweging) om zo de druk zo veel mogelijk te verdelen en daarbij is vaak zacht en soepel materiaal wenselijk dat over het gehele oppervlak van de singel aansluit. Dus mijn conclusie is dan ook probeer zo veel mogelijk uit of laat er een zadelmaker naar kijken die je over de bewuste singel dan ook tekst en uitleg kan geven in combinatie met de ligging van je singelstoten en het zadel op je paard.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 01:13

Ik heb ook een singel winkel Knipoog

Verschillende leren singels,met elastiek, zonder etc.
Euhm neopreen.
Zo'n singel met van die vierkante plastic blokjes zegmaar.. Schijnheilig

Overal kale open plekken.

Heb nu een singel van wintec, die smaller wordt bij der benen. En daarover heb ik een lamsvel bontje.

Der haren komen inmiddels terug, dus ben tevreden zo Lachen

Antiklit spuiten wil ook welleens helpen omdat de huid en dan langs glijdt in plaats van schuurt

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:18

Mijn paard is ook erg gevoelig bij de singel, gewoon een dunne huid.
Ik zweer bij een singel van BUCAS, is van een soort zachte stof, goed ademend met elastiek. af en toe rijd ik met een bontje, een echte schapenvacht is het fijnst!
Belangrijk is hoe dan ook dat zowel singel, bontje als paard schoon zijn, dus regelmatig wassen die singel en bontje en goed borstelen dat paard.
na het aansingelen trek ik de voorbenen ook nog even goed naar voren zodat ze wat meer vel-ruimte heeft bij de singel en mocht de huid wat schraal zijn na het rijden dan doe ik er NA het rijden een beetje sudocreme op (voor luieruitslag!), dit verzacht schraalheid en maakt de huid harder in tegenstelling tot de meeste zalfjes. Succes ermee!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:02

[quote="annemarijn"]Mijn paard is ook erg gevoelig bij de singel, gewoon een dunne huid.
Ik zweer bij een singel van BUCAS, is van een soort zachte stof, goed ademend met elastiek.

Die singel heb ik ook inderdaad zeer fijn. Als mijn paard geschoren is doen ik er altijd een schapenvacht hoessingel overheen. Nergens geen last meer van.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:16

Ik zou inderdaad ook een bontje proberen..

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:22

Bij mij DE oplossing een bontje om de singel doen. Mijn paard had er oook erg veel last van.

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:59

Bij mijn paard was de oplossing een singel van Wintec. Hij heeft nooit geen last meer gehad van schuurplekken/wondjes aan de singel.
Bontje hielp bij hem niet.

Mss eens de moeite om een Wintec te proberen. Natuurlijk is elk paard verschillend.