Zadelmakers en hun visie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Zadelmakers en hun visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:26

eh, effe een vraag: Drunens ruiterhuis zit in Drunen toch? of zit er ook een filiaal in Den Bosch?

Ook een westernzadel dient perfect te passen anders krijg je dezelfde problemen als met een engels zadel dat niet past!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:37

@cissy: 1. Klopt absoluut over Drunen. Ik zit in Drenthe. Alles daar beneden is den bosch voor mij! 2. Over de westernzadel. Hij is 2de hands, niet gepast met kaal boom. Dus hij zal ongetwijfeld niet voor 100% passen, al lijkt hij goed te zitten en mijn paard loopt er goed onder. Een westernzadel, zeker 2de hands, heeft als voordeel, 'what you see is what you get'. De boom is iets zichtbaar, want er zijn geen kussens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:51

ik denk dat ik wel weet hoe het werkt met westernzadels Lachen Doe er wel een goede pad onder die de druk goed verdeeld en niet zo'n dunnetje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:06

unamie schreef:
harnessmaker schreef:
Niets ten nadele van je zadelmaker maar toch nog een punt ter overdenking:

Bomen worden in vele maten en vormen gemaakt.
Als een boom is aan te passen zonder dat dit technische gevolgen heeft en zo makkelijk gaat, waarom zouden leveranciers dan niet één maat maken die de verkopende partij uit of inbuigd naar de maat van het paard.

Die is er toch? WINTEC Haha!
zomaar met een boom gaan knoeien lijkt me idd geen strak plan
maar als je weet wat je doet, kan het wel
ik heb al zeker 10 zadels laten verbreden en nooit geen problemen gehad

harnessmaker schreef:
Als je de technische details van een boom kent weet je dat het veranderen van de vorm van de boom gevolgen heeft.....

bij wintec anders niet, waarom dan bij een ander zadel wel? Cool

Omdat je bij een wintec de boom niet veranderd maar het kopijzer.... en dat is het verschil Haha!

Bij OS zit een gesmeed kopijzer in die dus door verwarming veranderd kan worden. net zoals bijv. een hoefijzer passend gemaakt wordt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:10

Alane schreef:
Omdat je bij een wintec de boom niet veranderd maar het kopijzer.... en dat is het verschil Haha!

en laat het nu nét om het kopijzer gaan Knipoog
die zorg er voor dat het zadel over de schoft kan zakken!
blijft het zadel er bovenop liggen, en dus achterover is het kopijzers te klein!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:15

Kopijzer is wat anders dan een boom ansich.
Dan heb je gegoten bomen die geen kopIJZER hebben en je dus het gehele verband uit de boom kunt halen of zelf de boom verzwaken als je er mee aan het (ver)buigen gaat...
En zoals al eerder geschreven waarom anders verschillende breedtematen als het zo simpel eenvoudig en zonder eventuele schade te veranderen is?
Waarom schrijven sommige fabrikanten/merken op hun site dat er niets veranderd mag worden omdat het de boom kan schade?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:25

Kiefferzadels en aanpassingen gebeurd zo:
http://www.kieffer.net/de/index.php?opt ... &Itemid=37
Citaat:
Und so funktioniert das Prinzip:
Der Sattel wird in das kieffer-Sattelverstellgerät eingespannt, durch Infrarotlampen gezielt und kontrolliert erwärmt und dann mittels einer Messleiste enger oder weiter gestellt. Für den gesamten Vorgang muss das Leder nicht abgenommen werden!

Bitte wenden Sie sich für sämtlichen Ortweiten-Veränderungen an Ihren Fachhändler, der für einen perfekten Service von kieffer speziell geschult wird.

ruwe vertaling:
Het zadel wordt in het kieffer-zadelaanpasapperaat ingespannen, door de infraroodlampen precies en gecontroleerd verwamrt en dan midels een maatstaaf smaller of wijder gezet. Voor deze procedure hoeft het leer niet verwijderd te worden.

Omdat uw kiefferverkoper speciaal hiervoor geschoolt is vragen wij u indien u veranderingen aan de kameerbreedte wilt laten doorvoeren zich aan hen te wenden

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:31

De zadelmaker heeft mijn hele boom vervangen om het zadel passend op mijn paard te krijgen.

De kieffermethode lijkt mij trouwens niet de meest ideale, juist omdat er niet in het zadel gekeken wordt.

Omdat het zadel aan op de schoft lag, zijn de kussens bijgevuld maar helaas zonder voldoende resultaat. Na 20 minuten rijden lag mijn zadel weer aan op de schoft. Ik vraag me nu af of mijn zadel nog wel passend te krijgen is.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:37

Hoi weer, nog even terug naar cissy: Ik heb een super pad eronder. Een coolback pad. Maar persoonlijk vind ik de zadel beter liggen met een dun pad. Ik zou mss toch ermee naar een zadelmaker om te kijken als de pasvorm goed genoeg is voor en dunne pad. Het is trouwens met westernzadels een verhaal apart. (passen met of zonder pad). Maar dat is off topic.

Ik weet niet zoveel erover als somingen hier. Dat is duidelijk. Ik wist niet dat een kamer veranderd kon worden. Dus... ik volg nog...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:09

Alane schreef:
Kopijzer is wat anders dan een boom ansich.
Dan heb je gegoten bomen die geen kopIJZER hebben en je dus het gehele verband uit de boom kunt halen of zelf de boom verzwakken als je er mee aan het (ver)buigen gaat...
En zoals al eerder geschreven waarom anders verschillende breedtematen als het zo simpel eenvoudig en zonder eventuele schade te veranderen is?
Waarom schrijven sommige fabrikanten/merken op hun site dat er niets veranderd mag worden omdat het de boom kan schaden?

Afgod Afgod

Bovendien wordt het door fabrikanten van bomen afgeraden om iets aan de boom te veranderen.
Dat er zadelmakers zijn die tegen alle onderbouwde en bewezen argumenten ingaan zet bij mij vele vraagtekens.

I rest my case......

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:34

harnessmaker schreef:
Bovendien wordt het door fabrikanten van bomen afgeraden om iets aan de boom te veranderen.
Dat er zadelmakers zijn die tegen alle onderbouwde en bewezen argumenten ingaan zet bij mij vele vraagtekens. I rest my case......

Logisch, aangezien het groot aantal knoeiers in zadelmakerland Koe
en daarmee vervalt meteen ook je garantie

b.t.w. Passier verbreed ook bomen mét garantie

kieffer doet dit met kussens en al, en daar zet ik dus weer mijn vraagtekens bij,
want hoe kun je dan nog controleren op scheefheid Scheve mond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:36

Als de fabrikanten al voor knoeiers uit worden gemaakt door jou dan vat ik niet dat je uberhaupt nog een zadel op je paard legt.

Een boom kan geen centimeters verbreed worden zonder het 'verband' te breken die de boom de boom maakt die hij is.
Dat Passier hun eigen bomen verbreed vind nogal wat anders dan een zadelmaker die gewoon iedere boom maar verbreed.
Het is niet alleen de boom maar ook het leder en de onderbouw (kussens en hun pasvorm onder dat zadel) die het zadel maken totwat het is... Je kunt de boom wel breder gaan maken maar het het oorspronkelijke draagvlak veranderd daardoor ook.
En nogmaals als het verbreden zo probleemloos zou zijn, waarom dan niet allemaal het systeem ala wintec? of gaan alle zadelmakers ervoor?
Want ook Passier schrijft:
Citaat:
Eine besondere Garantie gibt es auf die Passier Sattelbäume. Passier gewährleistet bei PS-Sattelbäumen für die Dauer von 5 Jahren und bei Kunststoffsattelbäumen für die Dauer von 10 Jahren ab Herstellung, dass keine versteckten Mängel vorhanden sind. Diese Garantie umfasst alle Mängel, die bei Übergabe des Produktes nicht erkannt werden können und die nicht Folge von unsachgemäßer Behandlung, Pflege oder Reparaturarbeiten Dritter sind.

Een bijzondere garantie is er voor de passier zadelbomen. Passier biedt bij de PS-zadelbomen voor de duur van 5 jaar en bij de kunststofbomen over de duur van 10 jaar garantie vanaf de produktie, dat er geen verborgen gebreken zijn. deze garantie omvat alle gebreken, die bij de aanschaf van het produkt niet herkent hadden kunnen worden maar die niet het gevolg zijn van produktvreemde handelingen, verkeerde verzorging of reparaties van derden zijn.
Niet iedere zadelmaker is reseller of dealer van ieder merk en al helemaal niet een bevoegd persoon om reparatie of veranderingen aan te mogen of kunnen brengen.

Dan heb je nog het volgende punt: niet ieder merk is geschikt voor iedere ruiter of paard of de combinatie van beide... omdat zowel ruiter als paard individuen zijn, de KN waar ik zo prettig op rijdt op paard B kan bij paard C met mij als ruiter wel zwaar bagger zitten, en er bij beide paarden vanuit gaande dat ze op beide goed liggen. Zo kan ook het zadel te lang zijn voor het paard enz enz.
Daarom zijn er tig merken, modellen, maten en soorten.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:07

ik volg dit ook even, ik vind het zo ontzettend moeilijk. Ik heb heb nu mijn zadel verkocht omdat het niet (meer) goed lag. Mijn pony wordt dit jaar 5 en is de afgelopen maand niet zo intensief meer getraind door dat zadel. Ik wil wel een zadel wat perfect ligt, en ben heus wel bereid om er wat geld aan uit te geven, maar voor een maatzadel heb ik geen geld, zeker niet aangezien ik miss ooit nog een keer een nieuw zadel moet als ze wat ouder wordt.
Grote winkels met zadelpasservice worden vaak afgeraden, maar hebben wel veel verschillende soorten zadels. 2e hands is moeilijk, omdat je dan toch maar net een goed zadel moet vinden (en waar?). Goede zadelmakers ken ik hier in de buurt niet (omg. eindhoven). Ik weet het echt niet meer, en het moeilijkste is dat iedereen andere ideeën heeft en overal wel wat slechte verhalen over zijn.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 22:11

Hou op Alane.. weet er alles van! Ik heb nu al 10 verschillende merken op mijn paard gehad en eigenlijk is er maar 1 die echt goed ligt... helaas die wordt door de eigenaar niet verkocht... grrrrr...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:37

een ieder moet zelf een weg banen door het bos dat je door de (zadel) bomen niet meer niet Tong uitsteken
Netzoals je je hoefsmid hebt uitgekozen en hem/haar vertrouwt zo is het ook met je zadelmaker.
Inprincipe is ieder goed passendzadel maatwerk... het moet beide passen...
Ga naar een zadelmaker/passer en vraag ze de oren van het hoofd, stel een lijstje samen van de voor jou belangrijke vragen en voorkeuren, zoals garantie, merken die ze voeren (zegt zoms al een hoop over de zadelmaker/passer), passervice, noem je budget, je kleur, is het zadel compleet (kwaliteit van de acces.) Opvullen, komen ze aan huis kijken en meten, en herpassen na het opvullen? wil je een speciale kleur, singel, beugelriemen, beugels en an het belangrijkste hoe reageren ze op je vragen.. wimpelen ze af, raken ze geirriteerd of blijven ze geduldig en vriendelijk.
Maak duidelijke afspraken, zet ze desnoods op papier.
Of je laat een zadelmaker komen en kijken, je weet dan de maat gaat zoeken naar een zadel die aan de maten en je eigen eisen voldoet en laat dan de zadelmaker opnieuw komen, en die kijkt of het echt goed past enz. Maar dan heb je het wel over de upperclass zadels (en daar bedoel ik niet gelijk en alleen maar het prijskaartje mee, maar zadels die kwalitatief beter zijn, lange levensduur hebben maar ook op te vullen zijn) en niet over low en verrylow budget zadels.

Een zadel is niet voor even maar voor een groot deel een belangrijke factor voor het welzijn en het plezier in een paardenleven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:48

Krumel, Het is inderdaad zo wat Alane zegt, je moet op een gegeven moment zelf je weg zoeken en kijken wat jij als betrouwbaar ziet en waar jij mee verder kunt...

Informatie overal op doen is altijd goed, maar van teveel meningen van teveel verschillende mensen wordt je alleen maar onzekerder...

Ik ken het gevoel, je wilt dat uitzoeken of diegene vinden die het goed doet, natuurlijk, maar je kunt de juiste weg niet meer vinden door alle meningen die je overal tegenkomt...

Ga op je eigen gevoel af en kies diegene waarvan je denkt dat het betrouwbaar is, inderdaad net zoals je je hoefsmid en veearts kiest...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:52

ja, je hebt wel gelijk. Maar als ik hier op stal paarden zie die rugproblemen over hebben gehouden aan zadels van zogenaamde 'vakmannen' hoop ik toch echt dat dat mij niet gaat gebeuren.
Maar ik ben al een beetje aan het rondvragen hier in de buurt. Maar ik heb echt geen idee meer en ik hoop toch redelijk snel iets te hebben haha, achja, ik vind wel iets Haha!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 22:55

Uiteindelijk zal je wel iets vinden maar het frusteerd mij ook wel een beetje dat twee vriendinnen binnen een week een ander zadel hadden gekocht (nieuw vanaf de fabriek) en het nog goed lijkt te gaan ook!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:57

Alane schreef:
Als de fabrikanten al voor knoeiers uit worden gemaakt door jou dan vat ik niet dat je uberhaupt nog een zadel op je paard legt.

toch eens beter lezen Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:00

krumel schreef:
ja, je hebt wel gelijk. Maar als ik hier op stal paarden zie die rugproblemen over hebben gehouden aan zadels van zogenaamde 'vakmannen' hoop ik toch echt dat dat mij niet gaat gebeuren.
Maar ik ben al een beetje aan het rondvragen hier in de buurt. Maar ik heb echt geen idee meer en ik hoop toch redelijk snel iets te hebben haha, achja, ik vind wel iets Haha!

Maar die rugproblemen signaleer je nu zelf ook al bij die paarden, dus daar let je waarschijnlijk ook wel op als iemand bij jouw paard zadels komt passen... Knipoog

en inderdaad wat info en belangrijke dingen op een rijtje zetten wat Alane al aangaf kan nooit kwaad!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:13

krumel schreef:

Het is niet alleen de aanschaf van het zadel maar ook periodieke controle... Iemand kan wel roepen dat zijn/haar paard rugproblemen heeft gekregen doordat zadelamker X een zadel heeft verkocht, maar hoelang is dat geleden, hoe vaak is die zadelmaker ter controle geweest voor de pasvorm, hoe is de ruiter gegroeid.

@Unamie: een zadelfabriant = een zadelmaker.. immers MAKEN die ZADELS.
In het land der blinden is 1-oog koning, de vraag is hoe blind zijn die blinden

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:43

Wat vinden jullie eigenlijk van brede en smallere kamers? Een Passier GG heeft bijvoorbeeld een vrij smalle kamer, terwijl dit zadel wel goed aangeschreven staat en er tegelijkertijd gezegt wordt dat smalle kamers slecht zijn voor de bewegingsvrijheid van de ruggegraat.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:09

Nou, ik heb bestfit maar eens gebeld... Moest toch maar eens een beslissing nemen. Haha!
Dat niet-passende-zadel had ze trouwens pas een jaar, en de 'zadelmaker'(verkoper Knipoog ) was al eens langs geweest, en nu nog een keer.
*dat vroeg ik me trouwens ook af ja, van die smalle kamers...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:09

Ik ga er even vanuit dat je het kussenkanaal bedoelt, een kamer breedte is afhankelijk van de bouw van het paard, dus een te smalle kamer of te brede kamer is niet goed voor je paard.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:11

daar stond laatst toch ook iets over in de bit? Over moderne zadels en oudere zadels oid *zoekt even op* iig, bijna alles was slecht aan moderne zadels, daar kwam het een beetje op neer. ben ik het overigens niet meer eens hoor, maar is alleen wat er stond