Stelling: onder een goed passend zadel hoeft geen bontje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: Stelling: onder een goed passend zadel hoeft geen bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:40

Ben het eens met de stelling! Alleen als het paard iets therapeutisch heeft (bijv. gevoelige rug) dan zou ik wel op zoek gaan naar een goed passend bontje wat ook echt functie heeft. Een bontje is met een functie gemaakt, niet voor de sier.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:27

Ik reed mijn oude merrie met een onder het zadel. Maar dan eentje met een ruggegraat vrijheid zodat het zadel het zelfde bleef liggen. Ik gebruikte hem omdat dat wat zachter was voor de rug. Bij haar staken wat botjes uit. Nu heb ik een ander paard en gebruik ik het bontje niet meer. Daar gaat bij dit paard het zadel bagger van liggen. Gaat schuiven als een gek. EN zonder ligt ie helemaal perfect.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:01

Tja, ik ben er ook tegen.

Máár ik rijd er zelf wel mee. Mijn zadel past perfect op mijn pony, alleen is hij het er niet mee eens. Zadel wordt elke 2 maanden nagekeken of het nog goed ligt, maar als ik een dag zonder bontje rijd staat de pony de volgende dag met pijn in zijn rug.
Hij is toch altijd al enorm gevoelig op zijn rug en de DA heeft in overleg met de zadelmaker aangeraden maar met een bontje te rijden. Geldpad werkte niet. Het is wel een bontje zonder ruggengraat.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-03-07 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:02

Ik ben het eens met de stelling. Als een zadel goed ligt is een bontje niet nodig. Dat vernauwd alleen de kamer. Althans, dat is mij verteld over bontjes.
Veel mensen denken inderdaad het voor de sier is. Duur grapje. Nagelbijten / Gniffelen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:14

Ik ben het helemaal eens met de stelling. Een goed passend zadel heeft absoluut geen bontje nodig. Daarmee verander je de ligging van je zadel, als het zadel zonder bontje goed past zit het er dik in dat het met bontje niet meer past.

Ik rij alleen met een bontje als ik merk dat het zadel niet optimaal meer ligt en het duurt nog een weekje voordat de zadelmaker komt. In die ene week gooi ik er nog wel eens een bontje onder, maar dat is dus alleen als het zadel niet meer lekker ligt. Verder rij ik àltijd zonder.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:19

Ik vraag me altijd af wat mensen bedoelen als ze zeggen "mijn paard heeft een gevoelige rug".

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:21

ben het eens met de stelling, heb zelf geen bontje en het zadel past prima en schuift niet.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:25

Ik heb een hekel aan bontjes! Mijn zadel past perfect op al mn paarden en als ik er een bontje onder leg niet meer. Dan voelt het alsof ik heel hoog boven mijn paard zit en daar hou ik echt niet van.

Je maakt een zadel niet beter passend door er een bontje onder te proppen. Dat is een misopvatting.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:31

Ik vind het ook echt zo'n hype en vind het nogal sneu voor de paarden die er mee moeten leven *een slecht passend zadel* Nagelbijten / Gniffelen

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:34

Ik ben het wel eens met de stelling, maar ook hierop zijn uitzonderingen.
Het liefst rijd ik zonder bontje en als ik mee wil doen aan de laatste trends koop ik wel een leuk dekje met bijpassende bandages!!! Haha! Haha!
Echter mijn paard zijn rug spieren zijn (nog) niet op het nivo als dat ze horen te zijn. Mijn zadelmaker heeft mij dan ook aangeraden om een bontje te gebruiken, zodat het zadel wat confortabeler op zijn rug ligt. Zodra zijn rugspieren goed zijn gaat het bontje er onder uit.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die het bontje als een modeartikel zien, maar ook dat er mensen die het met een (goede) rede gebruiken.

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:38

Odie schreef:
Ik heb een hekel aan bontjes! Mijn zadel past perfect op al mn paarden en als ik er een bontje onder leg niet meer. Dan voelt het alsof ik heel hoog boven mijn paard zit en daar hou ik echt niet van.

Je maakt een zadel niet beter passend door er een bontje onder te proppen. Dat is een misopvatting.

Ben het helemaal met je eens Odie!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:00

Paraat schreef:
Ik vraag me altijd af wat mensen bedoelen als ze zeggen "mijn paard heeft een gevoelige rug".

Die van mij duikt al weg als je gewoon erover poetst op sommige momenten. En dan doe ik echt niet hard.. Loop ook bij de fysio met hem, maar hij reageert overal gewoon heel extreem op. Maar we weten niet of het nou tussen zijn oren zit of dat het écht pijn doet. We kunnen namelijk niet heel veel vinden Lachen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:06

nou op mijn verzorgpaard rij ik zelfs zonder dekje onder het zadel... zadel ligt gewoon op de "blote" paardenrug...
alle paarden van de eigenaar hebben dat.. is heel normaal vind ik ook....
tuurlijk dekjes zijn leuk en houden je zadel schoner maar het is niet nodig laat staan een bontje...

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:06

Onder een goed passend zadel hoeft inderdaad geen bontje. Je zadel gaat er dan alleen maar slecht van liggen. Als je zo graag een bontje wilt neem dan een showbontje, dan heb je alleen de randjes. En als jezelf een zwakke rug heb kan je beter een bontje op je zadel doen lijkt mij (maar ik heb geen zwakke rug dus ik weet niet hoe het voelt)
Dus mijn mening is bij een goedpassend zadel kan je beter geen bontje doen, maar er zijn uitzonderingen natuurlijk

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 01:58

MyWishMax schreef:
Paraat schreef:

Die van mij duikt al weg als je gewoon erover poetst op sommige momenten. En dan doe ik echt niet hard.. Loop ook bij de fysio met hem, maar hij reageert overal gewoon heel extreem op. Maar we weten niet of het nou tussen zijn oren zit of dat het écht pijn doet. We kunnen namelijk niet heel veel vinden Lachen

Wat ontzettend naar. En is een schapenvacht dan schokdempend? Ik weet wel van een soort vilten dekjes, en misschien gelpads?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:21

Gelpad reageerde hij niet goed op. En ik heb ook met viltendekjes enzo gereden en het schapenvacht bontje werkt het beste. Maar misschien is mijn pony een enorme uitzondering Knipoog

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:20

Ik denk dat het mooier is als paarden/pony's een hoge schoft hebben
(vult een beetje of een hoog zadel hebben en een normale schoft)
maar ik denk dat sommige mensen ook gewoon een bontje dragen voor de 'mooiegeid'
Maar ik ben van mening dat een bontje niet nodig is als een zadel gewoon past..

Groetjes Sidney Duivel

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:17

Eerlijk gezegd vind ik ze nog niet eens mooi die bontjes en dan vooral die schabrakvormige met zo'n dikke rand er langs. Ik vind ze ook erg duur heb daarom een tweedehandse gekocht om het te testen bij mijn paard en dan een schabrakvormige zonder de dikke wol rand.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:35

waarom heb jij hem dan spaikey?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:39

onder een goed passend zadel MOET geen bontje, daardoor gaat het meestal niet beter liggen. zelf op mijn d pony een bontje onder mijn vz zadel omdat ik niet de kleinste en de lichtste meer ben voor haar.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:41

Ik ben het eens met de stelling!

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:45

ik ben het ook eens met de stelling!
zelf rijd ik wel met bontje omdat het zadel naar voren schuift en met bontje niet Knipoog

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:09

Ik rijd wel met bontje, en tegelijkertijd een vraag:

Ik heb een goed passend zadel, maar een paard met een erg gevoelige rug. Het is al een hele klus om zijn rug ontspannen te krijgen met rijden en zodra ik ook maar iets uit balans kom in het zadel spant hij het weer aan.
Met bontje is dit beduidend minder, ik merk dat hij minder snel en lang vasthoud. Maar ik zie tevens dat het zadel kwa ligging minder wordt. Het ligt minder stabiel, zwaartepunt gaat wat naar achteren en de kamer wordt ook merkbaar smaller.

Wat zouden jullie doen? (het is geen medisch probleem b.t.w., enkel een gevoelige rug)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:24

MyWishMax schreef:
Paraat schreef:

9 van de 10 keer komt dat door een niet of slecht passend zadel.
Paarden zijn van nature sterke dieren.
De meest voorkomende oorzaken van een gevoelige rug zie je alleen bij paarden die gereden worden, in de aangespannen sport zie je dat zelden tot nooit.

Laat er eens een eventueel andere zadelmaker naar kijken.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:26

DKTJA schreef:
ik ben het ook eens met de stelling!
zelf rijd ik wel met bontje omdat het zadel naar voren schuift en met bontje niet Knipoog

Dan geeft dat duidelijk aan dat je zadel dus niet voldoende past!
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 07-03-07 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt