Als een paard gaat bokken bij contact met haar mond zou ik persoonlijk haar ook even na laten kijken door de tandarts... want dat is natuurlijk niet goed.
Theoretisch gezien is dit bit scherper dan een gewoon trensje, ik gebruik dit bit in een RVS uitvoering, domweg omdat ze een trensje niet accepteerd en bij een dit bit juist lekker ontspant en je dus helemaal niets hoeft te doen (wat uiteindelijk weer vriendelijker is). Het maakt niet zoveel uit wat voor bit je er in legt, het gaat om de hand die het hanteerd.
Als een paard gaat bokken bij contact met haar mond zou ik persoonlijk haar ook even na laten kijken door de tandarts... want dat is natuurlijk niet goed.
ze bokt ook als ik mijn been aanleg of als ik rechtdoor wil en zij niet. of gewoon als we aan het stappen zijn aan een lang teugeltje zomaar uit het niks...
Lijkt me een hele uitdaging, dat paard. Maar als ze steeds zo bokt, zou ik er zeker een ander bit in doen, want de kans dat je DAN onbedoeld een ruk aan de teugels geeft, is wel erg groot - en komt dan hard aan - en dat kan zomaar een vicieuze cirkel worden. Ik heb bij mijn Haflinger ook zo'n bit, mijn dochter van destijds 8, kon dat haffelhoofd nooit meer uit het gras trekken, als het beestje vond dat het graaspauze was. Nu was het even "NEE Cora, gewoon doorlopen!" en verder geen strijd meer, en gewoon een los teugeltje. Er hoort inderdaad een kinketting bij - een engels spoorriempje werkt ook, 't is maar dat het bit blijft liggen waar het hoort. Omdat het gebroken en beweeglijk is, kun je het ook nog op twee handen rijden - tenminste dat heb ik zo geleerd, de overgang tussen gewoon bitje en serieus scharenbit...
er zit een kinriempje aan. de eigenaar heeft er eens opgekropen, en ze speelt dus gigantisch met mijn voeten hij heeft er een kwartiertje opgezeten, en na 10 minutjes stuurde hij zo op een hand rond, grote en kleine cirkels in galop. vandaag niet geweest wegens te slecht weer, maar morgen nog eens een poging wagen