Waarvoor dienen deze bitten ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Waarvoor dienen deze bitten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:15

sja, ik zou toch eerder rijtechnisch aan de gang gaan zodat hij gewoon fijn te rijden is ipv met druk op de lagen en mond te gaan
opvoeren
of idd met een dubbele teugel zodat je mocht het nodig zijn hel even extra kunt pakken en daarna weer los kan laten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:49

Ik wil niet te hard overkomen, maar als jouw lesgever jou deze bitten geeft zonder uitleg om te proberen, dan is het direct tijd voor een nieuwe lesgever, ik vind dit echt ongehoord!

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 00:00

Hij zei mij gwn de pessoa te proberen, maar hij gaf een hele hoop bitten.
Ik rij haar nu wel nog op een dubbelgebroken bit maar soms is ze toch wel aan de sterke kant. Maar ik wil haar nu ook niet op een te sterk bit rijden want ze mag niet hard worden in haar mond.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:02

De pessoa bitten zijn persoonlijk niet mijn keuze. Het is namelijk een bit met een stang werking ( hefboomwerking) maar zonder de o zo belangrijke kinketting. Een kinketting zorgt dat de werking niet te erg wordt en houdt het bit stabiel. Zonder kinketting vind ik het een martelwerktuig....

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 00:07

Ik ga toch ook eens raad vragen in een winkel waar ik veel ga. Zei vond mijn bit voor men 17-jarige merrie iets te licht ofzo. Ik ga eens uitleg aan haar gaan vragen want ze rijd al levenslang paard. Knipoog Dat zal het beste zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:10

vampiregirl schreef:
pessoa vind ik op zich wel een fijne oplossing, aangezien je dit met dubbele teugel kan rijden hoef je niet continu met de druk te rijden

Als je continue met druk moet rijden heb je geen ander bit nodig, maar iemand die je kan helpen beter te leren rijden.. sorry, maar dat is echt geen excuus om met een scherper bitje te rijden.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:20

Ik zou deze instructeur eens vragen ,of die zelf weet waar hij/zij je mee opscheept.Ik vind ,dit niet slimvan hem/haar.ik zou je eerst leren rijden,voor je van mij met deze bitten mocht rijden.
Maar als je goed rijdt ,heb je deze bitten echt niet nodig.Geen goeie instructeur/trice.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:22

dus de instructeur laat je zomaar wat bitten proberen, zonder begeleiding? ik zou lekker gaan grondwerken, je paard lichter op de hulpen en meer op jou gericht laten werken. desnoods bitloos, om even een poosje terug te schakelen. dergelijke problemen los je imo niet op met een ander bit, maar rij- omgangs technisch.

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:39

Ik heb men paard al bijna 2 jaar in april en ik rij haar dus al altijd met een watertrens. Ik vind de watertrens iets te licht voor haar omdat ik telkens met wat druk moet rijden. Ik zou beter eens met een bustrens rijden die niet hol is. Maar ik kan echt wel al goed rijden(Ik rij 5 jaar). Maar ik heb wel beter controle over haar als ik haar in stelling rijd want ze durft nogal het hoofd gewoon in de lucht steken en dan heb ik bijna geen controle over haar. Maar veel dressuur heeft ze waarschijnelijk niet gereden want ze is altijd springpaard geweest en op jumpings geweest.

Ik denk dat deze bitten iets beter zijn voor haar, maar toch nog vriendelijk voor de paardenmond.
Ze zijn niet hol en wat fijner dan een gewone watertrens.
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:41

ik zou eerder kiezen voor dubbelgebroken, aangezien je met deze bitten in het verhemelte zult prikken. ze hebben beiden nogal kleine scharnieroogjes, wat dat nog onprettiger maakt. voor een echt antwoord moet je bij je instructeur te rade gaan, die kent jou en je paard en weet wat het beste is.

verder is teveel druk op het bit meestal een rijtechnisch probleem. even zal het nieuwe bitje werken, tot ze daar ook aan gewend is, en dan kan je weer opnieuw beginnen.

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:43

Hij gaf mij dus de raad om een pessoabit te gebruiken. Hij is mijn lesgever en hoefsmid.
Maar ik vind dan dat een pessoabit weer te overdreven is om bij haar te gebruiken. Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:45

in dat geval zou ik gaan kijken naar een andere instructeur, eentje die niet meteen naar een relatief heftig bit grijpt, maar het probleem rijtechnisch gezien aanpakt.
bitloos zou je ook kunnen proberen overigens.

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:46

Maar verder heb ik wel een zachte hand. Ik wil altijd haar een beetje teugels geven en als ik die geef dan profiteert ze ervan en loopt ze gewoon weg met je Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:49

grondwerken zal je helpen tegen het 'weglopen met je'. een goede verhouding is altijd belangrijk, zeker als je iets wilt bereiken. verder dus bitloos, altijd een prima mogelijkheid voor paarden met probleempjes met bitten en teugelvoering, weliswaar niet voor elk paard ook dé oplossing, maar kwaad kan het nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:50

Nogmaals, als je met druk moet rijden + haar in stelling moet rijden ( ? kan je dat uitleggen) omdat ze anders druk is + als je denkt dat je haar met kracht omlaag moet rijden.. zou ik op zoek gaan naar een goede instructeur.

IMO kan jij wel denken dat je een zachte hand hebt en goed rijdt, maar de zaken die jij noemt los je niet op met een scherper bit en worden vaak juist veroorzaakt door een ruiter met een niet-zo-zachte hand.

Bitloos hoeft niet, kan wel. Maar ik zou ten eerste eens een goede instructeur zoeken (een andere die je nu hebt, dus Knipoog ) want volgens mij is dit puur rijtechnisch.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:51

WildWings schreef:
Nogmaals, als je met druk moet rijden + haar in stelling moet rijden ( ? kan je dat uitleggen) omdat ze anders druk is + als je denkt dat je haar met kracht omlaag moet rijden.. zou ik op zoek gaan naar een goede instructeur.

IMO kan jij wel denken dat je een zachte hand hebt en goed rijdt, maar de zaken die jij noemt los je niet op met een scherper bit en worden vaak juist veroorzaakt door een ruiter met een niet-zo-zachte hand.

bedankt! Knipoog ik wist het niet helemaal onder woorden te brengen

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:52

Bedankt voor de info Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:53

Caira schreef:
De pessoa bitten zijn persoonlijk niet mijn keuze. Het is namelijk een bit met een stang werking ( hefboomwerking) maar zonder de o zo belangrijke kinketting. Een kinketting zorgt dat de werking niet te erg wordt en houdt het bit stabiel. Zonder kinketting vind ik het een martelwerktuig....

Dat ben ik niet met je eens. De hefboomwerking van een stang wordt juist bepaald door de kinketting. Als je die er af zou halen draait het bit in de mond en is de hefboomwerking nihil. Door de kinketting blijft het bit min of meer op zijn plaats en heeft daar zijn hefboomwerking...

Natuurlijk heeft een pessoa een hefboomwerking maar dit komt doordat de bakstukken op een ander punt bevestigd zijn als de teugels. Zeker met dubbele teugel kun je hier best subtiel mee inwerken. Ik zou hem alleen nooit gebruiken voor dressuur maar voor springen of cross vind ik het een erg fijn bit.

De andere bitten ken ik niet uit eigen ervaring maar daar zou ik ver vandaan blijven....

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 14:16

Daarom wil ik een simpel bit.Want een pessoabit vind ik voor op jumping. Maar ik doe gewoon wat recreatie.
Ik wil geen hol bit, want holle bitten zijn toch voor jonge paarden ? En de mijne is niet meer jong. Ze is er bijna 18.
En die dubbelgebroken watertrens van mij is hol vanbinnen. Want men paard heeft ook last van velletjes aan haar mond door die watertrensen. Ik denk dat een D-trens of een bustrens wel beter zou zijn voor haar. Maar toen ik haar gekocht heb was ze wel wat hard in de mond. Nu is ze wel al veel verbeterd doordat ik les neem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:18

een hol bit is niet per definitie alleen voor jonge paarden. als ik mijn paard met bit rij is dat ook een holle. sommige paarden doen het goed op een hol bit, andere op massieve. ik zou er gewoon even een expert bijhalen, en vooral niet zelf gaan prutsen. daarvoor is toch een zekere kennis vereist. en vooral ook werken aan het rijtechnische aspect.

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 14:23

Ja, daarom ga ik morgen eens naar de paardenwinkel, zei kent veel van bitten. Zei zal me wel kunnen helpen welk bit gepast is voor men paard. Verder heeft men paard al een erg sterk temperament. Zoals vele Zelhems zeggen ze ? Maar het kan ook niet alleen doordat komen hé Knipoog Misschien ook hoe ze vroeger gereden werd.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:24

Ik snap ook niet waarom je instructeur je aanraad de hele ijzerhandel van de Gamma in te gooien. Hij zou moeten weten dat het paard zo sterk is als de ruiterhand....

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:42

inderdaad Ludora; al die bitten, kom op! wees nou eens realistisch!
Een paard doet niets goed uit zichzelf, maar ook niets verkeerd uitzichzelf! Zoek de fout nou eerst eens bij jezelf voor je het bij het paard gaat zoeken, je paardje doet niets voor niets hoor!
en wat ludora al zegt: een paard is zo sterk als de ruiterhand!

En dan sluit ik nog even af met het volgende:
Het paard is zo (on)gemanierd als zijn ruiter en waar de kennis op houd begint de grofheid (of in vele gevallen; de ijzer- en dwangbuizenwinkel..)

edit; typo

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:22

Je zou eens een keertje moeten proberen om zonder handen te rijden. Dus paardje aan de longe, iemand met verstand van zaken in het midden die longeert en jij erop. Handen onder de oksels en zo alle drie de gangen proberen te rijden. Raar maar waar, heel veel 'engelse' ruiters hangen meer op de teugels dan ze zelf denken. Het sluipt er dikwijls in zonder dat je het zelf in de gaten hebt en dit veroorzaakt uiteraard spanning in de paardenmond.

Heb het zelf ook gehad hoor, de eerste keer zonder handen rijden was verschrikkelijk, maar nu heb ik m'n zit weer 'beet'! Gewoon proberen en eerlijk zijn met jezelf! Knipoog Pas als dit in orde is een geschikt bit zoeken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:55

Doe die ijzerwinkel met martelwerktuigen maar weg! Inderdaad goed op de zit rijden, handen stil en niet trekken!
Neem een dubbelgebroken bit met wat gewicht, dat ligt stabiel in de mond. Neem les bij een goede instructeur, niet bij een ijzerboer! En herinner je deze oude wijsheid: Hoe temperamentvoller het paard, hoe zachter het bit.