Paard met versleten ruggewervels; welk zadel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: Paard met versleten ruggewervels; welk zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:10

Als het huidige zadel nog goed past zal dat wel naar voren komen bij het bezoek van Hans Zuidweg a.s. maandag. En als die adviseert dat een dikke onderlegger/opgevouwen deken/schapenvachtsjabrak/??? toegevoegde waarde heeft, zullen we dat vast wel te horen krijgen van de TS. Lachen

Mijn ervaring met zadelmakers (in zijn algemeenheid) is dat hun voorkeur uit gaat naar zo weinig mogelijk 'opvulsel' onder het zadel omdat het pasproblemen kan verdoezelen en meestal weinig toegevoegde waarde heeft. Afgelopen maandag toevallig nog een half uur met Daaleman aan de telefoon gehangen waarbij o.a. dit ter sprake is gekomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:48

Ann, nog maar een keer:
Iedereen is het er over eens dat een zadel moet passen en dat je geen opvulsel moet gebruiken om problemen te verdoezelen. Daar heb je heus geen gesprek met een zadelmaker voor nodig.
Maar er staat hier dat er geen zadel problemen zijn, ze zoekt iets "vriendelijkers".

Waarbij trouwens ook de "communicatie" absoluut ondergeschikt is. In dit geval lijkt mij het paard 100x belangrijker dan de ruiter, die heus geen dressuurprestaties wil neerzetten met dit paard.

Ik vind dat we het wel in de context moeten zien!!!!

Verder heb ik er nog eens verder over nagedacht en is het ingewikkeld, daar de ruggegraat zelf niet wordt belast door een zadel, maar de spieren die er langs liggen en het moet dus bekeken worden in hoeverre een zadel invloed heeft op het probleem. Ik zal voor mezelf even in de biomechanica duiken, want mijn interesse is gewekt Haha!
De meeste rugproblemen waar een zadel wel invloed op heeft, zitten voorin, omdat daar ook banden/spieren naar de schoft en schouders zitten enzo en daar rust het zadel wél op.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:28

Citaat:
Verder heb ik er nog eens verder over nagedacht en is het ingewikkeld, daar de ruggegraat zelf niet wordt belast door een zadel, maar de spieren die er langs liggen en het moet dus bekeken worden in hoeverre een zadel invloed heeft op het probleem.
Precies! Daarom ben ik blij dat de TS er een deskundige bij haalt die irl kan zien wat voor mogelijkheden er zijn om het paard meer comfort te geven. Lachen

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:32

Bij mijn paard is afgelopen vrijdag hetzelfde geconstateerd en ik heb direct zijn startkaart opgezegd en mag ook alleen nog maar wat basiswerk doen en wat buitenritten. Bij hem zit hij vrij dicht achter het zadel. Het zadel zelf ligt verder ook goed. Ik ga dit topic dan ook met veel interesse volgen.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 13:46

Even voor de duidelijkheid: het zadel wat ik heb blijkt niet helemaal 100% goed te zijn voor m'n paard, dus ik moet het sowieso laten aanpassen. Lachen
Waar ik onder andere benieuwd naar was, is of er meerdere opties zijn buiten je zadel goed laten vermaken om de rug van m'n paard zo min mogelijk te belasten bij het rijden Lachen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:51

Lusitana schreef:
Ann, nog maar een keer:
Iedereen is het er over eens dat een zadel moet passen en dat je geen opvulsel moet gebruiken om problemen te verdoezelen. Daar heb je heus geen gesprek met een zadelmaker voor nodig.
Maar er staat hier dat er geen zadel problemen zijn, ze zoekt iets "vriendelijkers".

Waarbij trouwens ook de "communicatie" absoluut ondergeschikt is. In dit geval lijkt mij het paard 100x belangrijker dan de ruiter, die heus geen dressuurprestaties wil neerzetten met dit paard.

Ik vind dat we het wel in de context moeten zien!!!!

Verder heb ik er nog eens verder over nagedacht en is het ingewikkeld, daar de ruggegraat zelf niet wordt belast door een zadel, maar de spieren die er langs liggen en het moet dus bekeken worden in hoeverre een zadel invloed heeft op het probleem. Ik zal voor mezelf even in de biomechanica duiken, want mijn interesse is gewekt Haha!
De meeste rugproblemen waar een zadel wel invloed op heeft, zitten voorin, omdat daar ook banden/spieren naar de schoft en schouders zitten enzo en daar rust het zadel wél op.

en daar sla je de plank even mis: wat dacht je dat er onder die spieren zat dan? juist: de dwarsuitsteeksels van de ruggewervels. die lopen daar direct onder, en dragen dus het zadel en de ruiter. dus die worden wel degelijk belast! juist dat gebied heeft vaak te lijden van ruitergewicht/zadel.
maar aangezien jij niet anatomisch geschoold bent, en ik wel, kon je dat niet weten. Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:52

Dank je voor de toelichting, Maudje. Dan kan die 'discussie' worden afgesloten.
Zoiets dacht ik al, het heeft weinig zin om een zadelmaker te laten komen als je huidige zadel oké ligt. Knipoog
Ik kijk uit naar je verslag van a.s. maandag!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:53

Als je zadel goed is en je past het werk erop aan, dan kun je volgens mij verder vrij weinig doen. Regelmatig laten checken door een deskundige of het nog goed gaat (zadel en rug) en dan heb je het wel gehad. Er niet meer op gaan zitten is dan de volgende stap, maar dat lijkt me niet nodig.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:39

Margreet schreef:
Er niet meer op gaan zitten is dan de volgende stap, maar dat lijkt me niet nodig.

Hier omtrent vraag ik me dus iets af...
Als je zo'n paard met versleten ruggewervels dus niet meer rijdt, verergert de toestand van de rug dan niet? Want de spieren vallen naar verloop van tijd toch weg en dan belast je de rug toch juist meer? Of zit ik er nu compleet naast?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:52

ja, eens, de spieren verslappen, MAAR... je belast de rug ook niet meer.
je zou het met goed longeren bij kunnen houden (buikspieren aanspannen, actief achterbeengebruik, rug opbollen en zo ontlasten). vraag je d.a. en d.fysio om advies hierbij.
succes!

Maud_82

Re: Paard met versleten ruggewervels; welk zadel ? + update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 11:53

Update ! Haha!

Gisteren is Hans Zuidweg bij ons langsgeweest om m'n zadel te bekijken. En ondanks de "waarschuwingen" vind ik het een heel prettig persoon. Knipoog Hij legde alles uitgebreid uit, vond 'm erg aardig en relaxed en heeft me laten zien waarom het zadel niet goed ligt en wat hij eraan kan doen.

Hij gaat nu de singels een stukje naar voren leggen en de boel voorin wat opvullen, zodat het zadel rechter komt te liggen en niet de neiging heeft om naar voren te komen. Ze hebben m'n zadel meegenomen en ik kan het waarschijnlijk einde van deze week weer ophalen. Lachen Het hele klusje gaat zo'n 100 euro kosten.

In de tussentijd blijf ik m'n paardje lekker longeren en probeer 'm weer wat meer te laten buigen om z'n buikspieren te trainen.
Mochten jullie nog handige tips weten, dan hoor ik het erg graag! Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:56

Mooi zo!

Ik heb m'n zadel nog steeds terug en ben inmiddels minder blij met HZ.... Hoop dat het bij jou beter verloopt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:59

Ik zie dat er inmiddels al wat aan je huidige zadel gedaan wordt, mijn eerste indruk was eerder om naar een zadel te kijken met een groter draagoppervlak (dus Western, Australian Stocksaddle enz) zodat de druk over een groter oppervlak verdeelt wordt.
En verder zou ik - als ik dit zou weten - ook niet meer zonder meer op dat paard stappen...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:00

Nog steeds NIET terug, Margreet?

Jouw verslag klinkt positief, Maudje! En de kosten vallen me mee. Hopelijk is dit de oplossing voor jullie. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ann op 27-02-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:04

Nope, zadel is nog steeds in reparatie. Wegens een -wat mij betreft- regelrechte blunder. (En zelf erachteraan moeten gaan he, brengen je ook niet even op de hoogte...)
Maar goed, als het eindresultaat maar goed is uiteindelijk, heb het zadel inmiddels sinds kort voor kerst 2006 niet meer in gebruik Rolleyes Dus dat weekje maakt dan ook niet meer uit.

konyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:14

als je paard last heeft van zijn/haar rug kun je het beste een luchtzadel van DK kopen. Hij maakt het zadel precies op maat en heeft daardoor de ideale pasvorm zodat het zadel de rug niet hinderd. http://www.dksaddlery.com
erg duur, maar Danny is de beste zadelmaker van de wereld.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:48

konyn schreef:
als je paard last heeft van zijn/haar rug kun je het beste een luchtzadel van DK kopen. Hij maakt het zadel precies op maat en heeft daardoor de ideale pasvorm zodat het zadel de rug niet hinderd. http://www.dksaddlery.com

Er zijn meer vreselijk goede zadelmakers.
Zadelmakers die prijzen hebben gewonnen voor ontwerp en pasvorm.
Danny is goed maar hoort daar niet tussen.
Wat prijzen betreft zijn zijn geleverde zadels niet extreem duur als je zijn reiskosten ervan af haalt....

Kijk eens bij mastersaddlers wat die aanbieden.
Vaak goedkoper maar zeker zo goed als Danny.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:52

harnessmaker schreef:
konyn schreef:

Er zijn meer vreselijk goede zadelmakers.
Zadelmakers die prijzen hebben gewonnen voor ontwerp en pasvorm.
Danny is goed maar hoort daar niet tussen.
Wat prijzen betreft zijn zijn geleverde zadels niet extreem duur als je zijn reiskosten ervan af haalt....

Kijk eens bij mastersaddlers wat die aanbieden.
Vaak goedkoper maar zeker zo goed als Danny.

Haha! Hahaha, wat heb jij ontzettend gelijk, zeg! Dat vertel ik ook altijd aan DK-idolaten. Worden ze niet blij van, maar je betaalt natuurlijk gewoon ook zijn ticket terug in je zadelprijs.

konyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:03

hij komt altijd gewoon bij ons op stal! ik ben nog steeds weg van zijn spullen Knipoog word er niet verdrietig van te horen dat er anderen ook goed zijn

Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:09

Tja, de zadelmaker is al geweest, dus een beetje een advies achteraf:
Misschien kun je denken aan een barefoot zadel met dubbele inlages. Dit heeft in mijn ogen de voordelen dat het zich gemakkelijk naar de rug van het paard voegt en dus meer comfort oplevert. Dubbele inlages zouden normaal gesproken ruim voldoende moeten zijn, maar in dit geval durf ik er geen eed op te doen. Daarvoor zul je even contact op moeten nemen met pmarena hier op bokt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:49

konyn schreef:
hij komt altijd gewoon bij ons op stal! ik ben nog steeds weg van zijn spullen Knipoog word er niet verdrietig van te horen dat er anderen ook goed zijn

Haha!

Molshoop zeker? Lachen

Maar als je ergens anders staat, en hij moet voor jou komen, betaal JIJ dus z'n ticket. Dat vind ik wel apart. Dat bedoelde ik meer te zeggen. Dus dan heb je een OK-zadel (niks bijzonders t.o.v. een ander merkzadel) voor dik twee keer de prijs. Raar toch?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:22

[quote="dierfysioen daar sla je de plank even mis: wat dacht je dat er onder die spieren zat dan? juist: de dwarsuitsteeksels van de ruggewervels. die lopen daar direct onder, en dragen dus het zadel en de ruiter. dus die worden wel degelijk belast! juist dat gebied heeft vaak te lijden van ruitergewicht/zadel.
maar aangezien jij niet anatomisch geschoold bent, en ik wel, kon je dat niet weten. Lachen[/quote]
Ik vroeg me af wat een zadel doet met problemen achterin de rug, waar het zadel niet op rust, waar hier sprake van is. Daar is dit geen antwoord op, want je zegt ook gewoon dat het zadel druk veroorzaakt, wat mij logish lijkt, maar tot hoever achter in de rug dan, is de vraag...Kun je daar ook antwoord op geven?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:54

Een vastgehouden rug door een slecht passend zadel werkt door tot achterin lijkt me.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:43

Het gaat bij TS om artrose in wervels. Hebben we het over hetzelfde geval?