Wat voor zadel voor dit type rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dealer

Re: Wat voor zadel voor dit type rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:41

Roane schreef:
Yep, die was eigenlijk mijn eerste keus, de Zaldi Schooler campera zadel maar daar moeten we dan nog even voor doorsparen.
En weer het twijfelpunt of die ook voor de Engelse Dressuur geschikt zal zijn. Lachen

Volgens TrekkingSaddles zelf wel:
Citaat:
De Schooler is een speciaal ontwerp tussen dressuur- en Spaanse stijl. De voor en achtergalerij zijn niet zo heel erg hoog en lang, waardoor het goed mogelijk is om nog te kunnen lichtrijden in de draf. Ook is de Schooler prima te gebruiken op buitenritten en kun je er zelfs een sprongetje mee maken! Kortom een erg comfortabel en veelzijdig zadel.

Of het ook inderdaad zo is kom je alleen maar aan de weet als je het zelf uittest, wat bij TS dan ook mogelijk is.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:19

Mijn tinker heeft ook zo'n bouw. Hij is voor een tinker erg licht gebouwd, maar heeft een enorm brede rug, hij is zowat plat bovenop.
De oplossing zat hem voor mij niet in een enorm brede boom w.b.t. de kamerbreedte. Die heb ik er wel opgehad, maar bleken eigenlijk te breed voor hem te zijn. Niet op de rug, maar wel van voren waardoor ze makkelijk gingen schuiven.
Ik moest een zadel hebben met een niet overdreven brede kamer, maar wel een breed draagvlek op de rug. En die heb ik gevonden, een Stübben Tristan. De kamerbreedte is 31, wat iets breder is dan gemiddeld maar niet enorm breed, de takken lopen echter wel mooi uit. Op de rug is hij echter wel heel breed, de kussens hebben een groot draagvlak en het wervelkanaal is vrij breed.
De Tristan is trouwens hetzelfde als de Scandica, alleen het leer is anders. Beide zadels zijn 2e hands goed te vinden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 17:36

Dealer; hoe weet of dat bij mij mogelijk is? Knipoog

Supertje: en wat zijn dat voor zadels, diepe zit, ondiepe zit, zachte zit, veel kniewrong, weinig kiewrong?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:53

http://www.stubbennorthamerica.com/stu05trisdl.jpg
Dit is dezelfde als ik heb, de Tristan DL.
De zit is niet diep, de wrongen zijn wel vrij flink. Het heeft iig geen gedwongen zit.
De zitting is niet hard, maar redelijk zacht. Stübbens staan bekend om de harde zit, maar dat gaat alleen op voor de echt oudere zadels. Zadels die minder dan een jaar of 10 oud zijn hebben echt niet meer zo'n harde zit.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:28

Roane schreef:
Dealer; hoe weet of dat bij mij mogelijk is? Knipoog

Nee, ik bedoel dat TrekkingSaddles een testzadel beschikbaar heeft dat je kan proberen. Bloos

Als volgend jaar mijn jonge paard onder zadel komt heb ik ook een oogje op dit zadel.
Vroeger (voor mijn gangenpaarden-tijd Haha! ) reed ik ook op engels-type zadels maar inmiddels heb ik zoveel gelezen over het verschil in dragend oppervlak tussen engels-type en anders-typische zadels (leve internet) dat ik voor klassiek dressuur - wat ik graag weer wil oppakken met mijn nieuwe paard - serieus naar een iberisch zadel kijk.
Probleem is idd dat er nog zo weinig praktijkervaring is en dan is het prettig dat je zo'n zadel kan uitproberen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 23:41

@supertje: dat heb ik inderdaad gehoord ja, en uit alle ijdelheid, persoonlijk vind ik ze ook niet zo mooi hihi. Bloos Stoute ik, het oog wil ook wat.
Maar ik heb inderdaad gehoord dat ze hard waren en niet zo lang mooi bleven, hoe zit dat met jouw zadel?

@Dealer: Ik dacht al Tong uitsteken
Inderdaad, ik heb er ook wat over gelezen en ik ben ook meer pro-iberisch tuig. Ook omdat het beter word verdeeld en omdat het de schouders beter vrijlaat. Helaas zie je deze niet zo veel tweedehands, das jammer. Haha!
Ook bijvoorbeeld met echt Portugese zadels, ik vind ze geweldig, zitten heerlijk en diegene in mijn beginpost; je zou me niet straffen als je me zo'n zadel geeft.
Maar als ik deze bijv. van Lusitana bestel, hoe weet ik dan dat ie goed ligt als je begrijpt wat ik bedooel. Aangezien ze zo anders zijn dan Engelse zadels waar ik ervaring mee heb, ik blijf het toch wat griezelig vinden.
En als je die schooler ziet in het filmpje van trekkingsaddles, echt kwijl... mwaaaah ik wil dat zadel. Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:59

[quote="Roane"]@supertje: dat heb ik inderdaad gehoord ja, en uit alle ijdelheid, persoonlijk vind ik ze ook niet zo mooi hihi. Bloos Stoute ik, het oog wil ook wat.
Maar ik heb inderdaad gehoord dat ze hard waren en niet zo lang mooi bleven, hoe zit dat met jouw zadel?
Dat ze niet lang mooi blijven heb ik nog nooit gehoord Verward Stübben staat er juist om bekend heel degelijke zadels te maken die erg lang meegaan, ik denk dat Stübben qua zadels toch wel een van de best aangeschreven merken is. Mijn zadel ziet er nog uit als nieuw (is overigens ook nog niet zo oud, 2 jaar), en je komt op i-net etc. toch behoorlijk wat Stübbens tegen die een leeftijd hebben van 10+ er nog heel goed uitzien.
Overigens denk ik dat dat ook een reden is dat Stübben de naam heeft hard te zijn, er zijn gewoonweg nog héél veel oude Stübbens in omloop, en ja, die zijn hard Clown

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:45

Oh zo kom je weer eens wat tegen op een manege he, zo pik je eens wat op. Haha! Een aantal dressuurruiters waren er niet over te spreken omdat het beugelflapje snel zou 'kreuken' of tja hoe noem je dat. Haha!
Maar fijn om nog eens wat andere meningen te horen. Knipoog Ben weer wat zadeltjes tegengekomen op marktplaats, dus we gaan weer even shoppen. Cool

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:19

Hmm, ik blijf dit even volgen...

Ik ben met een zelfde soort probleem aan het tobben, ronde rug en weinig schoft, waardoor alles opzij schuift... (gelukkig nog niet naar voren...)

Ik heb ook al meerdere zadels gepast, maar de juiste nog niet gevonden...
(nou ja, wel gevonden, maar helaas in de verkeerde prijsklasse voor een paard dat niet van mijzelf is...)

Vrijdag gaan we een Massimo passen, speciaal merk voor rondere paarden.
Misschien is dat ook een optie voor jou?
En Zaldi zie ik ook wel zitten, die hebben ook een rondere boom waardoor ze mooier aansluiten.
Heb je al een 'gewoon' dressuurzadel van Zaldi geprobeerd?
Die zijn ook niet zo heel vreselijk duur...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:46

Ik heb een tijd een fjord gereden en ook daar lagen veel zadels niet fijn op, veel schuiven. Heb uiteindelijk een Kieffer Wien de Luxe aangeschaft en deze lag goed. Inmiddels rijd ik de fjord niet meer en ligt het zadel op een KWPN-er met schoft. Zadelmaker er bij gehad en ditzelfde zadel ligt dus nu op mijn KWPN-er. Ik wil echter een ander zadel dus misschien iets voor jouw. Ik woon ook in Gelderland (de Achterhoek) Als het in de buurt is kunnen we misschien wat afspreken?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:32

Roane schreef:
Oh zo kom je weer eens wat tegen op een manege he, zo pik je eens wat op. Haha! Een aantal dressuurruiters waren er niet over te spreken omdat het beugelflapje snel zou 'kreuken' of tja hoe noem je dat. Haha!
Maar fijn om nog eens wat andere meningen te horen. Knipoog Ben weer wat zadeltjes tegengekomen op marktplaats, dus we gaan weer even shoppen. Cool

Dan hebben die waarschijnlijk de Scandica. Die heeft ander leer en heeft op de zitting en de "beugelriemflapjes" (is daar eigenlijk wel een NL woord voor? Ik ken alleen het engelse jockey skirts) een zachte vulling met daaroverheen erg soepel leer. Ik kan me voorstellen dat dat snel gaat kreuken. De tristan heeft dat echter niet.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 11:07

Nouvel; ik ben zelf ook erg pro-Zaldi, maar tot nu toe ben ik geen Zaldi zadel tegengekomen in mijn prijsklasse. Elke maand komt er wat geld bij, dus elke maand nieuwe opties. Maar ik dacht inderdaad aan een Zaldi. Haha!
Massimo, nog noooit van gehoord. Knipoog

Egnie: dat ligt er helemaal aan wat je voor het zadel wilt hebben. Knipoog

Supertje: ach, 'beugelriemflapjes' klinkt wel leuk, maar volgens mij was iets met een rok ofzo, beugelrok... iets in die richting. *LOL*