Borsttuig of martingaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Re: Borsttuig of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:31

Apple schreef:
Ik heb met een gewone martingaal geen problemen met kapot geschuurde manen.

Ik ook niet

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:35

Ik ben persoonlijk geen fan van een gewone martingaal omdat dat lusje om de hals naar beneden kan schuiven als je paard zn hals strekt, alsie dan zn hoofd weer omhoog doet zit t dus vast..
bij een borsttuig kan dit niet gebeuren omdat het vast zit aan je zadel Lachen en ik vind het er mooier uitzien Schijnheilig

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:40

Dat vind ik ook een goede reden. Ik ga ook een borstuig kopen, ik heb daar ook een soort van dezelfde reden voor.
- ik reed in het bos en was er af gevallen, me paard was helemaal overstuur en rende naar huis. Ik was gewoon zo bang dat hij in z'n eigen martingaal zou struikelen als hij z'n hoofd naar beneden zou doen. Dus dat vind ik dus ook een goede reden om een borstuig om te doen. ( en jaa, ik vind het ook mooier staan als ik eerlijk moet zijn )

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:43

borsttuig met martegaal is met springen vaak fijner, blijft zadel beter liggen en ziet er ook mooier uit

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:42

Als een borsttuig ervoor moet zorgen dat een zadel beter blijft liggen dan kun je beter een zadelmaker laten komen...

Wij gebruiken voortuigen en jachttuigen als we met martingaal willen rijden... ik heb 1 keer meegemaakt dat een paard helemaal in paniek raakte toen de halsriem van een martingaal achter de oren terecht kwam na het halsstrekken en dat wil je niet meemaken, en dat heb je met een jachttuig of voortuig niet.
Een martingaal aan een borsttuig vind ik ook niet prettig omdat de riem naar beneden kan zakken (als je er geen stop op hebt zitten) waardoor het paard in de riem kan springen, met een jacht of voortuig voorkom je dat Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:31

een martingaal houdt je zadel niet op zn plaats, een borstuig wel

Ik rijdt met borstuig omdat mijn paard een hele rechte rug heeft en het snel schuift, maar nu schuift die minder, voor zekerheid doe ik er altijd eentje om.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 17:50

Alane schreef:
Als een borsttuig ervoor moet zorgen dat een zadel beter blijft liggen dan kun je beter een zadelmaker laten komen...

Wij gebruiken voortuigen en jachttuigen als we met martingaal willen rijden... ik heb 1 keer meegemaakt dat een paard helemaal in paniek raakte toen de halsriem van een martingaal achter de oren terecht kwam na het halsstrekken en dat wil je niet meemaken, en dat heb je met een jachttuig of voortuig niet.
Een martingaal aan een borsttuig vind ik ook niet prettig omdat de riem naar beneden kan zakken (als je er geen stop op hebt zitten) waardoor het paard in de riem kan springen, met een jacht of voortuig voorkom je dat Haha!

hoe zit een jacht en voortuig eruit? ik heb er nog nooit van gehoord
ik ben benieuwd

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:55

het voortuig: heeft 3 bevestigingspunten, aan elk ringetje van het zadel + tussen de voorbenen aan de singel.
Afbeelding
Jachtvoortuigen, gelijk aan het voortuig maar met een verbindingsstukje over de manenkam.
Afbeelding
en dan heb je nog een borsttuig.
Die gaat van singelstoot naar singelstoot met een riem over de manenkam, soms met martingaal soms zonder:
Afbeelding

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:55

ZEKER een verschiel!!

Borsttuig ::
Helpt het zadel naar voren te blijven, dus dat het niet naar achteren schuift!

Martingaal :: Zorgt ervoor dat je paard zijn hoofd niet té ver naar boven kan gooien, veel gebruikt bij springen, maar werkt ook prima voor het aan de teugel rijden van een paard!:D

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:11

borstuig is echt voor paarden die onder je uit lopen kweet niet waar je t voor wilt gebruiken Clown

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:59

CarlinaaX schreef:
borstuig is echt voor paarden die onder je uit lopen kweet niet waar je t voor wilt gebruiken Clown

hoe kan dat nou in godsnaam, als t paard onder je uit loopt dan verstaan demeeste mensen daar onder
dat het tempo van je paard sneller is dan dat jij wilt

en ik zie dus totaal niet hoe een paar bandjes leer ind e vorm van een borsttuig dat kunnen verhelpen.

een borsttuig zorgt er voor dat het zadel tijdens sprongen niet naar achteren gaat glijden en dat er niet zo veel
kracht op de singel komt te staan

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:06

Als je een martingaal gebruikt om aan de teugel te rijden, gebruik je hem voor een verkeerd doeleinde... De martingaal werkt namelijk echt pas in als het hoofd heel hoog gaat.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:24

maar je kan wel een borsttuig kopen zonder martingaal? of zit er daar zoiezo één aan die je kan losmaken.. ik zoek ook een borsttuig (liefst elastiek)maar dan wel zonder martingaal. wat is de prijs ongeveer?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:30

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 29-02-24 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:35

Ik heb een borsttuig van Prestige en t beviel me toen erg goed heb liever een borsttuig met martingaal dan een gewone martingaal. Het blijft beter liggen en mijn zadel bleef mooi recht liggen. Gebruikte hem overigens alleen met springen.

(Bosttuig van leer is te koop pm voor info nieuwprijs is 169.95 met elastiek en de martingaal kan er op en af)

Zie ook... viewtopic.php?f=8&t=589708&hilit=borsttuig

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:55

Van een borsttuig kan je dat meestal wel afhalen. Soms zit het met een gesp of met een musketonhaak vast.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:38

Ik heb een voortuig (al noem ik het meestal borsttuig Bloos ), omdat ik met martingaal spring en dit fijner en makkelijker vind. Ook helpt het je zadel op de juiste plek te liggen Lachen
Dit borsttuig heb ik, van Prestige:
Afbeelding

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:21

Alane schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dit nogal kort door de bocht. Het zadel van mijn paard ligt goed op zijn rug echter met springen en cross wil het wel eens dat het zadel toch heel iets naar achteren schuift. Ik heb daarom ook gekozen voor een borsttuig met martingaalcombinatie en het is wel prettiger.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:40

Citaat:
Een borsttuig helpt ook bij het zadel recht houden

Citaat:
Een borstuig helpt om het zadel 'recht' te houden.

Citaat:
Ik ben het er wel mee eens dat je een borsttuig niet hoort te gebruiken om je zadel tijdens het gewone rijden op z'n plek te houden.

En dat bedoelde ik dus ook met mijn opmerking om een zadelamker te laten komen + mensen zoeken te gemakkelijk een pleisteroplossing ipv het probleem daadwerkelijk op te lossen.

Ik heb een nare ervaring met een paard en een gewone martingaal, sinds die tijd huiver ik als ik een martingaal zie bij een paard.
Daarom gebruiken wij, als we een martingaal gebruiken, een borsttuig. Met springen ook uit voorzorg om te voorkomen dat het zadel zou kunnen verschuiven.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:45

Quidou schreef:
Ik ben persoonlijk geen fan van een gewone martingaal omdat dat lusje om de hals naar beneden kan schuiven als je paard zn hals strekt, alsie dan zn hoofd weer omhoog doet zit t dus vast..
bij een borsttuig kan dit niet gebeuren omdat het vast zit aan je zadel Lachen en ik vind het er mooier uitzien Schijnheilig

idd daarom heb ik een voortuig en ook omdat ik het mooier vind staan dan een martingaal Lachen Mijn zadel past goed, dus daarvoor heb ik geen voortuig nodig, maar met springen zorgt het voortuig er vast voor dat er minder druk op de singel komt. Zo heb je nog een extra zekerheid dat alles goed blijft liggen.
Ik heb trouwens 1 van Norton, kostte 32 euro. Hij heeft elastiek en je kunt de martingaal erafhalen.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:04

Ik rijd ook altijd met voortuig!! (zeg idd ook heel vaak borsttuig). Met een martingaal heb ik geen fijne ervaringen mee. Mijn pony waar ik eerder op reed, weigerde en deed z'n hoofd na beneden. Je raad het al, het riempje om de hals zakte na voren en kwam net achter het hoofdstel terrecht.. Hij knapte gelukkig, maar het was zeker geen fijne ervaring!!