Apple schreef:Ik heb met een gewone martingaal geen problemen met kapot geschuurde manen.
Ik ook niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Apple schreef:Ik heb met een gewone martingaal geen problemen met kapot geschuurde manen.
Alane schreef:Als een borsttuig ervoor moet zorgen dat een zadel beter blijft liggen dan kun je beter een zadelmaker laten komen...
Wij gebruiken voortuigen en jachttuigen als we met martingaal willen rijden... ik heb 1 keer meegemaakt dat een paard helemaal in paniek raakte toen de halsriem van een martingaal achter de oren terecht kwam na het halsstrekken en dat wil je niet meemaken, en dat heb je met een jachttuig of voortuig niet.
Een martingaal aan een borsttuig vind ik ook niet prettig omdat de riem naar beneden kan zakken (als je er geen stop op hebt zitten) waardoor het paard in de riem kan springen, met een jacht of voortuig voorkom je dat
CarlinaaX schreef:borstuig is echt voor paarden die onder je uit lopen kweet niet waar je t voor wilt gebruiken![]()
Alane schreef:Als een borsttuig ervoor moet zorgen dat een zadel beter blijft liggen dan kun je beter een zadelmaker laten komen...
Citaat:Een borsttuig helpt ook bij het zadel recht houden
Citaat:Een borstuig helpt om het zadel 'recht' te houden.
Citaat:Ik ben het er wel mee eens dat je een borsttuig niet hoort te gebruiken om je zadel tijdens het gewone rijden op z'n plek te houden.
Quidou schreef:Ik ben persoonlijk geen fan van een gewone martingaal omdat dat lusje om de hals naar beneden kan schuiven als je paard zn hals strekt, alsie dan zn hoofd weer omhoog doet zit t dus vast..
bij een borsttuig kan dit niet gebeuren omdat het vast zit aan je zadelen ik vind het er mooier uitzien