nut van een sperriempje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: nut van een sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:17

Maar dan moet je je als ruiter eens achter de oortjes gaan krabben Lachen

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:50

runningkawa schreef:
Maar dan moet je je als ruiter eens achter de oortjes gaan krabben Lachen

Wilde ik ook al gaan zeggen. Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:09

Idd zodat je paard zijn mond niet (ver) open kan doen. Lachen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:17

Een paar die zeggen tegen mij :
Kunnen de mond niet open doen.
Bit ligt stiller.
Heeft meer contact omdat de mond dicht blijft.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:28

nou als je niet te veel aan de teugels zit te frunniken ligt het bit volgens mij ook redelijk stil hoor... de gedachte is eigenlijk best wreed als je het zo bekijkt hoor..omdat de ruiter technisch iets fout doet word er bij het paard als die het meld weer wat dichtgesnoerd of er word een 'hulp'teugel aangehangen Blond

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:06

Ik rijd met een westernhoofdstel, zonder neusriem dus, en mijn paard doet haar mond nooit open. Als je te hard trekt aan de teugels, ja dan wel. Als je een neusriem gebruikt omdat je paard anders z'n mond opendoet moet je toch eens even je eigen rijkunsten (her)beoordelen.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:07

runningkawa schreef:
Dat het bit stiller in de mond ligt

De opsommingen van mond niet open kunnen doen, tong niet over het bit, is symptoom bestrijding van een niet nageeflijk paard.

idd

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:59

Nut van een sperriem.. Ik zou zeggen, geen.
Je bind je paard z'n mond alleen maar dicht om je rijtechnische problemen te verhullen.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:59

Een sperriem heeft eigenlijk helemaal geen nut. Sommige mensen gebruiken hem om het paard de mond dicht te snoeren want: "hij spert zijn mond open tijdens het rijden of doet zijn tong over het bit". Nou, als dat werkelijk het probleem is, los je dat niet op door de mond dicht te snoeren, je moet dan kijken wat de oorzaak is, misschien past het bit/hoofdstl niet bij het paard, maar meestal is zijn de problemen te verwijten aan de ruiterhand. (en misschien ook de hele zit - rugpijn - doorgedrukte rug - paard kan niet meer aan de teugel, etc. ) Een goede ruiter heeft geen sperriem, en eigenlijk helemaal geen neusriem nodig.
Door het dichtsnoeren van de mond heeft het paard niet meer de mogelijkheid om te kauwen, wat erg belangrijk is, omdat het daardoor kan ontspannen. Maar ook met een neusriem zonder sperriem kun je de mond helaas heel goed dichtsnoeren Boos!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:07

ik ben het helemaal met de laatste 2 mensen eens.In feite is de sperriem een onding.Gemaakt voor mensen die niet weten hoe ze met hun paard om moeten gaan.Als ik les geef,controleer ik altijd of de neusriem en sperriem niet te strak zit.
Want hoe wil je een paard goed nagevelijk krijgen,als je hem[letterlijk] de mond snoerd.?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:16

OemmiejO schreef:

ongelovelijk:P
stom antwoord..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:16

gootje12 schreef:
ik ben het helemaal met de laatste 2 mensen eens.In feite is de sperriem een onding.Gemaakt voor mensen die niet weten hoe ze met hun paard om moeten gaan.Als ik les geef,controleer ik altijd of de neusriem en sperriem niet te strak zit.
Want hoe wil je een paard goed nagevelijk krijgen,als je hem[letterlijk] de mond snoerd.?

Helemaal mee eens.
Zal het je sterker vertellen mijn paard wordt gewoon boos als je het te strak doet. Wordt hij gewoon echt pissig van! Tong uitsteken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:41

ik las pas ergens, dat het net zoiets is als waarom we altijd aan dezelfde kant opstappen: het is iets uit de geschiedenis schijnbaar.
Weet dus niet of het waar is, maar daar las ik, dat het er voor zorgt, dat je het bit niet uit de mond kan trekken, op het moment dat je je paard met je meetrekt. Nu nergens meer voor nodig, maar in tijden van oorlog is het van levensbelang dat je neit zonder paard komt te zitten, dan kan je namelijk veel minder snel vluchten.
Nu heeft het dus eigenlijk geen nut meer, behalve met bijvoorbeeld stoelendans Knipoog
Nogmaals, weet niet of het echt waar is, maar vond het wel logisch klinken.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:48

Ik had laatst in de les ook mijn sperriempje vergeten. nu heb ik soms al mijn twijfels bij die instructrice, maar ze was er niet bepaald blij mee dat ik dat ding er niet aan had gehangen.
misschien moet ik dat ding er maar af knippen (waar die sperriem aan vast hangt). bij mij heeft t toch niet zoveel nut, dat ding zit toch veel te los om te kunnen werken.
ik heb al een hoge neusriem, moet er dan ook nog een lage bij?

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:49

Ja! Aknippen is een super idee! Dat kan ik dus iedereen wel aanraden, alleen moet je er dan wel rekening mee houden dat instructeurs/instructrices daar niet blij mee zijn... maar voor je paard echt het beste.

En nee, je hoeft niet met een lage neusriem te rijden. Waarom hebben wij "Engelse" ruiters de monden dichtgesnoerd en kunnen bv. Westernpaardjes heel goed zonder?

En het is idd gewoon een heel oud gebruik, en van heel veel van die dingen blijkt het helemaal niet nodig te zijn. Zoals het voorbeeld hier boven van het links opstappen, dat is slecht voor de rug van je paard en slecht voor je zadel, je trekt het er alleen maar scheef mee. Het beste kun je gewoon afwisselend van links en rechts op (en af-) stappen, vanaf een verhoging, om de rug van je paard en je zadel te schonen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:43

Laat ik je vertellen dat op dressuurwedstrijden een neusriem zelfs verplicht is Scheve mond
Normaal rijd ik met een halsterhoofdstel of touwhalster, dus dat was wel even vreemd voor m'n bijrijdpaard..
Doe m met wedstrijden nu op t laatste gaatje zodat ie niet zo strak zit.
Martelwerktuigen die spierriempjes. Nergens voor nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:46

wat een flauwekul zeg, als je deze gewoon losjes doet is er niets mis mee.
Ik kan mijn verzorgpaard met en zonder sperriem even goed rijden, er zit hartstikke veel ruimte tussen.
Echt een beetje overdreven, dat het een martelwerktuig is.
Ieder ding kan een martelwerktuig zijn, western gebruikt stangbitten, geloof me, daar kan je genoeg mee aanrichten als je hard trekt.
Naturals gebruiken touwhalsters, deze zijn ook scherp als je paard trekt en je hem strak vasthoud bijvoorbeeld (dan heb ik het niet over een paard, dat houd je niet, maar een kleinere pony bijvoorbeeld)

Zo is ieder middel dat verkeerd gebruikt word een martelwerktuig.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:51

secricible schreef:
wat een flauwekul zeg, als je deze gewoon losjes doet is er niets mis mee.
Ik kan mijn verzorgpaard met en zonder sperriem even goed rijden, er zit hartstikke veel ruimte tussen.
Echt een beetje overdreven, dat het een martelwerktuig is.
Ieder ding kan een martelwerktuig zijn, western gebruikt stangbitten, geloof me, daar kan je genoeg mee aanrichten als je hard trekt.
Naturals gebruiken touwhalsters, deze zijn ook scherp als je paard trekt en je hem strak vasthoud bijvoorbeeld (dan heb ik het niet over een paard, dat houd je niet, maar een kleinere pony bijvoorbeeld)

Zo is ieder middel dat verkeerd gebruikt word een martelwerktuig.

Nounou Scheve mond
Andermans mening hoeft niet direct flauwekul te zijn hoor.
En niet alleen "naturals" gebruiken touwhalsters. En aan een touwhalster trek je niet. Dan rijd je op signalen.
Remmen doe je met zit en stem. Sturen met neckraining. Dat terzijde.

Als jij je paard zo goed zonder sperriem kunt rijden, haal je hem er toch af? Lachen
Alleen maar overtollig leer wat je paard wel kan gaan irriteren.

Edit; Ben het wel met je een wat betreft dat ieder middel dat verkeerd gebruikt word fout is.
In mijn ogen worden sperriempjes bijna altijd verkeerd gebruikt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:30

rakkertje13 schreef:
OemmiejO schreef:

ongelovelijk:P
stom antwoord..

Het is geen stom antwoord. Kijk maar eens naar de naam sperriempje. Het ding doet wat de naam zegt.
Het is alleen een stomme reden om hem daarvoor te gebruiken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:46

Ik geloof niet dat jou zin werd geuit als een mening, maar als een feit... Anders had er moeten staan "Ik vind het martelwerktuigen)

en nee, aan een touwhalster trek je niet, dat is precies wat ik je probeer duidelijk te maken.
Een touwhalster is niet bedoeld om aan te trekken, dus als je trekt wordtut verkeerd gebruikt.
Een sperriempje is niet bedoeld om vast te snoeren, dus als je het vastsnoert wordtut verkeerd gebruikt.
Alles kan als marteltuig gebruikt worden als je het verkeerd gebruikt. En dat veel mensen het verkeerd gebruiken, maakt het geen marteltuig in mijn ogen...

Ik snap dat niet alleen naturals een touwhalster gebruiken, maar ik wilde gewoon even vanuit een paar verschillende takken van de paardensport iets pakken. Niet alleen westernruiters gebruiken stanbitten... Dat is hetzelfde, maar het gaat om het principe.

Mijn sperriem kan ik er af halen ja, maar hij heeft er geen last van, het laat het bit stiller liggen in de mond (daar is het ten slotte ook nog voor in gebruik in deze tijd, het bit word als het ware tussen de sperriem en de mondhoeken geklemd, zodat het niet zoveel speelruimte heeft, bovendien kan je met het sperriempje er aan het bit niet door de mond trekken (daar moet je overigens wel lomp voor doen, maar het is wel mogelijk))
De vraag is: waarom zou ik het er af halen, als het zoveel voordelen heeft? Bovendien moet ik dan gaan knippen aan het hoofdstel, iets wat ik niet zie zitten, om nog maar te zwijgen over de eigenaar denk ik zo. Als dat ding geen last veroorzaakt, ga ik ook geen andere kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:51

Een neusriem is verplicht
Maar een sperriem niet en aansnoeren ook niet Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:53

ik weet niet tegen wie je het nu hebt rk? Bloos
Als je mij bedoelt, ik weet dat ze niet verplicht zijn, maar dan moet ik of aan de neusriem gaan klooien (wat de eigenaar vast niet leuk gaat vinden) of een nieuwe kopen (wat ik niet zie zitten als het niet nodig is).
Je tweede opmerking kan ik me helemaal in vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:56

Nee had het tegen mietje Lachen

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:31

Ik heb ook niet gezegd dat je aan je hoofdstel MOET knippen, maar om alleen het sperriempje eraf te halen hoef je niets kapot te maken en als je het nog netjes in de kast legt blijft het nog mooier ook...Lachen

En een sperriem is op wedstrijden helemaal niet verplicht, alleen een neusriem, maar een dubbele neusriem zonder sperriem is gewoon een engelse neusriem en dat mag gewoon hoor...

Als je een rustige hand hebt en niet in de mond zit te trekken heb je het riempje ook niet nodig om het bit op zijn plaats te houden, want dat gaat dan al vanzelf.

@ secricicle: Overigens zou ik wel eens willen weten wat voor leuke voordelen het heeft dat je een paard de mond dichtsnoert met een sperriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:34

Op wedstrijd mag er geen lusje aan zitten zonder sperriem
Dan is je tuig niet compleet en dat mag niet.
Knip je het lusje eraf, of koop je een echte hoge neusriem mag het wel Lachen