Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:Maar dan moet je je als ruiter eens achter de oortjes gaan krabben
runningkawa schreef:Dat het bit stiller in de mond ligt
De opsommingen van mond niet open kunnen doen, tong niet over het bit, is symptoom bestrijding van een niet nageeflijk paard.
OemmiejO schreef:Idd zodat je paard zijn mond niet (ver) open kan doen.
gootje12 schreef:ik ben het helemaal met de laatste 2 mensen eens.In feite is de sperriem een onding.Gemaakt voor mensen die niet weten hoe ze met hun paard om moeten gaan.Als ik les geef,controleer ik altijd of de neusriem en sperriem niet te strak zit.
Want hoe wil je een paard goed nagevelijk krijgen,als je hem[letterlijk] de mond snoerd.?
secricible schreef:wat een flauwekul zeg, als je deze gewoon losjes doet is er niets mis mee.
Ik kan mijn verzorgpaard met en zonder sperriem even goed rijden, er zit hartstikke veel ruimte tussen.
Echt een beetje overdreven, dat het een martelwerktuig is.
Ieder ding kan een martelwerktuig zijn, western gebruikt stangbitten, geloof me, daar kan je genoeg mee aanrichten als je hard trekt.
Naturals gebruiken touwhalsters, deze zijn ook scherp als je paard trekt en je hem strak vasthoud bijvoorbeeld (dan heb ik het niet over een paard, dat houd je niet, maar een kleinere pony bijvoorbeeld)
Zo is ieder middel dat verkeerd gebruikt word een martelwerktuig.
rakkertje13 schreef:OemmiejO schreef:Idd zodat je paard zijn mond niet (ver) open kan doen.ongelovelijk:P
stom antwoord..