[WN] boomloos of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle99

Re: boomloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:22

Oeeii... ik ben er helemaal geen voorstander van langdurig gebruik van een bareback pad... al helemaal niet met beugels. Met zo'n ding leer je wel van zitten. Maar voor welke kost voor je paard?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:26

Michelle99 schreef:
Oeeii... ik ben er helemaal geen voorstander van langdurig gebruik van een bareback pad... al helemaal niet met beugels. Met zo'n ding leer je wel van zitten. Maar voor welke kost voor je paard?

Het was een bijwijze van spreken Haha!
Je laatste zin snap ik niet Bloos

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:33

Sorry, ik ben Amerikaans, dus mijn Nederlands is niet altijd duidelijk. Wat ik bedoel is dat met zo’n pad leert de ruiter goed te door(zitten), maar je paard betaald een hoge prijs voor dat ‘les’.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:05

Goed zitten leer je door te rijden ongeacht het zadel, van een boomloze ga je echt niet beter zitten hoor.
Ik zou voor mezelf liever een boomzadel hebben maar paardlief loopt lekkerder onder een boomloze ben ik achter. Dus voorlopig houden we die even aan tot we de staatsloterij gewonnen hebben. En wie weet komt er ooit weer een boomzadel als we er een kunnen vinden waar ze geen drukplekken van krijgt maar die hoop heb ik al opgegeven.

Overigens rij ik rond op een barefoot arizona bij de western en een barefoot cheyenne voor de endurance en de dressuur.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:41

Michelle99 schreef:
Sorry, ik ben Amerikaans, dus mijn Nederlands is niet altijd duidelijk. Wat ik bedoel is dat met zo’n pad leert de ruiter goed te door(zitten), maar je paard betaald een hoge prijs voor dat ‘les’.

Kan. Ik heb een paar maanden zonder zadel gereden en mijn paard laten controleren door een paardenmasseuse en er was niets aan de hand.
Maar meestal is een zadel beter inderdaad.
Nu ik lees dat je amerikaans bent snap ik je teksten beter Knipoog
Maar ben je er al uit?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:20

@ Vippie, op zich zou je van een zadel met goedpassende boom geen drukplekken moeten krijgen hoor. Als je die wel had lijkt het mij waarschijnlijk dat je zadel niet goed paste.

We hebben allemaal theoriën, en we weten dat het belangerijk is het gewicht van de ruiter mooi te verdelen.
dat is ook de reden dat ik voor een zadel met western-boom gekozen heb.

Maar ik zat vroeger eens op pony-kamp met mijn paard en kon mijn zadel niet gebruiken, en heb iedere dag alle hele lange ritten zonder zadel gereden. Mijn kont was dat duidelijk niet gewent, maar ik heb niets aan mijn paard kunnen merken, dat was heel vrolijk en had er iedere dag zin in!
En dat is toch het allerbelangerijkste: let op je paard, en hoe dat zich voelt met het zit-arrangement van je keuze.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:10

@Aafke, Ik ben zeer onder de indruk van je mooie werk (gezien via je links). Iemand hier in de buurt bij mij heeft een endurance zadel met een western boom door Midway laten maken. Ingekort boom, alle franjes weggelaten. Maar het heeft geen knop. En ik weet niet wat de mogelijkheden zijn om zo’n customzadel te ‘vermaken’ om een andere paard te passen. Is dat überhaupt mogelijk? En kan er een knop simpelweg ‘opgeschroefd’ worden? In ieder geval neem ik contact op met iemand daar. Wij willen komen kijken bij Midway in de vakantie als er dan iemand is. Misschien nemen wij gelijk ons paard mee als dat handig is.

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 21:30

dankje wel voor jullie reacties Tong uitsteken Pling

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:38

Hoi Sillyboy

Zie je regelmatig rijden met je bontje, en denk dat je je paard zeker een groot plezier zult doen met een BM.
Vind het wel bijzonder dat wanneer je op de stal staat van een overtuigt BM gebruiker( Jessy,sstable) en je de enige echte dealer
van Bob Marshall zadels regelmatig tegenkomt (Alida vd Hoff) je je info weg moet halen van bokt
Dus Fleur, wil je proberen of gewoon meer weten ik sta geheel ter je beschikking.
Dit natuurlijk voor iedereen.Stuur een mailtje of geef gewoon een belletje [edit Rom]tel nummers graag per pb[/edit] als je meer wilt weten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:51

Misschien wilde ze ook eens horen hoe anderen er over denken.... vragen staat vrij volgens mij....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:12

zomaar even een vraagje tussendoor, ik denk er ook over om een westernzadel aan te schaffen:

speelt het gewicht van de ruiter ook een rol bij de keuze voor wel of geen boomloos zadel? Is het bij een zware ruiter bijvoorbeeld beter om toch maar voor een boomzadel te kiezen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:42

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:07

Ik denk dat er verschillende factoren zijn die een rol spelen: gewicht, rijkunst, paard, hoeveel uur rijd je per dag/week.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:36

Idd dat klopt, maar dan vind ik dat voor een boomzadel niet anders trouwens Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:17

ik ga ook boomloos uitproberen, ben heel benieuwd
ik heb geen gemakkelijk bekken waardoor ik moeite heb om netjes diep in mijn zadel te zitten
ik kan dus goed een last worden voor mijn paard zonder boom of ik rij er misschien zo op weg omdat het juist prettiger zit
nog een paar weken wachten op een testzadel

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 07:38

AafkeB schreef:
@ Vippie, op zich zou je van een zadel met goedpassende boom geen drukplekken moeten krijgen hoor. Als je die wel had lijkt het mij waarschijnlijk dat je zadel niet goed paste.

Gelukkig was ik zelf ook zo slim Knipoog.
Maar omdat ik meer doe dan alleen westernrijden met mn paard verandert ze nog wel eens van model naar de veranderingen van de seizoenen (in de zomer slanker door de endurance, in de winter ronder door meer bakwerk) en daar is helaas geen zadel op aan te passen.
Mijn boomloze bevalt me iig prima dus voorlopig geen boomzadel voor mij op westerngebied. Haha!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:22

haha, dan zou je dus eigenlijk een zomer en een winterzadel moeten hebben Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:20

nou, als je paard heel veel verandert? Een echt goedzittend zadel kan die veranderingen wel aan. Soms merk je ook dat als je je paard opmeet met de flexible curves, dat 'ie wel dikker is, maar helemaal geen andere vorm heeft. Of wel.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:47

Nou, ik moet erg dik worden voordat mijn schoenen krap worden. Haha! Zo kan je een zadel mee vergelijken. En een boomloze zadel is wel goed om veranderingen op te vangen. Een nog groeiende paard, b.v. zal zo veel veranderen dat je niet met een boom zadel op kan vangen. Maar eentje die alleen verandered met de seizoenen lijkt mij wel. Of zie ik dat verkeerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:35

@Michelle99: het zal voor een aantal paarden zeker op gaan, maar voor een aantal ook niet.
Er zijn genoeg paarden die zo veranderen qua bouw met de seizoenen dat vang je met een standaard zadel niet meer op.
En wat te denken van fokmerries waar ook op gereden wordt, die kunnen ook behoorlijk van bouw veranderen tijdens de dracht.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:32

of endurancepaarden die in de top lopen, die schijnen ook veel te veranderen gedurende de seizoenen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:29

Ja, ok, maar deze zijn uitzonderingen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:52

en een zadel dat om te beginnen goed past zal verandereingen echt wel op kunnen vangen. Een custom past dan misschien netzo als een fabriekszadel, goed inplaats van optimaal, kan ik prima mee leven, en mijn paarde ook.
Alleen als een paard opeens een echt ingezakte rug heeft gekregen zal je je zadel aan moeten passen.
Of als je een fabriekszadel hebt: een nieuwe. (of tweedehandse)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:02

AafkeB schreef:
nou, als je paard heel veel verandert? Een echt goedzittend zadel kan die veranderingen wel aan. .

Totale onzin, een zadel past of niet en past zichzelf niet aan (hooguit als je een flexibele boom hebt dan zou dat wellicht nog iets kunnen schelen (maar dan nog veranderd de wijdte van de fork niet of niet genoeg) maar ik heb geen flexibele centjes) of kan die veranderingen aan (scheelt soms 2 boommaten winter extra wide en zomer medium) want dat betekend dat hij of in de zomer of in de winter niet goed ligt. Geloof me na 6 jaar drukplek ellende weet ik genoeg. Mijn boomloze heb ik daar bewust voor gekozen en bevalt mij na een dikke 3/4 jaar nog steeds prima, verandert vrolijk mee met het paard zonder rare plekken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:07

Michelle99 schreef:
Nou, ik moet erg dik worden voordat mijn schoenen krap worden. Haha! Zo kan je een zadel mee vergelijken. En een boomloze zadel is wel goed om veranderingen op te vangen. Een nog groeiende paard, b.v. zal zo veel veranderen dat je niet met een boom zadel op kan vangen. Maar eentje die alleen verandered met de seizoenen lijkt mij wel. Of zie ik dat verkeerd?

Je zal wellicht geen grote schoenen nodig hebben maar je broeken daarintegen Knipoog

Mijn paard weegt in het enduiranceseizoen net over de 350 kilo en in de winter rond de 450, dat is toch echt een behoorlijk verschil wat je wel degelijk merkt met je zadels hoor.