Bandages/peesjes bij jong paard goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Re: Bandages/peesjes bij jong paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:17

VValar schreef:
Bella schreef:
Maargoed ook op stal kan een paard zich behoorlijk bezeren...in die beredenering zou een paard overal en altijd bescherming moeten hebben...

Je moet natuurlijk wel bedenken dat in een (zware) training jouw paard vele malen meer kans loopt op een blessure dan wanneer hij in zijn stal staat.

Daar heb je gelijk in, maar indien je zware training uitvoert wil je toch ook dat je paard sterke pezen opgebouwd heeft en daar zowel tijdens als na de training voordeel van heeft!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:47

Sterke pezen kunnen ook aangetikt worden, met alle gevolgen van dien Knipoog Daarom bescherm ik de pezen altijd tegen dit soort ongelukken. De pezen worden niet direct zwakker doordat je er een peesbeschermer omheen doet.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:50

Nou ik gebruik bij jonge paarden liever wel bescherming. Juist omdat ze nog moeten zoeken naar hun balans onder het zadel, is de kans dat zichzelf een keertje verkeerd aantikken zeker wel aanwezig...helemaal als ze ook nog ijzers onder hebben. Aan de longe gaat die van mij vaak ook nog lekker uit z'n dak. Een schiefel of andere beschadigingen of blessures zijn dan zo gemaakt zonder beenbescherming. Over vervorming van de pezen door beenbescherming heb ik nog nooit gehoord. Dat de temperatuur van het been te hoog kan oplopen door te bandageren heb ik wel eens gehoord. Dat dit dan niet goed voor de pezen is, wil ik dan wel geloven!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:39

Dat is dan dus 'ons' discussiepunt over vervormen met beenbeschermers.

En wel eens de temperatuur onder de peesbeschermer gevoel net na het werken? Met name zomers wil deze nog best oplopen. ja ik reed vroeger ook met peesbeschermers Goed, het is niet zo hoog als bij bandages, maar wel degelijk een hoeveelheid graden hoger.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:40

Bella schreef:
VValar schreef:

Weet je wat nog slechter is? Als ze zich één keer hard aantikken, net op de verkeerde plaats. Dan kun je weer 6 weken stappen met je paard.

Knipoog heb ik even mazzel dat me dat nog niet overkomen is bij alle paarden tot nu toe, die nog nooit iets omgehad hebben....
En juist die paarden waar de pezen al vervormd zijn (en dus verzwakt) en die tikken zichzelf een keer aan, zijn ze veel eerder beschadigd, dan een met sterkere pezen!
Daarnaast kan een paard van jongs af aan al leren, waar hij zijn benen en wel en niet kwijt kan (balans vinden). (tenzij een jong dier hier natuurlijk in beperkt wordt door de huisvesting)

mijn nu 3,5 jarige fjord staat 24 uur per dag op de wei, waar ze zich als een idioot gedraagt. Toch tikt ze zichzelf altijd aan met rijden, heeft dus weinig met huisversting te maken. Pony is erg heet en voorwaarts en je zou dus zeggen dat ze zich in de wei genoeg kan uitleven maar dat is niet zo. Rij dus altijsd met bescherming, meetsal met bandages en onderlappen voor betere drukverdeling (en ja, ik kan bandageren) en vaak ook springschoenen. Heel soms met peesjes en strijkjes maar bandages hebben toch voorkeur

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:48

@lonnie: Aantikken tegen de benen of tegen de hoef? Ik zeg verder ook niet dat een paard wat 24/7 op de weide loopt niet heet en voorwaarts kan zijn (dan zou mijn eigen fjord niet bestaan). Wij hebben hier ook wel fjorden staan en zelfs de 17 jarige opa hier tikt zich nog wel eens aan (dan wel tegen zn hoef, want dan hoor ik het), maar houd er geen peesblessure aan over (de afgelopen 17 jr in ieder geval niet). Andere fjord hier heeft van zichzelf geleerd en zet zijn buitenhoeven iets naast zijn voorhoeven, ook zo'n hete donder, deze weet dus dat als hij dat niet doet dat hij zichzelf bezeerd.

Mag ik trouwens vragen wat je beweegreden is om bandages te gebruiken?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:50

Ik zou bij een jong paard ook de voorkeur geven aan peesbeschermers..
Verder heb ik er nooit van gehoord dat dat de pezen zwakker zou maken.. alleen dat bandages ze zwakker maken..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:52

ze tikt zich echt tegen het been aan. Als ik geen bescherming gebruikt heeft ze dus ook al snel wonden en ik wil echt ernstige dingen voorkomen.

Redenen voor bandages: HEel het been rondom dik beschermd met onderlappen en bandages.
Peesbeschermners maten zijn meestal of net iets te groot of te klein, bandages passen altijd. Peesjes schuren nogal snel (moddervoeten uit de wei, zand ertussen), bandages niet en zitten gewoon goed en lekker dik beschermd. Schuiven ook niet, zoals soms bij mijn strijklappen gebeurt

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:53

Blitzelover schreef:
Verder heb ik er nooit van gehoord dat dat de pezen zwakker zou maken.. alleen dat bandages ze zwakker maken..

zucht... 1000000e keer, zowel bandages als peesbeschemers maken het been niet zwakker, net zo mijn als dat ze iets ondersteunen, puur en alleen voor de bescherming

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:51

Bella schreef:
Dat is dan dus 'ons' discussiepunt over vervormen met beenbeschermers.

En wel eens de temperatuur onder de peesbeschermer gevoel net na het werken? Met name zomers wil deze nog best oplopen. ja ik reed vroeger ook met peesbeschermers Goed, het is niet zo hoog als bij bandages, maar wel degelijk een hoeveelheid graden hoger.

De benen van mijn paard voelen na het werk eigenlijk nooit heet aan bij gebruik van peesbeschermers. Misschien ligt het er ook aan welke je gebruikt? Weleens een paard gezien met een geklapte pees doordat hij met z'n achtervoeten de pees van het voorbeen heeft geraakt? Ik wel. Was een jong paard dat gewoon een simpele uitspatting maakte maar daarbij met z'n achtervoet op de pees terecht kwam. Ook iemand die het niet nodig vond peesbeschermers te gebruiken bij een jong paard. Ze was gelijk klaar met 'm. Einde oefening. Dan maar liever wel peesbescherming om met het risico dat het iets warmer zal worden onder de beschermers..dan maar goed afspuiten na het rijden ofzo. Het hoeft maar één keer per ongeluk fout te gaan, en dan kan je paard nog zo gebelanceerd zijn of geleerd hebben zich niet aan te tikken. Heeft er in mijn ogen niets mee te maken.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:19

Mijn jonkie heeft altijd bescherming om. Of bandages of beenbeschermers, omdat hij af en toe nog wel eens lomp is en zijn beentje ergens tegen aanstoot.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:36

lonnie schreef:
Blitzelover schreef:

zucht... 1000000e keer, zowel bandages als peesbeschemers maken het been niet zwakker, net zo mijn als dat ze iets ondersteunen, puur en alleen voor de bescherming

Ik heb erbij gezet dat ik het van horen zeggen heb.. Knipoog

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:54

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen Schijnheilig maar ala

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:12

Ik zou wel peesjes omdoen. Lachen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:45

Ik zou sowieso iets omdoen, peesbeschermers Lachen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:05

Ik ben het best wel met Bella eens Lachen Jij doet toch ook geen helm op op de fiets.. ?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:27

Sfiejj schreef:
Ik ben het best wel met Bella eens Lachen Jij doet toch ook geen helm op op de fiets.. ?

Ohnee?

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:31

Peesbeschermers zijn beter dan bandage's !
Onder de bandages kan het heel warm worden, maar goed ik gebruik ze ook wel eens.
Ik vind bandage's namelijk wel wat chieker(of hoe je het dan ook schrijft Clown ) staan. Lachen

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:33

er staat geen leeftijd voor beschermingsmiddellen maar wel verschillende maten
het moet dus wel goed passen anders heeft het geen nut.
er zijn er hier op bokt die beweren dat je jonge paardenbenen verzwakt maar daar ben ik het absoluut niet mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:34

Ik gebruik altijd peebeschermers
En bij jonge dieren die niet in balans zijn vind ik het al helemaal een aanrader

Over het heet worden, onder het zadel is het bij mij altijd heter dan onder de peesbeschermers, wat nu?

En verzwakken, ik geloof er niet in
600 kg gewicht word imo niet tegen gehouden door wat stof of een stukje plastic
Verder mag ik hopen dat ze naast het rijden/longeren ook zo nog lopen.
Dan hebben ze ook niets om

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:56

mijn paard krijgt altijd beenbescherming om zodra het paard de stal uit komt.
Ik heb te vaak ellende gezien en meegemaakt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:56

runningkawa schreef:
Ik gebruik altijd peebeschermers
En bij jonge dieren die niet in balans zijn vind ik het al helemaal een aanrader

Over het heet worden, onder het zadel is het bij mij altijd heter dan onder de peesbeschermers, wat nu?

En verzwakken, ik geloof er niet in
600 kg gewicht word imo niet tegen gehouden door wat stof of een stukje plastic
Verder mag ik hopen dat ze naast het rijden/longeren ook zo nog lopen.
Dan hebben ze ook niets om

Afgod

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:45

Ik had zaterdagavond les, en m'n paard schrok ergens van en sprong overkruisd weg in galop. Gelukkig had ik diezelfde middag van die hoge peesjes voor de achterbenen gehaald, want ze zaten helemaal vol met krassen. Ik heb liever krassen op m'n peesbeschermers dan dat d'r been kapot is hoor en dan nog een blessure erbij.

Annee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:05

Ik geen bandages maar wel peesbeschermers

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:48

ik heb het allebij.. ben zunig op me paard der pootjes Ja