Welk zadel voor rond paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alette

Re: Welk zadel voor rond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:00

Mandy30 schreef:
Friezen hebben ook vaak weinig schoft en daarvoor hebben ze de speciale Fryso zadels. Je kunt voor meer informatie eens kijken op de site van het Tweespan. Ze zitten in Friesland maar ik weet zo niet welke link. Even zoeken dus. Misschien is zo iets ook wel wat voor jouw paardje. Ze komen aan huis passen en nemen dan een aantal zadels mee.
Success !!

www.tweespan.com

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:00

Ilse schreef:
Het probleem van rondgeribte paarden en Wintecs is dat Wintecs geen ingebouwde voorsingel hebben, iets wat bij zo'n rond paard vaak juist wel essentieel is.

Ben ik het niet mee eens. Ik zou naar blijven zoeken naar een goed passend zadel, met passende boom en correct opgevuld, zodat een voorsingel niet nodig is. Een voorsingel brengt voor het paard toch wel een groot nadeel met zich mee: veel druk achter de schoft. Ik kan me voorstellen dat je er bij sommige paarden (bijvoorbeeld Haflingers) niet aan ontkomt, maar bij een Anda is het vaak nog wel mogelijk zonder voorsingel te zadelen.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 18:11

Oke, een voorsingel is een extra singel voor e gewone singel toch? Die gebruikten we ook bij de ronde ijslanders.
Het paard is niet zo heel rond als een ijslander of fries en heeft wel een beetje schoft. Maar minder schoft dan een standaard (kwpn) paard en ietsje ronder ook.

Ik ga ook zeker eerst passen. Waar moet ik op letten bij het passen van een zadel? Hoe zie je dat zoiets goed zit?

Ik laat er uiteraard ook iemand naar kijken die daar vertand van heeft.

Maxmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:12

ik ben ook lang op zoek geweest voor mijn ronde tinker zonder schoft en toen hoorde ik van vrienden over de zadels van het ruitergilde speciaal voor de ronde paarden zonder schoft dus zoals de tinker de haflinger en de fries ik rij er nu een half jaar mee en ben er erg tevreden over ze hebben ze ook voor grotere mensen billen dus bijvoorbeeld een 18 inch is gewoon te verkrijgen

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 18:13

en hebben zij ooke een site maxmax?

Ik heb even naar die fryso zadels gekeken van het tweespan maar vind die wel wat prijzig. Wil eerst even zoeken naar een goede tweedehandse..

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:23

Blueberry schreef:
Oke, een voorsingel is een extra singel voor e gewone singel toch? Die gebruikten we ook bij de ronde ijslanders.
Het paard is niet zo heel rond als een ijslander of fries en heeft wel een beetje schoft. Maar minder schoft dan een standaard (kwpn) paard en ietsje ronder ook.

Ik ga ook zeker eerst passen. Waar moet ik op letten bij het passen van een zadel? Hoe zie je dat zoiets goed zit?

Ik laat er uiteraard ook iemand naar kijken die daar vertand van heeft.

Nee hoor, een ingebouwde voorsingel houd eigenlijk in dat de voorste singelstoot niet los loopt zoals de achterste maar als het ware uit de wrong komt, waardoor het zadel een stuk stabieler ligt.
Veel merken die dit hebben, ik persoonlijk vind het erg fijn, zeker op mijn paard.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 18:29

Oke en het grote voordeel is dus dat het stabieler ligt?
En welke merken hebben dit voornamelijk?

Ik heb niet zo vel verstand van zadels, ik weet het verschil tussen spring/dressuur/veelzeidigheid/ijslands/westren/ etc en de onderdelen kan ik zo benoemen maar merken of hoe je kan zien hoe het goed ligt.. Lachen?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:30

chamberlain inverness

Maxmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:30

ik weet wel dat de prijzen niet zo heel duur zijn het is een middeklasse zadel ik weet dat ze ook een site hebben maar daar staan alleen de winkels op die ze verkopen en ik weet niet meer welke site dat is maar het zadel is echt aan te raden ze hebben er ook van alles in van dressuur tot springen en veelzijdig