kosten aan dit zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik schat de kosten aan dit zadel:

minder dan 50€
1 (1%)
50€ tot 100€
6 (8%)
100€ tot 150€
1 (1%)
150€ tot 200€
3 (4%)
Meer dan 200€
16 (21%)
Niet de moeite waard te herstellen..
47 (63%)

Totaal aantal stemmen: 74

Milly_

Re: kosten aan dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:40

liefiej schreef:
ow oke, tja,
maar je gaat het zelf niet gebruiken(of lees ik eroverheen?)

idd. (heb trouwens geen paard op dit moment). Moesten de kosten voor alles(scheuren,gaten maken,opvullen,nieuwe stoten) onder de 100 zijn, zou ik het doen. Dat vind ik dit zadel wel waard.
Maar ik had totaaaaaaal geen gedacht van het kostenplaatje. Daarom vroeg ik het hier ook.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:42

Dit zadel volledig weer in orde krijgen, gaat je toch een aardige duit kosten... Je kan eventueel wel naar de zadelmaker gaan om de boom te laten controleren en er fatsoenlijke singelstoten aan te laten zetten want die wat er nu aanhangen zijn gewoon gevaarlijk!
Persoonlijk zou ik dit zadel te nimmer of te nooit hebben gekocht maarja dat is jouw keuze. Als je zeker bent dat de boom nog in orde is, kan je hem idd wel gebruiken om paarden in te rijden.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:42

Je kan beter voor een tweedehands zadel gaan, dat wat duurder is. Voor €60 tot €150 heb je een keurig tweedehandszadel. Ik vind het echt een miskoop.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:47

magreet: bedankt voor de link..
Nauja, idd dit zadel is aan zijn eind. Jammer, maar ik ben toch blij dat ik er nog even van heb mogen genieten Lachen (hm, word nu emotioneel over een zadel Clown )
Ik ga hem laten controleren,als de boom en vulling ok zijn, laat ik nieuwe stoten zetten, en is hij voor het zadelmak maken. Zoniet, gaat hij naar de sloop.
Bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:04

De manier waarop de singelstoten zijn gerepareerd is helemaal niet zo levensgevaarlijk, hoor.
Deze steek wordt ook gebruikt bij het aanzetten van de stoten op de kunststof band.
Als de gaten niet uitgelubberd zijn, en het lee niet barst, als je het buigt, kan je er nog makkelijk mee rijden.
Nieuwe stoten kosten bij mijn zadelmaker € 25 per stuk.

Het kniestuk, wat beschadigd is, kan ook makkelijk vervangen worden, voor deze stukken kan je goedkoop leer gebruiken, India-leer. Het is een kwestie van het bovenste zweetblad vewijderen, en er een nieuw stuk op stikken.

Het andere stukje, waar het onderste zweetblad los komt van de boom, is ook stikwerk.
De vulgleuven moet je zo laten, hebben helemaal geen meerwaarde als je die dicht gaat stikken.

Helaas is de zitting het duurst, dat kost je zeker € 250. Het is een rotklus, en je moet goed leer hebben. De oplossing met plakleer is misschien niet je van het, maar wel praktisch. Het kan overigens wel mooi geplakt worden.

Laat de boom controleren, mits die nog oke is, en ja doet wat kleine reparaties eraan, zal je ws € 200 kwijt zijn. Ervan uitgaande dat je 2dehands, nog goede, stoten kan krijgen.

Ik zal het eens aan mijn zadelmaker vragen over dit geval, het lijkt mij wel een leuk projectje, voor een zadelmaakster in spe!

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:08

ik ben misschien een vreselijk ijdel mens,
maar ik zou dit zadel enkel nog gebruiken wanneer ik een paard zadelmak zou moeten maken, (eerste kennismaking).
ik zou met dit zadel niet durven te rijden.
ten eerste vertrouw ik het zadel niet, en jij kan het goed vinden liggen op de paardenrug, maar ik vraag me toch af wat je paard ervaart, je weet niet hoe het van binnen in elkaar zit.
(oke, het paard heb je niet meer.)
ten tweede zou ik me rot schamen om met zo'n kapot en verrot zadel te rijden.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 21:39

be_super schreef:
ik ben misschien een vreselijk ijdel mens,
maar ik zou dit zadel enkel nog gebruiken wanneer ik een paard zadelmak zou moeten maken, (eerste kennismaking).
ik zou met dit zadel niet durven te rijden.
ten eerste vertrouw ik het zadel niet, en jij kan het goed vinden liggen op de paardenrug, maar ik vraag me toch af wat je paard ervaart, je weet niet hoe het van binnen in elkaar zit.
(oke, het paard heb je niet meer.)
ten tweede zou ik me rot schamen om met zo'n kapot en verrot zadel te rijden.

hahahaha sorry hier moet ik erg om lachen. Eerlijk: ik zou me kapotschamen als ik net zo kortzichtig was als jou! Koe Koe Koe

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 21:48

mag ik trouwens vragen hoe oud je bent?
sorry als ik te vlug oordeel in jou, maar heb je eigenlijk in je leven als eens echt hard gewerkt? En heb je nooit geleerd dingen te apprecieren die niet iedereen kan veroorloven? In principe zou je bij elke stap die je zet dankbaar moeten zijn dat je al een dak boven je hoofd hebt en elke dag eten in je bord! Erg triest voor je dat je zo denkt Ach gut
En dat ik het niet al te breed heb, gaat zeker niet ten koste van mijn paard! integendeel. Liever een zadel die er niet uitziet maar van kwaliteit dan brol die wel "mooi" is.
Nogmaals: het zadel vertoont veel slijtage aan het leer,maar voor de rest is hij prima in orde

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:41

Hier op Bokt zit toch ook een zadelmaker? Harnessmaker heet hij toch? Vraag het hem eens en inderdaad staat hier iets verder boven een arrogante opmerking. Ik zou ook liever een lelijk zadel van een goed merk hebben die goed ligt dan een nieuw uitziend zadel die misschien veel minder goed ligt, maar er mooier uitziet. Welzijn van het paard gaat nog altijd voor het mooie plaatje!

En inderdaad kan niet iedereen een duur nieuw merkzadel kopen, dus vind ik dat je er goed aan doet dat je dan een minder mooi, maar goed merkzadel hebt gekocht. Ik hoop dat het je gaat lukken om dit zadel weer in goede staat te krijgen, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat wel.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:49

Heb me in november een 2de hands zadel gekocht van kieffer.. (voor een lekker goedkoop prijsje) Ze hebben me toen het zadel meteen gereapareerd alles wat kapot was gemaakt en voor zover alles opgeknapt.. Heb er toen niks voor moeten betalen.. Jammer dat je da niet meteen hebt gedaan toen je het gekocht had.

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:04

mijn persoonlijke mening heeft niets met leeftijd of werken te maken.
volgens mij moet iedereen die een paard heeft ouders hebben met een aardige baan, of zelf een salaris hebben, voor niets gaat de zon op.

het was mijn tweede punt pas, maar goed, feit blijft dat ik niet met een kapot zadel zal rijden,
kapot zadel, kapot dekje, sorry, voor mij niet.
mijn eerste zadel had kapotte singelstoten, die zijn meteen gemaakt.
ik kreeg een dekje waar een scheur in zat, dat is meteen gemaakt.
mijn huidige euroriding zadel, wat nou niet echt brol te noemen is, daar heb ik flink voor moeten sparen. denk niet dat dat zomaar opgehoest is.
niet stappen, geen vakantie en op je verjaardag vraag je geld voor je zadel.
ik heb zelfs mijn haar laten groeien zodat ik de kapper uit kon sparen.
laten we dus niet kinderachtig doen en het idee scheppen dat ik alles zomaar even kan kopen en doen.
ik ga niet met zichtbaar kapotte spullen rijden. klaar.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:23

Als ik het zadel zo bekijk dan is de kwaliteit helemaal niet zo beroerd uit. Er is een hoop stikwerk wat gedaan moet worden maar dat zijn de kosten niet.
Stoten vervangen of er fatsoenlijk aannaaien, dat zou je moeten beoordelen.
De scheur in de zitting overtrek is een ander verhaal. De reparatie zoals het nu gedaan is is denk ik ook uit kosten aspect zo gedaan. De vraag is dan wat je er mee wil. Een nieuwe overtrek is dit zadel denk ik niet waard. Maar je kan er ook leer overheen verlijmen. Dus over de hele zitting en zadelrokjes.

Dasn nog de vulling. Als deze nog goed is scheelt dat een hoop kosten, moet het vervangen worden dan is dat wel prijzig. Te prijzig voor it zadel.

Dit is in mijn ogen een leuk leer object voor collega in spé.
Een stagiair hoeft niet de uren te rekenen en heeft eigenlijk alleen materiaal kosten.

Of je die kosten voor dit zadel nog wil maken kan alleen jijzelf beoordelen.

Ik rij liever met dit zadel als het past dan met een zadel in nieuw staat die niet past......

En wat de buitenwereld ervan vind...... jammer dan!
Als het uiterlijk het meest belangrijk is waar gaan we dan heen in deze sport.

Er wordt heel, heel veel geld uitgegeven aan dekjes, setjes, dure dekens en andere mooiigheid voor het oog.
Helaas blijkt nog steeds dat het merendeel van de zadels niet of nauwelijks past.
Ik persoonlijk zou dat als eerste goed willen hebben.
Al moest ik rijden met laarzen waar mijn tenen uit zouden steken, bij wijze van.....

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:49

be_super schreef:
volgens mij moet iedereen die een paard heeft ouders hebben met een aardige baan, of zelf een salaris hebben, voor niets gaat de zon op.

het was mijn tweede punt pas, maar goed, feit blijft dat ik niet met een kapot zadel zal rijden,
mijn huidige euroriding zadel, wat nou niet echt brol te noemen is, daar heb ik flink voor moeten sparen. denk niet dat dat zomaar opgehoest is.
laten we dus niet kinderachtig doen en het idee scheppen dat ik alles zomaar even kan kopen en doen.

Sorry dat ik hier misschien een beetje te hard op in ga, maar rij liever met zichtbare "kapote" spullen als dat goed ligt op mijn paard als met het duurste van het duurste waarbij ik wel mijn paard een paar maanden na dato naar de fysio kan brengen!! Dat jij zo kortzichtig bent vind ik erg jammer, heb liever dit zadel als een ander zadel dat k*t ligt!
Ik heb geen ouders met een goed salaris(en ook al zou dat dan ben ik opgoevoed dat ik zelf mijn boontjes moet zien te doppen en nu huisje boompje beestje hoe ik daar helemaal niet meer mee aan te komen) en ben zelf ook altijd erg blij dat mijn salaris aan het einde van de maand weer op mijn rekening staat!
Bij jou opmerking krijg ik namelijk wel het gevoel dat papie en mamie alles sponseren behalve toevallig je zadel waar jij nu heel veel "moeite" voor heb moeten doen.(wat ik dus geen moeite vind)
Ik hoef niet alles mooi, nieuw en duur te hebben, als ik de keuze heb tussen 2 zadels die allebei prima liggen maar de ene is nieuw en de ander 2e hands koop ik toch echt de 2e hands dat geld dat ik daarmee bespaar kan ik heel goed ergens anders voor gebruiken!!

@TS ik zou niet de kosten uitgeven om de complete zitting opnieuw te overtrekken, denk niet dat dat het nog waard is.
Wat de rest betreft lijkt het zo te zien erger als dat het is.(afhankelijk hoe jij wilt dat het eruit ziet) aan de knie wrongen zou ik bv. ook al niets meer doen(mocht je dat willen let er dan wel op dat dit eigenlijk altijd met een zachtere leersoort als rund wordt gedaan waardoor dat duurder is, qua stikwerk is het niet z'on ramp wel afhankelijk ook van de vulling van de kniewrong hoe die eruit ziet)
Wat de rest betreft ga ik ook mee met harnessmaker, veel stikwerk(wat op de plaatsen waar het hier gedaan moet worden niet echt makkelijk is waardoor het zeer arbeids intensief is en daardoor ook kostbaar, je bent er gewoon lang mee bezig)
Schattend wat ik voor stikwerk gemiddeld per uur betaal hier in de randstad(ja ook dat telt mee) denk ik afgaande wat nu te zien is(dus stikwerk, stoten vervangen en opnieuw overtrekken van de kniewrongen) laat de zitting buiten beschouwing, je zou de naden opnieuw kunnen laten afplakken, aangezien ik het dat niet meer waard vind.
Ik denk dat je toch moet rekenen met de zichtbare dingen op een €200,- en dan nog maar hopen dat de complete vulling niet vervangen hoeft te worden(hier á €75,-) etc denk dat je las je alles wilt doen incl. nieuwe zitting en complete vulling dat je op een €600,- kwijt bent!!(grof geschat is namelijk ook afhankelijk van de staat van het foam van de zitting , boom, opspanning etc etc)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:52

be_super schreef:

Sorry dat ik hier misschien een beetje te hard op in ga, maar rij liever met zichtbare "kapote" spullen als dat goed ligt op mijn paard als met het duurste van het duurste waarbij ik wel mijn paard een paar maanden na dato naar de fysio kan brengen!! Dat jij zo kortzichtig bent vind ik erg jammer, heb liever dit zadel als een ander zadel dat k*t ligt!
Ik heb geen ouders met een goed salaris(en ook al zou dat dan ben ik opgoevoed dat ik zelf mijn boontjes moet zien te doppen en nu huisje boompje beestje hoe ik daar helemaal niet meer mee aan te komen) en ben zelf ook altijd erg blij dat mijn salaris aan het einde van de maand weer op mijn rekening staat!
Bij jou opmerking krijg ik namelijk wel het gevoel dat papie en mamie alles sponseren behalve toevallig je zadel waar jij nu heel veel "moeite" voor heb moeten doen.(wat ik dus geen moeite vind)
Ik hoef niet alles mooi, nieuw en duur te hebben, als ik de keuze heb tussen 2 zadels die allebei prima liggen maar de ene is nieuw en de ander 2e hands koop ik toch echt de 2e hands dat geld dat ik daarmee bespaar kan ik heel goed ergens anders voor gebruiken!!

@TS ik zou niet de kosten uitgeven om de complete zitting opnieuw te overtrekken, denk niet dat dat het nog waard is.
Wat de rest betreft lijkt het zo te zien erger als dat het is.(afhankelijk hoe jij wilt dat het eruit ziet) aan de knie wrongen zou ik bv. ook al niets meer doen(mocht je dat willen let er dan wel op dat dit eigenlijk altijd met een zachtere leersoort als rund wordt gedaan waardoor dat duurder is, qua stikwerk is het niet z'on ramp wel afhankelijk ook van de vulling van de kniewrong hoe die eruit ziet)
Wat de rest betreft ga ik ook mee met harnessmaker, veel stikwerk(wat op de plaatsen waar het hier gedaan moet worden niet echt makkelijk is waardoor het zeer arbeids intensief is en daardoor ook kostbaar, je bent er gewoon lang mee bezig)
Schattend wat ik voor stikwerk gemiddeld per uur betaal hier in de randstad(ja ook dat telt mee) denk ik afgaande wat nu te zien is(dus stikwerk, stoten vervangen en opnieuw overtrekken van de kniewrongen) laat de zitting buiten beschouwing, je zou de naden opnieuw kunnen laten afplakken, aangezien ik het dat niet meer waard vind.
Ik denk dat je toch moet rekenen met de zichtbare dingen op een €200,- en dan nog maar hopen dat de complete vulling niet vervangen hoeft te worden(hier á €75,-) denk dat je als je alles wilt doen incl. nieuwe zitting en complete vulling dat je op een €600,- kwijt bent!!(grof geschat is namelijk ook afhankelijk van de staat van het foam van de zitting , boom, opspanning etc etc)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 01:16

Ik durf het hier nu bijna niet meer te zeggen, maar ik heb liever allebei niet eigenlijk... Niet passend niet, maar totaal versleten ook niet. Is ook nog een mogelijkheid namelijk Knipoog
Gebruikssporen is niks mis mee, maar er zijn grenzen. En gaat er eens een stikseltje los, wat kan gebeuren, dan laat ik dat direct repareren, om vervolgschade te voorkomen. Op langere termijn bespaar je daarmee.
Dit zadel is duidelijk verwaarloosd wat dat betreft en dat vind ik bepaald geen pre.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 01:27

Heb je ook een foto van het zadel in het geheel, en als het op het paard ligt?
Wat ik nu zie is namelijk één en al ravage, zou zo'n zadel niet eens
durven weg te geven!!!!
Maar mss valt het mee als ik een geheel kan zien?
En waarom heb je ervoor betaald?
Ik heb hier een mooi zwart zadel liggen (half jaar oud) gaat voor 125 euro weg maar dan heb ej wel wat...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 11:08

Afbeelding
be-super: op jou ga ik zelf niet meer reageren,ik vind jou manier van denken gewoon ronduit triest. Ach gut
Dat ik geen honderdern euros ga uitgeven is nu wel duidelijk.Dat is het zadel niet waard. Maar voor een paar scheurtjes vind ik het zadel niet volledig 'waardeloos'. Zo ken ik maneges die het met minder doen, dus als ik bv voor 50euro ofzo nieuwe singelstoten kan zetten, en de zitting plakken zodat die niet verder scheurt, dan ben ik zeker dat ik mensen(en paarden!!) een groot plezier kan doen met dit zadel. Ik vind het zonde hem weg te gooien, want behalve wat scheuren is het zadel prima in orde.

Waarom ik hem gekocht heb?Ik verhuurde mijn paard in half pension aan mijn vriendin. Zij had een zadel. Plots is ze hier mee gestopt omdat ze een eigen paard kreeg. Nash stond ondertussen al te koop,maar hij ging alleen weg voor een goede thuis dus het was niet dringend. Ondertussen had ik dringend een zadel nodig, en dit was één van de weinige 2de handszadels die hem paste.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:12

Ik zou een andere 2e hands kopen Knipoog Denk dat je dan goedkoper uitbent? Knipoog

edit* veraderd

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 11:18

haha, ja daar was ik al uit ondertussen Haha! Nauja, heb nu toch geen paard Lachen dus heb nog alllllle tijd Knipoog

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:46

Citaat:
be-super: op jou ga ik zelf niet meer reageren,ik vind jou manier van denken gewoon ronduit triest.

jammer dat je dat schrijft omdat ik gewoon een andere mening heb dan jij.

ook jammer dat men ervan uit gaat dat iemand die gewoon spaart voor mooie spullen een geldboom heeft of rijke ouders.
ik denk dat veel mensen die graag iets moois voor hun paard willen daar gewoon voor moeten sparen, er zullen er niet veel zijn die het gewoon aan gaan schaffen.
kunnen ze dat wel doen, dan gun ik ze dat van harte.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:56

kill me, maar ik kan me de vraag an TS maar al te goed voorstellen. Als een zadel nou echt lekker zit? Hoe het eruit ziet zou mij ook niet veel kunnen schelen. Vergelijk het met oude schoenen, lekkerder schoenen bestaan niet. En als je het geluk hebt een zadel te hebben dat even zalig zit? Ik zou het laten maken. Zelfs al is ie total loss.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:05

Ik kan me eerlijk gezegd, gezien de staat van de rest van het zadel, maar moeilijk voorstellen dat de vulling nog lekker zacht, vlak verdeeld en zonder hobbels en bobbels is... Dikke kans dat dat helemaal verklonterd is.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:32

Ik zal niet zeggen dat hij er "goed" uit ziet maar hij is mits enkele onderzoekjes door de "zadeldokter" en eventuele "operaties" nog goed te gebruiken volgens mij. Hij heeft zeker wel charme! Een nieuwe zitting die schijnt duur te zijn maar je kan misschien inderdaad plakleer overwegen en om dat dan weer te sparen rijden met een gel-zitting/schapenvacht of iets in die trant.
Die gaten op de kniewrongen die zijn enkel voor het oog niet zo mooi (maar als je hem gaat gebruiken slijten ze natuurlijk wel verder als je niet repareerd), de gaten zoals op de 3e foto die zijn er volgens mij in gemaakt om de vullig te veranderen. Gat op de 4e foto kan ik niet situeren. Gaten naast de singelstoten zoals op de laatste foto's die zie je niet en heb je verder ook niet zo een last van. Singelstoten is een werkje van niets.

Als je nou rekent wat een nieuwe zitting kost (250) nieuwe singelstoten (6 x 25€?) en een nieuwe vulling (euro of 50 tot 100?Hangt er beetje vanaf door wie en hoe je het laat doen) dan kom je ruw geschat aan om en bij de 450-500€. Ik weet niet wat je hem betaald hebt maar ik hoop niet meer dan 80€ Haha! (en das nog veel) Dat maakt in totaal dan pakweg 580€ en dan heb je een gerepareerde Barnsby zadel met nieuwe zitting, nieuwe stoten en nieuwe vulling (maar nog wel met gaten)
Zie ze op marktplaats staan voor rond die prijzen (ook véél goedkoper!) Dan kan hij ook weer een tijdje mee.

Ik zou een talentvolle leerling-leermakerij (zadelmakerij) zoeken Haha! Moest je hem willen laten repareren tenminste.
Of een offerte vragen bij een zadelmaker, maar ik zou niet zomaar de eerste de beste nemen want als het lelijk wordt gerepareerd dan ben je nog geen stap verder...

Als je besluit hem niet te houden en naar de sloop brengt, dan mag je hem gerust hier dumpen Haha! Lijkt me wel een interessant project.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:32

Nashke; heb nu een beter beeld van het zadel, bedankt voor de foto, denk idd dat ie niet verkeerd zit, maar wat niet weg wil nemen dat ik het belachelijk zou vinden als je daar nog méér dan 50 euro voor betaald zou hebben, dus ik hoop dat je hem voor minder heb gekocht.

be_super schreef:
ik denk dat veel mensen die graag iets moois voor hun paard willen daar gewoon voor moeten sparen,

En wat vind jij iets moois? Iets wat voor de regel ook duurder is?

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:35

Citaat:
En wat vind jij iets moois? Iets wat voor de regel ook duurder is

nee, iets moois is voor iedereen een kwestie van smaak.
en wat voor de 1 goedkoop is is voor de ander duur.